Svenska bussars kondition

Startat av Göransson, 28 september 2008, 21:19:30 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Karsten

Citat från: Fredde_J skrivet 29 september 2008, 12:41:55 PM
Absolut inte från min sida, och flera med mig. Men visst vet jag dom som inte alls skulle gilla tanken på det.



Exakt, de seriösa förarna skulle välkomna det. Men den andra halvan skulle se det som ett personligt påhopp, "det är faktiskt min mänskliga rättighet att göra mitt jobb på mitt dåliga sätt". Som ett exempel är det ungefär 30-40% av förarna som står på tomgång vid avgångshållplatserna i Slussen under den 4 minuter långa framkörningstiden, med varierande fåniga bortförklaringar.

Fredde

CitatOch den operatör som skulle komma med denna idé skulle bli idiotförklarad, antalet trådar här på bussnack om saken skulle svälla ut rejält etc etc.

Varför jag aldrig aspirerade på att bli trafikchef i Stockholm.... ja det kan ni väl räkna ut.

Visst skulle det väl skapas trådar om det här,men jag tror nog att många här förstår varför man isf genomför en sådan sak. Som sagt, man får med sig busschaffisar men säkert inte rattvridarna...

Någonstans, i någon form, måste ju operatörerna sätta ner foten och visa att man inte accepterar alla skador som orsakas genom slarv etc.



76

På GUB har vi ett system där förare som orsakat skador på bussarna får en mindre löneökning än de felfria. Andra kriterier som räknas in är sena ankomster och slarv med redovisning av kassan.

Under testperioden för nåt år sen så fanns även en "reparationsperiod" efter mätperioden. Fick man ett avdrag under den första perioden så var inte allt förlorat, bara man var prickfri under den andra. Jag råkade själv ut för detta då jag fick närkontakt med en Herr Gårman i slutet av mätperioden, men lyckades sen reparera skadan och fick därmed hela höjningen.

Samtidigt så kanske ett dylikt system ökar risken för att förare inte änmäler att de orsakat en skada.

Jag vet tyvärr inte om skadorna har minskat, men vad jag har förstått så ska nu detta införas på permanent basis, så uppenbarligen är det någon som tycker att det fungerar.

Själv är jag positiv till det, trots att jag själv fick ett "straff". Men det är långt ifrån alla som tycker som jag.

yngrot

Ett stort problem är ju som S Svensson skrev att många är tvingade att köra buss men inte vill sen finns det många lämpliga som inte ännu har körkort för buss .... hur rätt till det??? Man tycker att tar det emot så borde man inte fortsätta köra utan stanna och kolla om man kan undvila mer skador... trafikmiljön har ju tyvärr blitt sämmre massa trånga rondeller snäva tidtabeller mm ...sen går det som det går...
Kör buss sen Hedenhöstiden....

Började jan 1977 - okt 1978 på Kålleredsbussarna , Borås lokaltrafik okt 1978 till 25 feb 2010 ,därefter Veolia transport/Transdev från 1 mars 2010 till 14juni 2020.. från 15 juni 2020 Nobina

Jan

Det här med skador kan skrivas hur länge som helst. Det finns 3 faktorer som påverkar.
1. Om man kan köra buss eller ej.
2. Tidtabellen, tdt som inte är stressig ger ett lugnare körsätt vilket minskar skadorna.
3. Trivsel, ett företag som ger feedback ger bättre trivsel som gör att "skiter i personer" inte kommer in i företget då persnalomsättningen är liten.
I branschen 37 år

Cero

Citat från: Karsten skrivet 29 september 2008, 12:52:08 PM
Exakt, de seriösa förarna skulle välkomna det. Men den andra halvan skulle se det som ett personligt påhopp, "det är faktiskt min mänskliga rättighet att göra mitt jobb på mitt dåliga sätt". Som ett exempel är det ungefär 30-40% av förarna som står på tomgång vid avgångshållplatserna i Slussen under den 4 minuter långa framkörningstiden, med varierande fåniga bortförklaringar.

Det företag som införde uppföljning och belöningssystem skulle ge bussförarkåren en möjlighet att ta ett stort steg framåt beträffande status och förtroendekapital från allmänheten. En större tydlighet från arbetsgivarnas sida av vad som är acceptabelt och vad som inte är det och i förlängningen vad som belönas vore önskvärd. Men det kräver att ledning och ägare tar kontroll över verksamheten och det har de inte idag. Sannolikt skulle även arbetsmiljön bli bättre liksom dialogen mellan arbetsgivare och medarbetare. På de arbetsplatser där detta sker ökar normalt också medarbetarnas inflytande på verksamheten.

Att facket motarbetar detta, vilket de faktiskt gör genom att stödja de som inte sköter sig, är i sig inget konstigt. De har inget intresse av att stödja de som sköter sig. De personerna klarar sig normalt bra själva. Inte heller är facket intresserat av att få en bättre dialog mellan olika parter i verksamheten. Facket lever på att köra in en kil mellan arbetsgivare och arbetstagare och därmed ta en maktposition. Tyvärr går sådant agerande ut över såväl verksamhet som medarbetarna totalt sett och i slutänden också kunderna. I slutänden leder detta i vissa fall till att verksamheten styrs av facket med stöd av de mindre bra medarbetarna, med ledningen som åskådare. Detta medan de bra medarbetarna succesivt flyr skutan.


homer

Jag håller med er om att de belöningssystem som Lars föreskriver skulle säkert vara väldigt bra, men tyvärr finns de nog också några som då skulle börja mörka sina skador, utöver dem som gör de idag, om man repar bussen lite mot en stolpe eller kör in i en snödriva så underredet blir buckligt

kanske skulle finnas nitiska trafikledare som hoppas på karriär som dessutom skulle beskylla slitageskador på förarna.

jag vet inte, de skulle säkert bli bra men de finns mycket att tänka på...

