Uppdelning av busslinjer

Startat av Mr G, 11 oktober 2008, 12:35:21 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Mr G



Det har förts på tal, och vad jag förstår så utreder SL f n frågan, om att dela tre längre busslinjer i vardera två delar. Dvs göra två linjer vardera  av linjerna 119 (dela vid Spånga station), 144 (Älvsjö) och 509 (Danderyds sjukhus).

Som trafikant tycker jag om långa linjer. De innebär att jag slipper byta, vilket alltid är en extra riskfaktor om jag vill planera en resa för att komma fram en viss tid. Trenden har ju annars varit att slå hop kortare linjer. Kanske ser vi ett trendbrott nu?

吉先生

Stefan P

Hej

Inte i Uppland, där har man istället delat upp linjer.

mvh Stefan P

Cero

Citat från: Lars Ödlund skrivet 11 oktober 2008, 12:45:04 PM
Härlig bild!

Extremt långa tätortslinjer har ju en förmåga att dra på sig förseningar som tar lång tid att "hämta hem" utan ingrepp i trafiken, 144:an har en omloppstid på runt 80-85 minuter, 119 på runt 155-160 minuter och 509 på runt 140-145 minuter, just en avkortning av 144:an ser jag (med rätt gammal erfarenhet från linjen) som mindre behövlig jmf med de två andra exemplen

Kanonbild. Är vi i Juliaborg?

Förutom de motiv du nämner ovan är ett ytterligare från SL:s sida att dela 144:an att man då slipper köra ledbuss genom Herrängen. Att köra ledbuss i Herrängen är väl iofs inget problem utan snarare att det är sträckan Älvsjö-Gullmarsplan som egentligen kräver det, vilket innebär att man kör mycket i "tomme" med ledvagn ända till Fruängen. Förslaget är dock inte populärt i Älvsjö (det är tillräckligt många som tvingas byta vid station ändå) men mitt tips är att SL struntar fullständigt i vad resenärerna tycker. Det brukar vara så och sedan sydvästra tunnelbanan öppnades 1964 har förbättringar i kollektivtrafiken i Älvsjö/Hägersten inte prioriterats särskilt högt av SL.

Cero

Citat från: Lars Ödlund skrivet 11 oktober 2008, 13:08:01 PM
Tomkörningarna från Nyboda till Älvsjö resp Fruängen måste ju gå på ett ut, de turer som börjar i Gullmarsplan lär väl till största delen tursättas med bussar som nattparkerats där, däremot kommer tomkörningarna att öka längdmässigt då den planerade Gubbängendepån tas i bruk.

Jag tror du missuppfattade det hela lite. Vad jag avsåg var att trafikantunderlaget mellan Älvsjö och Fruängen ofta inte är större än att en normalvagn kan användas, dvs ledbussarna körs relativt tomma på folk, medan Älvsjö-Gullmarsplan oftast kräver ledvagn, dessutom med dubbla turtätheten.

Finns det för övrigt något presenterat hur linjerna är tänkta att delas mellan Nyboda, Gubbängen, Botkyrka och Handen när Gubbängen är byggd?

Carl W

Citat från: Mr G skrivet 11 oktober 2008, 12:35:21 PM


Det har förts på tal, och vad jag förstår så utreder SL f n frågan, om att dela tre längre busslinjer i vardera två delar. Dvs göra två linjer vardera  av linjerna 119 (dela vid Spånga station), 144 (Älvsjö) och 509 (Danderyds sjukhus).

Som trafikant tycker jag om långa linjer. De innebär att jag slipper byta, vilket alltid är en extra riskfaktor om jag vill planera en resa för att komma fram en viss tid. Trenden har ju annars varit att slå hop kortare linjer. Kanske ser vi ett trendbrott nu?



Om man delar 509 vid Danderyd, så har man en lång och en kort linje. Vill man ha två lika långa linjer borde Solna vara lämpligare.

För något år sedan, läste jag att 607 skulle delas. En linje mellan Karolinska och Edsberg, och en mellan Danderyd och Häggvik. Någon som vet något om dessa planer?

