Buss-Snack

Allmänna bussforum => Busstrafik => Ämnet startat av: Staffan Sävenfjord skrivet 03 juli 2008, 09:00:01 AM

Titel: Volvo säljer fabriken i Åbo
Skrivet av: Staffan Sävenfjord skrivet 03 juli 2008, 09:00:01 AM
Följande pressmeddelande har sänts ut av Volvo Bussar:

Volvo Bussar säljer karossfabriken i Åbo
Volvo Bussar har skrivit på en avsiktsförklaring om att sälja karossfabriken i Åbo, Finland. Försäljningen är ett led i företagets arbete att effektivisera verksamheten i Europa.
Fabriken i Åbo tillverkar karossen till modellen Volvo 9700. Åbofabriken är den minsta karossfabriken inom Volvo Bussar och tillverkar karosser för den nordiska marknaden. Under 2007 tillverkades 160 karosser.
Företaget har funnit att det är mer effektivt att sälja fabriken och istället köpa karossering av de nye ägarna. Enligt avsiktsförklaringen skall de nya ägarna licenstillverka Volvo 9700 för de nordiska kunderna. Volvo Bussar behåller dock det kommersiella ansvaret för Volvo 9700.
De personer som vill köpa fabriken är en grupp av finska investerare och chefer inom Volvo Bussar i Finland. Ambitionen är att det slutliga avtalet skall skrivas på under sommaren och att ett övertagande kan ske under september. Enligt avtalet tar köparna över hela fabriken, inklusive de omkring 300 anställda.
Den planerade försäljningen av tillgångarna kommer att ske till bokfört värde och får ingen väsentlig påverkan på Volvokoncernens resultat eller finansiella ställning.


Fabriken blir alltså kvar men med annan ägare. Bra för de anställda - bra för Volvo Bussar också kanske.
Titel: SV: Volvo säljer fabriken i Åbo
Skrivet av: Hagri skrivet 03 juli 2008, 09:41:59 AM
Det se nog bättre ut att sälja fabriken och rädda jobben än att lägga ner och flytta tillverkning till Polen här också. Vore intressant att veta hur långt avtal de nya ägarna har med Volvo och hur det ser ut med eventuella begränsningar att tillverka på chassin från andra fabrikat? Några 9700 på andra chassin än Volvo lär det inte bli, frågan är hur mycket de kan eller får använda av Volvos lösningar.
Titel: SV: Volvo säljer fabriken i Åbo
Skrivet av: Staffan Sävenfjord skrivet 03 juli 2008, 09:58:31 AM
Citat från: Hagri skrivet 03 juli 2008, 09:41:59 AM
Det se nog bättre ut att sälja fabriken och rädda jobben än att lägga ner och flytta tillverkning till Polen här också. Vore intressant att veta hur långt avtal de nya ägarna har med Volvo och hur det ser ut med eventuella begränsningar att tillverka på chassin från andra fabrikat? Några 9700 på andra chassin än Volvo lär det inte bli, frågan är hur mycket de kan eller får använda av Volvos lösningar.

Nedläggning av fabriken var i princip redan beslutat så att det nu fanns köpare får nog betraktas som en bonus.
Sedan står det inget i pressmeddelandet om att fabriken skall fortsätta med enbart samma tillverkning som nu utan bara att det finns en avsiktsförklaring att den kommer att licenstillverka Volvo 9700 för nordiska kunder. Man kan väl anta att det blir ett tidsbegränsat avtal när det väl kommer till stånd. Därutöver torde fabriken ha rätt att ta fram egna karosser och applicera dem på vilket chassi som helst. Kunde inte Volvo få lönsamhet på fabriken med nuvarande tillverkningsvolym så torde väl inte de nya ägarna kunna få det heller. Så det är knappast alltför djärvt att spekulera i att man tänkar sig en utvidgad verksamhet och inte vill låsa sig till uteslutande licenstillverkning för Volvo.
9700 är Volvos kaross och den får knappast användas på andra chassier än Volvos.

Titel: SV: Volvo säljer fabriken i Åbo
Skrivet av: Hagri skrivet 03 juli 2008, 11:05:08 AM
Köparna hade säkerligen inte slagit till om de inte sett att de fått ekonomi i det hela. Vi får se om och vad de tänker göra mer än att bara vara underleverantör till Volvo när det hela är klart. Det kan ju även vara andra produkter än enbart bussar.
Titel: SV: Volvo säljer fabriken i Åbo
Skrivet av: Jan skrivet 03 juli 2008, 21:32:28 PM
Var det Delta som tillverkades i Åbo?
Titel: SV: Volvo säljer fabriken i Åbo
Skrivet av: S Svensson skrivet 04 juli 2008, 19:00:05 PM
Auto-Kory bytte namn till Delta-Plan i och med nya lokaler som uppförts utanför Åbo.

