LB 2118...

Startat av Ulf Berlin, 25 maj 2020, 20:56:18 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Ulf Berlin

...vid Malmö Södervärn april 2001:

Riktigt snygg lackering :)/Ulf

Walter

TAck för den. Silverränderna skulle väl symbiolisera någon expressvariant, men tror inte det var avsett för L174.
En signatur är ett textfält i slutet av ditt inlägg där du kan skriva vad du vill!

Ulf Berlin

Varsågod :)
(Att bussen ser lite sned ut beror på att bilden är avfotad och inte scannad)/Ulf

Gano

Jag får verkligen hålla med om att det är en riktig snygg lackering. Den hade nog gjort sig riktigt bra ännu idag om man hade behållit den.

CW66

Lackeringen var ju mycket riktigt en expressbuss-lackering. Från början hade bussen ett stort rött X på sidorna och kördes på linjen Malmö-Falsterbo (linje (x)100). Man införde även några ledbussar med samma design och körde dem på Malmö-Dalby om jag inte minns fel - och det kan vara därför bussen på bilden går på just 174 som var den linjen.

Peter L

Om jag minns rätt så gick Lb2117, 2118 och 780 (ledbuss) på linje X400 mellan Hörby och Lund. Ledbussarna Lb772-776 gick på linje X300 Lund-Sjöbo-Ystad. Boggibussarna Lb2085-2092 (tror jag) gick på linje X100, även X146 Malmö-Trelleborg bör ha funnits kvar på denna tid (mitten på 90-talet då dessutom linjen mellan Malmö och Dalby hette 136).

Efter bara några år utgick denna design och det blev SkåneExpress med vita boggibussar. 100 och 146 blev då Pendellinjer istället.

Tack för bilden!