Huvudmeny

SL kan...

Startat av Kristian, 02 november 2008, 17:56:28 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Kristian


Har SL missat att det inte går någon buss hit? Förstärkningsbussarna verkar inte räknas eftersom de inte är skyltade.

Hemfosas gigantiska och folkmyllrande bussterminal. Förstärkningsbuss mot Tungelsta i bakgrunden.

Andy

Är detta ett skämt? Eller har någon storslagna planer för "Bussterminalen" inom skyltens livstid?

Kristian

Citat från: Andy skrivet 02 november 2008, 18:31:33 PMEller har någon storslagna planer för "Bussterminalen" inom skyltens livstid?
Det kan jag inte tänka mig. Busstrafik på de här smala vägarna där det är knivigt att mötas med två bilar... nääää. :-X

Bussmicke

Här måste man väl ändå nästan tagit sig vatten över huvudet?
//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

Hagri

Någon rest efter ersättningstrafiken?

Kristian

Citat från: Hagri skrivet 02 november 2008, 23:38:41 PM
Någon rest efter ersättningstrafiken?
Nej, den är ny.

BM: Ja, det känns som det. ;)

Leif D

Ibland saknar man helt enkelt ord för hur märkligt detta länsbolag bär sig åt !!!
;-)

Andy

I Nacka känns det som om Nacka strand, Forum Nacka och Orminge centrum skulle behöva elektroniska skyltar. Eller det kanske har hänt något de senaste månaderna där?

Cero

Citat från: Fredde_J skrivet 03 november 2008, 02:21:14 AM
Så ja.. Man undrar ju ibland hur det tänks hos SL ::)


Tänka? Inte säker på att det ordet är definierat hos SL.

Cero

Citat från: Lars Ödlund skrivet 03 november 2008, 17:49:17 PM
Är det någon i samlingen skribenter ovan som innan ni öser galla över placeringen av den aktuella skylten har tänkt själv? Eller antar ni bara att det är andra som inte kan tänka?

Någon kanske har talat med SL södra distriksstyrelse?, Trafikplaneraren i Haninge kommun, Samhälls o Byggnadskontoret i samma kommun?, inte det?  nej jag kunde väl tro det.

Det blir lite tråkigt med dessa inlägg som enbart går ut på att kasta skit på andra.


Det finns säkert en alldeles utmärkt anledning till att ställa en elektronisk skylt med bussavgångar mitt ute i den södertörnska skogen och jag antar med ledning av din kommentar att du har kunskap om den anledningen. Det finns också en anledning till att andra liknande skyltar antingen saknas eller är felplacerade (ovan nämns platser i Nacka, kan själv bidra med Fruängen) eller inte fungerar. Det finns också en anledning till att SL-trafiken har sina brister i form av inställda turer, dåligt underhållna, buckliga och skitiga fordon, förare som ibland inte tycks veta vart de ska eller som kör som om de hittat körkortet i flingpaketet (åkte med en senast i helgen), etc. Likaså finns säkert en anledning till den oförmåga till vilja att lösa problem och tänka i nya banor som tycks prägla SL. Om man ser detta utifrån ett branschperspektiv finns förklaringar till allt detta och mer därtill.

Som vanlig skattebetalare och nyttjare av kollektivtrafiken (efter erläggande av erforderlig avgift, givet att det finns någon att betala till) ställer jag krav på en fungerande kollektivtrafik som framförs med rena, hela och välskötta fordon av personal som är trevlig, kunnig och visar intresse för sitt jobb. Jag ställer också krav på att trafiken, inklusive den service som omger den, utvecklas på ett sätt som är positivt för mig som resenär och att jag känner att produkten är så bra att jag vill utnyttja den. Jag har alltså resenärens, kundens, perspektiv och i de flesta branscher inser man att det är kunden som står för intäkter och vinst och är inte kunden nöjd blir det inga pengar. Nu kanske SL tycker att det inte finns någon konkurrent till kollektivtrafiken men det gör det.

Nu finns det givetvis saker som är bra med SL också. Bl.a. är hemsidan med olika typer av trafikinformation riktigt bra. Faktiskt bättre än man många gånger upplever själva trafiken. Men tyvärr hjälper det inte att vissa saker är bra, att viss personal är duktig och hängiven och att det faktiskt finns fräscha fordon och turer som går i tid. Blir det så att något inte fungerar som det ska vid nästan varje tillfälle man utnyttjar SL-trafiken överskuggar det tyvärr det som är bra.

Jag vet att jag antagligen ställer orimliga krav och att det är bättre att se problematiken som branschmänniska (vilket jag inte är) istället för som kund. Då får man större förståelse för bristerna. Då kan man istället för att känna sig mindre nöjd med den produkt man får för skatte- och biljettpengarna känna medlidande för all personal som gör sitt bästa för kunderna men ändå inte alltid lyckas för att förutsättningarna är fel.

Cero

Citat från: Lars Ödlund skrivet 03 november 2008, 20:46:49 PM
Haninge o Nynäshamns kommuner har sedan många år planerat för och även utfört en förtätning av bebyggelsen i första etappen Segersäng där det totalt planeras runt 300 småhus/bostadsrätter, även runt Hemfosa är en likartad bebyggelse planerad, givetvis för att utnyttja faktumet att det finns en lågutnyttjad hpl inom räckhåll,  man kan då enkelt anta att det kommer att krävas matarbussar och till dessa behöver man hållplatser och annan kringutrustning, när Banverket ändå monterar andra skyltar sätter man givetvis upp skyltar för en kommande busstrafik samtidigt, skulle man istället gräva upp om ett par år istället?.

Visst är det bra att man passar på att göra fler jobb samtidigt. Kostnaden för att gräva och sätta upp skylten nu istället för om några år måste dock givetvis ställas emot kostnaden för möjlig förstörelse av densamma under tiden den står overksam samt den indirekta samhällsekonomiska kostnad det kanske innebär att någon annan redan idag existerande plats inte får någon skylt. Dessutom kan man likt Murphy ge sig den på att om man nu försöker ha lite framförhållning och göra på detta sätt (vilket i sak är positivt) visar det sig när skylten väl ska tas i bruk är den antingen omodern eller står på fel ställe! ;D