Ajokki har haft sitt namn kvar.
Dessa båda gick sedermera ihop.
Ungeför 1987 var företagen olönsamma varvid en rekonstruktion gjordes och Ilmari Mustonen var med. Denna var tidigare ägare (delägare) i Wiima.Exakt vad som ingick i rekonstruktionen vet jag inte.
AB Volvo förvärvade  efter ett antal år halva företaget. Efter ytterligare år (2?) tog AB Volvo över företagen Ajokki,Wiima och Delta.
Kiitokory och Erikoiskory (stavning ?) var inte med i övertagandet.
Därefter har rationaliseringar gjorts och karosseringen knutits närmare moderbolaget.
Bussarna som kom år 2007 vill jag minnas enbart har en skylt att de är tillverkade i Tammerfors. Jag kommer inte just nu ihåg vad det stod på denna.



Titel: SV: Volvo säljer fabriken i Åbo
Skrivet av: Staffan Sävenfjord skrivet 05 juli 2008, 18:08:36 PM
Citat från: S Svensson skrivet 04 juli 2008, 19:00:05 PM
Auto-Kory bytte namn till Delta-Plan i och med nya lokaler som uppförts utanför Åbo.

Ajokki har haft sitt namn kvar.
Dessa båda gick sedermera ihop.
Ungeför 1987 var företagen olönsamma varvid en rekonstruktion gjordes och Ilmari Mustonen var med. Denna var tidigare ägare (delägare) i Wiima.Exakt vad som ingick i rekonstruktionen vet jag inte.
AB Volvo förvärvade  efter ett antal år halva företaget. Efter ytterligare år (2?) tog AB Volvo över företagen Ajokki,Wiima och Delta.
Kiitokory och Erikoiskory (stavning ?) var inte med i övertagandet.
Därefter har rationaliseringar gjorts och karosseringen knutits närmare moderbolaget.
Bussarna som kom år 2007 vill jag minnas enbart har en skylt att de är tillverkade i Tammerfors. Jag kommer inte just nu ihåg vad det stod på denna.





Innan det blev Carrus ägdes Ajokki av finska Post- och Telestyrelsen. Med reservation för stavningen Posti ja Telekaitus. Ungefär alltså som om Postens Diligenstrafik skulle ägt egen karosserifabrik. Ajokki karosserade dock till andra än ägarna.
Eftersom du frågar om stavningen så skall det vara "kori" med i på slutet. Annars verkar det rätt. Jag har dock i andra sammanhang sett stavningen "kory".

Titel: SV: Volvo säljer fabriken i Åbo
Skrivet av: Björn Forslund skrivet 05 juli 2008, 19:06:58 PM
Jag gissar att de nya ägarna kommer att ta fram egna produkter, om det nu blr en egen kaross som kan byggas på andra chassin eller något annat. Det är ju livsfarligt att som tillverkare vara beroende av en enda kund. Dessutom är det ju känt att underleverantörer har en hård press på sig att hålla priser och därmed kostnader nere. Det här blir nog tufft, med tanke på högt löneläge jämfört med t ex Polen.
Titel: SV: Volvo säljer fabriken i Åbo
Skrivet av: Jan skrivet 05 juli 2008, 22:49:16 PM
Citat från: Björn Forslund skrivet 05 juli 2008, 19:06:58 PM
Jag gissar att de nya ägarna kommer att ta fram egna produkter, om det nu blr en egen kaross som kan byggas på andra chassin eller något annat. Det är ju livsfarligt att som tillverkare vara beroende av en enda kund. Dessutom är det ju känt att underleverantörer har en hård press på sig att hålla priser och därmed kostnader nere. Det här blir nog tufft, med tanke på högt löneläge jämfört med t ex Polen.

