Varför är UL och GUB olika bolag?

Startat av Rickard, 03 november 2008, 16:30:35 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Rickard

Hej!

Det är ganska krångligt. I Stockholm är det ju SL både i stan och på landsvägen och i Östergörland Östgötatrafiken i både städer och på landsbygd. Tycker inte om att behöva ha två busskort för att få åka med både UL och GUB, det enda kortet som funkar på båda är UL:s periodkort men då ska man åka mycket mera buss än vad jag gör. Tycker att UL har föråldrade biljettmaskiner och tycker att man borde ha samma Buscom-kortläsare som GUB har. Varför behåller UL sina antika kortmaskiner och varför kan man inte åka med SMS-biljett som på GUB? Åker med UL ibland men inte tillräckligt ofta för att ha ett sådant kort.

Tacksam för svar!  :)

Björn Ax

Både GUB och UL's maskiner är väldigt föråldrade och kommer förhoppningsvis snart försvinna. OM nu atron kan få fram våra BIMS maskiner nångång.

UL behåller sina maskiner för att BIMS e på gång. Men då BIMS e försenat så dröjer det iaf 2-3 år till innan dessa byts ut.
Då uppland är en av dom sista som dessa maskiner installeras i.

SMS-biljett på UL kommer att komma men inte säker på när.

Jonas1968

Citat från: Björn Ax skrivet 03 november 2008, 20:17:10 PM
Både GUB och UL's maskiner är väldigt föråldrade och kommer förhoppningsvis snart försvinna. OM nu atron kan få fram våra BIMS maskiner nångång.

UL behåller sina maskiner för att BIMS e på gång. Men då BIMS e försenat så dröjer det iaf 2-3 år till innan dessa byts ut.
Då uppland är en av dom sista som dessa maskiner installeras i.

SMS-biljett på UL kommer att komma men inte säker på när.
Undrar varför alla nya biljettsystem för kollektivtrafiken försenas så mycket. Det har varit samma visa med förseningar, förseningar och åter förseningar både med Västtrafiks nya biljettsystem, SL Access och nu BIMS. Varför är det så svårt att hålla tiden? Det är ju knappast raketforskning det handlar om utan sådant som man kan tycka borde vara rutin vid det här laget att utveckla ett biljettmaskinsystem för kollektivtrafik.

RoTe

Citat från: Jonas1968 skrivet 03 november 2008, 21:59:37 PM
Undrar varför alla nya biljettsystem för kollektivtrafiken försenas så mycket. Det har varit samma visa med förseningar, förseningar och åter förseningar både med Västtrafiks nya biljettsystem, SL Access och nu BIMS. Varför är det så svårt att hålla tiden? Det är ju knappast raketforskning det handlar om utan sådant som man kan tycka borde vara rutin vid det här laget att utveckla ett biljettmaskinsystem för kollektivtrafik.

Håller fullständigt med. Knappast raketforskning att fixa ett väl fungerande biljettsystem. Det borde ju redan finnas ett sådant med tanke på att det inte bara är Sverige som har kollektivtrafik...  ::)

Stinsen

Citat från: Jonas1968 skrivet 03 november 2008, 21:59:37 PM
Undrar varför alla nya biljettsystem för kollektivtrafiken försenas så mycket. Det har varit samma visa med förseningar, förseningar och åter förseningar både med Västtrafiks nya biljettsystem, SL Access och nu BIMS. Varför är det så svårt att hålla tiden? Det är ju knappast raketforskning det handlar om utan sådant som man kan tycka borde vara rutin vid det här laget att utveckla ett biljettmaskinsystem för kollektivtrafik.

Problemet är att alla klåfingriga politker och tjänstemän skall in och tafsa på detaljerna och "skärddarsy" istället för att bara köpa en standardprodukt.

Björn Ax

Ja vad man fått veta via våra info blad är BIMS försenat för att atron har bytt styrelse och då dom hade kontrakt från schweiz också så hade dom inte tillräckligt många anställda för att klara både dom och BIMS.

Men nu säger atron att dom e klara med schweiz iaf. Så då kanske dom kan lägga mera resurser på BIMS.