Bussens avgångstid samma som bussens ankomstid?

Startat av Richard1250, 02 november 2008, 19:25:39 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Richard1250

Jag som åker buss ofta märker ibland att förare i detta fall på Swebus i Halmstad sitter inne i sitt fikarum på Norra Station till sista sekunden.
Om min buss te.x går 18.35 och bussen står på uppställningsplatsen och jag stått ute i kylan i en 20 - 30 minuter och fryst. för det finns ingen värme man kan gå in i, då kör föraren fram bussen samma tid som den har avgång sedan när alla är lastade är bussen 3 minuter försenad i stället.
Vad säger ni har ni regler för hur många minuter bussen ska köra fram och lasta innan avgång.
Vore trevligt att höra om detta fenomen händer på fler ställen, för på vintern är det allt annatän trevligt  att stå ute i minusgrader och vänta medna föraren sitter och dricker kaffe i värmen till sista minuten innan avgång.

Vill gärna lägga till att detta inte gäller alla förare, det finns snälla chaufförer som kör fram 10 minuter inna och låter folk gå in i värmen och sätta sig.

Richard

robbes

då jag körde swebus malmö hade vi framkörning MAX 5 minuter innan avgång och som kortast 3 minuter innan avgång.

ch

Det kan faktiskt vara så att de snälla förarna bryter mot lagen om de inte får ha hela sin rast, om t.ex de blev försenade in....

Wetjo

Det finns väl inga skrivna regler om att bussen måste vara framkörd en viss tid före avgång.
I vissa fall slutar ju förarens rast (inte reglertid!) samtidigt med avgången.
Det finns ju förare som inte vill bjuda på sin fritid...
Sen beror det ju lite på vad länshuvudmannen säger om framkörning.

På den gamla goda tiden, när SL var SL  ;) var det sagt att: "man bör köra fram fem minuter före avgång om tid finns.
Särskild hänsyn ska tas vid dåligt/kallt väder".
Efter det har man nog tightat upp omloppen och man har definitivt ändrat i avtalen, så den verkligheten finns nog inte längre.

Ett hett tips är nog att fråga föraren varför han kör fram så sent. Kan ju bero på vilotid eller toabehov eller andra "legala" skäl.  ;D

Fredde

CitatDet finns avtalad framkörningstid i många avtal, på många SL linjer gäller 4 min och hos KLT gäller 5 min på Raskenturer för att ta några få exempel.

Ja det gäller då inte alla SL-linjer. Vid Sergels torg är framkörning och avgång samma tid på flera linjer.


Nico


Ofta är det väl neddraget till två minuter numera? Sen handlar väl ofta framkörnings/lastningstiden om ren praxis i många fall såtillvida att man lär sig som förare att rullar man fram enligt utsatt tidtabell så ställer man kanske till det och blockerar för någon annan osv. Tyvärr är ju de tider som återfinns i tidtabellerna ofta en idealbild som sällan eller aldrig stämmer helt överens med verkliga behov eller förutsättningar.  :-\
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

yngrot

Det är ju inte förarens fel om bussen inte är framme i tid ingen vill ju betala för att du ska vara framme i tid även om vi oftast kör fram före avgångstid.  Förr i Borås var det ca 5 min före som gällde men nu är tiden satt så du oftast är sen... exvis i Tranemo har vi samma ankomst och avgångstid och då behövs det ju inte mycket innan man blir sen... kommer det då ett par stycken som ska ladda kort så vips är du lite sen.... som bonus rammlar bommar ner i Limmared... :P 
Kör buss sen Hedenhöstiden....

Började jan 1977 - okt 1978 på Kålleredsbussarna , Borås lokaltrafik okt 1978 till 25 feb 2010 ,därefter Veolia transport/Transdev från 1 mars 2010 till 14juni 2020.. från 15 juni 2020 Nobina

robbes

sedan är ju inte bussen heller någon värmestuga i väntan på avgångstiden.

Verkar som trådskaparen vill busse kör fram direkt då den kommer dit då han skriver inte kul att stå 20-30 minuter o frysa.

Och vad gör det om föraren tar en rast o dricker kaffe han behöver ej sitta så varmt såm det gör gällande med tanke på dörrar som öppnas etc.


Eller har trådskaparen inga raster eller pauser på sitt jobb?

Fredde

CitatOfta är det väl neddraget till två minuter numera?

Alla turer vi har från Slussen, Stockholm har 4 minuter. Men det finns flera fall där man nöjer sig med 2 eller 3 på kvällarna för att slippa knöla sig in precis framför en annan buss, som ska avgå 1 minut efter min framkörning.


Wetjo

Priset togs väl när planeraren hade ritat fel på grafen.
Jag skulle avgå fem minuter innan jag ankom Vällingby...  :o
Det var första terminen man körde fem minuterstrafik på 541 mellan Vällingby o Lingonrisgränd.
Planeraren ville först inte ändra med motiveringen att turen i alla fall alltid var tidig...  >:(
Han fick ge sig.  ;D

Wetjo

Citat från: Nico skrivet 03 november 2008, 06:45:57 AM
Ofta är det väl neddraget till två minuter numera? Sen handlar väl ofta framkörnings/lastningstiden om ren praxis i många fall såtillvida att man lär sig som förare att rullar man fram enligt utsatt tidtabell så ställer man kanske till det och blockerar för någon annan osv. Tyvärr är ju de tider som återfinns i tidtabellerna ofta en idealbild som sällan eller aldrig stämmer helt överens med verkliga behov eller förutsättningar.  :-\
I Dalarna har du 6 - 10 minuters godslastning,beroende på linje o sedan framkörning två minuter före avgångstid. Då vill det till att allt klaffar.

