Julstämning i bussen, Rudolf med röda mulen?

Startat av Göransson, 16 november 2008, 18:02:48 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Göransson

Så var vi där igen.
Alla turistbussförares fasa.
Julborden!!
Körde säsongens första igår kväll. Jodå, allt är sig likt.
Hämtade ett gäng från ett känt klädesföretag. Unga, snygga, promenenta var de när de steg ombord på olika platser i Skåne.
Fint skulle det vara. Hälsa på chauffören när man gick ombord var en omöjlig tanke.
Hörde hur det korkades upp i bussen. Stämningen steg ju närmare julbordet vi kom. Hämtade upp på fyra platser.
När gänget lämnade bussen, en drygt 5 månader gammal Skyliner städade jag ölflaskor som låg i sätet och droppade, tog den värsta sörjan med en suck från golvet.

01.00 skulle sällskapet hemåt igen. Är framkörd enligt rutin 15 minuter innan. Det som möter mig är en brud i alldeles för höga klackar och på tok för kort kjol som står och tröstgråter på axeln på en manlig kollega och sluddrar hur mycket hon tycker om honom....Ja jösses vilken syn. Klassen, finessen och stilen är bortdrucken...En patetisk syn där hon vinglar fram...Tydligt är att gratis är gott.

Gänget behagar komma 01.15, då vi kommer iväg. Decibellen inne i bussen är obeskrivbar. Folk skriker...tumlar runt i bussen och tycker de själva är jätteroliga. Jag rattar bussen på smala mörka vägar med kraftigt regn. Ni vet själv, blänket från mötande trafik och framrutan har en tendens att imma igen.
Ber dem vänligt ta det lugnt och i alla fall sätta sig ner, men för döva öron. Känner mig uppgiven och oerhört ensam på min arbetsplats. Ja, nästan söker mig hur illa jag mår.
När jag börjar närma mig kvällens första avsläpp blir jag plötsligt otroligt poppis, ja rent av kompis med en del av dem. De undrar om jag inte kan ta en liten extrasväng. Tar inte lång tid alls, han bor ju bara där, hon bor ju bara 5 minuter på det hållet. Detta nekas då jag har en rutt bestämd med beställaren och som sagt ett antal orter och köra hem 65 pers skulle ta hela natten.
Jag fullständigt lider som människa när jag kör, försöker fokusera men blir hela tiden störd av folk som vrålar, asgarvar hysteriskt, ska låna micken för att vråla ännu mer.

När jag slutligen släppt av alla kl. 02.50 känner jag en oerhörd lättnad. Tänder upp i hela bussen och tar ett varv runt i den. Då kokar jag!! Vad ser jag? 5-6 krossade flaskor, papper, snus och allt man kan tänka sig överallt. En full systemetpåse....full av spya slängd under ett säte och som absolut topp finner jag hela köket nerspytt i bussen. Jag pratar 4 liter spya som står och guppar i handfatet och runt omkring.....Behöver jag fortsätta? 05.30 är jag i säng, tycker jag känner doften av fyllespya över hela mig trots jag slängt alla kläderna i tvätten och duschat.

Ska det vara så här? Vad skulle de säga om jag nu på måndag kommer in i deras butik och vrålar, krossar flaskor och sedan avslutar med en spya på deras kassaapparat?....Shit, skulle vara hos polisen innan jag hann säga flaska.

Jag måste säga fy fan för jul på hjul..../Magnus
Ps, om nån inte tror mig så har jag tagit bilder som jag ska maila till chefen på detta klädföretaget på måndag när vi ska tala om ersättning. Vad hade ni tagit ut? Ds

JAB

Nu minns jag varför jag slutade köra beställningstrafik  >:(

homer


Göransson

När har man 65 packade i bussen i över 2 timmar från samma företag i lokaltrafiken?
Ganska gott att i det läget att bara sätta bussen vid rampen och inte behöva städa upp skiten..Eller?
/Magnus

Peter Erret

Jag led med dig när jag läste din berättelse.

homer

Citat från: Göransson skrivet 16 november 2008, 18:16:09 PM
När har man 65 packade i bussen i över 2 timmar från samma företag i lokaltrafiken?
Ganska gott att i det läget att bara sätta bussen vid rampen och inte behöva städa upp skiten..Eller?
/Magnus

Nej de har man inte ofta, men bussen ser ut som en svinstia som du beskriver -->Varje dag....

