Glöm pengar på bussen .....

Startat av Johan Hansson, 03 november 2008, 22:44:26 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Johan Hansson

Nu följer Västerås efter med kontant fria bussar.
Det är mycket bra att kontanterna försvinner

http://www.vlt.se/artikelmall.asp?version=825451
Busschaufför
"Busschaufförer transporterar världens värdefullaste last!"
Har som hobby att fotografera bussar och natur och annat skoj i omgivningen.

ch

Säkert vänligt för förarna, men inte användarvänligt.

yngrot

Beror ju på hur man gör finns det bara många ställen att ladda kort på så är det ju ok.... inga pengar på bussen inga rån heller ..rånare går ju till och med in på hotell får att ta pengar...
Kör buss sen Hedenhöstiden....

Började jan 1977 - okt 1978 på Kålleredsbussarna , Borås lokaltrafik okt 1978 till 25 feb 2010 ,därefter Veolia transport/Transdev från 1 mars 2010 till 14juni 2020.. från 15 juni 2020 Nobina

Wetjo

Är inte VL med i BIMS?  ???
Det är Dalatrafik, Värmland, Uppland m fl.
Det systemet ska ju dras igång under 2009.
Som vanligt är systemet (som alla nya system) försenat, men det är på g.

Jonas1968

Att ta bort kontanterna i stadstrafik går ju men den dagen som man kräver att kontanterna skall bort även i regiontrafiken blir det nog mera komplicerat. Att sätta upp automater på alla hållplatser i regiontrafik är ju knappast möjligt och i regiontrafiken är det ofta för långt mellan hållplatserna för att kräva att resenärerna skall gå till en närliggande hållplats med automat. SMS betalning i regiontrafik skulle med dagens zonsystem bli oerhört krångligt om man inte gör systemet enkelt med ett fåtal stora zoner (Som det är i SL) men destå större zoner, desto mera orättvist blir ju taxesystemet.
Skall man avskaffa kontanterna i regiontrafik så får det nog bli kortbetalning ombord på bussarna. Förstår inte varför man inte prövar detta idag på fler ställen så man står beredd den dagen som kontantbetalning förbjuds även på regiontrafiken i Sverige. Flygbussarna har redan kortbetalning så tekniken finns.

Mattias Andersson

Citat från: Jonas1968 skrivet 04 november 2008, 11:01:49 AM
Att ta bort kontanterna i stadstrafik går ju men den dagen som man kräver att kontanterna skall bort även i regiontrafiken blir det nog mera komplicerat. Att sätta upp automater på alla hållplatser i regiontrafik är ju knappast möjligt och i regiontrafiken är det ofta för långt mellan hållplatserna för att kräva att resenärerna skall gå till en närliggande hållplats med automat. SMS betalning i regiontrafik skulle med dagens zonsystem bli oerhört krångligt om man inte gör systemet enkelt med ett fåtal stora zoner (Som det är i SL) men destå större zoner, desto mera orättvist blir ju taxesystemet.
Skall man avskaffa kontanterna i regiontrafik så får det nog bli kortbetalning ombord på bussarna. Förstår inte varför man inte prövar detta idag på fler ställen så man står beredd den dagen som kontantbetalning förbjuds även på regiontrafiken i Sverige. Flygbussarna har redan kortbetalning så tekniken finns.



Nästa vinter skall ALL kontanthantering vara borta från all trafik som rullar i västra götaland.
Enl beslut från arbetsmiljöverket.

Hur dem skall lösa den gåtan med betalningen återstår och se,men dem jobbar hårt på det.

Vad jag vet kommer sms biljetterna utökas även utanför stan,men lär komma nåt annat alternativ med.
Jag vet dem håller på med och få igång kortbetalning,,men när,var,hur återstår och se..

