Vill Swebus bara ha kvinnliga nya medarbetare?

Startat av Davve, 15 september 2008, 18:57:10 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

robbes

Citat från: Staffan A skrivet 15 september 2008, 23:02:41 PM
Debatten saknar det viktiga faktum att tjejer har betydigt färre skador, påkörningar av fasta och rörliga föremål. Detta borde vara ett viktigt ekonomisk skäl för arbetsgivaren att anställa fler tjejer !


därom tvista de lärde min åkare som har över 200 anställda har en hel del tjejer med men de har en hel del påkörningar etc med. men de vårdar fordonen på annat sätt med städning och skötsel en bil som haft en tjej som förare är lika fräsch nu som för 3 år sedan då hon fick den ny. Sedan finns en kille vars bil inte alls är lika fräsch nu som för 6 månader sedan då den var ny

Davve

Citat från: Staffan A skrivet 15 september 2008, 23:02:41 PM
Debatten saknar det viktiga faktum att tjejer har betydigt färre skador, påkörningar av fasta och rörliga föremål. Detta borde vara ett viktigt ekonomisk skäl för arbetsgivaren att anställa fler tjejer !

Hur har du räknat? Antalet skador och påkörningar för resp kön? Jo, visst med tanke på att 90% av förarna är män står ju givetvis männen för 90% av skadorna. Det intressanta är att slå ut antal skador/mil för resp person, oavsett kön. Det är DÅ man får ut den intressanta siffran. Jag tror inte det spelar nån roll om det är män eller kvinnor man räknar på. Vissa män har fler skador på sitt samvete än vissa kvinnor och givetvis tvärtom. Tror inte man ska göra det så enkelt för sig att påstå att ett kön står för färre skador än andra...

Jag vill inte låta som en pessimist mot kvinnliga förare, tvärtom! :)

Davve

Citat från: robbes skrivet 15 september 2008, 23:08:13 PM
VArför tror ni att Scania arrangerar Girls tucking day? Jo det är väldigt enkelt helt sonika det är att de tjejerna som är nyfikna att köra stora fordon skall få göra det i lung och ro med jämnbördiga.

Alla hal väl garanterat sett hur det är då killar är med de hånar ofta tjejern och pikar dem. detta har jag fått bra information om från en som håller i scanias olika jippon. De tjejerna som kommer på denna dagen är mera avslappnade och naturliga de vågar fråga mera och mera frammåt än då killarna är med.

Alla vet ju hur det är inte skall lilla stina klara av att köra den där stora tingesten stina skall ju vara hemma och passa barn heter det ju tyvärr inom yrkestrafiken ännu, Tyvärr.

Ser många tjejer som kör lastbil och hur killarna står och skrattar åt dem då de ex skall backa in till kaj och då inte fått in rutinen. i stället för att gå och fråga om de vill ha hjälp eller liknande de bits inte ofta får man faktiskt ett trevlig ja tack kan du hjälpa mig hålla koll på andra sidan är en kommentar man fått några gånger. Man får den vänligheten åter men tyvärr så är vi killar ena stora dj***a svin rent utsagt.

Släpp in tjejerna de tar ej jobben från er tvärtom de ger er mera jobb och även om chaufförs jobbet är ett ensamt jobb så blir det i alla fall mycket trevligare om man i ett fika/lunch rum och inte bara en massa män som sitter och drar blondin skämt etc.

Man blir också gladare om man möter någon som hälsar glatt efter vägen. se ej tjejerns som komkurrenter utan komplement precis som det förekommer att det finns mansdagar inom sjukvården med för att locka flera män till kvinno yrken



Bara att acceptera detta är trots allt jämnställt på annat sätt. Killar ofta teknik intresserade kan mycket om det tekniska här får tjejerna chans att få lära sig att utvecklas där med



Vill bara klargöra att jag absolut inte ser kvinnor som ett hot inom åkeribranschen, snarare tvärtom. Det jag retar mig på i detta fall är sättet man försöker rekrytera kvinnor på.

