Vill Swebus bara ha kvinnliga nya medarbetare?

Startat av Davve, 15 september 2008, 18:57:10 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Davve

Citat från: Yujin Zhang skrivet 15 september 2008, 20:17:13 PM
Se det hela som ett sätt för att få till MER jämställdhet i branschen istället. 8)

(Tänk så här om man nu måste: allt kostar och ni som tycker det är fel det Swebus gör, håll upp huvudet och titta längre fram i tiden. Lyckas man locka mer kvinnor så blir yrket såklart mer 50/50 än det är idag.)

Fel! Man kan inte avhjälpa ett problem med hjälp av dess eget vapen. Slåss 25 personer i en grupp kan man inte sätta in 25 ytterligare personer för att slåss i tron att slagsmålet då tar slut... Förstå principen.

Vad gäller ditt resonemang ang kostnader får du gärna förklara lite bättre, fattar nämligen inte vad det har att göra med detta ämne...

Yujin Zhang

Citat från: Davve skrivet 15 september 2008, 20:43:32 PM
Fel! Man kan inte avhjälpa ett problem med hjälp av dess eget vapen. Slåss 25 personer i en grupp kan man inte sätta in 25 ytterligare personer för att slåss i tron att slagsmålet då tar slut... Förstå principen.

Vad gäller ditt resonemang ang kostnader får du gärna förklara lite bättre, fattar nämligen inte vad det har att göra med detta ämne...

Jag frågar dig bara: Om ingen tar initiativet (vilket är PRECIS det Swebus gör, initiativet min vän...initiativet) att få mer kvinnliga i branschen, hur kommer det att finnas mer kvinnor i branschen?

Hade det varit exakt varit 50/50 fördelat mellan män och kvinnor idag i branschen tror jag knappast att Swebus går ut med allt det här...

JDS

Citat från: Davve skrivet 15 september 2008, 20:10:00 PM
Att t ex bussbranschen är mansdominerad stör mig inte, finns många branscher som är är kvinnligt dominerade också vilket heller inte stör mig. Det viktigaste är att rätt person sitter på rätt position (med rätt lön för samma arbete oavsett kön). Men att gå ut och bjuda in endast kvinnor klingar fel 2008... Hade varit lika irriterad om det bara hade varit öppet för killar.

Jag vet inte riktigt om du förstod vad jag försökte säga. Jag provar så här i stället: Swebus anser troligen att det behövs fler kvinnor i busstrafiken. Om vi nu bortser från eventuella mörka skäl till denna inställning, så tycker jag att det är helt rätt. Då är frågan: hur väcker man deras intresse? Om man bjuder in alla till öppet hus så räknar man kanske med att det kommer typ 85 % karar. De tar upp all plats och all utställarnas tid med sina frågor. Tjejerna tycker "vad är det här för ställe" och söker jobb på Veolia i stället, där vi är mycket mer intresserade av dem. (Viss självironi.)

Därför vill Swebus försöka väcka tjejernas intresse och tar till den här metoden. En metod som inte helt utan framgång också har tillämpats av bland annat KTH. (Jag tror också att man kan hitta exempel i SL:s historia.) Jag har ingen aning om huruvida det kommer att fungera för Swebus, men det är helt klart värt ett försök.

Davve

Citat från: Yujin Zhang skrivet 15 september 2008, 21:11:23 PM
Jag frågar dig bara: Om ingen tar initiativet (vilket är PRECIS det Swebus gör, initiativet min vän...initiativet) att få mer kvinnliga i branschen, hur kommer det att finnas mer kvinnor i branschen?

Hade det varit exakt varit 50/50 fördelat mellan män och kvinnor idag i branschen tror jag knappast att Swebus går ut med allt det här...

Jag köper helt och hållet ditt resonemang ang initiativ till få med sig mer kvinnor in i branschen, jättebra att Swebus vill det. Dock tror jag det är fel väg att gå, att diskriminera för att uppnå jämställdhet...  ::) Verkar vara olika åsikter om det där, men alla får tycka som de vill.

Däremot vill jag att du förklarar vad du menade med ditt inlägg ang kostnader: (Tänk så här om man nu måste: allt kostar och ni som tycker det är fel det Swebus gör, håll upp huvudet och titta längre fram i tiden. Lyckas man locka mer kvinnor så blir yrket såklart mer 50/50 än det är idag. Får inte ihop vad det är du menar...