Wetjo

Citat från: Jonas1968 skrivet 04 november 2008, 11:01:49 AM
Att ta bort kontanterna i stadstrafik går ju men den dagen som man kräver att kontanterna skall bort även i regiontrafiken blir det nog mera komplicerat. Att sätta upp automater på alla hållplatser i regiontrafik är ju knappast möjligt och i regiontrafiken är det ofta för långt mellan hållplatserna för att kräva att resenärerna skall gå till en närliggande hållplats med automat. SMS betalning i regiontrafik skulle med dagens zonsystem bli oerhört krångligt om man inte gör systemet enkelt med ett fåtal stora zoner (Som det är i SL) men destå större zoner, desto mera orättvist blir ju taxesystemet.
Skall man avskaffa kontanterna i regiontrafik så får det nog bli kortbetalning ombord på bussarna. Förstår inte varför man inte prövar detta idag på fler ställen så man står beredd den dagen som kontantbetalning förbjuds även på regiontrafiken i Sverige. Flygbussarna har redan kortbetalning så tekniken finns.
------------

Man provade med kortbetalning på Linje 60 för några år sedan.
Det fungerade i Falun, men när man kom utåt Bjursås o Sågmyra fungerade det bara vid vissa hållplatser.
Dessa kortapparater var online. De apparater som finns i BIMS ska, enligt de uppgifter jag har, fungera offline.
Bankerna/Kortföretagen är tydligen inte pigga på att släppa till offline-tjänster,
men eftersom det rör sig om så relativt små summor, kanske dom släpper det.

I London har man automater vid hållplatserna. I alla fall på Regent street o Oxford street o i tunnelbanan.
Dessa apparater ger ingen växel! Jämna pengar ska det vara...

Jonas1968

Citat från: Wetjo skrivet 04 november 2008, 13:21:21 PM
------------

Man provade med kortbetalning på Linje 60 för några år sedan.
Det fungerade i Falun, men när man kom utåt Bjursås o Sågmyra fungerade det bara vid vissa hållplatser.
Dessa kortapparater var online. De apparater som finns i BIMS ska, enligt de uppgifter jag har, fungera offline.
Bankerna/Kortföretagen är tydligen inte pigga på att släppa till offline-tjänster,
men eftersom det rör sig om så relativt små summor, kanske dom släpper det.

I London har man automater vid hållplatserna. I alla fall på Regent street o Oxford street o i tunnelbanan.
Dessa apparater ger ingen växel! Jämna pengar ska det vara...
Skall all kontanthantering bort så är det nog en förutsättning att kortbetalning fungerar även offline. Både för att det är svårt att garantera mobiltäckning överallt i ett helt län, dels för att både mobilnäten och kortföretagens datasystem kan strula men framför allt för att en kontroll av 20 kort över mobilnät vid påstigning skulle ta för lång tid och försena bussarna. Dock så behöver man ju inte tillåta köp och laddning av kort offline utan endast kontanta biljetter. Då blir det ju inte så stora belopp. Hållplatsautomater fungerar säkert bra i London och i Stockholms innerstad men man att sätta upp automater vid varje hållplats på landsbygden skulle nog bli extremt dyrt.

Jo

Citat från: Jonas1968 skrivet 04 november 2008, 14:31:08 PM
Skall all kontanthantering bort så är det nog en förutsättning att kortbetalning fungerar även offline. Både för att det är svårt att garantera mobiltäckning överallt i ett helt län, dels för att både mobilnäten och kortföretagens datasystem kan strula men framför allt för att en kontroll av 20 kort över mobilnät vid påstigning skulle ta för lång tid och försena bussarna. Dock så behöver man ju inte tillåta köp och laddning av kort offline utan endast kontanta biljetter. Då blir det ju inte så stora belopp. Hållplatsautomater fungerar säkert bra i London och i Stockholms innerstad men man att sätta upp automater vid varje hållplats på landsbygden skulle nog bli extremt dyrt.

Frågan är om kommunal skulle våga lägga skyddsstopp på det. Att dra in trafiken torde vara vara ett allternativ för huvudmannen istället för att sätta upp automater. Sen tycker jag att man istället för att helt och hållet sluta med kontanthantering borde uppmuntra betalning med värdekort (höj rabatten och sänk minsta belopp som det kan laddas med) för de som inte köper periodkort. Och dessa ska ju då helst inte säljas på bussarna utan av försäljningsställen samt gå att ladda på internet med kreditkort. Tror det idag är några år för tidigt att slopa kontanterna men både av tidsskäl och säkerhetsskäl måste man minimera dessa. Att man sedan kan ha automater vid de större hållplatserna som ger lite billigare biljett funkar ju också men att helt utesluta ett gällande betalningsmedel tror jag inte är någon bra lösning. 

