Bussens avgångstid samma som bussens ankomstid?

Startat av Richard1250, 02 november 2008, 19:25:39 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Ersa

#30
Citat från: Richard1250 skrivet 05 november 2008, 19:20:32 PM
Resenärerna är a och o i kiollektivtrafiken det handlar inte om att skämma bort resenärer det handlar om att ge service som alla förare är skyldiga till att ge.

För farao resenärerna betalar för att åka med respektive entreprenör och dom ska ge full service till resenärerna, det finns inge men och om i detta det är bara så.

Punkt slut.

Full service från trafikhuvudman och trafikoperatör... om det vore så enkelt. Vilken underbar värld det vore... :)

Men nu lever vi i upphandlingshysterins Sverige där det lägsta anbudet är "det bästa" och operatören som får minst vinst ska bedriva trafiken i ett visst antal år. Därmed tvingas trafikoperatören spara in på varenda krona, och det du beskriver förekommer även i många andra småstäder numera. Föraren SKA ha sin 15-minutersrast på vissa linjers ändhållplatser. Han får ej köra fram och släppa in folk förrän 2 min före avgång. Punkt slut. Detta står ofta på körspecen, men någon sådan kan jag av naturliga skäl inte scanna in.

Jag håller med dig helt i sak Richard, men efter åtta år i yrket lär man sig att den upphandlade kollektivtrafiken inte alls är så trevlig och servicefylld som man trodde när man var ung och grön... Tyvärr kommer resenärerna i alltid kläm vid konflikter, vilket får en att fundera om trafikhuvudmän och trafikutövare verkligen bedriver trafiken för just dem i första hand. Eller kommer vinstintresset före?

Karsten

Citat från: Verspieder skrivet 05 november 2008, 20:34:05 PM
Han får ej köra fram och släppa in folk förrän 2 min före avgång. Punkt slut. Detta står ofta på körspecen, men någon sådan kan jag av naturliga skäl inte scanna in.
Jag har mycket svårt att tro att föraren inte får köra fram tidigare än vad som anges på specen. Ibland kan det vara opraktiskt, men där inget annat hinder finns borde inte trafikutövaren ha något emot att du kör fram din buss 5 minuter före avgång i t.ex. Tomtebo om bussen ändå finns där.
Citat från: Verspieder skrivet 05 november 2008, 20:34:05 PM

Jag håller med dig helt i sak Richard, men efter åtta år i yrket lär man sig att den upphandlade kollektivtrafiken inte alls är så trevlig och servicefylld som man trodde när man var ung och grön... Tyvärr kommer resenärerna i alltid kläm vid konflikter, vilket får en att fundera om trafikhuvudmän och trafikutövare verkligen bedriver trafiken för just dem i första hand. Eller kommer vinstintresset före?

Ja, vinstintresset kommer före. :-\

JDS

Det behöver inte vara så. Första steget, eller åtminstone ett av de första, är att försöka förstå hur de övriga inblandade tänker. Den, som exempelvis arbetar hos en trafikhuvudman med att ta emot klagomål, bör rimligen inse att bollen i en hel del av fallen faktiskt ligger hos just trafikhuvudmannen. Om trafikhuvudmannen vill att bussen skall vara framkörd en viss tid före avgången, så bör man ju vara medveten om att detta kan innebära en kostnadsökning för bussföretaget. Med andra ord måste tjänsten beställas, man kan inte bara förutsätta att den blir utförd. Att vädja direkt till förarna är ju i princip samma sak som att försöka få tjänsten utförd gratis!

Nu kan man ju som människa tycka att det verkar rimligt att köra fram bussen på en gång i stället för att stå där och häcka. Men då missar man att trafikhuvudmannen faktiskt har lämnat över ansvaret för detaljernas utformning till bussföretaget. Om man vill ha det på ett visst sätt så måste man också tala om det, på ett eller annat sätt. Antingen kan man bestämma, att alla bussar ska vara framkörda en viss tid i förväg. Det medför dock att linjerna så att säga blir längre, och att fler bussar behövs. Eller så kan man kanske bestämma, att en buss som står uppställd vid en ändhållplats alltid skall vara möjlig att stiga på. Detta resulterar mest sannolikt i att bussarna ställs upp någon annanstans i stället.