Jag hoppas att det blir så, Carrus som egen tillverkare var bättre än när Volvo tog över det.
Titel: SV: Volvo säljer fabriken i Åbo
Skrivet av: S Svensson skrivet 06 juli 2008, 12:30:07 PM
Hur menar Du då ?
Anser Du bussarna var bättre innan AB Volvo gick in och tog över halva ägarskapet?
Spelar det någon roll om det står Volvo,Scania eller Mercedes på emblemen? Det som har betydelse är vem som är underleverantörer av materiel för sammanstättning. Sedan skall underleverantörerna ha betalt. Hur fungerar cash-flow för små företag ?
Titel: SV: Volvo säljer fabriken i Åbo
Skrivet av: Jan skrivet 06 juli 2008, 13:36:11 PM
Citat från: S Svensson skrivet 06 juli 2008, 12:30:07 PM
Hur menar Du då ?
Anser Du bussarna var bättre innan AB Volvo gick in och tog över halva ägarskapet?
Spelar det någon roll om det står Volvo,Scania eller Mercedes på emblemen? Det som har betydelse är vem som är underleverantörer av materiel för sammanstättning. Sedan skall underleverantörerna ha betalt. Hur fungerar cash-flow för små företag ?

Enkelt om man gillade Carruslösningar så fick man detta till det chassi som du ville ha. Sedan några år kan man inte få 9700 till en MB eller Scania om man föredrar dessa drivlinor. Tänk dig att man innan köpet kunde få en Star 302, 502, 602 eller 702 till vilket chassi du vill.
Titel: SV: Volvo säljer fabriken i Åbo
Skrivet av: Peter Andersson skrivet 08 juli 2008, 16:54:08 PM
Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 03 juli 2008, 09:58:31 AM
Nedläggning av fabriken var i princip redan beslutat så att det nu fanns köpare får nog betraktas som en bonus.
Sedan står det inget i pressmeddelandet om att fabriken skall fortsätta med enbart samma tillverkning som nu utan bara att det finns en avsiktsförklaring att den kommer att licenstillverka Volvo 9700 för nordiska kunder. Man kan väl anta att det blir ett tidsbegränsat avtal när det väl kommer till stånd. Därutöver torde fabriken ha rätt att ta fram egna karosser och applicera dem på vilket chassi som helst. Kunde inte Volvo få lönsamhet på fabriken med nuvarande tillverkningsvolym så torde väl inte de nya ägarna kunna få det heller. Så det är knappast alltför djärvt att spekulera i att man tänkar sig en utvidgad verksamhet och inte vill låsa sig till uteslutande licenstillverkning för Volvo.
9700 är Volvos kaross och den får knappast användas på andra chassier än Volvos.





KR-Trafik har en 9700 med Scania motor i. En 2002 års model Scania K 124EB 6X2*4

MVH Peter
Delsbo
Titel: SV: Volvo säljer fabriken i Åbo
Skrivet av: Staffan Sävenfjord skrivet 08 juli 2008, 16:58:37 PM
Citat från: Peter Andersson skrivet 08 juli 2008, 16:54:08 PM
KR-Trafik har en 9700 med Scania motor i. En 2003 års model Scania K 124EB 6X2*4

MVH Peter
Delsbo

Jag antar att du tänker på denna. Det är en Scania K124IB6x2 men karossen kallas i detta sammanhang inte 9700 utan Carrus Star 503.
(http://www.savenfjord.nu/kr_50.JPG)
Titel: SV: Volvo säljer fabriken i Åbo
Skrivet av: Peter Andersson skrivet 08 juli 2008, 22:17:02 PM
Japp Precis Staffan de är denna bussen jag tänker på  :)

MVH Peter
Delsbo
Titel: SV: Volvo säljer fabriken i Åbo
Skrivet av: Arttu Kuukankorpi skrivet 09 juli 2008, 08:58:45 AM
Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 03 juli 2008, 09:00:01 AM
De personer som vill köpa fabriken är en grupp av finska investerare och chefer inom Volvo Bussar i Finland.

De är:
- Ilmari Mustonen, f.d. ägaren av Carrus
- Heimo Ylenius, f.d. direktör för Åbofabriken
- Harri Ström, f.d. vd på Volvo Bus Finland
- Juhani Mäkinen, f.d. styrelseledamot i Volvo Group
- Sakari Sillanpää, direktör för Volvo bussar i Finland

Enligt avtalet med Volvo får de nya ägarna också bygga karosser på andra chassier än Volvo. Ylenius säger, att de kanske kommer att sälja karosser under namnet Carrus.
Titel: SV: Volvo säljer fabriken i Åbo
Skrivet av: Staffan Sävenfjord skrivet 09 juli 2008, 09:22:34 AM
Citat från: Arttu Kuukankorpi skrivet 09 juli 2008, 08:58:45 AM
De är:
- Ilmari Mustonen, f.d. ägaren av Carrus
- Heimo Ylenius, f.d. direktör för Åbofabriken
- Harri Ström, f.d. vd på Volvo Bus Finland
- Juhani Mäkinen, f.d. styrelseledamot i Volvo Group
- Sakari Sillanpää, direktör för Volvo bussar i Finland

Enligt avtalet med Volvo får de nya ägarna också bygga karosser på andra chassier än Volvo. Ylenius säger, att de kanske kommer att sälja karosser under namnet Carrus.


