Julstämning i bussen, Rudolf med röda mulen?

Startat av Göransson, 16 november 2008, 18:02:48 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Cero

Låter som att det är dax att köpa en gammal Säffle och ett gäng pinnstolar från IKEA och inreda en julbordsbuss. Lätt att spola av och antagligen mer i nivå med klientelets intellektuella förmåga och sociala kompetens. Kanske lite skottsäkert glas runt förarplatsen oxå. Gissar att julborden kan vara en viktig intäktskälla för bussbranschen, men ser det ut som din beskrivning skulle jag vägra den typen av körningar.

Johan Hansson

Självklart så skall bussbolagen har ersättning efter sådan här fylleslag.
I taxi vad jag hört så spyr man där så får man böta 1000 kr det tycker jag är helt rätt.
Skulle jag haft ett bussbolag idag så hade jag inte direkt gråtit om jag skulle bli av med en sådan kund som Göransson skriver om efter en sån här händelse.
Busschaufför
"Busschaufförer transporterar världens värdefullaste last!"
Har som hobby att fotografera bussar och natur och annat skoj i omgivningen.

Fredde

Det var ingen rolig läsning, jobbigt när det blir så.

Har själv kört lite beställning, bla en julbordsresa Oskarshamn-Växjö för några år sen (med Veolias gula Scania Vest i 23-serien). Dock var den lugnare än vad din verkar ha varit... Varför inte neka till att ta med dricka på bussen? Eller max 2 öl var eller något?

Är också intresserad av vad det blir för slut på detta.


Simon Bertilsson

Stackare...
Julborden märks av i många branscher. Själv får jag mer gods att köra ut, medan mina kära kunder (restaurangfolket) får slita med samma klientel som du. Kan ju säga att det är blandade känslor man får ta del av när man kommer köksingången och tar ett snack med de olika kunderna...

Möllers

Trist att höra detta om göranssons buss.
Men vad jag har hört som för får man inte drick läsk eller öl i bussar om det gäller i tursit bussar vet jag inte om alls man får det.
Som sakt dom hade ingen respekt av bussar typ dom spiller öl o syr ner bussen dåligt gjort av dom hälst din buss göranssons den snyggaste buss jag har varit i kan jag lova.
Om jag hade varit bussföraren hade jag sakt till dom stäta efter sig nåt sånt alla gånger men har du ingen kamera där uppe på bussen andra vånigen kan se vad som hänter typ  ???

Ersa

Bussförare måste ju allt oftare blåsa i ett alkolås för att kunna köra. Nykterhetskrav kanske vore nåt att införa för passagerare också? ::)

Mikael Lövgren

Ja fy f-n för julbordskörningar o liknande....
redan när de går på bussen så rinner vettet ur i lika snabb takt som flaskorna töms.
redan när jag körde linjetrafik så var denna den värsta tiden.. lite lätt överförfriskade tonåringar var ingenting jämfört med hämtning på knutpunkten linje 207 med destinatiom landskrona av mer än lindrigt packade medelålders gubbar o kärringar som hade vinglat av båten...
det var ganska skönt att då ha både securitas vakter o polis på plats vid lastning och iblad även under färd..
och sen när man kom tillbaka till garaget så var det bara att ställa bussen vid rampen..

men nu när man kör bställningstrafik så är det lite annorlunda..
ibland så blir det ett antal timmar att städa bussen.. och hur noga man än tvättar både mattor,golv o säten så sitter öldoft och lukten av fyllespya kvar.

självklart ska kunden som beställt betala för extra rengöringa och eventuella skador... som sagt så beter vi ju oss inte så på deras arbetsplatser...

det bästa som kan inträffa är när någon av företagsledningen som beställt är med och man kan säga till dem att han eller hon får ta bättre hand om sina anställda och någon gång har de tom fått hjälpa till att städa av det värsta i bussen så de ser hur de har betett sig.. och i dessa lägen är det guld värt med en kamera att dokumentera med..

men vid vissa tillfällen av julbordskörningar så hade det varit perfekt med en grisbil ifrån scan.....

Hantera alla stressiga situationer som en hund: Kan du inte äta det eller leka med det. pissa på det och gå din väg...

Johan Hansson

Jag har tidigare sett en buss på någon internetsida där det var en buss som var mycket lämpad för just julbordskörningar.

Det jag kommer ihåg från bilderna på den bussen var följande

> Gul buss
> bombsäker
>vita stålsäten

känner någon igen bussen så länka gärna.


