Vållande till skada = Indragen tjänstekort = ökad antal okända skador

Startat av Yujin Zhang, 12 november 2008, 19:46:10 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Yujin Zhang

Japp, så är det hos Swebus enligt informationspapret jag har fått från min källa.

Citat från pappret:
Vi har ett problem
Sedan det infördes att SLkortet kan dras in om man är vållande till en krock har antalet okända skador gått från i princip 0 till 50 %. En okänd skada är en skada som en medarbetare inte tar ansvar för genom att låta bli att anmäla den – Vi har också gått från ett bra resultat avseende antal
– som nästan halverades under mars – juni för att efter sommaren bli lika många som förra året eller fler.
---
Det finns egentligen bara ett sätt att rädda SL-korten för nästa år. SLUTA KROCKA och om ni krockar, HA ÅTMINSTONE RYGGRAD ATT STÅ FÖR DET.
---
Jämförbara trafikområden, Swebus Tyresö till exempel krockar 0-5 gånger per månad, vi har mellan den 1 och 11 november krockat 11 gånger – en gång per dag!! Är förarna i Tyresö så mycket bättre
än oss? Det ser faktiskt ut så.
---

Slut citat.

Kan scanna in hela papret imorgon om önskan finns.

Jo

Nu kanske det ska räknas som intern företagsinformation som egentligen ska tas bort. Jag tycker dock detta kan vara en intressant debatt så jag ber forumadministratörerna att låta tråden vara kvar och om de finner det möjligt istället ändra så att debatten kan fortsätta fast att arbetsplatsen kanske inte framstår så tydligt.

Fast för att återgå till frågan. Det är väl inte så jättekonstigt att folk slutar anmäla sina misstag om man blir bestraffad för detta. Enda möjligheten att komma åt detta är väl i så fall att göra bestraffningen ännu hårdare för de som smiter ifrån ansvar allternativt att kolla bättre om när skador uppstår vilket blir bäkigt i praktiken med förare som byter till sig bussar i trafik som dessutom inte alltid är så välvårdade även om de inte varit med om något den aktuella dagen. Om de anställda slutar anmäla sina misstag leder ju detta till att alla måste göra samma misstag istället för att bara en gör det om man informerar om knepiga situationer som uppstår vid vissa platser eller tillfällen(Jo jag vet att det till och med finns de som själva gör om samma misstag flera gånger). Att skadorna inte anmäls borde också vara ett starkt skäl till att inte införa bonus för de som är inblandade i få olyckor eftersom detta också skulle öka mörkertalet.

JDS

Vad är det för stolle som har skrivit det där? Man kan ju inte bara skriva rakt upp och ner vad man tänker. Någon lokal viktigpetter får företaget att framstå som en gammal sergeant på dåligt humör. Men inte ens försvaret kör med den där stilen, den funkar ju inte. Det vet säkert Swebus ledning, men de är väl för upptagna med att diskutera nyckeltal och strategier för att orka styra upp trafikområden som inte funkar.

Även om meddelandet är formulerat som ett hot, så är det ju faktiskt en vädjan till förarna som är budskapet! När man vädjar till någon så bör man formulera sig något mer ödmjukt. Företaget anser sig sitta på ett trumfkort (tjänstekorten), men glömmer bort att det kan kosta mer än det smakar att spela det. Det skulle inte förvåna mig om antalet oanmälda skador ökar ännu mer, nu när arbetsgivaren själv påpekar fördelarna med att strunta i anmälan...  :P

RoTe

Hett tips:

Öka lönerna vilket gör att flera ser bussföraryrket som något bra. Fler intresserade gör att man kan börja välja ut BRA förare. I slutändan kanske man har dyrare arbetskraft men färre skador.

Jo

Citat från: RoTe skrivet 12 november 2008, 20:37:10 PM
Hett tips:

Öka lönerna vilket gör att flera ser bussföraryrket som något bra. Fler intresserade gör att man kan börja välja ut BRA förare. I slutändan kanske man har dyrare arbetskraft men färre skador.

Frågan är om trafikområde X kommer att bli så mycket bättre för det. Man kanske ska fråga sig varför det är så mycket bättre i Tyresö och vad man gör rätt där?

Att det inte enbart räcker med hög lön för att man ska göra ett bra jobb och undvika misstagen visar väl inte minst den senaste tidens turbulens i bland annat Carnegie där man inte kan säga att de höga lönerna hjälpte företaget att klara krisen.

Jo

Citat från: Lars Ödlund skrivet 12 november 2008, 21:16:58 PM
Nu kan vi ju bara gissa vilket trafikområde det gäller, varför det skiljer sig skulle jag nog vilja hävda beror på att man aldrig riktigt accepterat operatörsbytet en gång, något som gått i arv bland nytillkommen personal.

Detta leder väl också till att personal som är någorlunda engagerade flyr när de tröttnar på allt gnället. Frågan är ju om det då skulle bli bättre om Busslink vinner tillbaka trafiken och om man då anser att allt blir återställt till det bättre?

Krille

Att antalet skador varierar på ett innerstads- respektive garage i ett ytterområde
(om det nu är det det är frågan om), är väl inte speciellt svårt att gissa heller.

/K

homer

Citat från: Lars Ödlund skrivet 12 november 2008, 21:16:58 PM
Nu kan vi ju bara gissa vilket trafikområde det gäller, varför det skiljer sig skulle jag nog vilja hävda beror på att man aldrig riktigt accepterat operatörsbytet en gång, något som gått i arv bland nytillkommen personal.