Richard1250

#11
Citat från: robbes skrivet 03 november 2008, 12:53:52 PM
sedan är ju inte bussen heller någon värmestuga i väntan på avgångstiden.

Verkar som trådskaparen vill busse kör fram direkt då den kommer dit då han skriver inte kul att stå 20-30 minuter o frysa.

Och vad gör det om föraren tar en rast o dricker kaffe han behöver ej sitta så varmt såm det gör gällande med tanke på dörrar som öppnas etc.


Eller har trådskaparen inga raster eller pauser på sitt jobb?

Det är märkligt så känsligt det alltid är när man kritiserar förare, om jag kommer till Norra station 30 minuter innan avgång och föraren sitter redan då i fikarummet  och inte kör fram bussen förrän det är avgånstid då tar jag det som nochalans från förarens sida.

Föraren har gott om tid att fika gå på toaletten prata med sian kollegor under den tiden, han har då även råd att kosta på sig att köra fram bussen några minuter innan avgång för att visa hänsyn för dom som faktiskt står där och väntar.

Jag missunar ingen förare att ha sin rast och verkligen inte om han kommer sen från en annan linje det har jag förståelse för.

Bussen är ingen värmestuga det handlar inte om det utan det handlar om att föraren kan ta hänsyn till rådande väder och tänka på dom som står där ute och fryser.

Jag vet att det i Halmstad ska köra fram bussen fem minuter innan avgång på landsbygdstrafik även om så inte görs av vissa förare, kom inte med dina beska kommentarer för att jag har arbetat på Hallandstrafiken i 2,5 år och vet hur trafiken fungerar.
Jag bara frågade om det är så på andra ställen med att dom gör så?

Till slut har trådskaparen inga raster eller pauser på sitt jobb inte för att du har med det att göra men jag kan ju svara dig Nej det har jag inte jag har inga raster på mitt jobb jar arbetar fram till lunch och sedan eftermiddagen ända till jag slutar så nej jag har inga så kallade kafferaster.

Jag batalar Hallandstrafiken för en tjänst som dom ska utföra till mig på ett serviceinriktat och proffesionellat sätt i detta fallet är det Swebus som ska utföra tjänsten åt mig och jag vill ha den utförd till 100% korrekt utan krussiduller och med service menar jag just det jag skriver att man inte låter sina Kunder stå ute till sista sekunden innan man masar sig fram till bussen och kör fram.

Ersa

3 minuter hade man på sig vid start av norrgående 625:a från Danderyds sjukhus 2003. Dessutom stod man då "i vägen" för stressade Vaxholmsförare som passerade "DAS" på norrgårede linje 670. Dessa förare ställde sig gärna för nära e625:ans buss, och  tutade då gärna om lastningen av "tjugofemman" tog för lång tid! >:(

Sedermera flyttades 625:ans starthållplats till "insidan" av refugen, och störde då inte den passerande 670:an, och då kunde man lugnt köra fram 5-7 minuter innan avgång, även om ens lön började utbetalas först 3 min innan avgång...

Richard1250

Citat från: Verspieder skrivet 03 november 2008, 16:04:52 PM
3 minuter hade man på sig vid start av norrgående 625:a från Danderyds sjukhus 2003. Dessutom stod man då "i vägen" för stressade Vaxholmsförare som passerade "DAS" på norrgårede linje 670. Dessa förare ställde sig gärna för nära e625:ans buss, och  tutade då gärna om lastningen av "tjugofemman" tog för lång tid! >:(

Sedermera flyttades 625:ans starthållplats till "insidan" av refugen, och störde då inte den passerande 670:an, och då kunde man lugnt köra fram 5-7 minuter innan avgång, även om ens lön började utbetalas först 3 min innan avgång...

Situationen med stressig trafik är olika i landet, man kan nog inte jämföra Halmstad med Stockholm med tanke på den oerhörda belastning som förarna har i Stockholm
Att man i stockholm kan ha samma ankomstid som avgångstid är för att det är sådan enorm tryck på kollektivtrafiken där.

Men I halmstad kör inte bussarna så ofta att dom står i vägen för varandra om man kör fram bussen 3 minuter innan avgångstid.
Jag är oerhört tacksam mot en förare som kör fram 2 minuter innan avgång det visar ju en välvilja hos föraren om att bry sig och göra ett bra jobb.

Johan Hansson

Det som Richard nämner kan faktiskt hålla med om på några punkter.

På Norra Station i Halmstad var det tidigare en stor vänthall som man kunde gå in och sätta sig i väntan på att bussen skulle gå men p.g.a av att vänthallen blev förstörd gång på gång så valde man att stänga Norra stations byggnaden.
I den del som vänthallen var, är idag en Fastighetsmäklarbyrå och det ända som är kvar av Norra station är bussgodsmottagningen där även fikarummet är.

Är det dåligt väder så får man idag står under bar himel eller tränga sig in sig i väderskydden som en del resenärer använder som rökkurer. De resenärer som inte röker tycker inte det är så kul att de luktar rök sen när det kommer till skolan,jobbet eller hemmet.

Jag ser framemot att det förhoppiningsvis inom 6 år har påbörjat ett bygget av ett resecentrum där stads-, landsortsbussarna och tågen kommer till samma ställe i Halmstad.

Idag är det det tre ställen Stadsbussarna (Österskans) , Landsortsbussarna (Norra Station), Tågen (Centralstationen)

Sen har vi ett fjärde ställe och det Flygplatsen men det är nästan ingen som vill flyga till Stockholm från Halmstad.
 
Busschaufför
"Busschaufförer transporterar världens värdefullaste last!"
Har som hobby att fotografera bussar och natur och annat skoj i omgivningen.