Busschaufför
"Busschaufförer transporterar världens värdefullaste last!"
Har som hobby att fotografera bussar och natur och annat skoj i omgivningen.

Ersa

#23
Alla bussföretag borde egentligen gå ihop och göra en svart lista där företag och organisationer som missköter sig skrivs upp. Vilka kunder hart andra bussbolag rekommenderat man, och vilka har man haft ett mindre helsike med? Då ser alla i branschen svart på vitt vilka man helst inte bör samarbeta med (om man hoppas på en trevlig resa).

Citat från: Cityliner skrivet 17 november 2008, 09:44:32 AM
det bästa som kan inträffa är när någon av företagsledningen som beställt är med och man kan säga till dem att han eller hon får ta bättre hand om sina anställda och någon gång har de tom fått hjälpa till att städa av det värsta i bussen så de ser hur de har betett sig.. och i dessa lägen är det guld värt med en kamera att dokumentera med..

Bra tips! Bilderna ska givetvis skickas till företaget i samma brev som den stora städräkningen.

yngrot

Nej fytt i rackan vad ledsamt med såna körningar...  tyvärr förekommer det en del sånt även på linjekörningar.... inge kul komma till garaget kl 3 på natten och ta hand om spy och matrester undra var de kan gömma allmat de tar med sig??? Man skulle kanske börja köra som de gjorde förr med öppna lastbilsflak då slipper man ju mycket problem eller ?? ;)
Kör buss sen Hedenhöstiden....

Började jan 1977 - okt 1978 på Kålleredsbussarna , Borås lokaltrafik okt 1978 till 25 feb 2010 ,därefter Veolia transport/Transdev från 1 mars 2010 till 14juni 2020.. från 15 juni 2020 Nobina

Göransson

Lovat att hålla Er informerade om hur detta fortlöper.
Vi har ivrigt sökt chefen för detta företag och lämnat meddelande om att vi velat bli uppringda.
Inget har hänt men vi fortsätter imorgon med att jaga dem.
Vi har bestämt oss för att ta ut 2000 kr + moms i ersättning för detta som inträffat.
Ska bli spännande att höra deras reaktion över detta.
/Magnus

Peter Rost

#26
Är det egentligen tillåtet att käka t.e.x. korv med mos ombord på bussen? Vet att det finns förare som ibland "ser mellan fingrarna" på det, medans andra ger nobben.

/Peter

JDS

Citat från: Peter Rost skrivet 17 november 2008, 20:35:10 PM
Är det egentligen tillåtet att käka t.e.x. korv med mos ombord på bussen? Vet att det finns förare som ibland "ser mellan fingrarna" på det, medans andra ger nobben.

/Peter

En trafiktjänsteman får ge anvisningar eller tillsägelser som behövs för att ordningen eller säkerheten i trafiken skall upprätthållas. Om föraren inte säger något annat så kan man betrakta det som tillåtet att äta korv med mos på bussen. I och för sig kan man i princip ha förbundit sig att låta bli det, genom att man accepterat trafikföretagets villkor i samband med att man köpte färdbeviset, men så länge man inte ställer till med något så kan det inte kosta något. Och OM man ställer till med något så kan man i vilket fall som helst inte skylla på föraren.

Staffan Sävenfjord

Citat från: JDS skrivet 17 november 2008, 21:08:37 PM
En trafiktjänsteman får ge anvisningar eller tillsägelser som behövs för att ordningen eller säkerheten i trafiken skall upprätthållas. Om föraren inte säger något annat så kan man betrakta det som tillåtet att äta korv med mos på bussen. I och för sig kan man i princip ha förbundit sig att låta bli det, genom att man accepterat trafikföretagets villkor i samband med att man köpte färdbeviset, men så länge man inte ställer till med något så kan det inte kosta något. Och OM man ställer till med något så kan man i vilket fall som helst inte skylla på föraren.

Mja, många länsbolag har ju förbudsdekaler mot diverse saker, bland annat varm korv, i bussarna. Visserligen är det väl föraren som skall övervaka att bestämmelserna följs men nog kan du ställas till ansvar om du bryter mot förbudet. Kanske inte 6 månader i fängelse precis men du kan bli skyldig att betala för de skador du ställer till med genom ditt korvätande på bussens inredning eller en medpassagerares kläder.
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

robbes

Göransson det var en låg summa må jag säga du skall ju räkna tiden det tar o städa det i timmar ju, samt doft borrttagning etc jag skulle dubbla summan lätt