Vill Swebus bara ha kvinnliga nya medarbetare?

Startat av Davve, 15 september 2008, 18:57:10 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Rickardo



Det kommer aldrig att hända...
[/quote]

Inte?
http://www.malmo.se/arkiv/nyhetsarkiv/forvaltningsnyheter/franarbetsloshettilldromjobbet.5.365accf7116191cc840800071381.html

Vet inte om det är specifikt för Malmö men jag upplever det satsas både från Veolia och Arriva för att locka fler kvinnor att köra buss med utländsk bakgrund
/Rickardo

Nico


Citat från: RoTe skrivet 18 september 2008, 01:24:02 AMDet kommer aldrig att hända...

Tror nog inte att man ska uttala sig så kategoriskt. Kan tillägga att på Råsta har vi flera kvinnliga förare med utländsk bakgrund och fler lär komma. För min del så känns det bara rätt.
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

Bo Rosengren

Kan det möjligen vara så enkelt som att de är fler män än kvinnor på jobbet och att man av det skälet behöver rekrytera just kvinnor?

Anga

#63
Hej allihopa. Jag är en kvinna som gillar att köra buss. Jag tycker att det skulle vara kul om några fler personer med bröst skulle vilja köra buss. Det är så många karlar överallt och från att ha ansvarat för bussen och passagerarnas säkerhet, så i och med att man kliver in i lunchrummet så betraktas man av många direkt som en kvinna istället för som en kollega. Efter att samme kollega/man i två år tjatat om att "kvinnans rätta plats är vid diskbänken", och att jag talat med honom personligt på godsrampen, och att jag tyvärr grinade lite och sa att hans uppförande tog bort min arbetsglädje, och att han ändå inte slutade att tracka mig och andra kvinnor, så blev jag till sist efter 3 års tid förbannad och när han sa samma sak igen när jag låtsades stå och skramla vid diskbänken, så sa jag att "Detta arbete kräver både intelligens och styrka, så det här är ett jobb för mig"! Sedan höll han käft i drygt en vecka.

Ersa

Citat från: Anga skrivet 14 oktober 2008, 09:53:02 AM
Hej allihopa. Jag är en kvinna som gillar att köra buss. Jag tycker att det skulle vara kul om några fler personer med bröst skulle vilja köra buss. Det är så många karlar överallt och från att ha ansvarat för bussen och passagerarnas säkerhet, så i och med att man kliver in i lunchrummet så betraktas man av många direkt som en kvinna istället för som en kollega. Efter att samme kollega/man i två år tjatat om att "kvinnans rätta plats är vid diskbänken", och att jag talat med honom personligt på godsrampen, och att jag tyvärr grinade lite och sa att hans uppförande tog bort min arbetsglädje, och att han ändå inte slutade att tracka mig och andra kvinnor, så blev jag till sist efter 3 års tid förbannad och när han sa samma sak igen när jag låtsades stå och skramla vid diskbänken, så sa jag att "Detta arbete kräver både intelligens och styrka, så det här är ett jobb för mig"! Sedan höll han käft i drygt en vecka.

Välkommen till forumet Anga! Forumet och dess debatter mår bara bra av fler kvinnliga skribenter! :D

Marie

Jag har kört buss till och från sedan mitten av 70-talet. Jag har aldrig råkat ut för att någon manlig kollega trakasserat mig på något sätt, annars kan jag tänka mig att en del män vill ha vissa yrken för sig själva; yrket minskar i rang om t om kvinnor klarar av det....
När det gäller att få prova på att köra buss eller lastbil så tror jag att det är lättare för kvinnor att våga testa om det inte finns en massa sjävsäkra män på plats, kanske med diverse kommentarer! Där jag jobbar finns det inte så många kvinnor, det skulle vara trevligt om vi blev fler. Jag antar att arbetstiderna skrämmer bort många. Det är svårt att ha familj, omöjligt att vara ensamstående med barn med dessa tider. Jag som inte är så ung längre har svårt att orka med, skulle gärna vilja ha mer "normala" arbetstider, eller iaf slippa 3-delade tjänster samt tjänster med alltför långa raster på helgerna.

RoTe

Det här med trakaserier är inte alls vad tråden handlar om. Tråden handlar om att företag i en mansdominerad bransch bara vill ha jämställdhet och ofta till ett pris.

Jag som är en helt vanlig svensk kille som dessutom bekostat mina körkort själv blir lite "smått" irriterad när företagen jag söker jobb hos säger: "Ja egentligen skulle jag ju bara vilja anställa invandrarkvinnor" när jag sitter på intervjun.

Varför ska jag inte få jobba med det jag tycker är roligt? Det är ju det resultatet vi får om alla jobb ska innehålla 50% män och 50% kvinnor. Varför kan inte samhället acceptera att vi har olika intressen? Jag går ju mycket hellre utan jobb än jobbar med barn eller åldringar t.ex. Är det så vi vill ha det?

Självklart är kvinnor välkomna! Men låt det inte bli någon jämställdhetshysteri.

Marie

RoTe! menar du att du inte får jobb när du kommer med ett färdigt körkort till bussbolaget? Eller menar du att du inte får heltidsjobb direkt? De flesta timanställer idag, så vitt jag vet. Sen blir man anställd när företaget behöver det och man visat att man klarar tiderna och inte krockar för mycket....

robbes

Citat från: RoTe skrivet 19 oktober 2008, 21:47:18 PM
Det här med trakaserier är inte alls vad tråden handlar om. Tråden handlar om att företag i en mansdominerad bransch bara vill ha jämställdhet och ofta till ett pris.

Jag som är en helt vanlig svensk kille som dessutom bekostat mina körkort själv blir lite "smått" irriterad när företagen jag söker jobb hos säger: "Ja egentligen skulle jag ju bara vilja anställa invandrarkvinnor" när jag sitter på intervjun.

Varför ska jag inte få jobba med det jag tycker är roligt? Det är ju det resultatet vi får om alla jobb ska innehålla 50% män och 50% kvinnor. Varför kan inte samhället acceptera att vi har olika intressen? Jag går ju mycket hellre utan jobb än jobbar med barn eller åldringar t.ex. Är det så vi vill ha det?

Självklart är kvinnor välkomna! Men låt det inte bli någon jämställdhetshysteri.

Kanske skall rannsaka dig själv om du ej får jobb vvad kan det vara för fel på mig eller har jag inte allt som begärs typ yrkeskompetens etc.


Inom lastbilsbranschen så är ej alla jobb offentlige utan de flesta går mun mot mun via anställda och bekanta till dem