Tack för den uppgiften!  :) Mycket intressanta namn tycker jag. Kanske det blir ett lyft för finsk karosseringsindustri igen i nivå med vad som gällde under 1980-talet. Men har inte Volvo skyddat namnet Carrus även om de inte använder det själva i dag? Fast fina namn som Wiima, Deltaplan och Ajokki lär ju finnas kvar att använda.
Titel: SV: Volvo säljer fabriken i Åbo
Skrivet av: Hagri skrivet 09 juli 2008, 12:07:13 PM
Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 09 juli 2008, 09:22:34 AM
Tack för den uppgiften!  :) Mycket intressanta namn tycker jag. Kanske det blir ett lyft för finsk karosseringsindustri igen i nivå med vad som gällde under 1980-talet. Men har inte Volvo skyddat namnet Carrus även om de inte använder det själva i dag? Fast fina namn som Wiima, Deltaplan och Ajokki lär ju finnas kvar att använda.
Det är kanske inte omöjligt att Carrus följer med.
Volvo har under 2000-talet när man sålt verksamheter även överlåtit gamla varumärken som inte längre använts inom koncernen.
Champion Motor Graders följde med närman sålde av de små väghyvlarna.
Autocar följde med närman sålde av sina egna frambyggda sopbilar i USA efter köpet av Renault och MACK. Försäljningen av sopbilarna var ett myndighetskrav i samband med köpet av MACK för att Volvo inte skulle få en för dominerande ställning inom segmentet. Strax innan försäljningen hade man firat Autocars hundraårsjubileum.

Titel: SV: Volvo säljer fabriken i Åbo
Skrivet av: Martin Maltkvist skrivet 10 juli 2008, 19:13:59 PM
Citat från: Arttu Kuukankorpi skrivet 09 juli 2008, 08:58:45 AM
De är:
- Ilmari Mustonen, f.d. ägaren av Carrus
- Heimo Ylenius, f.d. direktör för Åbofabriken
- Harri Ström, f.d. vd på Volvo Bus Finland
- Juhani Mäkinen, f.d. styrelseledamot i Volvo Group
- Sakari Sillanpää, direktör för Volvo bussar i Finland

Enligt avtalet med Volvo får de nya ägarna också bygga karosser på andra chassier än Volvo. Ylenius säger, att de kanske kommer att sälja karosser under namnet Carrus.

Innebär det då teoretiskt att man skulle kunna beställa en 9700 på t.ex ett K420-chassi?
Titel: SV: Volvo säljer fabriken i Åbo
Skrivet av: Staffan Sävenfjord skrivet 10 juli 2008, 19:41:01 PM
Citat från: Martin Maltkvist skrivet 10 juli 2008, 19:13:59 PM
Innebär det då teoretiskt att man skulle kunna beställa en 9700 på t.ex ett K420-chassi?

Knappast. Volvo äger beteckningen 9700 och även om nu fabriken får bygga egna karosser utöver licensbygget av karossen till 9700 så lär de få ta fram en egen design.
Titel: SV: Volvo säljer fabriken i Åbo
Skrivet av: Niklas Bygdestam skrivet 10 juli 2008, 20:02:10 PM
När det gäller nyleveranser av Volvo 9700 i Sverige, kan man vänta sig att de flesta nu kommer att vara tillverkade i Polen?
Titel: SV: Volvo säljer fabriken i Åbo
Skrivet av: Staffan Sävenfjord skrivet 10 juli 2008, 20:59:31 PM
Citat från: Niklas Bygdestam skrivet 10 juli 2008, 20:02:10 PM
När det gäller nyleveranser av Volvo 9700 i Sverige, kan man vänta sig att de flesta nu kommer att vara tillverkade i Polen?