Cero

Citat från: Lars Ödlund skrivet 11 oktober 2008, 14:16:59 PM
Nyboda avses väl upphöra i samband med att den nya depån tas i bruk, i övrigt kommer det säkert att bli en hel del förändringar då linjer flyttas mellan olika trafikavtal, dock lär nog inte Handen beröras eftersom det kommer att vara Söderort och Huddinge-Botkyrkas som upphandlas samtidigt.

Jag har fått uppfattningen att Nyboda blir kvar och min gissning har då varit att man i princip återgår till tidigare ordning och i huvudsak stationerar ett antal linjer i närområdet körda med normalbussar där. Men jag kan mycket väl ha fel. Om man tömmer Nyboda på bussar går det ju i princip att utöka uppställningen för tunnelbanan, men samtidigt behövs antagligen större fysisk areal för bangård för att logistiskt ta hand om fler vagnar. Kan man inte återanvända utrymmet som bussarna lämnar efter sig skulle det innebära att det blir mycket tomutrymme i hallen.

För övrigt byggs för närvarande något i Nybodahallens östra del, men det går ännu inte att utröna om det är buss- eller tunnelbanerelaterat.

Ted Selander

Citat från: Cero skrivet 11 oktober 2008, 16:23:38 PM
Jag har fått uppfattningen att Nyboda blir kvar och min gissning har då varit att man i princip återgår till tidigare ordning och i huvudsak stationerar ett antal linjer i närområdet körda med normalbussar där. Men jag kan mycket väl ha fel. Om man tömmer Nyboda på bussar går det ju i princip att utöka uppställningen för tunnelbanan, men samtidigt behövs antagligen större fysisk areal för bangård för att logistiskt ta hand om fler vagnar. Kan man inte återanvända utrymmet som bussarna lämnar efter sig skulle det innebära att det blir mycket tomutrymme i hallen.

För övrigt byggs för närvarande något i Nybodahallens östra del, men det går ännu inte att utröna om det är buss- eller tunnelbanerelaterat.

Du har rätt, gissningsvis blir det dock även framgent en mix av normal- och ledbussar. Intill den nya etanolstationen i östra änden, byggs nu en provisorisk tvätthall för gummihjulsfordon. Det betyder att det gamla tvättspåret (länge märkt "Översyn 1") från spårvägstiden byts ut till en modern tvättanläggning.

/Ted

Peter Rost

Behålls 161:ans nuvarande linjesträcka?

/Peter

Nico


Tja, detta med 119 är ju inget nytt. Var 1984/85 eller så som man slog ihop den med dåvarande 503. Att bryta den i Spånga och återinrätta destinationen Spånga C - Solna C skulle väl alltså snarast bli en återgång till det som en gång var.
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

Cero

Citat från: Ted S skrivet 11 oktober 2008, 21:14:52 PM
Du har rätt, gissningsvis blir det dock även framgent en mix av normal- och ledbussar. Intill den nya etanolstationen i östra änden, byggs nu en provisorisk tvätthall för gummihjulsfordon. Det betyder att det gamla tvättspåret (länge märkt "Översyn 1") från spårvägstiden byts ut till en modern tvättanläggning.

/Ted

Intressant. Jag trodde man redan hade bytt tvättanläggning i Nyboda för deras vagnar är bland de fräschaste i lacken i hufvudstaden. De som levererades 2006 är fortfarande nästan som nya i lacken och så länge tycker jag inte SL-vagnar brukar hålla sig fräscha. Man får hoppas att det byggs en tvättanläggning som kan fortsätta hålla vagnarna i så bra skick.

Bussmicke

Citat från: Nico skrivet 12 oktober 2008, 01:54:02 AM
Tja, detta med 119 är ju inget nytt. Var 1984/85 eller så som man slog ihop den med dåvarande 503. Att bryta den i Spånga och återinrätta destinationen Spånga C - Solna C skulle väl alltså snarast bli en återgång till det som en gång var.

För några år sedan var detta på tal men blev inget då.
Den gången var det även aktuellt med delning i Hässelby och någon 120-linje där.
//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.