Huvudmeny

Usel journalistik

Startat av Staffan Sävenfjord, 20 oktober 2008, 10:19:44 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

JDS

Citat från: ch skrivet 23 oktober 2008, 16:31:33 PMJag kan gärna svara på hur journalistik fungerar då jag har arbetat flera år på t.ex kvällstidningar med sånt här.

Frågan är om någon vill veta det...  8)

Svemicke

Citat från: Göransson skrivet 22 oktober 2008, 23:11:30 PM
Är det inte så här just nu inom media....
Att skriva om en personbil eller två som smällt är slentrian för en journalist....
Om en bil båst in i en stillastående buss så är det en bussolycka..
Om en 9 pers WV Caravelle smäller så är det en bussolycka..
Gäller att sälja....Ordet bussolycka är väldigt inne just nu...
Hitta fel, komma med expertutlåtande från nån "expert" i Flen som vet allt om bussolyckor...men ingen inom branschen någonsin hört talas om. kanske hitta någon svårt talför inom Vägverket som ska tycka till.
Vi måste ha bälten i bussarna, bussarna kör för fort, de har dåliga däck..
Sälja, sälja sälja och mellan rubrikerna så skriver de om Lill-Babs som är hösttrött...
Bara att ta det och jobba vidare...så seriöst man bara orkar...
Sen att folk skiter i att ta på sig bältena trots uppmaning från chauffören är ju en del av spelet.
/Magnus

Du har just nu utnämnts till min nye idol! Så bra skrivet att jag bara diggar vartenda ord.
Busschaufförsmeriter:
Arriva, Malmö: 2006-02-23 - 2006-04-10
Borås Lokaltrafik: 2006-04-10 - 2009-09-30
Transdev, Göteborg: 2012-06-05 - 2014-06-01
Nobina, Malmö: 2014-06-02 - 2017-04-30
Connect Bus, Rävlanda: 2015-10-05 - 2022-06-30
Pågående:
Nobina, Sjuhärad och Göteborg: 2017-05-01 -

Svemicke

Citat från: ch skrivet 23 oktober 2008, 16:31:33 PM
Jag kan gärna svara på hur journalistik fungerar då jag har arbetat flera år på t.ex kvällstidningar med sånt här. ;)

Det behövs inte. Göransson har redan gjort det och han gjorde det j-ligt bra dessutom!
Busschaufförsmeriter:
Arriva, Malmö: 2006-02-23 - 2006-04-10
Borås Lokaltrafik: 2006-04-10 - 2009-09-30
Transdev, Göteborg: 2012-06-05 - 2014-06-01
Nobina, Malmö: 2014-06-02 - 2017-04-30
Connect Bus, Rävlanda: 2015-10-05 - 2022-06-30
Pågående:
Nobina, Sjuhärad och Göteborg: 2017-05-01 -

ch

Citat från: Svemicke skrivet 23 oktober 2008, 23:38:15 PM
Det behövs inte. Göransson har redan gjort det och han gjorde det j-ligt bra dessutom!

Jag gör det ändå. Media är en kommersiell verksamhet i grund och botten, de levererar nyheter till en målgrupp. Nyheterna får man genom flera olika sätt. De flesta dags- och kvällstidningar, radio och tvkanaler kontaktar t.ex dagligen polisen runt om i landet för att höra vad som har skett senaste timmarna. Man kanske gör det efter tips från allmänheten. Polisen ger då en kommentar om att t.ex det skedde en trafikolycka på väg 1234 i höjd med Långtbortistan där en liten tjej blev påkörd vid busshållplatsen. Tidningarna skriver utifrån det en notis. (Även TT ringer stup i kvarten till polisen runt om i hela landet, och skickar sen ut nyheter om det som övriga media använder).

En notis om en trafikolycka i Sjöbo kan alltså vara skriven av en journalist på TT i Stockholm som har ringt runt till alla polisdistrikt  i landet för att höra om nåt har hänt, och där har en relativt oinsatt stationsansvarig har gett vaga uppgifter om nåt som har hänt. Media utgår från de uppgifter man har.

Ett typexempel är om det är en hund som har bitit nån, media frågar "vilken ras var det". Polismannen svarar "en sån där kamphund eller liknande" och då blir det skrikande rubriker om att en "kamphund bet 4-åring". Sen i efterhand visar det sig att det var familjens tax som nafsade barnet efter att det hade slagit hunden. Men det visste inte den som svarade journalisterna, och journalisten var inte på plats. Men där har vi samtidigt ett problem, skulle man ställa krav på att allt var 100% korrekt så skulle man inte heller kunna få nyheterna levererade förrän låååångt senare. Så man måste dels vara förstående med hur det är, samtidigt som man är källkritisk.

