Några Gotlandsbilder i sep 2021

Startat av Ebermark, 27 september 2021, 21:00:56 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Ebermark

Några bussbilder från en Gotlandessemester förra veckan. Bussfoto var inte prio på semestern men några bussar fastnade på minneskortet.

Bergkvarabuss kör trafiken med främst gamla Solaris gasbussar från Skåne som tidigare tillhört Veolia/Transdev. Det finns även två Setror samt ett antal Mercedes Citaro.

Första bilden från 20 sep visar Bergkvarabuss 749 i Slite med en nedläggningshotad betongfabrik i bakgrunden.


En av tre bussar på morgonavgången på linje 10 ankommer Visby busstation strax efter halv åtta den 21 september. Bergkvarabuss 777 är bussen.


Den stora eftermiddagsavgången från Visby är 15:50 från busstationen. Flera av linjerna startar vid diverse skolor innan de passerar busstationen. Här kommer fyra bussar i kolonn från skolorna den 21 sep och ska strax svänga in på busstationen. Bergkvarabuss 750 ligger främst i kön.


I Katthammarsvik på Gotlands östkust ska Bergkvarabuss 582 precis starta sin färd mot Visby på eftermiddagen den 22 sep.


Stadstrafiken i Visby körs också med Solarisbussar som tidigare gått i Trelleborg. I torsdags den 23 sep hade himlen öppnat sig och det regnade rejält när Bergkvarabuss 735 och 734 passerade busstationen.


I väntan på 14:50-avgången från busstationen den 23 sep stod dessa bussar inne. Bussen på linje 11 är Bergkvarabuss 630, en fd. Strängnäsbuss som fått flytta till Gotland.






Bussmicke

Trevligt, jag är själv där i mitten av oktober.
Jag hörde i Skåne att MAN gassbussar från Ystad skulle komma till Gotland, kanske något fler ställen i från Skåne. Det vet jag inte. Kändes lite bråttom att åka till Gotland och fotografera dessa fd Transdev.

/Bussmicke
www.bussmicke.se

//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

Ashnton

Trevliga bilder, fanns några riktigt fina!
Fototeknisk kritik mottas tacksamt!

Ebermark

Aha, MAN till Gotland. Ja Solarisbussarna är från 2010-2012 och gick ju i tung trafik i Skåne innan de hamnade på Gotland så de lär väl vara slitna. Lyckades få nästan alla på bild, missade bara fyra-fem stycken. Är ju smidigt med så gott som all trafik till Visby busstation.

Bussmicke

#4
Min plan blir:

Måndag 18/10
Visby Östercentrum, kom många bussar förbi där sist på morgonen men verkar inte vara fallet nu, 41 passerade där förra året men man kanske har lagt om trafiken förbi Östercentrum. Södervärnsskolan verkar vara ett bättre val.
Hemse

Tisdag 19/10
Klintehamn
Slite

Onsdag 20/10
Roma
Visby busstation
//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

Bussmicke

732 såg jag bara i måndags på linjeutbildning.
734 såg jag aldrig i trafik under dessa 3 dagar jag var här, dock fotograferad på garaget idag.
736 och 737 verkar vara de stadsbussar som används mest och nästan jämt på linje 1, 733 och 735 på övriga linjer.
749 har jag bara sett på linjeutbildning, sågs i Klintehamn och Slite igår. Visby såg jag den idag.
761 och 764 är skrot, resterna av 764 står på garaget.
769-775, Scania gasbussar gåt bara på skola och där har jag alla utom 770.
778 som legat i diket tidigare, den är inte trafikklar ännu.
Samtliga Solarisbussar finns på bild.
1158, en MAN Boggi från Skåne finns på ön, oklart hur den används. Tror det var 10 till som skulle komma i december eller därefter.

Någon 776 verkar inte finnas här på ön, vet inte om den existerar alls.
//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

Gano

734 användes åtminstone en del i somras. Fotograferades vid två separata dagar.
749 har fotograferats två gånger sedan sommaren. Dock inte av mig. Bilder finns på Instagram.
776 finns på ön, har sett foto på den i linjetrafik. Har förövrigt sett 772, 774 och 775 på linjetrafik. Även där finns bilder på Instagram.
1158 sågs vid Visby busstation i somras av mig. Dock enbart en gång under en hel vecka.

Bussmicke

Vad är 776 för något?
772, 774, 775 måste vara i somras då.
Ditt Instagram som är vad?

/Bussmicke
www.bussmicke.se
//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

Ebermark

734 och 749 finns på bild i denna tråd  :)

Lars-Håkan_E

776 är en likadan Interlink gasbuss som övriga

Gano

Citat från: Bussmicke skrivet 21 oktober 2021, 17:49:11 PM
Vad är 776 för något?
772, 774, 775 måste vara i somras då.
Ditt Instagram som är vad?

/Bussmicke
www.bussmicke.se


@buss_hbg är min Instagram. 776 är somsagt en Interlink vilket redan nämnts precis före mig. Dock har jag inte fotat en enda Interlink, utan har sett de hos andra konton där. Länk till 776 https://www.instagram.com/p/CUZbdWgIDwT/?utm_source=ig_web_copy_link
Förhoppningsvis behöver man ej vara inloggad.

Bussmicke

Citat från: Lars-Håkan_E skrivet 21 oktober 2021, 18:38:17 PM
776 är en likadan Interlink gasbuss som övriga
Det numret frågade jag vad det var för något och han på garaget sa att det numret inte fanns..

/Bussmicke
www.bussmicke.se

//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

Bussmicke

Citat från: Gano skrivet 21 oktober 2021, 19:44:15 PM
@buss_hbg är min Instagram. 776 är somsagt en Interlink vilket redan nämnts precis före mig. Dock har jag inte fotat en enda Interlink, utan har sett de hos andra konton där. Länk till 776 https://www.instagram.com/p/CUZbdWgIDwT/?utm_source=ig_web_copy_link
Förhoppningsvis behöver man ej vara inloggad.

Jag använder Instagram och följer väl mig, följde tydligen dig redan :)
Har skrivit upp 776 på fotolistan. Tack för det.
//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

Bussmicke

#13
En liten Gotlandsfilm från Visby då.
https://youtu.be/HqSIsfkSTmc
//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.