Fyra nya vagntyper för Råsta (nya Arrivabussar i trafik - 20 augusti 2012)

Startat av Mikael T Nilsson, 20 augusti 2012, 17:38:53 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Mikael T Nilsson



Här kommer ett bildsvep från Arriva Råstas första trafikdag och fyra, för Råsta, nya vagntyper. Förste en f.d Holländare, Mercedes Citaroledvagn 7950 på högtrafiklinje 156 mot Ulvsunda industri.
Denna vagntyp såg jag även på linjerna 515 och 540 idag.



Scania Omnilink, boggievariant. Här på linje 540 mot Universitetet.
Denna vagntyp såg jag även på linjerna 157, 508 och 526.
Jag vet inte om boggievagn fungerar på alla Råstalinjer.



En Volvo 8900 kortvagn, nr 8006, på linje 509 mot Brommaplan gör ett kort uppehåll vid Bergshamra centrum.



Boggievarianten av Volvo 8900. Vagn 8051 anländer Universitetet från Tensta centrum som linje 540.
Vänliga hälsningar,

Mikael

Kontakta mig gärna om du önskar kopior av bilderna jag lägger ut på Bussnack i högre upplösning.

homer

vagn 8006 står som "VOLVO B4SC" vad är detta för skum betäckning?

Peter Öden

Hej !

8051 har beteckningen B6SC, frågan är om bussarna är B 7R-LE eller B 9R-LE ??

Mvh Peter Ö

P.Ek

Mycket trevliga bilder! Ser ut som Råsta har fått många fina bussar :)

Bussmicke

8051 missade jag en halv minut i Solna på förmiddagen.

//Bussmicke
www.bussmicke.se
//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

Andreas91

Trevliga bilder! =) Jag fick möjligheten att åka en av de nya OmniLink-boggierna från Solna stn till Solna C i eftermiddagsrusningen. Jag kom imorse hem ifrån en lång resa i Tyskland och jag vart väldigt paff när mer eller mindre allting kändes nytt. Jag märkte att det inte bara var nya bussar och ny entreprenör, utan i min buss verkar man även ha börjat använda ett nytt typsnitt på inre skylten (texten i denna buss hade ett mycket bredare typsnitt än vad jag har sett tidigare, samt att det eventuellt även rullade på lite långsammare). Man verkar även ha börjat använda en ny stoppsignal. Allt som liknar en plingande signal var helt borta - nu tjöt istället en ganska stark signal.

En annan sak jag upptäckte var att jag såg inte enda buss som skyltade 506 Hallonbergen, utan samtliga 506or jag såg gick som 506 Karolinska Sjukhuset. Jag tolkade föraren som att det hade blivit något fel i och med trafikstarten. Frågetecknet hos mig uppstod vid Solna C, där avg.skylten vid hållplatsläget mot Hallonbergen bara visade 506 KS och avg. skylten för bussar mot KS var svart.

Här är mitt lilla bidrag från kvällen:

Arriva 8007:


Arriva 7600:



Arriva 7939:


Arriva 7937:

rengmark


Niclas Rosenius

Citat från: Peter Öden skrivet 20 augusti 2012, 20:30:07 PM
Hej !

8051 har beteckningen B6SC, frågan är om bussarna är B 7R-LE eller B 9R-LE ??

Mvh Peter Ö
Citat från: homer skrivet 20 augusti 2012, 20:20:39 PM
vagn 8006 står som "VOLVO B4SC" vad är detta för skum betäckning?

  Vad dom olika betäckningarna betyder exakt vet jag ej men troligtvis nån internbetäckning som Volvo har på dessa men det är B7RLE-chassin på bägge typerna.

  //Niclas

Ersa

Citat från: Niclas Rosenius skrivet 21 augusti 2012, 02:28:32 AM
  Vad dom olika betäckningarna betyder exakt vet jag ej men troligtvis nån internbetäckning som Volvo har på dessa men det är B7RLE-chassin på bägge typerna.