Eller så kanske man kan bestämma, att bussföretaget självt gärna får lägga in lite längre framkörningstid i vissa fall, och debitera detta. I det sistnämnda fallet skulle man möjligen kunna uppnå något slags goodwill-effekt. Fast jag tror nog att det bara skulle användas i de fall det vore möjligt att missbruka det...  :P

Ersa

Citat från: Karsten skrivet 05 november 2008, 20:46:33 PM
Jag har mycket svårt att tro att föraren inte får köra fram tidigare än vad som anges på specen. Ibland kan det vara opraktiskt, men där inget annat hinder finns borde inte trafikutövaren ha något emot att du kör fram din buss 5 minuter före avgång i t.ex. Tomtebo om bussen ändå finns där.

Självklart kör jag personligen gärna fram 5-10 min inan avgång om omgivningen tillåter det. Jag försökte mest förklara hur många andra parter bråkar om några oavlönade minuter.

Citat från: Karsten skrivet 05 november 2008, 20:18:09 PM
"Varför bjuder du arbetsgivaren på den tiden?"

Det får man ibland höra när man t.ex kör in Kangoon i städhallen, spolar av den tills den ser någorlunda vit ut igen, samt fyller på spolarvätska. "Du har ju 20 min rast nu". Visst har jag det, men jag vill inte åka runt i en gråbrunskitig Kangoo med snustorr spolarvätsketank i 1½ timme efter denna rast...

robbes

En sak som skrämmer mig är faktiskt hur lite en del är insatta i kör o vilotidsregler och raster som bestäms av det. Där är också reglerat att man inte får sitta bakom ratten men på passagerar plats o ha rast.

Att komma o kräva föraren skall köra fram x antal minuter bara för jag inte klätt mig ordentligt är också väldigt märkligt tycker jag.

Bara för bussen är vid ändhållplats så kan man ej kräva den skall finnas där för jag skall kunna värma mig i den 10 minuter innan bussen skall gå. En förare har rätt till raster o de kan ofta hammna på  änd hållplats o ha sin rast. Sedan så är det faktiskt reglerat i avtal om jag ejmissminner mig om raster eller pauser vid ändhållplatser för att få uträtta behov o för att få  egen tid. De som ej har ett jobb som förare inser faktiskt inte att det är mer än att köra det finns ett antal 100 kollegor i små person bilar som man skall ta hänsyn till likaså alla dessa fotgängare cyklister etc som inte visar hänsyn.

En undersökning jag läste för 3 år sedan visade att en som kör linjetrafik en dag gör samma jobb psykist som en som sitter på kontor gör på tre dagar.

Dvs jag anser föraren har rätt att köra fram i lagom tid dvs 5 minuter innan avgång det räcker. Sedan ärd et ju resenären som skall se till att vara lämpligt klädd för att vänta på bussen

Karsten

Citat från: robbes skrivet 05 november 2008, 22:38:07 PM
En sak som skrämmer mig är faktiskt hur lite en del är insatta i kör o vilotidsregler och raster som bestäms av det. Där är också reglerat att man inte får sitta bakom ratten men på passagerar plats o ha rast.

Att komma o kräva föraren skall köra fram x antal minuter bara för jag inte klätt mig ordentligt är också väldigt märkligt tycker jag.

Bara för bussen är vid ändhållplats så kan man ej kräva den skall finnas där för jag skall kunna värma mig i den 10 minuter innan bussen skall gå. En förare har rätt till raster o de kan ofta hammna på  änd hållplats o ha sin rast. Sedan så är det faktiskt reglerat i avtal om jag ejmissminner mig om raster eller pauser vid ändhållplatser för att få uträtta behov o för att få  egen tid. De som ej har ett jobb som förare inser faktiskt inte att det är mer än att köra det finns ett antal 100 kollegor i små person bilar som man skall ta hänsyn till likaså alla dessa fotgängare cyklister etc som inte visar hänsyn.

En undersökning jag läste för 3 år sedan visade att en som kör linjetrafik en dag gör samma jobb psykist som en som sitter på kontor gör på tre dagar.

Dvs jag anser föraren har rätt att köra fram i lagom tid dvs 5 minuter innan avgång det räcker. Sedan ärd et ju resenären som skall se till att vara lämpligt klädd för att vänta på bussen

Ja, men det här handlar inte om kör- och vilotidsregler. Ingen har överhuvudtaget begärt att förarna ska bryta mot gällande lagstiftning för att agera värmestuga åt resande. Självklart ska gällande regelverk följas, det finns en anledning till att det faktiskt finns.

