Svenska bussars kondition

Startat av Göransson, 28 september 2008, 21:19:30 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Andy

Även på större företag borde det gå att utveckla system för att förarna ska känna ansvar för bussarna. Kanske någon gemensam bonus om årets skadekostnader är låga (förmodligen alltför trubbigt), eller någon form av protokoll med kända skador och fel som måste fyllas i vid vagnuttag och avlösning (för byråkratiskt och tidsödande, samt motverkar smidiga avlösningar enligt mitt tidigare inlägg). Kanske obligatorisk felrapportering i slutet av dagen. Hittar man inga fel, stora eller små, skriver man det också.

Vet inte, bara lite brainstorming...

Andy

Citat från: JDS skrivet 23 oktober 2008, 00:42:33 AM
Du glömmer att tänka på de negativa sidoeffekter som uppstår därför att det inte finns några marginaler för reparation av oförutsedda småfel, som gör förarna irriterade, vilket gör att de bryr sig mindre om fordonets väl, vilket leder till fler skador och att bussarna får rulla för länge med de fel som finns, vilket i sin tur leder till att skadorna förvärras, vilket leder till mer verkstadstid och till en allmänt risigare vagnpark, vilket gör att förarna bryr sig ännu mindre osv.

Jag har inte analyserat någonting specifikt, men

  • man måste förstås ha ett visst antal bussar utöver minimum, just för att bussar och saker i dem går sönder utan förvarning,
  • man måste ha tillräcklig kapacitet i verkstaden
  • och man måste ha en bra minimigräns för när bussen ska "sjukas"
För att inte verkstaden ska kosta onödigt mycket bör det finnas en kö av bussar så att verkstaden alltid har jobb, men köns längd kostar också pengar. Detta kan alltså optimeras om man kan sätta rätt kostnader på rätt sak. Kan man skapa en modell som även beaktar JDS' resonemang på ett bra sätt, hamnar den säkert närmare verkligheten.

Andy

Citat från: Göransson skrivet 22 oktober 2008, 20:45:20 PM
Uppdatera teamen om kostnader m.m. Kan vara nyttigt att se + och - som chaufför.
Det där var annars en intressant tanke, om företaget kunde hålla reda på alla kostnader och förtjänster per chaufför, kan man se svart på vitt vilka som "gör ett bra jobb". Kräver bränsleflödesmätare i bussen om den används av flera förare per dag. Dock kan det bli svårt att räkna om "mjuka" saker till pengar, såsom kundbemötande, bekväm körstil och även biljettvisering.

Jag tvivlar starkt på att ett sådant system skulle uppskattas i början av förarna, men om de vänjer sig sedan vet jag inte.

JDS

Citat från: Andy skrivet 23 oktober 2008, 12:52:22 PMDet där var annars en intressant tanke, om företaget kunde hålla reda på alla kostnader och förtjänster per chaufför, kan man se svart på vitt vilka som "gör ett bra jobb". Kräver bränsleflödesmätare i bussen om den används av flera förare per dag. Dock kan det bli svårt att räkna om "mjuka" saker till pengar, såsom kundbemötande, bekväm körstil och även biljettvisering.

Tja, det är förhållandevis lätt att räkna ut kostnaderna för sådant men svårt att räkna ut förtjänsterna, som någon uttryckte det. Jag tror dock att även det är något som branschen måste börja tänka mer på i framtiden, i takt med att beställarna blir bättre på att upphandla kvalitet. (Jag inriktar mig mest på resonemang kring lokaltrafik som du säkert märker!)

Citat från: Andy skrivet 23 oktober 2008, 12:52:22 PMJag tvivlar starkt på att ett sådant system skulle uppskattas i början av förarna, men om de vänjer sig sedan vet jag inte.

Om det fungerar bra så kommer förarna säkerligen att uppskatta det, även om någon enstaka surmulen typ säkert kommer att fortsätta att tjata om "övervakningssamhälle" tills han går i pension.  ;D

CitatFör att inte verkstaden ska kosta onödigt mycket bör det finnas en kö av bussar så att verkstaden alltid har jobb

Hur menar du då? Ur ett makroekonomiskt perspektiv kan det låta rätt, men om garaget X har y bussar och z gubbar i verkstaden så blir ju ingenting billigare av att det alltid står ytterligare en buss och väntar på att få bli lagad. Nu invänder någon, att om verkstaden vid något tillfälle står utan jobb så har den för hög kapacitet, men det stämmer inte i praktiken, och inte heller i teorin om man använder rätt teori. Det måste finnas tid för att rengöra verktyg, städa på arbetsplatsen och kanske fixa det där småfelet på 5678 som inte stör trafiksäkerheten men som helst borde fixas för att inte förarna ska bli sura och köra sämre. Det är ju just dessa grejer som inte blir gjorda om man låter jobben stå på kö, vilket bidrar till den allmänna upplösningen.