JDS

Citat från: Magnus skrivet 15 september 2008, 21:23:13 PM
Är det verkligen jämställt om man tvingar alla yrken att ha 50% av män och 50% av kvinnor.. är det inte bättre att låta alla som vill jobba med vad dom vill istället och inte tänka så mycket på kön. Om nu inte tjejer vågar komma på samma provkörning som killar, så visst kan dom väl ha en egen. Men då borde dom ha en för killar också. Varför är det alltid så synd om kvinnor och varför ska dom få speciell behandling?

Försök att inse att dessa provkörningsdagar inte riktar sig till bussintresserade killar; er behöver man inte locka på såna här sätt. Det är heller ingen som har försökt påstå att det är "synd" om kvinnorna, jag ser det snarare som att arbetsgivarna borde tävla lite mer om dem.

Davve

Citat från: JDS skrivet 15 september 2008, 21:15:54 PM
Jag vet inte riktigt om du förstod vad jag försökte säga. Jag provar så här i stället: Swebus anser troligen att det behövs fler kvinnor i busstrafiken. Om vi nu bortser från eventuella mörka skäl till denna inställning, så tycker jag att det är helt rätt. Då är frågan: hur väcker man deras intresse? Om man bjuder in alla till öppet hus så räknar man kanske med att det kommer typ 85 % karar. De tar upp all plats och all utställarnas tid med sina frågor. Tjejerna tycker "vad är det här för ställe" och söker jobb på Veolia i stället, där vi är mycket mer intresserade av dem. (Viss självironi.)

Därför vill Swebus försöka väcka tjejernas intresse och tar till den här metoden. En metod som inte helt utan framgång också har tillämpats av bland annat KTH. (Jag tror också att man kan hitta exempel i SL:s historia.) Jag har ingen aning om huruvida det kommer att fungera för Swebus, men det är helt klart värt ett försök.

Men är man verkligen intresserad av något gör man väl allt man kan för att få info? Det där att tjejer skulle bli "skrämda" av killar på samma tillställnig är ju befängt. De riktigt kompetenta blivande förare, oavsett kön, som besöker tillställningen bryr sig inte om om det är mest killar eller tjejer där. Att man försöker få in fler kvinnor i branschen är kanon, men man kan välja bra och dåliga sätt att göra det på...

Davve

Citat från: JDS skrivet 15 september 2008, 21:33:57 PM
Försök att inse att dessa provkörningsdagar inte riktar sig till bussintresserade killar; er behöver man inte locka på såna här sätt. Det är heller ingen som har försökt påstå att det är "synd" om kvinnorna, jag ser det snarare som att arbetsgivarna borde tävla lite mer om dem.

Nej, locka intresserade killar gör man ju inte direkt på detta sätt. Har själv ansökningshandlingar till Swebus-skolan ifyllda här, funderar på vad jag skall göra med dem... Verkar ju inte som om Swebus är särskilt intresserad av mig iaf. Ska hör med Busslink om de är intresserade.

JDS

Citat från: Davve skrivet 15 september 2008, 21:36:29 PM
Men är man verkligen intresserad av något gör man väl allt man kan för att få info? Det där att tjejer skulle bli "skrämda" av killar på samma tillställnig är ju befängt. De riktigt kompetenta blivande förare, oavsett kön, som besöker tillställningen bryr sig inte om om det är mest killar eller tjejer där.

Nja, du tänker delvis rätt, men du glömmer en grej: I begreppet "riktigt kompetent blivande förare" riskerar du att oavsiktligt räkna in egenskapen att inte bry sig om könsfördelningen bland kollegorna, vilket inte är en direkt kompetensgrundande orsak. Med andra ord riskerar du att göra dig skyldig till ett cirkelresonemang, som i praktiken går ut på att allting är jättebra så länge som det är som det alltid har varit.

Att människor oavsett kön kan bli lite "skrämda" av eller, med ett mer neutralt uttryck, tveksamma inför en arbetsplats eller en utbildning osv utifrån sina första intryck av det/den tycker jag är tämligen välbelagt, om inte annat genom mina egna erfarenheter.

