Hårt tryck på bussarna [Länk]

Startat av Fredde, 07 november 2008, 23:48:40 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.


Johan B

Ansvarige hos kommunen verkar ju ha rätt inställning iaf så det löser sig säkert. Sedan är det ju bara att gratulera KLT till att tidigare satsningar uppenbarligen har burit frukt. 

Fredde

#2
Givet nu när den kostnadsfria parkeringen tas bort & fler vill åka buss då även drivmedelspriserna för bil har ökat (ifs nu har den gått ner mycket igen) samt att man nyss fick ett nytt bussavtal så har man väll sett till att man kör trafiken med större bussar (ledbussar) på alla linjer som har behov för det?


Swebus hade ju några ledbussar där tidigare, hur många har dom nu???

Fredde

CitatGivet nu när den kostnadsfria parkeringen tas bort & fler vill åka buss då även drivmedelspriserna för bil har ökat (ifs nu har den gått ner mycket igen) samt att man nyss fick ett nytt bussavtal så har man väll sett till att man kör trafiken med större bussar (ledbussar) på alla linjer som har behov för det?


Swebus hade ju några ledbussar där tidigare, hur många har dom nu???

Finns inga stads-ledbussar (blåa) hos Swebus i Kalmar, boggibussar ersatte dom.

Återstår väl att se nu om det blir fler leveranser med tanke på att fler vill åka buss eller om befintlig bussflotta klarar av det.


Fredde

#4
Konstigt att man när man skaffar nya avtal att man minskar ner på ytan istället för att öka den, för man vill väl i framtiden att fler ska åka när folk blir mer miljömedvetna samt att antal boende efter linjerna ökar...
Ibland blir man fundersam hur dom tänker ??  Köra med dubblerbussar i tid & otid med extra personal uttagen på övertid samt ökade kostnader för Biogas eller Diesel... Sedan dom gångerna när man bara kör med en buss av olika anledningar så blir det resande/kunder som blir lidande då dom inte kan få åka med, detta rimmar bra illa... 

Jag hoppas Gävle Kommun inte gör samma misstag nu inför upphandlingen med trafikstart sommaren 2010 som verkar ha skett i Kalmar.. Det brukar vara dyrt & beställa mer trafik å bussar under gällande avtal..  Det bästa är om man gör allt rätt fr början då blir det ingen förtroende kris fr resenärerna heller! Dessutom är ofta boggiebussar otympliga i stadstrafik då dom tar ut svängarna mer pga axelavståndet så man inte snokar på trotoarkanter eller drar med sig en bil som står nära i en korsning tex samt att man i detta skede snokar för mycket på körbanan i andra riktningen med & skapar irritation för den mötande trafiken (detta retar mig mycket iaf när man lär vika åt sidan mycket & risken är att en cyklist kommer i kläm eller att man lär bromsa in hastigt)...

Drömmen är bra "raka" stomlinjer med insteg i alla dörrar (utan kontanthantering) på bra utformade ledbussar dvs med helt låggolv samt med AC, man kan även ha barnvagnar (rulatorer) vid båda dörrarna bakåt med en del klaffsäten monterade i fall dom inte används... Man får ner resandetiden avsevärt & då är inte bilen ett alternativ längre samt även kostnader för färdtjänst minskar..
Stockholm & Göteborg samt Jönköping har mycket bra stombuss linjetrafik i dagens läge.. Det blir säkert bra när allt är på plats i Umeå med vad det verkar...

Någon som vet hur det fungerar i Örebro, Västerås, Eskilstuna, Norrköping, Linköping och Sundsvall???

I Karlstad är trafiken mycket bättre nu men stora problem med samordning kvällar/natt när det är mindre trafik det gör att inte övergångar fungerar bra, det har varit snack om att få dit ledbussar till några linjer då trycket är mycket hårt vissa tider men jag vet inte hur det har gått med det!?!? Även denna stad har ett rätt så nytt avtal utan krav på större bussar, enl en kompis där kör dom ofta med dubblerbussar vissa tider ist.. Man skrota ju även dom speciella Gymnasieskol linjerna (70-linjerna) nu i höstas, detta gör att trycket ökade ännu mer på den vanliga busstrafiken... någon som vet om det blir ledbussar till Karlstad i framtiden?
Det roliga är att resande ökat hela 18,6% första 1/2 året 2008