Cykeln på bussen i Uppsalas stadstrafik

Startat av Rickard, 31 oktober 2008, 14:35:22 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Rickard

Hej!

Någon som vet varför man inte får ha med cykel ombord på Uppsalas stadstrafik? Vore bra om reglerna ändrades, om man typ betalade en till vuxenbiljett för att få ha med cykeln ombord, jag menar en barnvagn tar ju mera plats än en cykel så omöjligt borde det inte vara. Sen får man också ha med cykel på UL:s bussar mot 40 kronors pristillägg då borde man få på Uppsalabuss också. Enligt en prislista jag kollade på så stod det cykel medtages ej, men det stod inte varför.

Hälsningar en blöt kille som fick lämna cyklen hemma igår när han skulle ta bussen till ett ställe och dessutom missade sista bussen hem och saknade taxipengar - fick gå hela vägen hem i regnet...  >:(

Fredde

CitatHej!

Någon som vet varför man inte får ha med cykel ombord på Uppsalas stadstrafik? Vore bra om reglerna ändrades, om man typ betalade en till vuxenbiljett för att få ha med cykeln ombord, jag menar en barnvagn tar ju mera plats än en cykel så omöjligt borde det inte vara. Sen får man också ha med cykel på UL:s bussar mot 40 kronors pristillägg då borde man få på Uppsalabuss också.

Hälsningar en blöt kille som fick lämna cyklen hemma igår när han skulle ta bussen till ett ställe och dessutom missade sista bussen hem och fick gå hela vägen... >:(

Förmodar att det är ett liknande regelverk som i SL-trafiken. En cykel, med kedja, skitar lätt ned, vilket kan kosta mer än det smakar i slutänden (läs: kemtvätt)


Rickard

#2
Citat från: Fredde_J skrivet 31 oktober 2008, 14:37:45 PM
Förmodar att det är ett liknande regelverk som i SL-trafiken. En cykel, med kedja, skitar lätt ned, vilket kan kosta mer än det smakar i slutänden (läs: kemtvätt)



Hos SL går det väl bussar och tunnelbana dygnet runt, även i veckorna? Sen om man betalar extra för cykeln så borde det ju funka med kemtvätt också. Hund får man ta med och de kan ju också skita ner vad det lider. Förövrigt så kan man väl hänga på cykeln utanpå bussen typ där bak eller något, kanske inte går eftersom motorn sitter där men ändå. Sen har man ju kedjeskydd i de flesta fallen och inte bara det, ställer man den vid barnvagnsplatsen så blir det inte skitigt på sätena. Och om det sen kommer en barnvagn får de ju också plats då cykeln inte är så stor.

Fredde

CitatHos SL går det väl bussar och tunnelbana dygnet runt, även i veckorna? Sen om man betalar extra för cykeln så borde det ju funka med kemtvätt också. Hund får man ta med och de kan ju också skita ner vad det lider.

Ja på vissa håll, men långt ifrån i hela länet. Ju närmare centrala Stockholm du kommer, desto mindre troligt är det att du kan/får ta med din cykel. Din tilltänkta avgift är knappast tillräckligt för kemtvätt av flera personers kläder.

Sen om en person skulle få ta med cykel, så vill alla det. Det skulle sluta med en ren cykelbuss, utan plats för folket.

Nej någon cykel inne i bussen köper jag inte, oavsett väderlek. Regler är till för att rätta sig efter.


Rickard

Citat från: Fredde_J skrivet 31 oktober 2008, 14:45:38 PM
Ja på vissa håll, men långt ifrån i hela länet. Ju närmare centrala Stockholm du kommer, desto mindre troligt är det att du kan/får ta med din cykel. Din tilltänkta avgift är knappast tillräckligt för kemtvätt av flera personers kläder.

Sen om en person skulle få ta med cykel, så vill alla det. Det skulle sluta med en ren cykelbuss, utan plats för folket.

Nej någon cykel inne i bussen köper jag inte, oavsett väderlek. Regler är till för att rätta sig efter.



Man ska ju inte ha cykeln där där folk sitter, utan vid barnvagnsplatsen såklart. Sen har jag sett, i alla fall i andra länder inne i städerna cykelhållare antingen längst fram eller längst bak. I Sverige skulle man inte få ha längst fram på grund av trafiksäkerhet. Men bak borde gå undantagandes att det skulle bli knöligt att komma åt motorn.

Fredde

CitatMan ska ju inte ha cykeln där där folk sitter, utan vid barnvagnsplatsen såklart. Sen har jag sett, i alla fall i andra länder inne i städerna cykelhållare antingen längst fram eller längst bak. I Sverige skulle man inte få ha längst fram på grund av trafiksäkerhet. Men bak borde gå undantagandes att det skulle bli knöligt att komma åt motorn.

Hur populärt är det att slänga av någon/bli avslängd med cykel när det kommer någon med barnvagn?

Det finns platser i Sverige där man har hållare bak för cykel, bla i Kalmar län där jag har kört. Funkar bra, men det är inte så aktuellt där det är intensivare trafik med start och stopp för jämnan. Det är ju jag som förare som har ansvaret att cykeln sitter där den ska. Att hoppa ut och in vid varje hållplats... Nej tack!


Ersa


Rickard

#7
Citat från: Fredde_J skrivet 31 oktober 2008, 15:04:46 PM
Hur populärt är det att slänga av någon/bli avslängd med cykel när det kommer någon med barnvagn?

Det behöver man inte bli eftersom en cykel är ganska smal. Men visst, det är ju så att tar en med cykeln ombord så vill alla det. Då kanske det blir 10 cyklar på en barnvagnsplats (speciellt i Uppsala där alla cyklar) och det är inte så bra. Tillåter vägverket cykelhållare fram? Då har ju chauffören dessutom uppsikt över cyklarna. Det borde inte vara tillåtet eftersom det kan bli problem om man skulle smälla och dessutom skymmer nummerskylten och en bit av synfältet. Har dock sett cykelhållare fram i till exempel Litauen. Dessa kan dock bara ta ett fåtal cyklar av förklarliga skäl.


ch

Enligt dagens Metro i Göteborg så kan man slå in cykeln i papper och ta med sig den. Det finns inga begränsningar för sånt, jag har ju sett fokl bära hem allt möjligt från IKEA på bussen ;)


Ersa

Citat från: robbes skrivet 31 oktober 2008, 18:44:36 PM
och då kommer vi till utmärkning av last all last som är utskjutande frammåt skall märkas ut så vem ansvarar för att så blir med cyklarna

-Hej! Får jag lasta på min cykel?
-Har du med en egen flagga att märka ut den med?
-Nej
-Då får du inte hänga på den!


;)

robbes

Citat från: Verspieder skrivet 31 oktober 2008, 18:48:13 PM
-Hej! Får jag lasta på min cykel?
-Har du med en egen flagga att märka ut den med?
-Nej
-Då får du inte hänga på den!


;)

vaddå upplagt för bråk då alla vet att cyklisterna inte kan några trafikregler

Peter Öden

Hej !

På tal om cyklar på bussar i stadstrafik så fotograferade jag i början på 70-talet
en CR 76:a i Linköping med cykelställ i fronten. Fenomenet med cykelställ i fronten
på en stadsbuss som i detta falle en CR 76:a torde väl vara högst ovanlihgt !

Mvh Peter Ö

Rickard

Citat från: robbes skrivet 31 oktober 2008, 18:52:26 PM
vaddå upplagt för bråk då alla vet att cyklisterna inte kan några trafikregler

- Jag kan trafikregler och jag är cyklist.  ;)