Gratisbuss Nynäshamn-Stockholm nästa vecka (pressmeddelande)

Startat av Staffan Sävenfjord, 27 oktober 2008, 14:17:17 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Staffan Sävenfjord

Ett pressmeddelande från Cityterminalen:

Gratis direktbuss från Nynäshamn till Stockholm 

Cityterminalen i Stockholm firar sin nyinvigning i november med gratis buss till och från Nynäshamn för drygt 1 700 pendlande resenärer. Försöket som pågår den 3-7 november är ett samarbete mellan Cityterminalen och Nynäshamns kommun.

Cityterminalen har ledig kapacitet för den här typen av satsningar och terminalledningen hoppas på att det framöver kan bli fler och mer permanenta linjer till och från lämpliga destinationer.

– Vi tror mycket på den här typen av trafik. Nynäshamn blir först ut i Mälardalen att testa en direktförbindelse med buss city till city direkt till Cityterminalen, som är den bästa bytespunkten i Stockholm. Vi hoppas på en fortsättning när försöket har utvärderats säger Claes Ericsson, vd för Cityterminalen.

Hårt prövade resenärer får alternativ
Nynäshamnsborna är hårt prövade när det gäller förbindelsen med Stockholm, som behöver utvecklas.

– Vi måste prova olika alternativ för att få en pålitlig kollektivtrafik. Nynäshamn är en ekokommun som satsar på tillväxt därför är alla insatser som minskar utsläpp men främjar rörlighet mycket välkomna, säger Ilija Batljan (s), kommunstyrelsens ordförande i Nynäshamn.

Därför tar Cityterminalen i Stockholm tillsammans med Nynäshamns kommun ett nytt grepp för att locka bilförare att bli kollektivresenärer. Resenärerna får under en arbetsvecka möjligheten att åka gratis med en extrautrustad lyxig ledbuss av märket Scania Omni-link. Passagerarna erbjuds fällbara säten, säkerhetsbälten, luftkonditionering i hela bussen och modern komfort där alla får sittplats och bjuds på dryck och morgontidning. Trådlöst Internet kan användas utan kostnad av alla passagerare på bussen.

Bussbolaget Public Transport Sweden (PTS AB) kör bussen och företagets vd Leif Svensson, tycker det ska bli spännande.

– Försöket är mycket intressant, inte bara ur miljösynpunkt. Det blir också både ekonomiskt och bekvämt för resenärerna. Dessutom är bussen oftast snabbare än bilen i rusningstrafik, säger Leif Svensson.


SL vill utnyttja Cityterminalen bättre
SL som i dag sköter trafiken till och från Nynäshamn är positiva till Cityterminalens satsning.

– Cityterminalen är en modern och centralt belägen bytespunkt som vi vill kunna utnyttja för olika direktbussar i framtiden. En vecka med direktbuss från Nynäshamn in till city kan möjligen ge en fingervisning om hur efterfrågan på direktbussar just därifrån ser ut. Vår ordinarie trafik till och från Nynäshamn blir stadigt allt bättre, men det utesluter inte att alternativa resvägar kan vara intressanta att prova, säger SL:s vd Ingemar Ziegler.


Kollektivt resande bättre för miljön
Bussen som kör direkt mellan Nynäshamns station och Cityterminalen, Stockholm, har plats för 58 sittande resenärer. Det innebär att en enda buss kan ersätta fler än 50 personbilar. Därför har Cityterminalen och Nynäshamns kommun valt att kalla bussen för "Bilersättning". Om alla platser fylls upp under försöket blir det 1 740 färre bilar på våra vägar, vilket minskar både avgaser och trängsel. Femtio personer som åker tillsammans i buss sparar tillsammans nio kilo koldioxid per resa jämfört med om var och en hade åkt i egen bil.* Samtidigt sparar också varje enskild resenär 250 kronor på att ta bussen.*

* Källa: Konsumentverket
* Källa: Miljöfördel bussen, Svenska Bussbranschens Riksförbund, 2008


Åk gratis mellan Nynäshamn och Stockholm 

Datum:
3-7 november
 
Avgångstider från Nynäshamns station:
5.45, 8.00, 17.00
 
Avgångstider från Cityterminalen
7.00, 16.00, 18.15
 
Reslängd:
Ca 55 minuter
 
Antal sittplatser:
58
 
Biljetter:
Hämtas på Willys i Nynäshamn från tisdag 28/10. (Vid eventuella lediga platser kan bussen fyllas på direkt vid avgång.)


