Huvudmeny

Swebus fråga

Startat av Peter Rost, 14 oktober 2008, 19:42:45 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Peter Rost

Är låggolvskraven högre på stomlinjerna i Nacka/Värmdö, än Tyresös, och Botkykas blålinjer?

/Peter

HB

Citat från: Peter Rost skrivet 14 oktober 2008, 19:42:45 PM
Är låggolvskraven högre på stomlinjerna i Nacka/Värmdö, än Tyresös, och Botkykas blålinjer?

/Peter

Nej. Det finns inga sådana krav på någon av dessa linjer.

Fredde

CitatÄr låggolvskraven högre på stomlinjerna i Nacka/Värmdö, än Tyresös, och Botkykas blålinjer?

/Peter

Tilläggas kan att linje 469 är den enda med detta kravet på Nacka/Värmdö.


Karsten

Citat från: Fredde_J skrivet 15 oktober 2008, 01:13:36 AM
Tilläggas kan att linje 469 är den enda med detta kravet på Nacka/Värmdö.



Men det är ganska skumt att 467 inte har det kravet, eller hur? Nu är det ju inget problem eftersom alla kortvagnar är just lågentré i N/V.

homer

Citat från: Lars Ödlund skrivet 14 oktober 2008, 20:46:36 PM
Låggolv/entré kom ju generellt först i senare avtal, Tyresö är från 1995 och Nacka/Värmdö från 2002

Hur ser kravet ut då?? är de en viss % av vagnparken som måste vara lågentre/ eller är de bara så att Sl har krav på att alla nyleveranser måste vara lågentre och på så sätt räknar med att alla bussar har de en vacker dag

Walter

Citat från: homer skrivet 15 oktober 2008, 11:42:33 AM
Hur ser kravet ut då?? är de en viss % av vagnparken som måste vara lågentre/ eller är de bara så att Sl har krav på att alla nyleveranser måste vara lågentre och på så sätt räknar med att alla bussar har de en vacker dag

Nej kravet är väl på resp linje vilken sorts fordon det skall köras. Att man ändå kör LE i så stor utsträckning på N/V är väl pga av de B9S som SL tillhandahållit för trafiken. I N/V är det som Fredde J skriver endast en linje som formellt har kravet.
En signatur är ett textfält i slutet av ditt inlägg där du kan skriva vad du vill!

Fredde

CitatMen det är ganska skumt att 467 inte har det kravet, eller hur? Nu är det ju inget problem eftersom alla kortvagnar är just lågentré i N/V.

Visst det är sant. Om det nu rullar kortvagnar där vill säga :-X


Peter Erret

Citat från: Karsten skrivet 15 oktober 2008, 10:52:22 AM
Men det är ganska skumt att 467 inte har det kravet, eller hur? Nu är det ju inget problem eftersom alla kortvagnar är just lågentré i N/V.
Detta svar fick jag från SL:
"Hej!

Tack för ditt e-postmeddelande angående busstyp på linje 467.

"Normalbuss för förortstrafik" betyder att linjen mycket väl kan köras med röd ledbuss.
Det finns inte med i trafikeringskravet att linjen ska köras med blåbuss."

Således så finns inget krav på låggolv på denna linje heller. Av svaret kan man även tolka att en "blåbuss" får användas.

homer

Citat från: Walter skrivet 15 oktober 2008, 11:59:50 AM
Nej kravet är väl på resp linje vilken sorts fordon det skall köras. Att man ändå kör LE i så stor utsträckning på N/V är väl pga av de B9S som SL tillhandahållit för trafiken. I N/V är det som Fredde J skriver endast en linje som formellt har kravet.

De kan inte stämma för varför skulle man då skaffa boggi bussar med lågentre

homer

Citat från: Lars Ödlund skrivet 27 oktober 2008, 21:15:25 PM
Därför att det from ett visst datum är lagkrav på att alla nya fordon ska vara anpassade för funktionshindrade för att få användas i linjetrafik, det har inte ett dugg med avtalen mellan beställare och leverantör.

uppenbarligen har ju då samma företag olika policy hur detta lagkrav ska uppfyllas då man senast till Kalmar har köpt normalgolv...

Karsten

Citat från: Peter Erret skrivet 27 oktober 2008, 20:31:53 PM
Detta svar fick jag från SL:
"Hej!

Tack för ditt e-postmeddelande angående busstyp på linje 467.

"Normalbuss för förortstrafik" betyder att linjen mycket väl kan köras med röd ledbuss.
Det finns inte med i trafikeringskravet att linjen ska köras med blåbuss."

Således så finns inget krav på låggolv på denna linje heller. Av svaret kan man även tolka att en "blåbuss" får användas.


Men vem har svarat då? Många frågor av denna karaktär hamnar hos entreprenören som har större detaljkunskap, och svaret kan (oavsett trafikutövare och fråga) vara något vinklat till entreprenörens fördel. Eller med andra ord: Trafikutövarens tolkning av regelverket.

I det här fallet verkar det rätt att det är okej att köra ledvagn eftersom den uppfyller kraven för "Normalbuss för förortstrafik", eller snarare kraven för 1½ "Normalbuss för förortstrafik".. ;)