  //Niclas

I färskt minne:
http://www.omnibuss.se/forum/index.php?topic=53208.0

Nico

Citat från: Andreas91 skrivet 20 augusti 2012, 23:34:59 PMEn annan sak jag upptäckte var att jag såg inte enda buss som skyltade 506 Hallonbergen, utan samtliga 506or jag såg gick som 506 Karolinska Sjukhuset. Jag tolkade föraren som att det hade blivit något fel i och med trafikstarten. Frågetecknet hos mig uppstod vid Solna C, där avg.skylten vid hållplatsläget mot Hallonbergen bara visade 506 KS och avg. skylten för bussar mot KS var svart.

Verkar ha varit Mercedesvagnarna som inte kunde skylta ordentligt. Mötte flera igår med antingen enbart linjenummer eller linjenummer, men fel destination. Det framgick även av dina bilder då t.ex. 512 från Solna inte går till Backlura osv. Däremot skulle den kanske bli en 119 i Spånga.

Undrar i övrigt hur det gick med ledvagn på 512 då det är lite trångt runt Allén i Sumpan och Brommaförare är inte vana vid ledvagn... Å andra sidan kan man ju ha bytt linjer och Råsta under lång tid kört led där på 156 så det fungerar ju på så vis. Ska bli intressant att se hur uppdelningen slutligen blir.
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

tågluffaren


F.Å

Citat från: Nico skrivet 21 augusti 2012, 07:31:24 AM
Verkar ha varit Mercedesvagnarna som inte kunde skylta ordentligt. Mötte flera igår med antingen enbart linjenummer eller linjenummer, men fel destination. Det framgick även av dina bilder då t.ex. 512 från Solna inte går till Backlura osv. Däremot skulle den kanske bli en 119 i Spånga.

Undrar i övrigt hur det gick med ledvagn på 512 då det är lite trångt runt Allén i Sumpan och Brommaförare är inte vana vid ledvagn... Å andra sidan kan man ju ha bytt linjer och Råsta under lång tid kört led där på 156 så det fungerar ju på så vis. Ska bli intressant att se hur uppdelningen slutligen blir.

113 och 512 körs från Råsta.

F.Å

Citat från: tågluffaren skrivet 21 augusti 2012, 08:09:50 AM
Skulle det inte komma VDL-vagnar också?

De är väl ämnade för Norrort tillsammans med ex-holländska Scanior.

Nico

Citat från: F.Å skrivet 21 augusti 2012, 08:13:09 AM
113 och 512 körs från Råsta.

Hallå!

Det var ett tag sedan.  ;)   Hörde rykten om att 113 samt en linje till skulle till Råsta och att det vart 512 var ju inte helt konstigt. Tydligen skulle väl Lunda istället får 517 och 523. Man får väl pallra sig ut och titta vid tillfälle och även göra en visit på Råsta.
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

Mikael T Nilsson

Citat från: P.Ek skrivet 20 augusti 2012, 20:35:40 PM
Mycket trevliga bilder! Ser ut som Råsta har fått många fina bussar :)

Tack för det!  :)



Citat från: Andreas91 skrivet 20 augusti 2012, 23:34:59 PM
Trevliga bilder! =) Jag fick möjligheten att åka en av de nya OmniLink-boggierna från Solna stn till Solna C i eftermiddagsrusningen.

Tack! Och tack för dina bilder. Kul att du fick åka en av de nya vagnarna.

Citat från: rengmark skrivet 20 augusti 2012, 23:47:10 PM


Kan kanske passa bra med en blåbuss också.

Tack för denna bild. Då bör vi  gemensamt ha täckt in Råstas nya modeller.
Vänliga hälsningar,

Mikael

Kontakta mig gärna om du önskar kopior av bilderna jag lägger ut på Bussnack i högre upplösning.