Davve

Citat från: robbes skrivet 15 september 2008, 23:10:02 PM

men de vårdar fordonen på annat sätt med städning och skötsel en bil som haft en tjej som förare är lika fräsch nu som för 3 år sedan då hon fick den ny. Sedan finns en kille vars bil inte alls är lika fräsch nu som för 6 månader sedan då den var ny

Nu känner jag, som tvättar/städar bilen två-tre ggr/vecka, mig väldigt kvinnlig! :P

robbes

Citat från: Davve skrivet 15 september 2008, 23:54:01 PM
Hur har du räknat? Antalet skador och påkörningar för resp kön? Jo, visst med tanke på att 90% av förarna är män står ju givetvis männen för 90% av skadorna. Det intressanta är att slå ut antal skador/mil för resp person, oavsett kön. Det är DÅ man får ut den intressanta siffran. Jag tror inte det spelar nån roll om det är män eller kvinnor man räknar på. Vissa män har fler skador på sitt samvete än vissa kvinnor och givetvis tvärtom. Tror inte man ska göra det så enkelt för sig att påstå att ett kön står för färre skador än andra...

Jag vill inte låta som en pessimist mot kvinnliga förare, tvärtom! :)


nu är det väl så att inga kön orsakar skador det är väl män eller kvinnor som gör det. samt bristfälliga fordon

Jonas

Vad som retar en del är väl att annonsen bara vänder sig till tjejer(positiv särbehandling) när den kunde ha vänt sig till båda könen, t.ex "Tjejer välkomna på måndag och killar på tisdag" eller liknande.

Men positiv särbehandling av kvinnor är det ingen som klagar på, även om den i vissa fall är olaglig!
Man får inte ha t.ex olika priser etc. baserat på kön/ålder/etnisk tillhörighet m.m.
Det blev ju ett ganska stort rabalder över "tjejtaxan" som vissa taxibolag hade tidigare, även om syftet var gott.  :-X

RoTe

Idag ska alla tjejer in i de mansdominerade yrkena. Men vi män då? Inte fan vill vi hålla på med snorungar på dagis och sjuklingar på ålderdomshem! Så vem ska göra det jobbet när alla kvinnor snott våra jobb? Ja endera får vi göra det mot vår vilja eller gå arbetslösa...

Magnus_J

nu får ni väl ändå ge er.

det är väl jättebra att det kommer fler tjejer i branchen.
tycker det är ett utmärkt initiativ. sen är det väl kanske inte sant med Davves konspiratioriska teorier att det *bara* skall anställas tjejer, låter mer i mina öron som avundsjuka.

vill man inte jobba med barn eller i vården så fine. slipp.
antar att i slutändan är det ingen som kan tvinga en till jobb i de områdena men fakta är ju även att det finns många killar som jobbar och som stortrivs. Dessutom finns det ju många barn som kanske inte harnågra manliga förebilder och som verkligen kan behöva det.

Jag hatar såna här fjantiga disskusioner som.. de snor våra jobb, mm,,

skärp er..

Johan Hansson

Citat från: Magnus_J skrivet 16 september 2008, 06:38:14 AM
nu får ni väl ändå ge er.

det är väl jättebra att det kommer fler tjejer i branchen.
tycker det är ett utmärkt initiativ. sen är det väl kanske inte sant med Davves konspiratioriska teorier att det *bara* skall anställas tjejer, låter mer i mina öron som avundsjuka.

vill man inte jobba med barn eller i vården så fine. slipp.
antar att i slutändan är det ingen som kan tvinga en till jobb i de områdena men fakta är ju även att det finns många killar som jobbar och som stortrivs. Dessutom finns det ju många barn som kanske inte harnågra manliga förebilder och som verkligen kan behöva det.

Jag hatar såna här fjantiga disskusioner som.. de snor våra jobb, mm,,

skärp er..


Mycket bra skrivet Magnus J.

Tjejerna snor inte våra jobb, de gör bara att stämmningen på företagen blir mycket bättre tycker jag.
Tjejer som kör buss kör faktist lugnare än oss män.
Säkert någon som håller med.
Busschaufför
"Busschaufförer transporterar världens värdefullaste last!"
Har som hobby att fotografera bussar och natur och annat skoj i omgivningen.

robbes

Citat från: RoTe skrivet 16 september 2008, 04:51:45 AM
Idag ska alla tjejer in i de mansdominerade yrkena. Men vi män då? Inte fan vill vi hålla på med snorungar på dagis och sjuklingar på ålderdomshem! Så vem ska göra det jobbet när alla kvinnor snott våra jobb? Ja endera får vi göra det mot vår vilja eller gå arbetslösa...

ursäkta men vilket år är du i just nu.

