Vad kommer istället för ebusco

Startat av Nathaniel, 22 januari 2025, 17:49:52 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Nathaniel

Om jag inte minns fel så ska keolis ha hävt deras order för ebusco bussar till nordvästra stockholm. Men vad kommer istället är det bara MAN 12E eller kommer det andra elbussar.

-B8RLE-

Keolis har yttrat en option från sin tidigare MAN-beställning, 50 st MAN 12E blir det som ersätter Ebusco för Råsta/Lunda.
https://www.bussmagasinet.se/2025/01/annu-en-order-till-ebusco-annullerad-man-ersatter/
Jaha, hej?!

Frippe Fribas

Ja, det var inte direkt oväntat.
Vad kan man köpa som är Europeiskt,etiskt korrekt och batteridrivet med hyfsad räckvidd?

Jag gissar att listan över tillverkare som uppfyller dessa krav inte är väldigt lång.

Med Ebusco och Van Hool ute ur leken blir den ännu kortare.
Kvalar Volvo i samarbete med egyptiska MCV in i den kategorin?
Scania verkar ligga lågt efter lanseringen av deras Spanskbyggda buss hösten 2023.

Sedan kokar det väl ned till vem som har kapacitet i sina fabriker och då är det gissningsvis nästan bara MAN och möjligen Solaris som går att köpa.
Mercedes skulle väl uppdatera eCitaron som åtminstone hittills haft lite klen batteriräckvidd jämfört med exempelvis MAN, vad hände med den uppdateringen?

Tråkigt att Ebusco inte klarade att leva upp till sina åtaganden, de hade en bra utgångsposition och hade blivit ett intressant alternativ till MAN.
När de nu säger att bussarna skall byggas i Kina faller liksom en del av USPen för deras produkter tycker jag.