SV: tjänstekort

Startat av Lars Ödlund, 12 november 2008, 23:34:24 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Ingwar Åfeldt

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 23 november 2008, 08:42:49 AM
Nu överdriver du väl ändå en aning. "Fribiljetterna" blev kvar men ansågs som en skattepliktig förmån. Jag vill minnas att förmånsvärdet från början var 700 kronor för andra klass. Det vill säga att normalinkomsttagaren fick betala högst 300 kronor i skatt för förmånanen. Det är trots allt billigt för ett års resande även om det nu inte längre var fribiljetter. Det heter därför också i dag privatresekort.
Sedan är det en annan sak att förmånen inskränkts av många andra anledningar. SJ kör inte längre alla tåg och de gäller självklart bara på SJ:s tåg. Den trafik som är upphandlad av länshuvudmän är ofta inte tillåten att åka på kortet med. De som vid bolagiseringen gick över till andra av de nybildade bolagen än SJ blev av med förmånen. Detta hade tidigare drabbat dem som gått över till Banverket. Ett tag var också antalet förbjudna tåg mycket stort, men det är numera inte så många.


Visst var det stöld och det bröt också mot någon internationell fribiljettöverenskommelse mellan de europeiska järnvägarna. Skatten skulle betalas när man fick ut frikorten, innan man ens visste om man överhuvud taget skulle komma att verkligen använda dem. Om man åkte t ex endast en gång under det aktuella året så blev blev det en dyr resa. Jag hade fribiljetter i 1 klass och då blev skatten högre.

M v h
Ingwar

Staffan Sävenfjord

Citat från: Ingwar Åfeldt skrivet 23 november 2008, 08:56:54 AM
Visst var det stöld och det bröt också mot någon internationell fribiljettöverenskommelse mellan de europeiska järnvägarna. Skatten skulle betalas när man fick ut frikorten, innan man ens visste om man överhuvud taget skulle komma att verkligen använda dem. Om man åkte t ex endast en gång under det aktuella året så blev blev det en dyr resa. Jag hade fribiljetter i 1 klass och då blev skatten högre.

M v h
Ingwar

Nej, det är fel. Du behövde inte ta ut kortet i början av året utan kunde göra det under årets första 9 (eller var det 10) månader. Du kunde alltså vänta tills du verkligen visste att du skulle resa även om du behövde ha ungefär en månad på dig. Jag är också berättigad till privatresekort i första klass, men om jag vill kan jag ta ut det för andra klass och påföras ett lägre förmånsvärde.
Nu har jag redovisat fakta. Om detta är ett betrakta som stöld överlåter jag åt dem som läser detta att bedöma. Enligt mitt sätt att se var det en inskränkning i förmånerna.
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Ingwar Åfeldt

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 23 november 2008, 09:06:05 AM
Nej, det är fel. Du behövde inte ta ut kortet i början av året utan kunde göra det under årets första 9 (eller var det 10) månader. Du kunde alltså vänta tills du verkligen visste att du skulle resa även om du behövde ha ungefär en månad på dig. Jag är också berättigad till privatresekort i första klass, men om jag vill kan jag ta ut det för andra klass och påföras ett lägre förmånsvärde.
Nu har jag redovisat fakta. Om detta är ett betrakta som stöld överlåter jag åt dem som läser detta att bedöma. Enligt mitt sätt att se var det en inskränkning i förmånerna.


Precis, tog du inte ut kortet vid årets början så kunde du inte utnyttja det för en resa med t ex några dagars varsel och då är det inte mycket till förmån.

M v h
Ingwar

Jo

Citat från: Ingwar Åfeldt skrivet 23 november 2008, 08:34:51 AM
Svenska politiker tål inte att en svensk har någon som helst förmån utan att betala skatt för den. Någon gång runt 1990 (kommer inte ihåg exakt årtal) stal man fribiljettsförmånen för alla SJ-anställda utan någon som helst kompensation. Naturligtvis behöll man sina egna fria resor skattefria. Jag blir fortfarande förbannad när jag tänker på det. Facket skulle naturligtvis dragit det hela inför domstol, men la sig platt. Det var stöld och därmed en kriminell handling.

M v h
Ingwar

Det är väl ganska naturligt att man beskattar inkomster oavsett om de består av kontant ersättning eller förmåner. Skulle man bara beskatta kontanta ersättningar skulle ju detta innebära att alla arbetsgivare istället började betala ut förmåner på annat sätt än lön.

Visst kan man tycka att skatt är stöld och det är ju också en form av konfiskering. Men de flesta är idag överens om att man behöver ha någon form av skatt för att betala vissa offentliga utgifter. Det man inte är överens om är hur hög denna bör vara. Om man tycker den är för hög vore det rimliga att förespråka lägre skatter och inte att man ska slippa betala skatt på vissa förmåner.