Tjejerna kanske VILL jobba som förare av bussar etc. Det finns mycket som folk ej vill men är TVUGNA till det pga olika bestämmelser etc som att tex tvinga en perosn att söka jobb 150 mil från sin familj etc. Men Det finns ju män som vill jobba som lärare etc Acceptera läget vi lever i 2000 talet

Fredde

Man kommer tydligen att prata om detta på SR P4 Radio Stockholm 103,3 efter kl. 17 idag.

Finns också möjlighet att lyssna via webben, http://www.sr.se/stockholm/ om du inte bor här i stan.


Davve

Citat från: Z skrivet 16 september 2008, 03:08:46 AM
Vad som retar en del är väl att annonsen bara vänder sig till tjejer(positiv särbehandling) när den kunde ha vänt sig till båda könen, t.ex "Tjejer välkomna på måndag och killar på tisdag" eller liknande.

Men positiv särbehandling av kvinnor är det ingen som klagar på, även om den i vissa fall är olaglig!
Man får inte ha t.ex olika priser etc. baserat på kön/ålder/etnisk tillhörighet m.m.
Det blev ju ett ganska stort rabalder över "tjejtaxan" som vissa taxibolag hade tidigare, även om syftet var gott.  :-X


Precis! Samma sak med frisörerna, man fick sluta med dam- resp herrtaxa. Tyvärr är i många fall kvinnlig diskriminering accepterad i samhället...

Davve

Citat från: Magnus_J skrivet 16 september 2008, 06:38:14 AM
nu får ni väl ändå ge er.

det är väl jättebra att det kommer fler tjejer i branchen.
tycker det är ett utmärkt initiativ. sen är det väl kanske inte sant med Davves konspiratioriska teorier att det *bara* skall anställas tjejer, låter mer i mina öron som avundsjuka.

vill man inte jobba med barn eller i vården så fine. slipp.
antar att i slutändan är det ingen som kan tvinga en till jobb i de områdena men fakta är ju även att det finns många killar som jobbar och som stortrivs. Dessutom finns det ju många barn som kanske inte harnågra manliga förebilder och som verkligen kan behöva det.

Jag hatar såna här fjantiga disskusioner som.. de snor våra jobb, mm,,

skärp er..


Det jag menar handlar inte om att de ska ta männens jobb. Tycker precis som du att det är bra med en blandning av kvinnor och män, det gäller alla yrken och arbetsplatser. Det jag irriterade mig på var hur man väljer att få in tjejer... Tror inte man löser könsegradering genom diskriminering. Tyvärr verkar diskussionen har spårat ut och börjat handla om just jakten på jobben, det var dock inte det jag hade för avsikt att debattera.

MVH

Davve

Citat från: robbes skrivet 16 september 2008, 00:03:01 AM

nu är det väl så att inga kön orsakar skador det är väl män eller kvinnor som gör det. samt bristfälliga fordon

Vet inte hur insatt du är i svenskan, men i sammanhanget när man pratar om kvinnor resp män kan man prata om just de olika könen. Ordet kön har inte bara den bokstavliga benämningen...

Ersa

Citat från: RoTe skrivet 16 september 2008, 04:51:45 AM
Idag ska alla tjejer in i de mansdominerade yrkena. Men vi män då? Inte fan vill vi hålla på med snorungar på dagis och sjuklingar på ålderdomshem! Så vem ska göra det jobbet när alla kvinnor snott våra jobb? Ja endera får vi göra det mot vår vilja eller gå arbetslösa...

Vill "vi" inte? Jag håller inte med dig, men då härstammar jag iofs från en mansdominerad släkt där de flesta män arbetar/arbetat som förskollärare, pedagoger och fritidsledare samt var pappalediga i uppåt 11 månader under det tidiga 1980-talet. Dessutom gick jag BF-programmet på gymnasiet och anser att det bästa jobb jag haft var när jag "bussade" hem skolbarn från små grundskolor på landsbygden. Jag har inga problem med att föra traditionen vidare och själv vara pappaledig i något år med en framtida dotter, som jag sedermera naturligtvis ska försöka lära backa lastbil med släp om hon vill. ;) Mamman då? Hon har då studerat i många år och sitter förhoppningsvis på sitt kontor och tjänar de stora pengarna medan jag drar ombord barnvagnen på låggolvbussen.

Bussbranschen (och de flesta andra branscher) mår bara bra av en större variation av kön, åldrar, ursprung och kulturer. Det är ett bra initiativ av Swebus att få in fler kvinnor i branschen. Därefter behövs krafttag för att behålla de duktiga unga förarna som ofta slutar köra buss när de skaffar barn i 30-årsåldern pga dåliga arbetstider.