Någonstans såg jag att tanken var att den finska fabriken tills vidare skulle licenstillverka de 9700 som skall levereras till nordisk marknad även framöver. Men på lite längre sikt kommer sannolikt Volvo att flytta tillverkningen av 9700 och dess efterträdare till Polen.
Titel: SV: Volvo säljer fabriken i Åbo
Skrivet av: Niklas Bygdestam skrivet 10 juli 2008, 22:39:17 PM
Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 10 juli 2008, 20:59:31 PM
Någonstans såg jag att tanken var att den finska fabriken tills vidare skulle licenstillverka de 9700 som skall levereras till nordisk marknad även framöver. Men på lite längre sikt kommer sannolikt Volvo att flytta tillverkningen av 9700 och dess efterträdare till Polen.

Men då kan man fråga sig om kunder i Sverige vänder sig till Finland eller Polen? Eller den del av Volvo som kunden hör av sig till vänder sig till Polen? Jag har svårt att tro att en svensk kund har så mycket att vinna på att köpa en finsk produkt i jämförelse med en polsk. Transportmässigt är det faktiskt egentligen idag inte alls besvärligare att transportera en ny buss från Polen än från Finland
Titel: SV: Volvo säljer fabriken i Åbo
Skrivet av: Staffan Sävenfjord skrivet 10 juli 2008, 22:58:34 PM
Citat från: Niklas Bygdestam skrivet 10 juli 2008, 22:39:17 PM
Men då kan man fråga sig om kunder i Sverige vänder sig till Finland eller Polen? Eller den del av Volvo som kunden hör av sig till vänder sig till Polen? Jag har svårt att tro att en svensk kund har så mycket att vinna på att köpa en finsk produkt i jämförelse med en polsk. Transportmässigt är det faktiskt egentligen idag inte alls besvärligare att transportera en ny buss från Polen än från Finland

Det fungerar - om jag förstått rätt - så att om en kund i Norden beställer en 9700 så tillverkas den i Finland. Om kunden speciellt uttrycker att han vill en Polen-tillverkad så går det säkert att ordna. Och om det mot förmodan skulle vara kapacitetsbrist i Tammerfors så kan säljaren och kunden komma överens om att han får en Polen-tillverkad. En av vitsarna med Volvos nya modellprogram är ju att kunden skall kunna köpa en komplett buss utan att bekymra sig så mycket om var karossen är byggd.

Titel: SV: Volvo säljer fabriken i Åbo
Skrivet av: Niklas Bygdestam skrivet 10 juli 2008, 23:12:37 PM
Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 10 juli 2008, 22:58:34 PM
Det fungerar - om jag förstått rätt - så att om en kund i Norden beställer en 9700 så tillverkas den i Finland. Om kunden speciellt uttrycker att han vill en Polen-tillverkad så går det säkert att ordna. Och om det mot förmodan skulle vara kapacitetsbrist i Tammerfors så kan säljaren och kunden komma överens om att han får en Polen-tillverkad. En av vitsarna med Volvos nya modellprogram är ju att kunden skall kunna köpa en komplett buss utan att bekymra sig så mycket om var karossen är byggd.



Hur räknas då Estland? I Estland borde de ha mer att vinna på att köpa en finsk produkt än man har i Sverige. För inte är de väl så fokuserade på den gamla nordiska landsindelningen?
Titel: SV: Volvo säljer fabriken i Åbo
Skrivet av: S Svensson skrivet 10 juli 2008, 23:24:05 PM
AB Volvo avsåg lägga ned eller försälja karossifabriken för att få bättre lönsamhet för busstillverkningen. Tillverkningen av bussar har inte den lönsamhet som lastbilarna har.
Det kan vara intressant att fundera på vad som skall tillverkas i Tammerfors. Men om det skall tillverkas busskarosser i fortsättningen så måste en ny kaross tas fram inom några år. Nuvarande kaross kan säkert anpassas till både MAN,IRIS,Scania,Daimler-Benz och kanske också Volkwagen.
Men en ny karosstyp om den skall vara färdig om 5 år så bör man börja relativt snart och skissa på en sådan. Sedan måste en inköpsorganiskation skapas.
Nuvarande kaross kan säkert med modifikationer tillverkas på flera märken.