Göransson

Det Homer, håller jag däremot med dig till fullo om/Magnus

Yujin Zhang

På något sätt låter beskrivelse bekant...ja juste, sånt har vi det ungefär varenda helg (kanske lite mer om det är lönehelg) på 791 bl.a.

Tack o lov tunnelbanan går dygnet på helger nu för dagar så slipper man det på 94an iaf.

RoTe

Debiteras beställaren för eventuella skador? Eller vågar man inte pga risk att förlora körningen?
Jag hoppas du fick betalt för tiden du lade ner på städningen i alla fall.

Göransson

Ska ha betalt för rengörning av spya och eventuella skador. Vem vill annars ha en kund där man går back på körningen pga rengörning och skador?
Tvekar inte en sekund att ta ut ersättning.
Tyvärr är risken stor att man förlorar kunden men sånt får man leva med./Magnus

Knut

Kjenner meg igjen i dette ja. Er absolutt en årsak til at jeg hoppet av bästillingtrafiken. Fikk kastet en flaske etter med da jeg kjørte en kveld selv. Var ingen hyggelig stemning i den bussen etter det
Canon EOS RP
Sony HDR-PJ 580
Sony HDR-PJ 810
Vedlikeholdstekniker Stadler Service Norge

RoTe

Citat från: Knut skrivet 16 november 2008, 19:13:11 PM
Kjenner meg igjen i dette ja. Er absolutt en årsak til at jeg hoppet av bästillingtrafiken. Fikk kastet en flaske etter med da jeg kjørte en kveld selv. Var ingen hyggelig stemning i den bussen etter det

Kastade dom en flaska mot eller på dig när du körde?

Jag hade ställt bussen på plats och ringt arbetsgivaren och sagt att jag inte kör en meter till med det sällskapet.

Göransson

Om någon börjar attackera en förare med flaskor eller ens bara börjar agera hotfullt så är det bara att gå in till kanten, ringa 112 och begära assistans.
Polisen kommer på studs i sådana ärenden då det uppfattas som våld mot tjänsteman.
Händer detta så är man i ett helt annat läge och jag måste erkänna att jag bara hört om ett fåtal sådana incidenter genom mina 18 år bakom ratten. Detta inom beställningstrafiken. 
Det är specifikt känsligt i en turistbuss där man ofta har en hel grupp från ett företag etc. där förarens agerande i ett sånt tillfälle är oerhört avgörande. Gäller att agera psykologiskt och att inte få hela gruppen mot sig utan försöka vända "busen" mot övriga gruppen.
Får man hela gruppen mot sig är det inte roligt...
Ett exempel jag lärt mig av det gamla gardet (Janne på Sjöbo Buss en gång i tiden) är ett stanna bussen och säga att p.g.a "busen" här så kan vi inte köra vidare av säkerhetsskäl. Ofta vill ju resten av gänget hem sådär mitt i natten så deras vrede vändes mot "busen" då det är han som sk. stoppat bussen. Brukar funka bra.

Men tyvärr är hot mot föraren vardagsmat inom lokaltrafiken vilket måste slås ner med kraft från arbetsgivare, länshuvudmän och genom polismyndigheten. Kan inte säkerheten säkerställas så kan inte trafiken uppehållas. Vi har en del exempel på detta runt Malmö där t.ex stenkastning mot bussar medfört inställda avgångar eller till och med helt inställd trafik.
Jag är tyvärr rädd för att vi idag bara sett toppen av isberget.
/Magnus

frigge

Nyttigt att läsa det här.. för nu blev jag påmind om en sak jag ska göra.
På mitt förra jobb totalvägrade jag att köra julbord, den enda gången jag gjorde ett undantag var total katastrof och slutade med att jag för enda gången i karriären slog en resenär på käften för att han skulle lugna ner sig. Det funkade i och för sig, och jag hörde aldrig något om det i efterhand. Antagligen var han för full för att minnas vad som hänt.

Saken jag ska göra är att knalla upp på kontoret och berätta om min inställning till de där resorna. Hellre fotbollssupportrar då, dom spiller rätt mycket med sin öl, och det kan förekomma en och annan spya. Men dom är trevliga mot chauffören och tar med sig tomflaskorna av.

Krille

Lider med dig!
Du måste delge oss hur detta ärende hanteras vidare.

/K