Nya hållplatstavlor i Visby (bild)

Startat av Kristofer, 29 september 2008, 16:59:03 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Kristofer

Stadstrafiken i Visby har haft synnerligen anonyma och tråkiga hållplatsskyltar. Men nu har man börjat byta ut dem till nya som - tro det eller ej - till och med skyltar linjenummer.

Här en liten jämförelse:

( ) Turer inom parentes endast t. o. m. 1/11 1964 samt fr. o. m. den 1/5 1965.

Svemicke

Citat från: Lars Ödlund skrivet 29 september 2008, 17:01:59 PM
Ja det blev ju en markant förbättring, noterar att designen är anpassad inför sommarens färgbyte på stadsbussarna.
Håller med! Någon som har bild på hur bussdesignen ser ut efter ändringen?
Busschaufförsmeriter:
Arriva, Malmö: 2006-02-23 - 2006-04-10
Borås Lokaltrafik: 2006-04-10 - 2009-09-30
Transdev, Göteborg: 2012-06-05 - 2014-06-01
Nobina, Malmö: 2014-06-02 - 2017-04-30
Connect Bus, Rävlanda: 2015-10-05 - 2022-06-30
Pågående:
Nobina, Sjuhärad och Göteborg: 2017-05-01 -

Svemicke

Citat från: Lars Ödlund skrivet 10 oktober 2008, 00:50:52 AM
Nä det är trafikstart först till sommaren 2009.
Jaha! Trodde det var redan nu till sommaren.
Busschaufförsmeriter:
Arriva, Malmö: 2006-02-23 - 2006-04-10
Borås Lokaltrafik: 2006-04-10 - 2009-09-30
Transdev, Göteborg: 2012-06-05 - 2014-06-01
Nobina, Malmö: 2014-06-02 - 2017-04-30
Connect Bus, Rävlanda: 2015-10-05 - 2022-06-30
Pågående:
Nobina, Sjuhärad och Göteborg: 2017-05-01 -

Mange_buss

Citat från: Kristofer skrivet 29 september 2008, 16:59:03 PM
Stadstrafiken i Visby har haft synnerligen anonyma och tråkiga hållplatsskyltar. Men nu har man börjat byta ut dem till nya som - tro det eller ej - till och med skyltar linjenummer.

Här en liten jämförelse:



Känner igen huset i bakgrunden av bilden. Är det vid Bingeby?
För övrigt tycker jag inte om de här skyltarna. För att se linjenumret måste du vara högst två meter från skylten, då denna text drunknar i bakgrunden. Jag tycker att De kunde sätta följande text istället:

1 Gråbo

istället för

Linje 1 Stadstrafiken
Mot Gråbo

Kristofer

Citat från: Mange_buss skrivet 13 oktober 2008, 21:47:11 PM
Känner igen huset i bakgrunden av bilden. Är det vid Bingeby?
För övrigt tycker jag inte om de här skyltarna. För att se linjenumret måste du vara högst två meter från skylten, då denna text drunknar i bakgrunden. Jag tycker att De kunde sätta följande text istället:

1 Gråbo

istället för

Linje 1 Stadstrafiken
Mot Gråbo
Hållplatsen "heter" Mariahemmet och det är Bingebys gympasal som syns på bilden. Så 1 poäng för Bingeby.

Och jag kan i princip instämma med dig avseende skyltutformningen, men i stadstrafiken i Visby är linjenummer av mindre betydelse, utom vid Östercentrum och busstationen. Det finns bara en stadsbusslinje vid denna hållplats. (Dessutom finns 3 landsortslinjer, men de har en egen stolpe. Utan linjenummer, hållplatsnamn, destinationer och annat tjafs.)
( ) Turer inom parentes endast t. o. m. 1/11 1964 samt fr. o. m. den 1/5 1965.

Niklas Bygdestam

Citat från: Kristofer skrivet 29 september 2008, 16:59:03 PM
Stadstrafiken i Visby har haft synnerligen anonyma och tråkiga hållplatsskyltar. Men nu har man börjat byta ut dem till nya som - tro det eller ej - till och med skyltar linjenummer.

Här en liten jämförelse:



Tyvärr har jag inte varit på Gotland sedan jag var liten och minns inte så mycket därifrån  :-\

Men har alltså samtliga hållplatser i Visby bara haft vägverksskyltar som exemplet till vänster? Funderar på om det kan ha funnits turister då som inte begripit att det verkligen handlar om en hållplats då. Hos oss i Uppsala och på många andra håll betyder inte en vägverksskylt med en buss på att det är en hållplats. De betyder istället att det bara är en uppställningsplats för buss eller någon sorts bussparkering. Men hållplats brukar de inte betyda förutom då kanske på Gotland. Så jag kan tänka mig att vissa turister som ser skyltarna inte förstår att det är en hållplats

Den nya skylten till höger tycker jag däremot var riktigt snygg. Den känns både modern och stilren. Den har den form som folk är vana vid att en hållplatsskylt ska ha. Och så visar den linjenummer och det är bättre än vad som finns på en del andra håll. Jag tror att folk tänker sig en hållplatsskylt ska se ut på ett visst sätt och den nya skylten uppfyller detta :)
Jag är växelvis boende i Uppsala och i Belgrad. Granskar därför fordon, trafik och infrastruktur ur två länders perspektiv.

Patrik

Citat från: Niklas Bygdestam skrivet 14 oktober 2008, 11:49:40 AM
Tyvärr har jag inte varit på Gotland sedan jag var liten och minns inte så mycket därifrån  :-\

Men har alltså samtliga hållplatser i Visby bara haft vägverksskyltar som exemplet till vänster? Funderar på om det kan ha funnits turister då som inte begripit att det verkligen handlar om en hållplats då. Hos oss i Uppsala och på många andra håll betyder inte en vägverksskylt med en buss på att det är en hållplats. De betyder istället att det bara är en uppställningsplats för buss eller någon sorts bussparkering. Men hållplats brukar de inte betyda förutom då kanske på Gotland. Så jag kan tänka mig att vissa turister som ser skyltarna inte förstår att det är en hållplats

Den nya skylten till höger tycker jag däremot var riktigt snygg. Den känns både modern och stilren. Den har den form som folk är vana vid att en hållplatsskylt ska ha. Och så visar den linjenummer och det är bättre än vad som finns på en del andra håll. Jag tror att folk tänker sig en hållplatsskylt ska se ut på ett visst sätt och den nya skylten uppfyller detta :)

Så här ser skyltarna ut för regionalbussarna på Gotland.
http://svenskkollektivtrafik.se/Global/Bilder%20till%20annonser/undersida/gotl.jpg

Mange_buss

Tydligen har många personer inte vetat var Centrum ligger, och trafiken har fått klagomål av turister. Därför har nu dessa hållplatser med tydliga hänvisningar kommit upp...
(Enligt vad jag hört)