Det som är fascinerande med en sån här diskussion är hur känsligt det verkar vara, många yrkesaktiva inom busstrafiken försöker hitta på hur många anledningar som helst för att försvara att bussen inte körs fram tidigare än nödvändigt (för föraren). Det borde vara resenären som står i centrum för alla inblandade i kollektivtrafikbranchen, men inte här inte. Kan någon förklara om det verkligen stämmer att en förare mår bättre eller är en bättre förare för att han/hon sitter själv i sin buss och väntar på att "få" köra fram till avgångshållplatsen än om bussen ställs till de resandes förfogande redan när föraren är färdigkissad och hållplatsen ledig? Eller är det trådskaparen ni retar er så på? ???

Jo

#36
Citat från: Karsten skrivet 05 november 2008, 22:47:35 PM
Ja, men det här handlar inte om kör- och vilotidsregler. Ingen har överhuvudtaget begärt att förarna ska bryta mot gällande lagstiftning för att agera värmestuga åt resande. Självklart ska gällande regelverk följas, det finns en anledning till att det faktiskt finns.

Det som är fascinerande med en sån här diskussion är hur känsligt det verkar vara, många yrkesaktiva inom busstrafiken försöker hitta på hur många anledningar som helst för att försvara att bussen inte körs fram tidigare än nödvändigt (för föraren). Det borde vara resenären som står i centrum för alla inblandade i kollektivtrafikbranchen, men inte här inte. Kan någon förklara om det verkligen stämmer att en förare mår bättre eller är en bättre förare för att han/hon sitter själv i sin buss och väntar på att "få" köra fram till avgångshållplatsen än om bussen ställs till de resandes förfogande redan när föraren är färdigkissad och hållplatsen ledig? Eller är det trådskaparen ni retar er så på? ???


Beteendet i sig är inte specifikt för bussbranchen och i tex. bilbranchen och byggbranchen förefaller det finnas ett ännu större kundförakt. Tycker dock det blivit bättre i bussbranchen i och med upphandlingarna då de sämsta förarna sorteras bort. Ska väl tilläggas att jag inte är emot att folk tar sin lagstadgade rast men ibland förefaller många leta efter anledningar att göra det surt för kunder, kollegor och arbetsgivare och då kanske man ändå ska fundera över sitt yrkesval.

Och nej de som irriterar sig på kunderna och kollegorna mår nog inte bättre av det. De är nog klart överrepresenterade i bråk och olyckor.

Hagri

Citat från: Richard1250 skrivet 05 november 2008, 15:35:51 PM

Jag tror inte att förstörelse på bussarna inträffar när bussen står och väntar på avgång snarare när föraren måste koncentrera sig på körningen och inte dp kan kolla helt koll på vad som händer i bussen.

Även om det kan låta konstigt är det ändå så att skadegörelse och nedskräpning ökar när bussen står still med passagerare i. En nedskräpning och skadegörelse som föraren i många fall får åtgärda vid nästa längre stopp eller under slutet på arbetspasset.

Hagri

Citat från: Karsten skrivet 05 november 2008, 22:47:35 PM
Ja, men det här handlar inte om kör- och vilotidsregler. Ingen har överhuvudtaget begärt att förarna ska bryta mot gällande lagstiftning för att agera värmestuga åt resande. Självklart ska gällande regelverk följas, det finns en anledning till att det faktiskt finns.

Det som är fascinerande med en sån här diskussion är hur känsligt det verkar vara, många yrkesaktiva inom busstrafiken försöker hitta på hur många anledningar som helst för att försvara att bussen inte körs fram tidigare än nödvändigt (för föraren). Det borde vara resenären som står i centrum för alla inblandade i kollektivtrafikbranchen, men inte här inte. Kan någon förklara om det verkligen stämmer att en förare mår bättre eller är en bättre förare för att han/hon sitter själv i sin buss och väntar på att "få" köra fram till avgångshållplatsen än om bussen ställs till de resandes förfogande redan när föraren är färdigkissad och hållplatsen ledig? Eller är det trådskaparen ni retar er så på? ???
Det finns inget egenvärde att j***as med passagerarna. Men förare som inte trivs med arbetet, arbetsgivare eller livet i största almenhet är inte motiverad att ge någon service till passagerarna heller.  Det brukar resultera i dåliga "kundkontakter" som motiverar föraren till att ge igen på dräggen som åker buss och så drivs spiralen vidare längre och längre ner.
Kanske är grundproblemet att statusen på yrket är så låg att det är svårt att få folk till branschen som har förmåga att sätta slutkonsumenten i centrum och jobba utifrån det. Men det är inte ett enbart ett förarproblem utan det kundtänkandet måste finnas på alla nivåer från Länshuvudmannen i topp och hela vägen ner.