Citat från: Davve skrivet 15 september 2008, 21:36:29 PMAtt man försöker få in fler kvinnor i branschen är kanon, men man kan välja bra och dåliga sätt att göra det på...

Ja, det är riktigt, jag tycker att det här är ett bra sätt.

Yujin Zhang

CitatJag köper helt och hållet ditt resonemang ang initiativ till få med sig mer kvinnor in i branschen, jättebra att Swebus vill det. Dock tror jag det är fel väg att gå, att diskriminera för att uppnå jämställdhet...  ::) Verkar vara olika åsikter om det där, men alla får tycka som de vill.
Har du bättre idé på hur man kan locka mer kvinnliga till branschen får du gärna dela dem här; att bara klaga hela tiden hjälper knappast, eller hur?  ??? ::)

CitatDäremot vill jag att du förklarar vad du menade med ditt inlägg ang kostnader: (Tänk så här om man nu måste: allt kostar och ni som tycker det är fel det Swebus gör, håll upp huvudet och titta längre fram i tiden. Lyckas man locka mer kvinnor så blir yrket såklart mer 50/50 än det är idag. Får inte ihop vad det är du menar...
Alltså allt kostar och det rör sig inte alltid om pengar. I detta fall man kan säga att Swebus kostar sitt rykte om medierna skulle tycka som du och gick ut på första sidan "SWEBUS DESKRIMINERAR MÄN" eller något sånt. Men det är en kostnad de får stå för för att locka mer kvinnliga i branschen och därmed få en bättre balans mellan män/kvinnor.

Buss-Anders

Jag välkomnar fler kvinnor i detta mansdominerande yrke.
Någon annan inställning kan man inte ha idag.
Det vore politiskt inkorrekt.

Sedan finns det två andra aspekter på att andelen kvinnor ökar.
Många kvinnor vill arbeta deltid.Sådan är realiteten.
Måste ju vara underbart för en planerare att kunna ha tillgång till deltidsanställda som kanske arbetar när man bäst behöver dem, morgnar, eftermiddagar eller kvällar. Kanske även helger då gubben är hemma och passar barnen.
Liknade arrangemang  för att lösa arbetstider finns ju inom andra sektorer i samhället.
Sedan finns det en negativ sak med  större andel kvinnor i det här yrket tyvärr. Det beror inte på kvinnorna i sig. Ï många yrken , men inte i alla, där kvinnorna har gjort sitt intåg så har lönerna sackat efter. Tyvärr måste jag säga. Jag vet inte riktigt vad det beror på men det är så.
Risken finns även att detta skulle hända inom busseriet. Men visst är det för j---gt att det är så.

Till sist måste jag säga att det är roligare att vara på en arbetsplats med lite mer än hälften av var sort....... ;D

Mvh
Buss-Anders

Davve

Citat från: JDS skrivet 15 september 2008, 21:48:29 PM
Nja, du tänker delvis rätt, men du glömmer en grej: I begreppet "riktigt kompetent blivande förare" riskerar du att oavsiktligt räkna in egenskapen att inte bry sig om könsfördelningen bland kollegorna, vilket inte är en direkt kompetensgrundande orsak. Med andra ord riskerar du att göra dig skyldig till ett cirkelresonemang, som i praktiken går ut på att allting är jättebra så länge som det är som det alltid har varit.

Att människor oavsett kön kan bli lite "skrämda" av eller, med ett mer neutralt uttryck, tveksamma inför en arbetsplats eller en utbildning osv utifrån sina första intryck av det/den tycker jag är tämligen välbelagt, om inte annat genom mina egna erfarenheter.

Ja, det är riktigt, jag tycker att det här är ett bra sätt.

Du har verkligen en poäng i det där med cirkelresonemanget, får väl vara ärlig och säga att jag inte riktigt tänkt på det. :) Dock är det väl ganska relevant att visa hur arbetsmiljön ser ut inom bussbranschen. Du drog som exempel innan att 85% av besökarna på prova-på-arrangemanget skulle vara män. Jag vet inte, men jag uppskattar ju att det idag är 85% (om inte mer) av bussförarna som är män. De kvinnor som befaras "rygga tillbaka" av första intrycket på en "allmän" prova-på-dag och istället får sin "egen" dag lär väl rygga minst lika mycket den dag de kommer ut "på fältet"?
Svårt att spåna i ett korrekt svar på det, vi får väl helt enkelt se. Hoppas iaf man lyckas få in fler duktiga kvinnliga förare!