Ersa

Håller med föregående talare. Istället för att i ren panik helt ta bort kontanta enkelbiljetter helt kan man istället höja priset på dem, till minst dubbla dagens pris. En lagom taxa är att en rabattresa bör vara värd en tredjedel av en kontant enkelbiljett.
Samtidigt sänker man taxan på rabattkort, men ser till att de helst ligger på jämna summor (100-tal) så att uppladdningar går snabbt och effektivt.

Björn Ax

Citat från: Wetjo skrivet 04 november 2008, 08:48:47 AM
Är inte VL med i BIMS?  ???
Det är Dalatrafik, Värmland, Uppland m fl.
Det systemet ska ju dras igång under 2009.
Som vanligt är systemet (som alla nya system) försenat, men det är på g.

Tror det bara är att glömma att det ska komma igång under 2009.
Det ska fabrikstestas nu under vintern här.

Då dom inte har nån klarlagd tidsplan från atron så blir det nog svårt.

Kanske dom första bussarna får maskinerna början av 2010 kanske.

Nu chansar jag här men eftersom det står såhär på bims sida så:
"Vi väntar fortfarande på att Atron ska leverera en ny tidplan med aktiviteter så att vi kan planera vårt arbete under 2009."

Dom har väntat på tidplan från atron sen i maj. :)

Sen ska allt detta göras innan det kan gå i full drift:
•    Kabeldragning i fordon
•    Leverans av utrustning
•    Pilottester i 3-5 fordon på varje etapp
•    Biljettmaskinsbyte (ut med den gamla och in med den nya)
•    Sluttester
•    Utbildning av utbildare
•    Utbildning av alla användare
•    Information och utbildning av våra resenärer 

Men jag hoppas jag har fel. Tror ingen vill ha BIMS så mycket som jag. :)

nimbra

Att inte kunna betala när man går ombord på bussen är ju rena dumheterna
och beror på att vissa inte kan hålla reda på en kassa och några andra helt
enkelt är lata.
Skall man inte prata med och ta betalt av passagerare så hamnar yrket absolut ännu längre ner på statusskalan.

Björn Ax

Citat från: nimbra skrivet 05 november 2008, 15:20:59 PM
Att inte kunna betala när man går ombord på bussen är ju rena dumheterna
och beror på att vissa inte kan hålla reda på en kassa och några andra helt
enkelt är lata.
Skall man inte prata med och ta betalt av passagerare så hamnar yrket absolut ännu längre ner på statusskalan.

Hur menar du? Menar du att busschaufförer är lata eller kan inte hålla reda på en kassa?
Då tar du helt fel isf.

Nu när jag jobbar på GUB så är det inte så mycket kontanter men det var värre när jag jobbade på swebus.
Kunde man efter 1 dag ha ca 12-13 tusen i kassan.
Hur kul är det att gå med såna pengar innan man kan redovisa av dom?

Det är mest rånrisken som gör att kassahanteringen försvinner på många bolag.

robbes

Citat från: Björn Ax skrivet 06 november 2008, 14:47:03 PM
Hur menar du? Menar du att busschaufförer är lata eller kan inte hålla reda på en kassa?
Då tar du helt fel isf.

Nu när jag jobbar på GUB så är det inte så mycket kontanter men det var värre när jag jobbade på swebus.
Kunde man efter 1 dag ha ca 12-13 tusen i kassan.
Hur kul är det att gå med såna pengar innan man kan redovisa av dom?

Det är mest rånrisken som gör att kassahanteringen försvinner på många bolag.


Vill ej kritisera men kanske inte så bra att skriva hur mycket det KAN vara i en kassa med tanke på just rånrisken.

Det är ju den som gör att kontanterna skall skrotas

nimbra

Jag vidhåller att kontantlösa bussar är stollerier, om det finns stora summor eller att det föreligger rånrisk måste man satsa på säker kassahantering typ cashguard som finns i flera livsmedelsbutiker.
Och det är så att det finns förare som inte kan hålla reda på en kassa, det finns förare som är både lata och slarviga.