JDS

Citat från: Lars Ödlund skrivet 23 oktober 2008, 20:03:49 PM
Det Andy skrivit är i princip som det fungerar idag, på de flesta platser.

Ja, och hej vad bra det fungerar på vissa ställen...  8)

yngrot

Det där med verkstad är intressant de jobbar ju på fel tid .Men hur göra att få dem att jobba kväll och helg??? Ingen vill ju jobba så egentligen..
Kör buss sen Hedenhöstiden....

Började jan 1977 - okt 1978 på Kålleredsbussarna , Borås lokaltrafik okt 1978 till 25 feb 2010 ,därefter Veolia transport/Transdev från 1 mars 2010 till 14juni 2020.. från 15 juni 2020 Nobina

Andy

Citat från: JDS skrivet 23 oktober 2008, 19:24:03 PM
Hur menar du då? Ur ett makroekonomiskt perspektiv kan det låta rätt, men om garaget X har y bussar och z gubbar i verkstaden så blir ju ingenting billigare av att det alltid står ytterligare en buss och väntar på att få bli lagad. Nu invänder någon, att om verkstaden vid något tillfälle står utan jobb så har den för hög kapacitet, men det stämmer inte i praktiken, och inte heller i teorin om man använder rätt teori. Det måste finnas tid för att rengöra verktyg, städa på arbetsplatsen och kanske fixa det där småfelet på 5678 som inte stör trafiksäkerheten men som helst borde fixas för att inte förarna ska bli sura och köra sämre. Det är ju just dessa grejer som inte blir gjorda om man låter jobben stå på kö, vilket bidrar till den allmänna upplösningen.

Jag använde ordet i lite vidare mening. Det ska förstås inte vara så att det alltid finns minst en buss som inte går att köra, utan i kön finns även "trafikdugliga" bussar med fel. Jag vet inte riktigt hur kösystemet bör utformas, men det får inte vara så att vissa fel aldrig åtgärdas (vilket ofta är fallet). Kanske ska ett fel som prioriterats bort en viss tid få högre prioritet, så att felet kan åtgärdas nån gång?

Dessutom borde mindre kvalificerad personal kunna anställas för att städa verkstaden.

Ersa

Citat från: Andy skrivet 23 oktober 2008, 23:34:42 PM
Dessutom borde mindre kvalificerad personal kunna anställas för att städa verkstaden.

Det vore kanske något för en del förare som har delade pass eller "för korta" tjänster för att komma upp i 40 tim/veckan? Någon form av "kombitjänstgöring"?

Karsten

Citat från: Lars Ödlund skrivet 24 oktober 2008, 06:54:26 AM
Det är dålig ekonomi att ha högavlönade bussförare anställda för städarbeten, sådant bör nog läggas ut på externa företag om det inte handlar om enklare busstädning etc i eget fordon.

Det är dåliga arbetsförhållanden att tvingas jobba delade pass för att någon lägre avlönad tjomme ska tvätta verktyg eller städa verkstaden. Det bör finnas en magisk balans mellan ekonomi och arbetsmiljö, min erfarenhet är att det på de flesta arbetsplatser finns någon som kan tänka sig att städa på garaget efter ett par timmars busskörning om alternativet är att köra buss delat.

yngrot

Citat från: Lars Ödlund skrivet 24 oktober 2008, 06:54:26 AM
Det är dålig ekonomi att ha högavlönade bussförare anställda för städarbeten, sådant bör nog läggas ut på externa företag om det inte handlar om enklare busstädning etc i eget fordon.



Hur menar du Lars högavlönade förare???  Det är väl ändå tvärtom vi har låg lön med tanke på vårt ansvar...
Kör buss sen Hedenhöstiden....

Började jan 1977 - okt 1978 på Kålleredsbussarna , Borås lokaltrafik okt 1978 till 25 feb 2010 ,därefter Veolia transport/Transdev från 1 mars 2010 till 14juni 2020.. från 15 juni 2020 Nobina