Simon Bertilsson

Usel journalistik? Sitter du på annan information, så säg vad det handlar om då.
Att pojken blev påkörd nära en busshållplats låter inte helt orimligt, eftersom det brukar finnas bilvägar i anslutning till sådana.

Svemicke

Citat från: ch skrivet 25 oktober 2008, 00:25:42 AM
Men där har vi samtidigt ett problem, skulle man ställa krav på att allt var 100% korrekt så skulle man inte heller kunna få nyheterna levererade förrän låååångt senare. Så man måste dels vara förstående med hur det är, samtidigt som man är källkritisk.


Bättre sent än aldrig. Bättre korrekta nyheter än felaktiga nyheter. Källkritisk? Att skriva att hunden var en kamphund när det i själva verket var en tax är INTE källkritik.

Ni vill tjäna pengar på skandaler. Finns det inga skandaler så hittar ni på.
Busschaufförsmeriter:
Arriva, Malmö: 2006-02-23 - 2006-04-10
Borås Lokaltrafik: 2006-04-10 - 2009-09-30
Transdev, Göteborg: 2012-06-05 - 2014-06-01
Nobina, Malmö: 2014-06-02 - 2017-04-30
Connect Bus, Rävlanda: 2015-10-05 - 2022-06-30
Pågående:
Nobina, Sjuhärad och Göteborg: 2017-05-01 -

ch

Citat från: Svemicke skrivet 25 oktober 2008, 03:24:31 AM
Bättre sent än aldrig. Bättre korrekta nyheter än felaktiga nyheter. Källkritisk? Att skriva att hunden var en kamphund när det i själva verket var en tax är INTE källkritik.

Ni vill tjäna pengar på skandaler. Finns det inga skandaler så hittar ni på.

Förtydligar att jag inte längre arbetar inom media. Däremot är det lite som nån sa; vissa nyheter duger inte längre.
I en storstad så räcker det inte att nån dör i trafikolycka - det ska helst vara en hel familj som dör utom ett barn. Då blir det nåt man kan slå upp. Däremot på landsbygden så duger en cykelstöld som toppnyhet....

Media utgår från de uppgifter de får; t.ex om trafikolyckor så ringer de polisen som berättar. Om polisen berättar att det var vid en busshållplats så lär de skriva om att det var vid en busshållplats. Sen kanske inte polismannen som svarar vet om det är 10, 20, 200 eller 800 meter från hållplatsen eller om ungen var på väg dit eller därifrån eller bara råkade vara i närheten utan att ha ärende till busshållplatsen.

Med källkritik menar jag att man som konsument/läsare/lyssnare/tittare alltid ska fundera på "varför berättar man om denna nyheten, vem har gett informationen med vilket syfte?".

Det är inte svårt att få in t.ex statistik. Dagligen skickas det ut mängder med statistik, undersökningsresultat etc. Det kan vara allt från hur många bussförare det saknas i Sverige eller att potatisen i Sverige kommer ta slut eller nåt annat. Vem stod bakom insamlandet och publicerandet av statistiken? Är det kanske nån intresseorganisation för bussförarna eller potatisodlarna som vill skapa nyheter kring deras värld utan att det är uppenbart? Vet man också när det är nyhetstorka så är det inte svårt att få med nyheter i media. I våras så fixade jag ett 1,5 minuters inslag på SVTs ena nyhetsprogram åt en grej, utan att det säkert annars hade uppmärksammats. Det var en strategisk tid, intresset hos media byggdes upp på ett medvetet sätt och de vinklade det på ett bra sätt.

Jag som har arbetat i media vet också att vid vissa tidpunkter är det helkört att få med viktiga nyheter. Det är liksom inte möjligt att få med nåt annat när det är Knutbymord, politikerskandaler, katastrofer i världen. Samma dag som Tsunamikatastrofen var så dog väl flera tusen människor i en jordbävning eller vad sjutton det var, på bra mycket närmare breddgrader, utan att det skrevs om det. När inbördeskriget i fd Jugaslavien pågick så var det utrensning inom vissa folkslag i Afrika utan att svensk media direkt skrev om det. Det dog väl typ 100.000 personer eller nåt....

Men jag kan inte svara på hur det är i Boråsfallet som tråden handlar om, men troligtvis har de tipsats om olyckan eller självmant ringt polisen och fått reda på det. Nåt stationsbefäl på Boråspolisen har berättat att de har eller har haft en patrull på plats på en ort efter att ett barn har blivit påkört vid en busshållplats. Det utgår man ifrån.