Ersa

#39
Citat från: Karsten skrivet 05 november 2008, 22:47:35 PM
Ja, men det här handlar inte om kör- och vilotidsregler. Ingen har överhuvudtaget begärt att förarna ska bryta mot gällande lagstiftning för att agera värmestuga åt resande. Självklart ska gällande regelverk följas, det finns en anledning till att det faktiskt finns.

Det som är fascinerande med en sån här diskussion är hur känsligt det verkar vara, många yrkesaktiva inom busstrafiken försöker hitta på hur många anledningar som helst för att försvara att bussen inte körs fram tidigare än nödvändigt (för föraren). Det borde vara resenären som står i centrum för alla inblandade i kollektivtrafikbranchen, men inte här inte. Kan någon förklara om det verkligen stämmer att en förare mår bättre eller är en bättre förare för att han/hon sitter själv i sin buss och väntar på att "få" köra fram till avgångshållplatsen än om bussen ställs till de resandes förfogande redan när föraren är färdigkissad och hållplatsen ledig? Eller är det trådskaparen ni retar er så på? ???

Det är inte trådskaparen jag stör mig på iaf. Han har bra åsikter, men han måste självklart även ta åt sig av bilden som trafikutövare och förarkår förklarar här. Det bästa vore om all personal som arbetar för länshuvudmännen sätter sig bakom ratten på busstrafiken i sitt eget län innan de börjar arbeta på kontoret. Då kan man förstå problem ur allas synvinkel.

Om det inte handlar om kör- och vilotider är det bara att lasta tidigare. Man kan som förare läsa vidare i sin bok eller tidning lika bra på starthållplatsen, som i vändslingan. I de fall där det dock handlar om raster, där föraren kört konstant i 2-3 timmar måste denne kunna få lite eget andrum att gå på toaletten utom synhåll för resenärer som annars vill kliva ombord 10 min innan avgång. Igår satt jag t.ex över 4 timmar i samma stadsbuss, och då blir den enda 11-minutersrasten varannan timme rätt värdefull, spreciellt vid konstanta förseningar när tiden vid ändhållplatsrasten "äts upp".

Men visst finns det tyvärr gott om starthållplatser i "timglas" eller där bussen står mitt i gatan, helst direkt bakom ett övergångsställe. Detta leder till irritation bland instängda bilister som gladeligen kör om på trottoarer och gräsmattor, rakt över det folkfyllda övergångsstället om nu bussen står stilla i mer än 30 sekunder. (Jag har bilder på många sådana exempel) Så får det inte se ut! Här har trafikhuvudmannen och dess delägare kommunerna ett ansvar att bygga riktiga hållplatsfickor, så man får bort stressmomentet av att stå mitt i vägen och vänta på en olycka.

Resenären står inte i centrum när det gäller svensk upphandlad linjetrafik, så är det bara. Det hade varit oerhört bra om så vore fallet, men någonstans har det gått väldigt snett. Ett tydligt exempel från min hemmaplan lyder som följer: Den sista linjen från centrum till bussgaraget på förmiddagen går 08:10, och den första linje som går tillbaka till centrum igen går kl 16:15. Hittegods får enligt beslut från trafikhuvudman endast förvaras på bussgaraget och kan hämtas ut mellan kl 10-12. Som serviceinriktad förare är det oerhört pinsamt att förklara detta för en stackars pensionär som har sin plånbok i ett skåp på bussgaraget. Då känner man ingen vidare stolthet över sitt yrke och guldknappen med länshuvudmannens logga på kavajen känns bara som ett hån mot denna resenär.

Citat från: Hagri skrivet 05 november 2008, 23:44:13 PM
Kanske är grundproblemet att statusen på yrket är så låg att det är svårt att få folk till branschen som har förmåga att sätta slutkonsumenten i centrum och jobba utifrån det. Men det är inte ett enbart ett förarproblem utan det kundtänkandet måste finnas på alla nivåer från Länshuvudmannen i topp och hela vägen ner.

