Busschaufför körde i 60 utanför skola, Kan ni gissa vem som stod där?!.

Startat av Johan Hansson, 04 september 2008, 19:15:02 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Johan Hansson

okej man skall inte köra fort utanför en skola och och polisen gjorde de de är till för.
men jag tycker ändå synd om föraren för att han eller hon kanske blir av med jobbet eller nåt.
http://www.hallandsposten.se/artikel.asp?oid=348258
Busschaufför
"Busschaufförer transporterar världens värdefullaste last!"
Har som hobby att fotografera bussar och natur och annat skoj i omgivningen.

Fredde

Är man så, tillåt mig säga dum, så man blåser på utanför en skola får man banne mig skylla sig själv.

Ett yrke med ansvar, är det att köra 60 där det är 30? Knappast...


yngrot

Kör buss sen Hedenhöstiden....

Började jan 1977 - okt 1978 på Kålleredsbussarna , Borås lokaltrafik okt 1978 till 25 feb 2010 ,därefter Veolia transport/Transdev från 1 mars 2010 till 14juni 2020.. från 15 juni 2020 Nobina

ch

Citat från: Johan Hansson skrivet 04 september 2008, 19:15:02 PM
okej man skall inte köra fort utanför en skola och och polisen gjorde de de är till för.
men jag tycker ändå synd om föraren för att han eller hon kanske blir av med jobbet eller nåt.

Ett konstigt sätt att se på saken tycker jag, vi borde väl vara glada att föraren blev av med körkortet innan det hände nåt.
Eller ska vi kanske säga att vi tycker synd om förare som kör skolskjutsar dyngraka eller som kör ihjäl människor? Det må vara tragiskt att personen blir av med körkortet, men jag tycker inte att personen därmed ska dömas som trafikdåre för all framtid. Detta kanske var det som behövdes, och efter en period utan körkort kommer kanske personen tillbaka som en förbättrad och ansvarstagande förare?


Johan Hansson

Citat från: ch skrivet 04 september 2008, 20:59:21 PM
Ett konstigt sätt att se på saken tycker jag, vi borde väl vara glada att föraren blev av med körkortet innan det hände nåt.
Eller ska vi kanske säga att vi tycker synd om förare som kör skolskjutsar dyngraka eller som kör ihjäl människor? Det må vara tragiskt att personen blir av med körkortet, men jag tycker inte att personen därmed ska dömas som trafikdåre för all framtid. Detta kanske var det som behövdes, och efter en period utan körkort kommer kanske personen tillbaka som en förbättrad och ansvarstagande förare?



Du har många poäng i din skrivelse
Busschaufför
"Busschaufförer transporterar världens värdefullaste last!"
Har som hobby att fotografera bussar och natur och annat skoj i omgivningen.


Thomas Bergstam

...invinkad och stoppad vid fartkontroll i Örby, södra Stockholm, på 30-sträcka. Körde 57 km/h på Årdalavägen. Undrar hur det slutate....?



Johan Hansson

Citat från: Thomas Bergstam skrivet 07 september 2008, 10:19:28 AM
...invinkad och stoppad vid fartkontroll i Örby, södra Stockholm, på 30-sträcka. Körde 57 km/h på Årdalavägen. Undrar hur det slutate....?




Samma som ovan eller fick du åka där ifrån med lappen kvar?
Busschaufför
"Busschaufförer transporterar världens värdefullaste last!"
Har som hobby att fotografera bussar och natur och annat skoj i omgivningen.

Thomas Bergstam

Citat från: Johan Hansson skrivet 07 september 2008, 10:33:54 AM
Samma som ovan eller fick du åka där ifrån med lappen kvar?

Avlyssnat på sheriffradion ......  jag kör inte buss.

Undrar varför en bussförare chansar. Ryker lappen så blir det ju så kompliserat på jobbet sedan.....



JDS

Citat från: Thomas Bergstam skrivet 08 september 2008, 17:59:56 PM
Undrar varför en bussförare chansar. Ryker lappen så blir det ju så kompliserat på jobbet sedan.....

Det är ju inte nödvändigtvis säkert att han kände till begränsningen. (Det skulle inte ursäkta överträdelsen, men däremot innebär det att teorin att han "chansat" inte är vattentät.)

Det är ju också så att det är mer eller mindre tradition, åtminstone bland etablerade bilförare i Stockholm, att strunta i korta 30-sträckor. Det är ju lätt att vara efterklok när någon väl har åkt dit, men sannolikheten för det är ju extremt liten (förutom just den här årstiden iofs). Bidragande är också det idiotiska beslutet att låta 30-begränsningarna vid skolor gälla också på nätter, söndagar och sommarlov, ungefär som om det största problemet skulle vara att folk hade svårt att fatta vad skyltarna betyder.

Allt detta skall fortfarande inte ses som att jag försöker ursäkta fortkörning, men det inverkar helt klart menligt på trafiksäkerheten om man idiotförklarar folk för mycket!

Ersa

Citat från: JDS skrivet 08 september 2008, 18:42:00 PM
Bidragande är också det idiotiska beslutet att låta 30-begränsningarna vid skolor gälla också på nätter, söndagar och sommarlov, ungefär som om det största problemet skulle vara att folk hade svårt att fatta vad skyltarna betyder.

Självklart försvinner respekten för 30-skylten all världens väg när folk förutsätts köra i 30 km/t förbi byskolan kl 03:00 en söndagsnatt.
"7-17 under skolåret" har jag sett på en tilläggstavla under en 30-skylt i Krokom.  :)

ch

Moment 22: Om man sätter upp differentiserade tider så missar folk det och kör för fort vid fel tillfälle. Då sätter man det istället dygnet runt men då bryr sig inte folk om reglerna.

Nico


Kruxet är väl som sagt att man 'ropar varg' för ofta numera. Har sagt det förr, men enligt min mening så missbrukar man numera ofta 30-begränsningarna. Tidigare nöjde man sig med att sätta 30-gräns på platser där det var riktigt befogat, t.ex. utanför skolor, dagis, ålderdomshem mm. samt hade begränsningar på dessa i tid. Idag fullkomligt gödslar man med 30-skyltar (i många fall på genomfartsgator - mitt personliga hatobjekt är Ursviksvägen i Sundbyberg) och dessa förbud sätts upp lite överallt vilket gör att respekten försvinner när man som fordonsförare inte ser några direkta sammanhang. 
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

Richard1250

Problemet är oftast att det kommer nya hastightsbegränsningar utmed linjerna t.ex dom sänker från 50 till 40 samtidigt som linjen tidsmässigt inte får mer tid till att köra, detta gör ju naturligtvis förarna stressade och då jagar dom tiden och försöker att köra in den vilket kan bli att det går lite för fort på vissa sträckor.

Det är aldrig acceptabellt att det är så, men det är verkligheten.


Buss-Anders

Svårast är ju sträckor där man kört i åratal ja närmare 30 år och så sänker det plötsligt från 50 till 30 och det är svårt.
Kommit på mig själv att köra både 50-55-60 där. :-X
Då satt lappen löst verkligen, men har haft tur.
Vägen är nästan detsamma men en tillfälligt anordnad reservväg med av- och påfart för ett vägbygge är anledningen.
Blivit lite bättre på det sista tiden men det händer fortfarande att jag kör för fort där när jag drar förbi.Om några veckor är vägarbetet avslutat tack och lov.

Utanför min skola kommer lokala polisen 1-2 gånger per år och skaffar staten inkomster.
Till och med sett f.d elever bli av med kortet där.

Oj vad staten skulle kunna tjäna pengar om de verkligen ville i den svenska trafiken.

Mvh
Buss-Anders