Davve

Citat från: Yujin Zhang skrivet 15 september 2008, 21:52:22 PM
Har du bättre idé på hur man kan locka mer kvinnliga till branschen får du gärna dela dem här; att bara klaga hela tiden hjälper knappast, eller hur?  ??? ::)
Alltså allt kostar och det rör sig inte alltid om pengar. I detta fall man kan säga att Swebus kostar sitt rykte om medierna skulle tycka som du och gick ut på första sidan "SWEBUS DESKRIMINERAR MÄN" eller något sånt. Men det är en kostnad de får stå för för att locka mer kvinnliga i branschen och därmed få en bättre balans mellan män/kvinnor.

Att klaga och visa sitt missnöje hjälper väl i allra högsta grad, det är mina erfarneheter än så länge i alla fall. Att knyta näven i fickan och bara följa med strömmen hjälper inget. Har väl själv inget förslag så här i detta nu vad man kan göra för att få in fler kvinnor i branschen. Men om jag får fundera en stund kan jag nog presentera ett par förslag bra mycket bättre än det som Swebus nu genomför. Givetvis blir inget bättre om man för in kvinnor i branschen bara för att de är just kvinnor. Handlar om rätt person på rätt plats - oavsett kön. Så enkelt är det enl mig.

Nu förstår jag vad du menade i övrigt också, men "kostnad" och "kostnader" har med ekonomi att göra...

homer

Jag har lite "inside info" om detta och kan säga att det var ett väldigt smart drag av Swebus, då de kommer att bli fullt hus med långt över 100 personer som har anmält intresse.
Tycker dessutom att det är väldigt bra att de genomförs, den här branchen domineras totalt av gubbar 50+, inget fel med dem, men mångfald på en arbetsplats är aldrig fel och en arbetsgivare som inte strävar efter 50-50 män, kvinnor är inte roligt att arbeta på, Jag ser fram emot många nya kvinnliga kolleger

Staffan A

Debatten saknar det viktiga faktum att tjejer har betydigt färre skador, påkörningar av fasta och rörliga föremål. Detta borde vara ett viktigt ekonomisk skäl för arbetsgivaren att anställa fler tjejer !

robbes

VArför tror ni att Scania arrangerar Girls tucking day? Jo det är väldigt enkelt helt sonika det är att de tjejerna som är nyfikna att köra stora fordon skall få göra det i lung och ro med jämnbördiga.

Alla hal väl garanterat sett hur det är då killar är med de hånar ofta tjejern och pikar dem. detta har jag fått bra information om från en som håller i scanias olika jippon. De tjejerna som kommer på denna dagen är mera avslappnade och naturliga de vågar fråga mera och mera frammåt än då killarna är med.

Alla vet ju hur det är inte skall lilla stina klara av att köra den där stora tingesten stina skall ju vara hemma och passa barn heter det ju tyvärr inom yrkestrafiken ännu, Tyvärr.

Ser många tjejer som kör lastbil och hur killarna står och skrattar åt dem då de ex skall backa in till kaj och då inte fått in rutinen. i stället för att gå och fråga om de vill ha hjälp eller liknande de bits inte ofta får man faktiskt ett trevlig ja tack kan du hjälpa mig hålla koll på andra sidan är en kommentar man fått några gånger. Man får den vänligheten åter men tyvärr så är vi killar ena stora dj***a svin rent utsagt.

Släpp in tjejerna de tar ej jobben från er tvärtom de ger er mera jobb och även om chaufförs jobbet är ett ensamt jobb så blir det i alla fall mycket trevligare om man i ett fika/lunch rum och inte bara en massa män som sitter och drar blondin skämt etc.

Man blir också gladare om man möter någon som hälsar glatt efter vägen. se ej tjejerns som komkurrenter utan komplement precis som det förekommer att det finns mansdagar inom sjukvården med för att locka flera män till kvinno yrken



Bara att acceptera detta är trots allt jämnställt på annat sätt. Killar ofta teknik intresserade kan mycket om det tekniska här får tjejerna chans att få lära sig att utvecklas där med