Om Cityterminalen – Buss till och från Stockholm
Cityterminalen ligger mitt i Stockholms city och är stadens största busstation. Från Cityterminalen avgår och ankommer bussar till och från hela Sverige och stora delar av Europa. Varje år passerar 8 miljoner människor terminalen och 100 000 bussar kör till och från 500 destinationer.

Cityterminalen har resenärerna i fokus. Efter en omfattande renovering kan vi nu erbjuda ökad service i form av ett helt nytt och modernt kundcenter och flera nya butiker och caféer. Nya Cityterminalen har också en ny hemsida och en ny grafisk profil.

Cityterminalen drivs av Stockholms Terminal AB, som ägs av SL, Stockholms stad och Jernhusen. Stockholms Terminal AB har som uppgift att driva, förvalta och utveckla en attraktiv bussterminal – Cityterminalen.


Om jag förstått rätt är det denna buss som skall användas:
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Patrik

Haha lyxbuss.....nja.

Men jag tycker att det låter väldigt bra med direktbussar in till Cityterminalen.

Staffan Sävenfjord

Citat från: Patrik skrivet 27 oktober 2008, 14:28:43 PM
Haha lyxbuss.....nja.

Jag håller med om nja, men den här bussen är ju i alla fall mer lyxutrustad än OmniLink brukar vara. Frågan är ju dock om resenärerna uppfattar den som något annat än en "stadsbuss". Kanske gått bättre om man kört en riktig turistbuss. Antalet platser hade ju blivit ungefär detsamma.
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Magnus

Det skulle vara lite retsamt om bussen blev full med folk, så att resenärerna inte får plats utan får vänta på ny buss och blir försenade. Undra hur många som lockas av att ta bussen då :) Om man satsar på nåt sånt här tycker jag borde man åtminstone skulle ha en höggolvs buss (med rullstolslift) som har lite komfort.

Staffan Sävenfjord

Citat från: Magnus skrivet 27 oktober 2008, 16:10:53 PM
Det skulle vara lite retsamt om bussen blev full med folk, så att resenärerna inte får plats utan får vänta på ny buss och blir försenade. Undra hur många som lockas av att ta bussen då :) Om man satsar på nåt sånt här tycker jag borde man åtminstone skulle ha en höggolvs buss (med rullstolslift) som har lite komfort.

Man skall hämta biljett på Willys i Nynäshamn. Den som inte har gjort det får åka med i mån av plats. Det har man varit rätt tydlig med tycker jag. Sedan är det ju upp till var och en som chansar om han eller hon vill vänta drygt två timmar på nästa buss eller välja pendeltåget i stället.
Genom att sätta in den här bussen vill man främst visa på att det finns plats för fler bussar i Cityterminalen, inte minst som alternativ till den blåsiga Klarabergsviadukten.
Det är ju också konstigt att SL som delägare i terminalen inte själva använder den. Visst, det kostar angöringsavgifter. Och så behöver man ha en in- och utfart från Klarabergsviadukten, vilket dock inte lär vara någon omöjlighet att ordna.


Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Staffan Sävenfjord

Citat från: Lars Ödlund skrivet 27 oktober 2008, 16:55:04 PM
Det skulle nog bli på tok för dyrt att använda cityterminalen för vanlig SL Linjetrafik, och varför skulle man behöva komma till cityterminalen från Klarabergsviadukten eller v/v, ska man använda terminalen behöver man ju inte angöra Klbv.

Men hur som helst tror jag inte på idéen annat än för mkt speciella destinationer, typ Nynäshamn, att jaga in alla motorvägsbussar till Haninge o Tyresö skulle enbart leda till en katastrof eftersom utrymmet inte räcker till vare sig för bussar eller resande.


