Nio bilder från Umeå

Startat av Marc, 13 mars 2008, 18:30:30 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Ersa

Citat från: Svemicke skrivet 14 mars 2008, 19:38:04 PM
Ersätter B9S:erna de gamla CN113-lederna ni hade tidigare?

Precis. För "nummerologerna": 1043, 1044, 1045, 1051, 1052 samt 1053.
(Men jag har säkert glömt någon)

Svemicke

Citat från: Verspieder skrivet 14 mars 2008, 19:51:58 PM
Precis. För "nummerologerna": 1043, 1044, 1045, 1051, 1052 samt 1053.
(Men jag har säkert glömt någon)
Det måste kännas sorgligt?
Busschaufförsmeriter:
Arriva, Malmö: 2006-02-23 - 2006-04-10
Borås Lokaltrafik: 2006-04-10 - 2009-09-30
Transdev, Göteborg: 2012-06-05 - 2014-06-01
Nobina, Malmö: 2014-06-02 - 2017-04-30
Connect Bus, Rävlanda: 2015-10-05 - 2022-06-30
Pågående:
Nobina, Sjuhärad och Göteborg: 2017-05-01 -

Jessika

Aha! Så ledare ersätter ledare? Jag trodde att de snarare skulle komplettera de bussar som fanns, inte ersätta. För visst "saknas" det ledare? Man har ju sett en hel del enkelbussar bl.a. på linje 1 och 8 på sistone.

/Jessika

Ersa

Citat från: Jessika skrivet 14 mars 2008, 20:10:34 PM
Aha! Så ledare ersätter ledare? Jag trodde att de snarare skulle komplettera de bussar som fanns, inte ersätta. För visst "saknas" det ledare? Man har ju sett en hel del enkelbussar bl.a. på linje 1 och 8 på sistone.

Ännu en rent personlig åsikt:
Behåll alla CN113ALB i körbart skick och sätt in dem på de regelbundna förstärkningar (dubbleringar) man har på linje 1 och 8. Jag tolkar nämligen avtalet som att alla ordinarie avgångar ska ha lågentré, så ingen i Lycksele kan väl gnälla på att en icke tidtabell-listad 18-meters normalgolvad ledbuss dundrar in, "sväljer" en massa folk och sedan bränner iväg 3-5 min innan den vanliga turen?

Men det lär väl bli som vanligt, dvs att så fort en ny buss anländer så ställs en gammal avbetald buss bort direkt och säljs...  :(

Ersa

Citat från: Svemicke skrivet 14 mars 2008, 19:57:40 PM
Det måste kännas sorgligt?

Lågentrékravet måste man ju acceptera. Det är värre när "ens egna" bussar tvingas bort pga årsmodellen då de uppfyller alla miljö-, lågentré- och bekvämlighetskrav i många år till...  :(

Jona

Citat från: Verspieder skrivet 14 mars 2008, 21:03:26 PM
Ännu en rent personlig åsikt:
Behåll alla CN113ALB i körbart skick och sätt in dem på de regelbundna förstärkningar (dubbleringar) man har på linje 1 och 8. Jag tolkar nämligen avtalet som att alla ordinarie avgångar ska ha lågentré, så ingen i Lycksele kan väl gnälla på att en icke tidtabell-listad 18-meters normalgolvad ledbuss dundrar in, "sväljer" en massa folk och sedan bränner iväg 3-5 min innan den vanliga turen?

Men det lär väl bli som vanligt, dvs att så fort en ny buss anländer så ställs en gammal avbetald buss bort direkt och säljs...  :(

AMEN, det är rätt tänkesätt. Jag förstår inte varför man måste kräva 100% låg-golv. Borde man inte vinna mer på 50% låggolv vardagar och säg 99% kvällar helger.... alltså enligt följande exempel....

Buss går från stan vardag 00 15 30 45 varje timme på stomlinjer och 15 och 45 på övriga linjer. Alla avgångar 15 och 45 på stomlinjerna går med lågentre. 00 och 30 går med valfri busstyp. Övriga linjer går tex 15 varje timme med lågentre medan valfri används övrig tid. Alltså varannan avgång är låg-entrégaranti, övriga turer är valfri buss. Se till att lågentretruerna alltid möts i centrum så man kan byta från lågentre till lågentre så löser sig det.

Samma sak gäller kvällar helger men då bör ju fler låg-entrébussar finnas ledig och man kan därför köra färre höggolvsbussar.

/Jona
MVH Filosofen Jona

Svemicke

Citat från: Verspieder skrivet 14 mars 2008, 21:03:26 PM
Ännu en rent personlig åsikt:
Behåll alla CN113ALB i körbart skick och sätt in dem på de regelbundna förstärkningar (dubbleringar) man har på linje 1 och 8. Jag tolkar nämligen avtalet som att alla ordinarie avgångar ska ha lågentré, så ingen i Lycksele kan väl gnälla på att en icke tidtabell-listad 18-meters normalgolvad ledbuss dundrar in, "sväljer" en massa folk och sedan bränner iväg 3-5 min innan den vanliga turen?

