Västtrafiknytt 2016 del 2 - Keolis och Transdev december (BILDER)

Startat av Jonas Gustafsson, 17 december 2016, 00:23:13 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Jonas Gustafsson

Vi hoppar fram till det nyaste nya och tittar på det innan vi går tillbaka till sommarens nyheter.

De första bilderna skulle kunna ha rubriken "Vad heter linjerna egentligen"?
Som vanligt aviserade Västtrafik flera veckor i förväg linjeförändringar i december på sin hemsida.
Som vanligt gäller det att kolla flera gånger på hemsidan eftersom ursprungliga aviserade ändringar hinner ändras igen innan det är dags för trafikstart.
Men i år blev det rörigare än vanligt med några nya linjer (vilket jag även påtalat direkt till Västtrafik, dock utan att få svar ännu).

Nya högtrafiklinjer Rannebergen-Lindholmen och Lövgärdet-Lindholmen aviserades tidigt under linjenumren 176 resp. 177.
Någon vecka innan trafikstart hade man plötsligt döpt om bägge linjerna till Angeredsnabben på hemsidan.
Det är i sig inte lyckat ge två olika linjesträckningar samma nummer eller namn, men vad värre är att man bara fick (och fortfarande får) upp tidtabell för Rannebergen-Lindholmen när man sökte tidtabell för Angeredsnabben, inte Lövgärdet-Lindholmen.
Som synes på bilderna hade denna sista minuten-ändring ej fått genomslag i bussarnas skyltning första trafikdagen, de skyltades 176/177 eller så funkade inte skyltningen.
För att göra det hela ännu roligare har linjerna ytterligare andra namn när man söker på Västtrafiks reseplanerarapp - där kallas de "RAN" och "LÖV"!!!??!!

Nåväl, det är i alla fall Keolis som kör linjerna, vad de nu än heter (de inofficiella fyrsiffriga linjenumren i Västtrafiks datasystem är i a f 5176 och 5177). Keolis använder de nya bussarna 2851-2862 som kommer direkt efter Keolis övriga Volvobussar i Göteborgstrakten i nummerserien - de tidigare Volvobussarna finns dock i Partille. Jag är osäker på om de nya stationeras i Grimbo eller Angered.









Så avslutar jag med en mobilbild på en av de tidigare omtalade nya hybridledbussarna till Transdev i Göteborg, som också började komma ut i trafik vid tidtabellsskiftet 11/12.



//Jonas G
Gymnasielärare av årgång -71 som gillat bussar sedan barnsben men också har flera andra intressen, t. ex. att spela & sjunga.

Rikard

De nya Keolisbussarna står på Grimbo.
Rikard
Citat från: Jonas Gustafsson skrivet 17 december 2016, 00:23:13 AM

Nåväl, det är i alla fall Keolis som kör linjerna, vad de nu än heter (de inofficiella fyrsiffriga linjenumren i Västtrafiks datasystem är i a f 5176 och 5177). Keolis använder de nya bussarna 2851-2862 som kommer direkt efter Keolis övriga Volvobussar i Göteborgstrakten i nummerserien - de tidigare Volvobussarna finns dock i Partille. Jag är osäker på om de nya stationeras i Grimbo eller Angered.




//Jonas G

Adrian Langemar

Citat från: Jonas Gustafsson skrivet 17 december 2016, 00:23:13 AM
Vi hoppar fram till det nyaste nya och tittar på det innan vi går tillbaka till sommarens nyheter.

De första bilderna skulle kunna ha rubriken "Vad heter linjerna egentligen"?
Som vanligt aviserade Västtrafik flera veckor i förväg linjeförändringar i december på sin hemsida.
Som vanligt gäller det att kolla flera gånger på hemsidan eftersom ursprungliga aviserade ändringar hinner ändras igen innan det är dags för trafikstart.
Men i år blev det rörigare än vanligt med några nya linjer (vilket jag även påtalat direkt till Västtrafik, dock utan att få svar ännu).

Nya högtrafiklinjer Rannebergen-Lindholmen och Lövgärdet-Lindholmen aviserades tidigt under linjenumren 176 resp. 177.
Någon vecka innan trafikstart hade man plötsligt döpt om bägge linjerna till Angeredsnabben på hemsidan.
Det är i sig inte lyckat ge två olika linjesträckningar samma nummer eller namn, men vad värre är att man bara fick (och fortfarande får) upp tidtabell för Rannebergen-Lindholmen när man sökte tidtabell för Angeredsnabben, inte Lövgärdet-Lindholmen.
Som synes på bilderna hade denna sista minuten-ändring ej fått genomslag i bussarnas skyltning första trafikdagen, de skyltades 176/177 eller så funkade inte skyltningen.
För att göra det hela ännu roligare har linjerna ytterligare andra namn när man söker på Västtrafiks reseplanerarapp - där kallas de "RAN" och "LÖV"!!!??!!

