Batteriplacering i batteridrivna elbussar?

Startat av Christer K, 09 september 2023, 23:56:46 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Christer K

Hej! Jag lade ut denna fråga på Facebook och bussforum men har inte fått några vetta svar. En fundering angående EL bussarna och batteriernas placering? Hur många är dessa och vikten?

// Christer K
Började med buss april 1976 Örebro Trafik AB, AB Omnibus, Göteborgs Spårvägar, Linjebuss, Swebus Express, Swebus, ETT Trafik AB, Närkebuss, Flexima (körde åt Eurolines),Ragn-Sells AB. Bus4you mars 2020.

Nico

Antar att det är antal batterier och inte antal bussar du menar?

Att du inte fått något svar beror nog mest på att det inte finns ett enkelt svar då en "batteribuss" inte är ett homogent fordon. Beroende på fordonstyp, tillverkare, beställare etc. så kan batterier/batteripack vara placerade lite överallt och vikten kan då även variera högst avsevärt. Det beror även på hur stora batteripacken är samt om fordonet i sig är designat specifikt för batteridrift i grund eller om det är ett äldre dieselfordon som konverterats till eldrift medelst batterier. Behov av räckvidd gör att man monterar fler och större batteripack på vissa bussar medan andra bussar, som bara går kortare sträckor mellan depåladdningarna och/eller kan tilläggsladda på stan, behöver mindre och ofta även färre batteripack.

T.ex. Ebuscos senaste modeller är byggda som rena batteribussar och har då sina huvudsakliga batteripack under golvet. Det ger även en bättre stabilitet då tyngdpunkten hamnar lågt samt att viktfördelningen mellan axlarna blir mera optimal. Vissa mindre tilläggsbatteripack kan då vid behov även monteras inuti fordonet, i bakstammen eller på taket. Mänga äldre bussar som initialt varit avsedda för dieseldrift har däremot ofta de större batteripacken på taket och några mindre inne i fordonet. Vad gäller vikt så var tumregeln, som t.ex. vissa väghållare nu använder, att man ska lägga till c.a. tre ton för batterier när man räknar belastning/bärighet på väg. Alltså, om en vanlig dieselbuss väger femton ton så räknar man att en batteribuss väger arton ton.
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

Christer K

Tack för svaret, lastbilar med batteripack har dessa vid sidorna där bränsletank sitter och även där motorn sitter i en vanlig lastbil. De kan kör cirka 32 mil på en laddning mycket beroende på typ av körning också. Dessutom blir lastförmågan lägre då tre ton försvinner med tyngden på batterier. Hörde att vissa bussmodeller hade placering i taket. Vilket gör ett väldigt ostabilt fordon. Hög tyngd punkt är inte att rekommendera.
// Christer K
Började med buss april 1976 Örebro Trafik AB, AB Omnibus, Göteborgs Spårvägar, Linjebuss, Swebus Express, Swebus, ETT Trafik AB, Närkebuss, Flexima (körde åt Eurolines),Ragn-Sells AB. Bus4you mars 2020.