Problemet finns på alla nivåer, från höga chefer på trafikhuvudmannakontoren som själva aldrig åker buss, till arga rattvridare ute i bussarna som är missnöjda med allt. Hur kommer man åt det? Inte vet jag... :(

JDS

Citat från: Verspieder skrivet 06 november 2008, 04:41:30 AM
Problemet finns på alla nivåer, från höga chefer på trafikhuvudmannakontoren som själva aldrig åker buss, till arga rattvridare ute i bussarna som är missnöjda med allt. Hur kommer man åt det? Inte vet jag...

Svar: Genom att bestämma att det inte är ett problem utan ska vara så.

Richard1250

Jag beklagar om ni ser det som ett påhopp, jag vill säga att jag sitter inte med i Hallandstrafikens råd längre, jag  känner driftledare och massor av förare och jag vet att ni alla gör ett toppenjobb ute i det virrvarr som finns idag.

Jag förstår att länshuvudmännen vid varje upphandling gnuggar sina griniga händer för att få bolag som kör till ett billigare pris än föregångaren för att tjäna mer för det handlar ju om att tjäna pengar.

Dom anbuden som ofta kommer in är låga, det var som en taxi upphandling här där länshuvudmannen skrev att entreprenören fick trafiken för att priset var lägst och bäst.

Jag skrev naturligtvis en insändare där jag påpekade att lägst och bäst sällan hör ihop utan det finns alltid någon som blir drabbad av lägst och bäst och inte minst kvaliten på tjänsten.

Att ni säger att bussföraryrket är ett lågstatusjobb kan jag förstå allting har ju blivit så mycket sämre för förarna och som jag har skrivit i tidigare trådar så ger jag dom en stor eloge för det arbete ni gör.
Jag har verkligen inte till avsikt att starta en klappjakt på förare, jag skulle ibland kunna känna att det vore trevligare om förare och inte allra minst passagerare (finns svin där med) kunde visa respekt mot varandra.
Det är ju det som jag har arbetat med att försöka uppnå.

För vi vet ju hur stegen ser ut eller hur, det finns inga vinnare för förare eller passagerare vi är alla förlorare i det system som finns idag.

Min Lista

prioriterat inom kollektivtrafiken

1. Ägarna i dett fallet i Halland Landstingen och kommunerna
2. Styrelserna i respektive Länshuvudman
3. Entreprenörerna
4. Förarna, golvpersonal verkstad , tvätt mm
5. och inte minst och sist passagerarna.

Så ni ser att det är viktigt  att förare och passagerare samarbetar för att vi alla är förlorare i listan vi är längst ned.

Jag minns den goda tiden när länshuvudmänen inte hade ansvar för trafiken utan kommunen drev trafiken, då hade förarna gott om tid till att själva ta det lugnt och jag som resenär kunde köpa en glass och en tidning och sitta i lugn och ro i fem minuter innan bussen gick.

Idag är det inte så allting har blivit åtstramat ska man byta buss idag så måste man säga till föraren till en övergång för att föraren har helt enkelt inte tid till att hinna in innan dom andra bussarna lämnar.

Du skriver att jag som arbetat åt länshuvudmannen fick ta emot många klagomål från resenärer men snälla ni så får förarna och det är ju inte förarens fel.

Så snälla ni som tycker att passagerana gnäller på er hela tiden, dom vet ju inte bättre för dom är det viktigaste att bli körda från punkt A till Punkt B som effektivt som möjligt för att läsnhuvudmannen går ut i olika reklamsnuttar och säger det, dom förestår helt enkelt inte er situation och det resulterar i att många förare tycker att passagerare bara gnäller.

Jag själv skulle i rådande situation inte vilja arbeta som förare för att man får ingen uppskattning för det man gör vare sig av passagerare och an det bolag som anställt er.

Så snälla alla ni som skrivit i denna tråden, jag om någon förstår er frustration i dagens system, jag vet många förare som mår dåligt på jobbet dag ut och dag in men som måste jobba för sitt uppehälle och som vill sluta men inte kan, för dom måste betala sina räkningar.
Dom säger det till mig själva.
Dom känner ju mig från Hallandstrafiken och jag får höra mycket om hur dåligt dom mår, och jag försöker att få Hallandstrafiken att lyssna med risk att hamna i deras tjatpärm på jobbiga personer.

jag är ingen vän av detta system som finns idag, med länshuvudmän jag tycker säkert som många med mig att det blivit sämre och stressigare och många förare sjuksriver sig för att dom går i väggen.