Men det lär väl bli som vanligt, dvs att så fort en ny buss anländer så ställs en gammal avbetald buss bort direkt och säljs...  :(
De är väl för dyra att hålla i drift?
Busschaufförsmeriter:
Arriva, Malmö: 2006-02-23 - 2006-04-10
Borås Lokaltrafik: 2006-04-10 - 2009-09-30
Transdev, Göteborg: 2012-06-05 - 2014-06-01
Nobina, Malmö: 2014-06-02 - 2017-04-30
Connect Bus, Rävlanda: 2015-10-05 - 2022-06-30
Pågående:
Nobina, Sjuhärad och Göteborg: 2017-05-01 -

Ersa

Citat från: Svemicke skrivet 15 mars 2008, 02:10:11 AM
De är väl för dyra att hålla i drift?

Hur menar du nu? Att etanolen är dyr och att de har stora starka motorer?
För på verkstan står då dem då inte speciellt ofta, till skillnad från sina nya avancerade yngre syskon.

Svemicke

Citat från: Verspieder skrivet 15 mars 2008, 07:25:22 AM
Hur menar du nu? Att etanolen är dyr och att de har stora starka motorer?
För på verkstan står då dem då inte speciellt ofta, till skillnad från sina nya avancerade yngre syskon.

Nej, äldre bussar behöver inte "pysslas om" lika mycket. Jag syftade på skatt och dylikt.
Busschaufförsmeriter:
Arriva, Malmö: 2006-02-23 - 2006-04-10
Borås Lokaltrafik: 2006-04-10 - 2009-09-30
Transdev, Göteborg: 2012-06-05 - 2014-06-01
Nobina, Malmö: 2014-06-02 - 2017-04-30
Connect Bus, Rävlanda: 2015-10-05 - 2022-06-30
Pågående:
Nobina, Sjuhärad och Göteborg: 2017-05-01 -

Ersa

Citat från: Svemicke skrivet 15 mars 2008, 09:23:04 AM
Jag syftade på skatt och dylikt.

Etanoldrift = 984 kr/år i skatt för dessa ledvagnar!  ;)

yngrot

Oopsi daysi dessa bussar måste ju bara rena sparbössan för bussbolaget. Vilket ju borde gynna alla inblandade parter..... utom möjligen skrivbordsnissarna på länshuvudmannen och vad vet de om verkligheten???
Kör buss sen Hedenhöstiden....

Började jan 1977 - okt 1978 på Kålleredsbussarna , Borås lokaltrafik okt 1978 till 25 feb 2010 ,därefter Veolia transport/Transdev från 1 mars 2010 till 14juni 2020.. från 15 juni 2020 Nobina

Svemicke

Citat från: Verspieder skrivet 15 mars 2008, 18:53:14 PM
Etanoldrift = 984 kr/år i skatt för dessa ledvagnar!  ;)
Det var billigt!
Busschaufförsmeriter:
Arriva, Malmö: 2006-02-23 - 2006-04-10
Borås Lokaltrafik: 2006-04-10 - 2009-09-30
Transdev, Göteborg: 2012-06-05 - 2014-06-01
Nobina, Malmö: 2014-06-02 - 2017-04-30
Connect Bus, Rävlanda: 2015-10-05 - 2022-06-30
Pågående:
Nobina, Sjuhärad och Göteborg: 2017-05-01 -

Ersa

Citat från: yngrot skrivet 16 mars 2008, 13:33:06 PM
Oopsi daysi dessa bussar måste ju bara rena sparbössan för bussbolaget. Vilket ju borde gynna alla inblandade parter..... utom möjligen skrivbordsnissarna på länshuvudmannen och vad vet de om verkligheten???

Hur menar du nu? Tidtabeller, linjedragningar, tillräckligt antal (bekväma) sittplatser, skattemedel, pengar och övrig ekonomi är underordnat. Vet du inte att lågentré är viktigare än allt annat i branchen?  ;) ::)

Skalman

> Borde man inte vinna mer på 50% låggolv vardagar och säg 99% kvällar helger

Öh, va? 99% låggolv på kvällarna?

Är det nån gång det INTE är motiverat med lågbuss så lär det väl vara
på vardagskvällar..? Kryckligan är hemma och tittar på Rapport,
barnvagnarna sover.

Svemicke

Citat från: Skalman skrivet 16 mars 2008, 16:55:20 PM
> Borde man inte vinna mer på 50% låggolv vardagar och säg 99% kvällar helger

Öh, va? 99% låggolv på kvällarna?

Är det nån gång det INTE är motiverat med lågbuss så lär det väl vara
på vardagskvällar..? Kryckligan är hemma och tittar på Rapport,
barnvagnarna sover.
;D :D Nästan årests citat! Gôrbra skrivet!
Busschaufförsmeriter:
Arriva, Malmö: 2006-02-23 - 2006-04-10
Borås Lokaltrafik: 2006-04-10 - 2009-09-30
Transdev, Göteborg: 2012-06-05 - 2014-06-01
Nobina, Malmö: 2014-06-02 - 2017-04-30
Connect Bus, Rävlanda: 2015-10-05 - 2022-06-30
Pågående:
Nobina, Sjuhärad och Göteborg: 2017-05-01 -