Nej det är inte de området...

förövrigt undrar jag om de verkligen stämmer att Tyresö bara har 5 krockar / månad, tycker de låter alldeles för bra för att vara sant

JDS

Citat från: Lars Ödlund skrivet 12 november 2008, 21:16:58 PM
Nu kan vi ju bara gissa vilket trafikområde det gäller, varför det skiljer sig skulle jag nog vilja hävda beror på att man aldrig riktigt accepterat operatörsbytet en gång, något som gått i arv bland nytillkommen personal.

Tja, det kan kanske vara en värdefull insikt för den som vill göra något åt problemen: Insikten om att personalen känner noll samhörighet med arbetsgivaren, och att man genom att angripa personalen bara kan göra det värre.

Fredde

Citat5 med eget vållande är mycket även det i månaden skulle jag vilja påstå om det är stora skador, det bästa är att gå på kostnader istf tillfällen, ett par sammanstötningar a,la Tullhussmällen kan jmf med ett par 1000 avkörda backspeglar.....

Tyresö hade många skador runt 2000 i samband med många byggnationer runt linjesträckningarna, nya busstyper o dito förare, sedan gick det ner rejält.

6152 är väl fortfarande kvar i Säffle efter smällen på Nynäsvägen, så ja... En smäll kan vara dyr.

Men detta infopapper är dock inget jag har sett.


JDS

Citat från: Lars Ödlund skrivet 12 november 2008, 22:24:13 PM
Det finns ju två modeller, morotsmodellen och piskmodellen, har man provat den första utan resultat blir det att ta till den andra.....

Jaha, men om det då blir ännu värre, vad gör man då? Skjuter några förare eller?

Citat från: Lars Ödlund skrivet 12 november 2008, 22:24:13 PM
Frågan är hur man ska få förarna att inse att deras daglig arbete direkt ger verkan på företagets resultat och därmed också eventuella extra förmåner utöver avtalet, minskar man antalet onödiga skador och kör snålt visar trafikområdet ett bättre resultat vilket leder till att dylika extra avanser som fribiljett kan bibehållas, om bränsleförbrukning och skador bara ökar finns det inte någon trafikchef som kan stå upp för sin personal och fortsätta att hävda extra förmåner.

Du beskriver det på ett så bakvänt sätt! Så här är det i praktiken: Om företaget vill ha hjälp av personalen med att förbättra sitt resultat, så måste det ha personalen på sin sida. Har man en gång förlorat dem, så vinner man garanterat inte tillbaka dem genom att på sin höjd tala om att "bibehålla" förmåner! Inse följande: Förarna har inget att förlora, så när arbetsledningen försöker lura i dem något annat så ekar det bara tomt. Varför ska jag anstränga mig om jag ändå kan bli av med tjänstekortet (när blev det en "förmån utöver avtalet" förresten?) för att de andra kör så dåligt, är en berättigad fråga! Även om man väldigt gärna vill betrakta personalen som en enhetlig klump som kan tilltalas med "ni", så är den inte det!

Bussmicke

Citat från: Yujin Zhang skrivet 12 november 2008, 19:46:10 PM
Japp, så är det hos Swebus enligt informationspapret jag har fått från min källa.

Citat från pappret:
Vi har ett problem
Sedan det infördes att SLkortet kan dras in om man är vållande till en krock har antalet okända skador gått från i princip 0 till 50 %. En okänd skada är en skada som en medarbetare inte tar ansvar för genom att låta bli att anmäla den – Vi har också gått från ett bra resultat avseende antal
– som nästan halverades under mars – juni för att efter sommaren bli lika många som förra året eller fler.
---
Det finns egentligen bara ett sätt att rädda SL-korten för nästa år. SLUTA KROCKA och om ni krockar, HA ÅTMINSTONE RYGGRAD ATT STÅ FÖR DET.
---
Jämförbara trafikområden, Swebus Tyresö till exempel krockar 0-5 gånger per månad, vi har mellan den 1 och 11 november krockat 11 gånger – en gång per dag!! Är förarna i Tyresö så mycket bättre
än oss? Det ser faktiskt ut så.
---

Slut citat.

Kan scanna in hela papret imorgon om önskan finns.

Är inte det här nå´t intern man inte sprider vidare?
//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

homer

Citat från: Lars Ödlund skrivet 12 november 2008, 22:24:13 PM
Det finns ju två modeller, morotsmodellen och piskmodellen, har man provat den första utan resultat blir det att ta till den andra.....
Frågan är hur man ska få förarna att inse att deras daglig arbete direkt ger verkan på företagets resultat och därmed också eventuella extra förmåner utöver avtalet, minskar man antalet onödiga skador och kör snålt visar trafikområdet ett bättre resultat vilket leder till att dylika extra avanser som fribiljett kan bibehållas, om bränsleförbrukning och skador bara ökar finns det inte någon trafikchef som kan stå upp för sin personal och fortsätta att hävda extra förmåner.

Men så fungerar det av ngn anledning inte på flera håll.

För de första måste man på allvar börja lyssna på sin personal i alla frågor, tex. när man ska köpa nya bussar eller flytta in bussar från andra områden, måste man ha förarna med sig, så dem kan vara med och påverka vilken utrustning dem ska ha och vilka funktioner dem ska ha, de räcker inte att prata med HSK, man måste söka ett brett stöd bland personalen på alla området.

på de sättet får man med sig personalen på resan och förarna känner att de är värt att vara rädd om grejerna

Skalman

Jag tror homer och JDS är inne på precis rätt spår.

Om arbetsgivaren inte lyckas skapa ens den minsta "vi-känsla" och
bedriva en aktiv kommunikation med personalen, så är det här
ett av de resultat som ganska snart kan visa sig... trist men
sant.