Jag tackar er för alla åsikter positiva som negativa för nu vet jag jur tankegångarna går och även om jag inte sitter med I Hallandstrafiken idag så hjälper jag till om det behövs både för förare och passagerare, för att det händer ibland när det kommer ilskna frågor från passagerare att jag kan förklara för dom hur det är att i många lägen så kan inte föraren påverka att bussen är sen som det är mest gnäll om idag.

Jag har även i Hallandsposten skrivit insändare emot Hallandstrafiken där jag anser att dom är ute på helt fel spår som i slutändan gör att vi passagerar och ni förare får det sämre.

O ni som förare har ju inte samma möjlighet att argumentera mot er uppdragsgivare som jag har.

Jag vet att ni förare kräver er rätt och busstrejkerna visar ju det men ni ser hur svårt det är för ägarna att ge efter för era krav.

Så till den som skrev stå på dig Richard1250

Kan jag bara skriva stå på er alla ni som arbetar inom kollektivtrafiken kämpa på det måste gå att förändra detta idiotiska system där förare och passagerare inte räknas utan det är pengarna som styr.

Detta är den sista kommentarer som jag skriver i denna tråden.

Richard









Martin Maltkvist

Citat från: Richard1250 skrivet 02 november 2008, 19:25:39 PM
Jag som åker buss ofta märker ibland att förare i detta fall på Swebus i Halmstad sitter inne i sitt fikarum på Norra Station till sista sekunden.
Om min buss te.x går 18.35 och bussen står på uppställningsplatsen och jag stått ute i kylan i en 20 - 30 minuter och fryst. för det finns ingen värme man kan gå in i, då kör föraren fram bussen samma tid som den har avgång sedan när alla är lastade är bussen 3 minuter försenad i stället.
Vad säger ni har ni regler för hur många minuter bussen ska köra fram och lasta innan avgång.
Vore trevligt att höra om detta fenomen händer på fler ställen, för på vintern är det allt annatän trevligt  att stå ute i minusgrader och vänta medna föraren sitter och dricker kaffe i värmen till sista minuten innan avgång.

Vill gärna lägga till att detta inte gäller alla förare, det finns snälla chaufförer som kör fram 10 minuter inna och låter folk gå in i värmen och sätta sig.

Richard
Om det regelbundet händer att du får vänta 20-30 min är det bara att gå ut 5-10 minuter innan avgång, man kan t.ex dröja sig kvar på jobbet fram till en kort stund innan avgång när så medges.
Mångårig yrkeschaffis inom buss och lastbil, numera lokförare på nattågen till och från Övre Norrland

Hälsningar
/Martin

Fredde

#43
Med nuvarande tidtabell i Gävle Stadstrafik så är det bara 3 minuter tillgodo mellan ankomst enl tidtabell & avgång fr Karskär på S1 dvs buss inkommer xx.x8 och ska avgå igen kl. xx.x1... Detta gör att i princip minsta försening slår på avgående tur mot Centrum-Valbo.. Denna snäva tid är bara när det är 10-mintrafik övrig tid är ankomst xx.08 & avgång xx.21 samt ank kl. xx.38 samt avg kl. xx.51... Blir intresant hur detta kommer fungera när riktiga vintern kommer, blir det ett omlopp till dvs ank blir kl. xx.08 samt avg 13 min senare ist, det kommer då ist stå 2 bussar inne några minuter om man håller tidtabellen till punkt & pricka,  eller kommer tidtabellen att fela hela tiden ?

Jonas1968

Citat från: Martin Maltkvist skrivet 07 november 2008, 14:17:46 PM
Om det regelbundet händer att du får vänta 20-30 min är det bara att gå ut 5-10 minuter innan avgång, man kan t.ex dröja sig kvar på jobbet fram till en kort stund innan avgång när så medges.

Jo det stämmer ju för det mesta men om bussen ständigt kör fram och börjar lasta så sent att den blir 3 minuter försenad så är det inte acceptabelt. Vi resenärer förväntar oss att avgångstiden är den tid då lastningen skall vara slutförd och bussen börjar rulla. Måste bussen ständigt bli 3 minuter försenad för att bussföraren skall få sin lagstadgade rast så har trafikplaneraren inte gjort sitt jobb enligt min mening.