Jag kan inte komma ifrån att samma problem kan uppstå såsom det uppstod hos Rover. Ännu tidigare uppstod problem då Leyland splittrades och busstillverkning kom att överföras till ett antal anställda. Ja detta varade några år och sedan tog Volvo över dessa två fabriker för att sedan få avveckla dem.
Nu skall det väl inte gå så här i Tammerfors.
Där är man på allerten.Man vet att monteringstider och ledtider skall vara så korta som möjligt. Modultänkande är bra liksom samarbete med bussäljare. Men hur man än bär sig åt så är det ekonomin som styr. Både på ont som gott. Ut och sälj så fort som möjligt !!
Titel: SV: Volvo säljer fabriken i Åbo
Skrivet av: Ersa skrivet 11 juli 2008, 11:10:35 AM
Scaniaplatta med Carrruskaross har ju varit en saknad kombination på marknaden länge. Siffrorna "9700" ägs är som nämnt av Volvo, men vi kanske får se nya versioner på Star 502/602 med plattor från bl.a. Scania, Mercedes m.fl?

Vågar man även hoppas på ett samarbete mellan Åbofabrikens nya ägare och Kiitokori?
Titel: SV: Volvo säljer fabriken i Åbo
Skrivet av: Jan skrivet 11 juli 2008, 22:59:33 PM
Samtliga Volvos godsbussar byggs i Finland idag. Hur blir detta framöver?
Titel: SV: Volvo säljer fabriken i Åbo
Skrivet av: michael k skrivet 12 juli 2008, 10:32:15 AM
hur många fina firmor har volvo tagit död på nu?
är mack nästa?
Titel: SV: Volvo säljer fabriken i Åbo
Skrivet av: Hagri skrivet 12 juli 2008, 19:43:24 PM
Citat från: michael k skrivet 12 juli 2008, 10:32:15 AM
hur många fina firmor har volvo tagit död på nu?
är mack nästa?
Mack hade i alla fall slutat att tillverka bussar långt innan Volvos intåg.  ;)
Titel: SV: Volvo säljer fabriken i Åbo
Skrivet av: S Svensson skrivet 13 juli 2008, 09:49:27 AM
Citat från: Verspieder skrivet 11 juli 2008, 11:10:35 AM
Scaniaplatta med Carrruskaross har ju varit en saknad kombination på marknaden länge. Siffrorna "9700" ägs är som nämnt av Volvo, men vi kanske får se nya versioner på Star 502/602 med plattor från bl.a. Scania, Mercedes m.fl?

Vågar man även hoppas på ett samarbete mellan Åbofabrikens nya ägare och Kiitokori?

Observera att 9700 avser en komplett buss inte chassie+kaross. Dessutom är det svårare att använda denna kombination idag genom att man använder så kallad gitterram.

Än en gång: Detär verkligheten som är det stora problemet med busstillverkningen.
Det friköpta företagen kan samarbeta med vem man vill men vad det handalr om egentligen är att se till att man kraftigt ökar busskarosseringen utan att någon nyanställning behövs.
1979 tillverkade Ajokki 176 karosser ;Deltaplan 182 karoser;Wiima 246 karosser;Lahden kory 74 karosser;Kutter 156 karosser. Kapaciteten var i Åbo/Delta 270st och i Tammerfors 200 st.
Efter 1979 har det skett rationaliseringar. Komponenter köps in i mera halvfabrikat.
Ca 1986/87 skedde ägarebyte varvid ,vad jag fått fram, lokaler hyrdes.
Kostnadsmässigt har det skett en ökning. För ca 18 månader sedan sköt komponentpriserna i höjden.
Vad de nya ägarna får ta i är att sälja busskarossering,sänka monteringskostnader samt framför allt försöka ta betalt så att kostnaderna täcks. Framför allt det senast är viktigt. Försöka få bra betalt för en buss som kanske är 30% billigare om den byggs i något land med lägre löner.
Då kommer vi till det allra svåraste. Försöka övertyga nordiska bussägare och länshuvudmän att finskbyggda karosser är så mycke bättre än motsvarande bussar byggda österut. Detta är ungefär som att låta personer som bor i Varberg att handla kalsonger hos Lenfors istället för att åka till Göran i Ullared.
Titel: SV: Volvo säljer fabriken i Åbo
Skrivet av: michael k skrivet 17 juli 2008, 12:36:28 PM
sas flygbussar i oslo har en hel del nya carrus med scaniachassie  ser ut som gamla 9700

Titel: SV: Volvo säljer fabriken i Åbo
Skrivet av: Ersa skrivet 17 juli 2008, 20:36:51 PM
Citat från: michael k skrivet 17 juli 2008, 12:36:28 PM
sas flygbussar i oslo har en hel del nya carrus med scaniachassie  ser ut som gamla 9700

Som denna?

