Volvo säljer fabriken i Åbo

Startat av Staffan Sävenfjord, 03 juli 2008, 09:00:01 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Staffan Sävenfjord

Följande pressmeddelande har sänts ut av Volvo Bussar:

Volvo Bussar säljer karossfabriken i Åbo
Volvo Bussar har skrivit på en avsiktsförklaring om att sälja karossfabriken i Åbo, Finland. Försäljningen är ett led i företagets arbete att effektivisera verksamheten i Europa.
Fabriken i Åbo tillverkar karossen till modellen Volvo 9700. Åbofabriken är den minsta karossfabriken inom Volvo Bussar och tillverkar karosser för den nordiska marknaden. Under 2007 tillverkades 160 karosser.
Företaget har funnit att det är mer effektivt att sälja fabriken och istället köpa karossering av de nye ägarna. Enligt avsiktsförklaringen skall de nya ägarna licenstillverka Volvo 9700 för de nordiska kunderna. Volvo Bussar behåller dock det kommersiella ansvaret för Volvo 9700.
De personer som vill köpa fabriken är en grupp av finska investerare och chefer inom Volvo Bussar i Finland. Ambitionen är att det slutliga avtalet skall skrivas på under sommaren och att ett övertagande kan ske under september. Enligt avtalet tar köparna över hela fabriken, inklusive de omkring 300 anställda.
Den planerade försäljningen av tillgångarna kommer att ske till bokfört värde och får ingen väsentlig påverkan på Volvokoncernens resultat eller finansiella ställning.


Fabriken blir alltså kvar men med annan ägare. Bra för de anställda - bra för Volvo Bussar också kanske.
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Hagri

Det se nog bättre ut att sälja fabriken och rädda jobben än att lägga ner och flytta tillverkning till Polen här också. Vore intressant att veta hur långt avtal de nya ägarna har med Volvo och hur det ser ut med eventuella begränsningar att tillverka på chassin från andra fabrikat? Några 9700 på andra chassin än Volvo lär det inte bli, frågan är hur mycket de kan eller får använda av Volvos lösningar.

Staffan Sävenfjord

Citat från: Hagri skrivet 03 juli 2008, 09:41:59 AM
Det se nog bättre ut att sälja fabriken och rädda jobben än att lägga ner och flytta tillverkning till Polen här också. Vore intressant att veta hur långt avtal de nya ägarna har med Volvo och hur det ser ut med eventuella begränsningar att tillverka på chassin från andra fabrikat? Några 9700 på andra chassin än Volvo lär det inte bli, frågan är hur mycket de kan eller får använda av Volvos lösningar.

Nedläggning av fabriken var i princip redan beslutat så att det nu fanns köpare får nog betraktas som en bonus.
Sedan står det inget i pressmeddelandet om att fabriken skall fortsätta med enbart samma tillverkning som nu utan bara att det finns en avsiktsförklaring att den kommer att licenstillverka Volvo 9700 för nordiska kunder. Man kan väl anta att det blir ett tidsbegränsat avtal när det väl kommer till stånd. Därutöver torde fabriken ha rätt att ta fram egna karosser och applicera dem på vilket chassi som helst. Kunde inte Volvo få lönsamhet på fabriken med nuvarande tillverkningsvolym så torde väl inte de nya ägarna kunna få det heller. Så det är knappast alltför djärvt att spekulera i att man tänkar sig en utvidgad verksamhet och inte vill låsa sig till uteslutande licenstillverkning för Volvo.
9700 är Volvos kaross och den får knappast användas på andra chassier än Volvos.

Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Hagri

Köparna hade säkerligen inte slagit till om de inte sett att de fått ekonomi i det hela. Vi får se om och vad de tänker göra mer än att bara vara underleverantör till Volvo när det hela är klart. Det kan ju även vara andra produkter än enbart bussar.

Jan

Var det Delta som tillverkades i Åbo?
I branschen 37 år

S Svensson

Auto-Kory bytte namn till Delta-Plan i och med nya lokaler som uppförts utanför Åbo.

Ajokki har haft sitt namn kvar.
Dessa båda gick sedermera ihop.
Ungeför 1987 var företagen olönsamma varvid en rekonstruktion gjordes och Ilmari Mustonen var med. Denna var tidigare ägare (delägare) i Wiima.Exakt vad som ingick i rekonstruktionen vet jag inte.
AB Volvo förvärvade  efter ett antal år halva företaget. Efter ytterligare år (2?) tog AB Volvo över företagen Ajokki,Wiima och Delta.
Kiitokory och Erikoiskory (stavning ?) var inte med i övertagandet.
Därefter har rationaliseringar gjorts och karosseringen knutits närmare moderbolaget.
Bussarna som kom år 2007 vill jag minnas enbart har en skylt att de är tillverkade i Tammerfors. Jag kommer inte just nu ihåg vad det stod på denna.




Staffan Sävenfjord

Citat från: S Svensson skrivet 04 juli 2008, 19:00:05 PM
Auto-Kory bytte namn till Delta-Plan i och med nya lokaler som uppförts utanför Åbo.

Ajokki har haft sitt namn kvar.
Dessa båda gick sedermera ihop.
Ungeför 1987 var företagen olönsamma varvid en rekonstruktion gjordes och Ilmari Mustonen var med. Denna var tidigare ägare (delägare) i Wiima.Exakt vad som ingick i rekonstruktionen vet jag inte.
AB Volvo förvärvade  efter ett antal år halva företaget. Efter ytterligare år (2?) tog AB Volvo över företagen Ajokki,Wiima och Delta.
Kiitokory och Erikoiskory (stavning ?) var inte med i övertagandet.
Därefter har rationaliseringar gjorts och karosseringen knutits närmare moderbolaget.
Bussarna som kom år 2007 vill jag minnas enbart har en skylt att de är tillverkade i Tammerfors. Jag kommer inte just nu ihåg vad det stod på denna.