Jag tror inte det skulle behöva bli så dyrt. Men det är ju en förhandlingsfråga. Det finns mycket ledig kapacitet på Cityterminalen och enligt dem själva skulle de kunna klara av flertalet av de bussar som i dag går från Klarabergsviadukten. Eftersom bussarna skall söderut är det en omväg att köra ut via Kungsgatan och Vasagatan. Motsvarande krångel när bussarna ankommer till Stockholm.

Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Cero

Utmärkt initiativ. Det är på tiden att SL konkurrensutsätts (av andra än bilen).

Staffan Sävenfjord

Citat från: Lars Ödlund skrivet 27 oktober 2008, 17:45:03 PM
Varför ska man köra ut via Vasagatan?  I alla år har man kört södergående bussar via Kungsbron-Bleckholmsterassen-Söderleden.
Ankommande bussar är ju ännu enklare, Söderleden och Kungsbrokopplet-Kungsbron.

Tänkte inte på Blekholmsterassen. Det blir ju en utmärkt väg. Dock vidhåller jag att det blir lättare att komma in i Cityterminalen från Klarabergsviadukten för bussarna söderifrån. Men då har jag inte tänkt igenom hur man skall klara vänstersväng där, i synnerhet inte om spårvagnarna också skall vända där.
Så det får väl bli enligt ditt förslag.  ;) Vi får väl se vilken väg Nynäs-bussarna tar nästa vecka.


Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Jan

Bort med låggolv och kör med normalgolv och fast 3:e axel, detta gör färden mer komfortabel. En vagntyp som hade varit suverän här är den som Swebus hade på Kastrup dvs 3541 eller liknade.
I branschen 37 år

Marc

Blekholmsterassen är en trevlig väg, MEN jag får nog tipsa om "tung trafik kartan" innan man ger sig in där med långa och smutsiga bussar!

Bengt Jönsson

Bara nu inte alla resenärer får för sig att standarden på övriga SL:s bussar är densamma som...

".. Passagerarna erbjuds fällbara säten, säkerhetsbälten, luftkonditionering i hela bussen och modern komfort där alla får sittplats och bjuds på dryck och morgontidning. Trådlöst Internet kan användas utan kostnad av alla passagerare på bussen..."

.. för i så fall lär de få sig en smärre chock!  :o :o :o

/B

Martin Maltkvist

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 27 oktober 2008, 16:19:00 PM
Visst, det kostar angöringsavgifter.
Klipp klipp...
Hur stora summor rör det sig om och när ska bussbolagen erlägga denna avgift, före eller efter besöket?
Mångårig yrkeschaffis inom buss och lastbil, numera lokförare på nattågen till och från Övre Norrland

Hälsningar
/Martin

Kristofer

Citat från: Lars Ödlund skrivet 27 oktober 2008, 18:46:03 PM
Den vägen åker jag alltid med båtbussen till Nynäs och på -90 talet körde vi Tågbussarna den vägen också, lär vara en dispensfråga för linjetrafiken.
Nu senast (för en dryg vecka sedan) gick södergående båtbuss Kungsgatan - Vasagatan - Söderkopplet.
( ) Turer inom parentes endast t. o. m. 1/11 1964 samt fr. o. m. den 1/5 1965.

Staffan Sävenfjord

Citat från: Kristofer skrivet 30 oktober 2008, 12:30:08 PM
Nu senast (för en dryg vecka sedan) gick södergående båtbuss Kungsgatan - Vasagatan - Söderkopplet.

Vid vilken tid på dygnet? En vardagskväll blir förmodligen detta snabbaste vägen och då är det ju knappast heller några trafikstockningar. Men det är stor skillnad vid 17-tiden en vardag.
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Kristofer

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 30 oktober 2008, 13:50:07 PM
Vid vilken tid på dygnet? En vardagskväll blir förmodligen detta snabbaste vägen och då är det ju knappast heller några trafikstockningar. Men det är stor skillnad vid 17-tiden en vardag.

Måndag 19:20. Men det var inte många centimeter till godo mellan vänster backspegel och gångtrafiksignalen i Vasagatans mittrefug i korsningen med Kungsgatan...
( ) Turer inom parentes endast t. o. m. 1/11 1964 samt fr. o. m. den 1/5 1965.