Ja, information är ju inte Västtrafiks starka sida, men tre olika linjebeteckningar på samma linje måste nog vara rekord. Studerade trafiken första morgonen  och då förekom alla tre varianterna skyltade! I appen "Var är bussen" såg jag rentav LÖV mot Rannebergen! (eller om det var tvärtom).

För att vara högtrafiklinjer har bussarna extremt låg beläggning, fler än 10 personer per buss förekommer nästan aldrig. Det är inte så konstigt då det knappast finns så många i Rannebergen och Lövgärdet som ska till Hjalmar Brantingsplatsen-Lindholmen att det kan motivera varsin linje i 15-minuterstrafik. Som jämförelse kan sägas att Rannebergens tidigare enda busslinje går i 10-minuterstrafik i rusningen! Däremot tror jag att det kan bli högre beläggning när resenärerna lär sig att dessa linjer faktiskt är ett bra alternativ för resor till centrala Göteborg. Men det blir en ytterst liten förbättring för dessa resenärer jämfört med att byta till spårvagn i Angered Centrum.

Sammantaget är det en extremt dålig resursanvändning att betala för 12 nya bussar bara för några turer om dagen där det aldrig kan bli fler än ett fåtal resenärer som verkligen har nytta av linjerna.

janjoh

Håller helt o hållet med om att de är riktigt dålig beläggning och rent resursslöseri med dessa två linjer. Jobbar på Lindholmen och ingen där förstår varför de började med dessa när majoriteten reser till sndra delar på Hisingen, ofta Eriksberg eller Torslanda, centrala stan eller Frölunda. Hade varit så mycket bättre med någon linje den norra älvstranden som efter Älvsborgsbron går mot Majorna och Järntorget eftersom många bor där och stans mest belagda busslinje 16 fortsätter åt andra håller i stan, kapellplatsen och Chalmers och sen Högsbo.

De flesta i Angered som ska till Lindholmen studerar där och de kan byta vid Nordstan. Deesseitom finns linje 40 eller rosa express som går direkt från Klareberg i kärra där det finns pendelparkering. Det är inte heller två växande stadsdelar Lövgärdet eller Rannebergen för andelen socialbidragstagare är högt och det finns inget naturligt resande dit från de här delarna av stan. Snarare en direktlinje mot Gamlestaden och korsvägen som de behöver.  De verkar inte ha koll på vädttrafik vad som behövs! Kolla vart trängseln finns o vart de finns potential.

Bussmicke

Att kalla linjer för snabben hit och snabben dit är bara löjligt, ett vanligt linjenummer utåt är bättre.
Nu har man bara bytt namnet utåt not kund, de heter fortfarande 176/177 men jag håller med att Ett namn för Två linjer är förvirrande och speciellt kalla dem Angerdsnabben när det går till Lövgärdet och Rannebergen och inte till Angereds centrum. .
//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

Bussmicke

Citat från: Adrian Langemar skrivet 17 december 2016, 08:05:07 AM
Ja, information är ju inte Västtrafiks starka sida, men tre olika linjebeteckningar på samma linje måste nog vara rekord. Studerade trafiken första morgonen  och då förekom alla tre varianterna skyltade! I appen "Var är bussen" såg jag rentav LÖV mot Rannebergen! (eller om det var tvärtom).

För att vara högtrafiklinjer har bussarna extremt låg beläggning, fler än 10 personer per buss förekommer nästan aldrig. Det är inte så konstigt då det knappast finns så många i Rannebergen och Lövgärdet som ska till Hjalmar Brantingsplatsen-Lindholmen att det kan motivera varsin linje i 15-minuterstrafik. Som jämförelse kan sägas att Rannebergens tidigare enda busslinje går i 10-minuterstrafik i rusningen! Däremot tror jag att det kan bli högre beläggning när resenärerna lär sig att dessa linjer faktiskt är ett bra alternativ för resor till centrala Göteborg. Men det blir en ytterst liten förbättring för dessa resenärer jämfört med att byta till spårvagn i Angered Centrum.

Sammantaget är det en extremt dålig resursanvändning att betala för 12 nya bussar bara för några turer om dagen där det aldrig kan bli fler än ett fåtal resenärer som verkligen har nytta av linjerna.


Hur vet Du att det bara är 10 pers per tur, stod du på plats och tittade?
//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

mittlinje

Citat från: janjoh skrivet 19 december 2016, 20:31:47 PM
De verkar inte ha koll på Västtrafik vad som behövs! Kolla vart trängseln finns o vart de finns potential.