Innan det blev Carrus ägdes Ajokki av finska Post- och Telestyrelsen. Med reservation för stavningen Posti ja Telekaitus. Ungefär alltså som om Postens Diligenstrafik skulle ägt egen karosserifabrik. Ajokki karosserade dock till andra än ägarna.
Eftersom du frågar om stavningen så skall det vara "kori" med i på slutet. Annars verkar det rätt. Jag har dock i andra sammanhang sett stavningen "kory".

Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Björn Forslund

Jag gissar att de nya ägarna kommer att ta fram egna produkter, om det nu blr en egen kaross som kan byggas på andra chassin eller något annat. Det är ju livsfarligt att som tillverkare vara beroende av en enda kund. Dessutom är det ju känt att underleverantörer har en hård press på sig att hålla priser och därmed kostnader nere. Det här blir nog tufft, med tanke på högt löneläge jämfört med t ex Polen.

Jan

Citat från: Björn Forslund skrivet 05 juli 2008, 19:06:58 PM
Jag gissar att de nya ägarna kommer att ta fram egna produkter, om det nu blr en egen kaross som kan byggas på andra chassin eller något annat. Det är ju livsfarligt att som tillverkare vara beroende av en enda kund. Dessutom är det ju känt att underleverantörer har en hård press på sig att hålla priser och därmed kostnader nere. Det här blir nog tufft, med tanke på högt löneläge jämfört med t ex Polen.

Jag hoppas att det blir så, Carrus som egen tillverkare var bättre än när Volvo tog över det.
I branschen 37 år

S Svensson

Hur menar Du då ?
Anser Du bussarna var bättre innan AB Volvo gick in och tog över halva ägarskapet?
Spelar det någon roll om det står Volvo,Scania eller Mercedes på emblemen? Det som har betydelse är vem som är underleverantörer av materiel för sammanstättning. Sedan skall underleverantörerna ha betalt. Hur fungerar cash-flow för små företag ?

Jan

Citat från: S Svensson skrivet 06 juli 2008, 12:30:07 PM
Hur menar Du då ?
Anser Du bussarna var bättre innan AB Volvo gick in och tog över halva ägarskapet?
Spelar det någon roll om det står Volvo,Scania eller Mercedes på emblemen? Det som har betydelse är vem som är underleverantörer av materiel för sammanstättning. Sedan skall underleverantörerna ha betalt. Hur fungerar cash-flow för små företag ?

Enkelt om man gillade Carruslösningar så fick man detta till det chassi som du ville ha. Sedan några år kan man inte få 9700 till en MB eller Scania om man föredrar dessa drivlinor. Tänk dig att man innan köpet kunde få en Star 302, 502, 602 eller 702 till vilket chassi du vill.
I branschen 37 år

Peter Andersson

#11
Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 03 juli 2008, 09:58:31 AM
Nedläggning av fabriken var i princip redan beslutat så att det nu fanns köpare får nog betraktas som en bonus.
Sedan står det inget i pressmeddelandet om att fabriken skall fortsätta med enbart samma tillverkning som nu utan bara att det finns en avsiktsförklaring att den kommer att licenstillverka Volvo 9700 för nordiska kunder. Man kan väl anta att det blir ett tidsbegränsat avtal när det väl kommer till stånd. Därutöver torde fabriken ha rätt att ta fram egna karosser och applicera dem på vilket chassi som helst. Kunde inte Volvo få lönsamhet på fabriken med nuvarande tillverkningsvolym så torde väl inte de nya ägarna kunna få det heller. Så det är knappast alltför djärvt att spekulera i att man tänkar sig en utvidgad verksamhet och inte vill låsa sig till uteslutande licenstillverkning för Volvo.
9700 är Volvos kaross och den får knappast användas på andra chassier än Volvos.





KR-Trafik har en 9700 med Scania motor i. En 2002 års model Scania K 124EB 6X2*4

MVH Peter
Delsbo

Staffan Sävenfjord

Citat från: Peter Andersson skrivet 08 juli 2008, 16:54:08 PM
KR-Trafik har en 9700 med Scania motor i. En 2003 års model Scania K 124EB 6X2*4

MVH Peter
Delsbo

Jag antar att du tänker på denna. Det är en Scania K124IB6x2 men karossen kallas i detta sammanhang inte 9700 utan Carrus Star 503.

Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Peter Andersson

Japp Precis Staffan de är denna bussen jag tänker på  :)

MVH Peter
Delsbo

Arttu Kuukankorpi

Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 03 juli 2008, 09:00:01 AM
De personer som vill köpa fabriken är en grupp av finska investerare och chefer inom Volvo Bussar i Finland.

De är:
- Ilmari Mustonen, f.d. ägaren av Carrus
- Heimo Ylenius, f.d. direktör för Åbofabriken
- Harri Ström, f.d. vd på Volvo Bus Finland
- Juhani Mäkinen, f.d. styrelseledamot i Volvo Group
- Sakari Sillanpää, direktör för Volvo bussar i Finland

Enligt avtalet med Volvo får de nya ägarna också bygga karosser på andra chassier än Volvo. Ylenius säger, att de kanske kommer att sälja karosser under namnet Carrus.