(http://phbuss.se/bussbilder_sverige/K/KR_Trafik/1-99-serien/50_kr_trafik_gustav_IIIs_torg_ostersund_1004_2006.jpg)
Titel: SV: Volvo säljer fabriken i Åbo
Skrivet av: Fredrik Gelin skrivet 18 juli 2008, 07:28:18 AM
Citat från: michael k skrivet 17 juli 2008, 12:36:28 PM
sas flygbussar i oslo har en hel del nya carrus med scaniachassie  ser ut som gamla 9700
Dessa var bland de sista Carrusbussarna (Star 503/603) som byggdes innan Volvo tog över hela majoriteten i Carrus har jag för mig.

Norrmännen var ju väldigt förtjusta i just kombinationen Carrus/Scania el. Mercedes och blev besvikna då kombinationen Scania/Carrus Star ersattes av Irizar Century.

Som jag förstått saken har Scania efter Volvos uppköp av Carrus mest fått leverera chassin till Vest i stället.
Således kanske de nya ägarna till Åbofabriken kan göra pengar i Norge om de får bygga rätt kaross på rätt chassi, men jag tror att konkurrensen från Vest och Volvo blir minst sagt kännbar...
Dessutom verkar nu vacuumet efter Scania Classic med Carruskaross nu fyllas av Omniexpressen vilket borde göra det ännu knepigare som fristående producent.
Jag hoppas givetvis på nya innovativa idéer från Åbo, annars skulle man väl inte tagit över, men jag tror det blir tufft för dem framöver.
//Fredrik
Titel: SV: Volvo säljer fabriken i Åbo
Skrivet av: Hagri skrivet 18 juli 2008, 09:19:00 AM
Jag har för mig att det villkorades från konkurensmyndigheten vid Volvos övertagande att det skulle finnas möjlighet att få påbyggnad på annat chassi.  Eller var det ett villkor som hängde samman Scaniaaffären?
Titel: SV: Volvo säljer fabriken i Åbo
Skrivet av: Staffan Sävenfjord skrivet 18 juli 2008, 09:42:04 AM
Citat från: michael k skrivet 17 juli 2008, 12:36:28 PM
sas flygbussar i oslo har en hel del nya carrus med scaniachassie  ser ut som gamla 9700



Visst. Fast de flesta är nog vidaresålda nu. Den här till exempel finns i dag hos Nettbuss Møre i Molde.
(http://www.savenfjord.nu/11.norge/molde_29.JPG)
Nästan ett år efter att den här bilden togs åkte jag själv i just denna buss på fotoplatsen.
Titel: SV: Volvo säljer fabriken i Åbo
Skrivet av: Niklas Bygdestam skrivet 20 juli 2008, 08:47:31 AM
Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 18 juli 2008, 09:42:04 AM
Visst. Fast de flesta är nog vidaresålda nu. Den här till exempel finns i dag hos Nettbuss Møre i Molde.
(http://www.savenfjord.nu/11.norge/molde_29.JPG)
Nästan ett år efter att den här bilden togs åkte jag själv i just denna buss på fotoplatsen.


Hur vanligt är det med Mercedes med denna kaross?
Titel: SV: Volvo säljer fabriken i Åbo
Skrivet av: S Svensson skrivet 20 juli 2008, 16:48:24 PM
Citat från: Hagri skrivet 18 juli 2008, 09:19:00 AM
Jag har för mig att det villkorades från konkurensmyndigheten vid Volvos övertagande att det skulle finnas möjlighet att få påbyggnad på annat chassi.  Eller var det ett villkor som hängde samman Scaniaaffären?

Jag känner inget till om att någon konkurrensmyndighet i Finland skulle haft synåunkter då AB Volvo först ca 1988 köpte halva Carrus och sedan hela företaget.
Vad avses med Scaniaaffären?'

Skulle det vara fråga om när AB Volvo förvärvade Scaniaaktier så fick AB Volvo inte övertaga Scania-Vabis. Konkurrensen inom EU skulle bli lidande. Så hade bl a skett då Daimler-Benz övertagit Kässbohrer.
När AB Volvo förvärvade RVI (Renault tunga fordon) så hade Renault redan gjort sig av med busstillverkningen. Renaults moderbolag ägde enbart en minoriet av busstillverkningen.