Karsten

Man kan ju tro att den här tråden var en vecka äldre än den är, för vad hittar jag på anslagstavlan i Björknäs om inte just en information om att just ett sånt här system kommer att prövas fram till årets slut. Undrens tid är inte förbi, hoppas det faller väl ut! :D

Karsten

Citat från: homer skrivet 29 september 2008, 19:56:01 PM
Jag håller med er om att de belöningssystem som Lars föreskriver skulle säkert vara väldigt bra, men tyvärr finns de nog också några som då skulle börja mörka sina skador, utöver dem som gör de idag, om man repar bussen lite mot en stolpe eller kör in i en snödriva så underredet blir buckligt

kanske skulle finnas nitiska trafikledare som hoppas på karriär som dessutom skulle beskylla slitageskador på förarna.

jag vet inte, de skulle säkert bli bra men de finns mycket att tänka på...

Det kräver ju att bussarnas skick med jämna mellanrum kontrolleras och att ett visst detektivarbete genomförs för att sätta dit de som mörkar skador. Förhoppningsvis får man förarna med sig och då finns det nog ett visst intresse från förarna att vid vagnuttag påtala skador på bussen som man inte själv orsakat.

Jo

Citat från: Karsten skrivet 29 september 2008, 20:04:36 PM
Det kräver ju att bussarnas skick med jämna mellanrum kontrolleras och att ett visst detektivarbete genomförs för att sätta dit de som mörkar skador. Förhoppningsvis får man förarna med sig och då finns det nog ett visst intresse från förarna att vid vagnuttag påtala skador på bussen som man inte själv orsakat.

Tänk bara vilket tid alla förarbyte ute på linjerna kommer att ta när föraren ska kontrollera att han/hon får en felfri buss :)

JDS

Citat från: Jo skrivet 29 september 2008, 20:27:12 PM
Tänk bara vilket tid alla förarbyte ute på linjerna kommer att ta när föraren ska kontrollera att han/hon får en felfri buss :)

Vad bra! Då kan man börja uppfylla sitt lagliga ansvar som fordonsförare...

Göransson

Tydligen så är det ganska uppenbart att det krävs att den tid det tar att gå ett varv runt fordonet krävs för att få en ändring på detta slarv. Man ska ju egentligen göra en funktionskontroll innan man börjar sitt pass.....även om jag vet att verkligheten ser annorlunda ut än på teoribladet..

Bör väl vara rimligt att man även som busschaufför måste ha ett kvalitetstänkande om sin egen prestation som förare. Vet ingen annan bransch där man kan göra bort sig oavkortat utan få en varning.
Vissa passar helt enkelt inte som förare av tunga fordon...kanske inte heller som förare av något fordon alls...

Men sakfrågan från början var något enklare. Hur lyckas man hålla bussarna i andra länder så pass hela. Låt hända att de i vissa fall är äldre men de saknar sällan plåtar eller åker runt med stora skrapmärken.

Hagri

Läser man inläggen i tråden ligger problemet på förarsidan.

Dåliga förare ger skadade och misshandlade bussar. Hanterar resande illa, ger dålig service och omtumlande transport m.m.

Om nu AMS tvingar fel människor att bli bussförare varför reagerar inte branschen? Varken arbetsgivare eller fack borde vara nöjda med personal som sitter som gisslan bakom ratten. Slutar de självmant risekrar de att bli utan a-kassa och tvingas söka jobb över hela Sverige och även utomlands.
Jobbar de kvar orsakar de skador på bussar, ekonomi, förtroendet för förarkåren, kollektivtrafiken m.m.

Hur sortera ut de som är lämpliga innan utbildningen?
Och hur komplettera det som behöver förbättras i deras kunskaper vart efter?

Göransson

Spinner vidare....Hur hittar vi unga som är intresserade av detta yrke överhuvudtaget?
Lönen borde kanske ses över. Kanske vara lite mer ansvarsanpassad. Högre lön=högre krav
Högre lön= fler sökande.....Högre lön= större utbud...jag vet inte men statusen är körd så i botten så det liknar inte något längre...

Turistbusschaufför: Köra max timmar, städa, tömma skithus, tvätta....ibland torka spyor..Reka morgondagen och inte en käft som tycker man är märkvärdig på festen.
Lön: 25000 kr/mån
Ansvar: 50 människor ibland på halkig väg utan nån röst i lurarna som varnar för älgen.

Piloten: Limo till planet. Lyfta, kaffe, landa, Limo till hotellet. Och en j***a lirare på festen.
Lön: usch...avundsjuk när jag ser hans bil.....
Ansvar: 200-300 pers men med en hel stab som varnar för sidovind mötande trafik...och inga kärringar med rullatorer på några övergångsställen

Fredde

CitatMan kan ju tro att den här tråden var en vecka äldre än den är, för vad hittar jag på anslagstavlan i Björknäs om inte just en information om att just ett sånt här system kommer att prövas fram till årets slut. Undrens tid är inte förbi, hoppas det faller väl ut! :D

Äntligen! Som en känd radiopratare i rosa träningsoverall brukar säga ;D