Bussförarna vägrar jobba gratis

Startat av Maven, 28 oktober 2008, 09:36:54 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Maven

"Bussförare i Östergötland vägrar jobba gratis. Det handlar inte om många minuter, men extratiden sker dagligen. Enda sättet att vinna en upphandling är att ta bort kringtiderna, hävdar Kommunal."
http://www.arbetarskydd.se/nyheter/article444950.ece

robbes

sedan är ju aspekten med vissa kanske klarar detta på 3 minuter medan andra som skall tala med alla kollegor etc med tar 10 minuter på sig vilket skal lman då gå efter i löne biten?

Mikael Ringmarck

Citat från: Lars Ödlund skrivet 28 oktober 2008, 09:43:05 AM
Det är för mig helt otänkbart att förarna i Östergötland börjar samma tid som bussen ska avgå från depån, något sådant har jag aldrig nånsin stött på bland de seriösa bussföretagen.

Jag har hört att det finns en entreprenör i Uppland som kör med att förarna inte får betalt förrän bussen är framkörd till hållplats och första kunden stiger på, oavsett om de börjar passet i garaget eller ej. De får alltså på sin "fritid" plocka ut vagnen från depå. För mig låter det inte helt otroligt det som skrivs. Trist att bolagen skall behöva konkurrera genom att dra in på sånt här, det blir inte alls bra i längden.  :o

Karsten

Citat från: Lars Ödlund skrivet 28 oktober 2008, 10:34:07 AM
Nu var det ju "seriösa" bussföretag jag nämnde  ;)

Jag vet att en av de stora i sin spårtrafik i alla fall i samråd med facket avskaffade all på- och avtid till förmån för något annat (jag minns inte vad). Resultatet blev att man började sitt pass i samma ögonblick som man skulle köra iväg med sitt tåg. Jag vet inte om man gjorde så även i sin busstrafik, och jag vet inte hur länge det var så i spårtrafiken (om det nu är avskaffat där). Speciellt smidigt var det i alla fall inte.

Mikael Ringmarck

Citat från: Lars Ödlund skrivet 28 oktober 2008, 10:34:07 AM
Nu var det ju "seriösa" bussföretag jag nämnde  ;)

Jo jag snappade upp det, men tyckte det var värt att nämnas ändå  ;D

Carl W

Citat från: Mrbuss skrivet 28 oktober 2008, 10:30:12 AM
Jag har hört att det finns en entreprenör i Uppland som kör med att förarna inte får betalt förrän bussen är framkörd till hållplats och första kunden stiger på, oavsett om de börjar passet i garaget eller ej. De får alltså på sin "fritid" plocka ut vagnen från depå. För mig låter det inte helt otroligt det som skrivs. Trist att bolagen skall behöva konkurrera genom att dra in på sånt här, det blir inte alls bra i längden.  :o

Tråkigt om första kunden inte kliver på förrän efter två timmars körning, om man börjar tidigt på morgonen.

vesslan30

Citat från: Mrbuss skrivet 28 oktober 2008, 10:30:12 AM
Jag har hört att det finns en entreprenör i Uppland som kör med att förarna inte får betalt förrän bussen är framkörd till hållplats och första kunden stiger på, oavsett om de börjar passet i garaget eller ej. De får alltså på sin "fritid" plocka ut vagnen från depå. För mig låter det inte helt otroligt det som skrivs. Trist att bolagen skall behöva konkurrera genom att dra in på sånt här, det blir inte alls bra i längden.  :o


Måste vara Swebus  ;)

Leif D

Citat från: Karsten skrivet 28 oktober 2008, 10:52:38 AM
Jag vet att en av de stora i sin spårtrafik i alla fall i samråd med facket avskaffade all på- och avtid till förmån för något annat (jag minns inte vad). Resultatet blev att man började sitt pass i samma ögonblick som man skulle köra iväg med sitt tåg. Jag vet inte om man gjorde så även i sin busstrafik, och jag vet inte hur länge det var så i spårtrafiken (om det nu är avskaffat där). Speciellt smidigt var det i alla fall inte.

Visst, men det är nog inte heller att betrakta som seriöst i så fall.
Nu vet jag ju inte vilket företag som avses, men som exempel kan ju nämnas att ett komplett X2000-sätt har en klargöringstid på ca 40 min och att bara själva uppstarten av ett sådant tågsett, tar mellan 5 och 15 min, främst beroende på hur pass lufttomt tåget är. Förutsätter ju då att allt fungerar och att tåget står kopplat vid värmepost.
Fuskar man med klargöring, så äventyrar man ju inte bara säkerheten, utan man riskerar ju att man inte kommer fram som tänkt heller.
;-)

Karsten

Citat från: Leif D skrivet 28 oktober 2008, 21:57:48 PM
Visst, men det är nog inte heller att betrakta som seriöst i så fall.
Nu vet jag ju inte vilket företag som avses, men som exempel kan ju nämnas att ett komplett X2000-sätt har en klargöringstid på ca 40 min och att bara själva uppstarten av ett sådant tågsett, tar mellan 5 och 15 min, främst beroende på hur pass lufttomt tåget är. Förutsätter ju då att allt fungerar och att tåget står kopplat vid värmepost.
Fuskar man med klargöring, så äventyrar man ju inte bara säkerheten, utan man riskerar ju att man inte kommer fram som tänkt heller.

Ja visst är det så, men i det här fallet handlade det bara om avbyten på linjen direkt vid turens start. Helt åt skogen ändå...

Ersa

Det finns även mindre åkare ovanför Dalälven som "kräver" 45-50 minuters noggrann städ/tvätt/tank-tid efter avslutad körning, men som bara betalar ut 15 min lön. Således blir det minst 30 min obetald tid/arbetsdag. :(

Bengt Jönsson

If you pay crap - you'll get crap!
:o 8)

/B