Alltså avser frågan EUs konkurrensmyndighet eller Finlands ? Jag är ganska säker på att EU inte hade synpunkter eftersom varken Finland eller Sverige då var EU medlemmar eller att något av länderna hade undertecknat Schengenavtalen.
Titel: SV: Volvo säljer fabriken i Åbo
Skrivet av: Jan skrivet 02 oktober 2008, 22:23:07 PM
Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 18 juli 2008, 09:42:04 AM
Visst. Fast de flesta är nog vidaresålda nu. Den här till exempel finns i dag hos Nettbuss Møre i Molde.
(http://www.savenfjord.nu/11.norge/molde_29.JPG)
Nästan ett år efter att den här bilden togs åkte jag själv i just denna buss på fotoplatsen.


På 70talet fanns det faktiskt Scania med Säfflekaross.
Titel: SV: Volvo säljer fabriken i Åbo
Skrivet av: Staffan Sävenfjord skrivet 02 oktober 2008, 22:28:41 PM
Citat från: Jan skrivet 02 oktober 2008, 22:23:07 PM
På 70talet fanns det faktiskt Scania med Säfflekaross.

Jovisst, men det var innan Volvo köpte karosserifabriken i Säffle. Fast de byggde mest på Volvo även dessförinnan. Bilder på Scania-Vabis/Scania med Säffle-kaross har jag och andra visat flera gånger här i Bussnack.
Det lär till och med ha funnits Büssing med Säffle-kaross.
Titel: SV: Volvo säljer fabriken i Åbo
Skrivet av: Jan skrivet 15 oktober 2008, 17:22:30 PM
Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 02 oktober 2008, 22:28:41 PM
Jovisst, men det var innan Volvo köpte karosserifabriken i Säffle. Fast de byggde mest på Volvo även dessförinnan. Bilder på Scania-Vabis/Scania med Säffle-kaross har jag och andra visat flera gånger här i Bussnack.
Det lär till och med ha funnits Büssing med Säffle-kaross.

Har man hört något om nybyggen från den fristående fabriken i Åbo än?
Titel: SV: Volvo säljer fabriken i Åbo
Skrivet av: Staffan Sävenfjord skrivet 15 oktober 2008, 19:41:56 PM
Citat från: Jan skrivet 15 oktober 2008, 17:22:30 PM
Har man hört något om nybyggen från den fristående fabriken i Åbo än?

Ja, jag träffade någon på persontrafikmässan i dag som träffat någon från den nya fabriken. Och även om det nu är en andrahandsuppgift så kanske den kan ha visst intresse: man har inte kommit i gång med några egna byggen men bygger oförtrutet vidare på Volvo 9700. Enligt min sagesman har man inte alltför bråttom med egna byggen, men det skulle komma.
Det var ju den 1 oktober som övertagande skedde officiellt så man kanske kan förstå att man inte har någon färdig plan för när det första egenbygget skall komma i gång.
Titel: SV: Volvo säljer fabriken i Åbo
Skrivet av: Ersa skrivet 16 oktober 2008, 16:44:39 PM
Har de nya ägarna något namn på sin firma ännu? Blir det Carrus måhända?
Titel: SV: Volvo säljer fabriken i Åbo
Skrivet av: Lulebjörnen skrivet 16 oktober 2008, 17:21:21 PM
Citat från: Verspieder skrivet 16 oktober 2008, 16:44:39 PM
Har de nya ägarna något namn på sin firma ännu? Blir det Carrus måhända?
Carrus OY  www.bt.se/nyheter/naringsliv/volvo-bussars-fabrik-i-abo-sald(888207).gm
Titel: SV: Volvo säljer fabriken i Åbo
Skrivet av: Lulebjörnen skrivet 16 oktober 2008, 17:53:28 PM
Citat från: Lars Ödlund skrivet 16 oktober 2008, 17:28:20 PM
Intressant är om man får bygga en moderniserad Star 502 t.ex utan att komma i konflikt med Volvo
Ja, att bygga den på ett Volvo-chassi är nog inte tillrådligt och Scania är väl heller inte så pigga på att sälja chassin med tanke på sin egen Lahti (**host**helbyggd Scania**host**-produktion i Finland.
Ett egenbyggt chassi, eventuellt i samarbete med Sisu är ju ingen omöjlighet om man nu vill hålla affären i Finland så långt det är möjligt.
Drivlinekomponenter finns på världsmarknaden till bra priser. En kinesisktillverkad Cumminsmotor kostar hälften av och fungerar lika bra som en Volvo el. Scania-motor.