En åktur på linje 663 i Vallentuna 2/10 1998

Startat av Bussmicke, 31 januari 2020, 22:23:06 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Bussmicke

//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

david96

Vilka snygga bilder vi fått, Bussmicke.
Den busslinjen 663 kördes som idag på vardagarna i högtrafik.


Bussmicke

//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

Kvarne

Trevligt bildsvep på en ovanlig CN112 i SL-trafiken. Båda två är fd Jämtlandsbussar vilket förklarar det annorlunda skyltskåpet och stolarna.  :)
Mvh Kvarne
-----------------------------------------------
You know I love you but I just can't take this
You know I want you, but I'm in too deep


david96

En till fråga: Hur vände bussen någonstans i Gällstaberg?

Ersa

Citat från: david96 skrivet 01 februari 2020, 12:37:46 PM
En till fråga: Hur vände bussen någonstans i Gällstaberg?

Är det inte vändningen man ser på bilden ovan? Ser ut som att bussen backats in på en privat uppfart tillhörande en fastighet som idag har gatuadress Gällstaberg 7. Idag, när bussarna har sämre vändradier och kofångare av tunn plast jämfört med Scania CN112, borde man väl ha löst vändningsrutinerna på ett smidigare sätt.

Buzzlover

Citat från: Ersa skrivet 01 februari 2020, 12:56:21 PM
Är det inte vändningen man ser på bilden ovan? Ser ut som att bussen backats in på en privat uppfart tillhörande en fastighet som idag har gatuadress Gällstaberg 7. Idag, när bussarna har sämre vändradier och kofångare av tunn plast jämfört med Scania CN112, borde man väl ha löst vändningsrutinerna på ett smidigare sätt.
Vändning behövs inte idag och tror inte det behövdes då heller 663 svänger av Väsbyvägen till Gällstavägen och sen följs Gällstavägen tills Skålhamravägen som tar bussen upp till Väsbyvägen igen, fick jag gissa skulle jag säga att föraren hade ärende till fastigheten då denne inte syns i bild.
Mina bilder på Kollektivtrafiken hittar ni här:
https://www.instagram.com/swedishtransit/

Barndomsdrömmen är äntligen uppfylld, den 10 Februari 2021 blev jag tillslut Busschaufför!

david96

Just nu har busslinjen 663 vissa hållplatser med s.k vinkområde.
Har dem också såna på den tiden?

Bussmicke

Skulle snarare tro att föraren backade upp bussen en snabbis på sin tomtuppfart innan vi for vidare.
//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

Ersa

Citat från: david96 skrivet 01 februari 2020, 19:08:09 PM
Just nu har busslinjen 663 vissa hållplatser med s.k vinkområde.
Har dem också såna på den tiden?

Linjer med vinkområden och/eller förbeställning av avgångar (anropsstyrd trafik) var snarare vanligare förr, jämfört med idag. Detta fanns sedan åtminstone 1970-talet utspritt i stora delar av Norrtälje kommun, norra Vallentuna kommun, samt gissningsvis även på många håll i övriga delar av länets landsbygd.
Numera talar politiker gärna om att införa detta, som om det vore någon slags nyhet. Historielöst.

yngrot

Härliga bilder  i en härlig lantlig miljö
Kör buss sen Hedenhöstiden....

Började jan 1977 - okt 1978 på Kålleredsbussarna , Borås lokaltrafik okt 1978 till 25 feb 2010 ,därefter Veolia transport/Transdev från 1 mars 2010 till 14juni 2020.. från 15 juni 2020 Nobina