Men du kan väl inte lägga allt ansvar på Västtrafik? Med "Västtrafikmodellen", som troligen är ett av underlagen för upphandlingen (?), läggs mer ut på entreprenören som är delaktiga både i linjedragning och tidtabeller. Däremot är Västtrafiken den drivande i marknadsföringen men även där har entreprenören viss delaktighet.

janjoh

Jag vet det eftersom jag jobbar precis vid hållplatsen Regnbågsgatan på Lindholmen. Sen har det blivit ett samtalsämne där att det är så lite folk på LÖV och RAN som Angeredsnabben kallas på skyltarna. Alla andra bussar på norra älvstranden är liksom fullsatta. Framförallt den tunga stombusslinje 16 och linje 99 mot Frölunda. Så de där Angereds-linjerna är bara ivägen för övriga bussar. Bättre att köra bussar dit folk bor och reser till. Inte många åker till Angered om man inte bor där, tyvärr är verkligeten så. Flera i Göteborg har aldrig ens varit i Angered.
Det är inga problem att ta busslinje 99 eller 45 och byta på Hjalmar Brantings platsen till linje 40 mot Angered centrum eller vid centralstationen till spårvagnslinje 4 eller 9 mot Angered.

Knallhatt

Citat från: mittlinje skrivet 23 december 2016, 18:24:36 PM
Men du kan väl inte lägga allt ansvar på Västtrafik? Med "Västtrafikmodellen", som troligen är ett av underlagen för upphandlingen (?), läggs mer ut på entreprenören som är delaktiga både i linjedragning och tidtabeller. Däremot är Västtrafiken den drivande i marknadsföringen men även där har entreprenören viss delaktighet.

Nä, det här är inte från operatören. Det är politiskt, tanken är att det skall avlasta spårvagn.....

Adrian Langemar

#9
Citat från: Bussmicke skrivet 23 december 2016, 16:29:22 PM
Hur vet Du att det bara är 10 pers per tur, stod du på plats och tittade?

Ja, jag skrev ju att jag studerade trafiken första morgonen. Det var inte fler resenärer senare samma vecka heller.

Citat från: Knallhatt skrivet 25 december 2016, 20:32:27 PM
Nä, det här är inte från operatören. Det är politiskt, tanken är att det skall avlasta spårvagn.....

Frågan är om Angeredslinjerna verkligen tillhör de spårvägslinjer som är i störst behov av avlastning? Det skulle ju i vilket fall vara bättre att göra en förändring som verkligen ger stor nytta för resenärerna, inte bara i högtrafik utan hela dagen. Stoppa vansinnet med att Blå Express ska hoppa över hållplatserna där flest människor bor (Eriksbo förstås), så att resenärerna därifrån slipper trängas på spårvagnarna. Utöka trafiken om det behövs. Då kan man också ta bort linje 71 och köra linje 78 till Angered istället.

Det hade ändå behövts några bussar i eftermiddagsrusningen mellan Lindholmen och Hjalmar Brantingsplatsen då det är för mycket med 10 minuters väntetid för så kort sträcka med så många resenärer. I morgonrusningen hade det däremot räckt med längre vändtider för linje 99 så att 5-minuterstrafiken där hade fungerat.

janjoh

Nej Angereds banan har så effektiv trafik så vagnarna går så tätt där så där är trängseln inte påtaglig på spårvagnar. Linjerna mot Bergsjön har fler resenärer samt linje 11 åt andra hållet genom Majorna.
Tycker därför en ny linje från Norra älvstranden mot Majorna vis Älvsborgsbron vore fantastiskt bra. Som då även avlastar linje 16 mot cit och 99 mot Frölunda torg. Har framfört de till västtrafik.

Annars tycker jag utveckligen av busstrafiken är lite märklig :o. Om de byter ut dubbelledbuss mot enkelled blir ju betalningsfrekvensen lägre igen. Ju trängre ju fler fuskåker. På linjerna 18/19 mot Backa är det trångt och sällan biljettkontroll ::).

Men de nya ledbussarna hybrid från Volvo är fantastiska :D. Bra ljus invändigt och sköna stolar. De trafikerar mest på linje 50 och 99 känns det som? Vissa turer på linje 16 men inte så många som man först trodde.

AO

Fina bilder! Någon interiörbild från Transdev 7101 eller någon av syskonen?

JesperO


AO

Vilken lyx med höga ryggstöd i en stadsbuss! Eller trafikerar dessa regionlinjer?

Erling.L

Citat från: AO skrivet 31 december 2016, 15:23:37 PM
Vilken lyx med höga ryggstöd i en stadsbuss! Eller trafikerar dessa regionlinjer?

Linjen räknas som Express
Varit på GS 9603-0111 0312-1306 Keolis från 130616 o inte att sammanblandas med min namne på Swebus