Göteborgs Spårvägar 369...

Startat av Bussmicke, 14 maj 2021, 12:46:16 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Bussmicke

..har sett lite olika ut genom åren.
Först fd Kålleredsbussarna 43 som av någon anledning hette/var märkt 369 ett tag men som fick nummer 143 när den kom till Alingsås eller så byttes numret när 368(?)-370 kom 2004.







//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

Rikard

Den Oudsten 369 Brann upp strax innan Hålanda i Ale kommun. Blev helt utbränd.

Bussmicke

Å tusan

//Bussmicke
www.bussmicke.se

//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

Rikard

Fanns bara 3 st av den modellen o den tog mest resenärer i ALE så de tre vagnarna 368-370 rullade mest av alla i ALE, Mycket som nattbussar, tror 368 rullat 130k mil när den försvann 2009 eller 2010 minns inte helt.
Fanns 3-4 st som gick på ö-snabben som dock var 13 meter mot 12 för Ale bussarna. En av de längre brann oxå upp.  Var lite skum montering av turbo o katalysator. Blev det oljeläcka till turbon så slog det eld mot katten. Hände flera gånger. inte alltid katastrofalt dock

Bussmicke

Citat från: Rikard skrivet 14 maj 2021, 16:59:52 PM
Den Oudsten 369 Brann upp strax innan Hålanda i Ale kommun. Blev helt utbränd.

När skedde detta? Långt efter min bild var tagen?
//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

virtual1

Haha, jag gillar att skyltskåpet ser helt mos ut på första 369an, och sen då man bytt ut det till matris på bild 2 så ser det fortfarande lika mos ut ;)

S Svensson

GS tog över Kålleredsbussarna och fick eget avtal tror jag cirka 1998. I samband med detta fick Kålleredsbussarnas tvåsiffriga nr en etta före. Tror det hänger ihop med radioanvändning. I samband med att Swebus lämnade Älvängen så kom GS dit. Det bör ha varit 1999 i augusti eller juni. Jag åkte med Swebus där 1999 på våren. I aug såg jag att man flyttade fordon till Älvängen och några fick andra nummer beroende av andra radionummer. GSAB egna nummer,om vi kan kalla dem så var annorlunda. GS radio sköttes av ett annat kommunalt bolag i Göteborg. Hur många bussar i Älvängen som fick andra nummer vet jag inte.
Några av Kållereds bussar hamnade på Mölndals bangård och låg där länge.
Vad gäller en del bussar är det möjligt man använt dubbel nummersättning.

Apropå Oudsten så hade GS ett avtal med dem och bussar och om återköp och lite annat. När de sista bussarna levererats så gick Oudsten i konkurs. Då gällde inte längre de vissa avtal.
Det fanns både ledbussar som gick i Göteborg, 12-och 13 meters bussar som gick i Mölndal-Kållered (5xx) och i Älvängen (3xx). Minns speciellt bussarna i Kållered. I Mölndal (kommun byggnad)fanns det inga bussar kvar mer än att Linjebuss hade behållit delar av verkstaden. Enstaka bussar kunde ställas där av LB. På grund av konkursen hos Kålleredsbussarna köptes anläggningen i Mölndal-Kållered loss. Den ligger mitt emellan, i Rävekärr. Företaget som köpte anläggningen avsåg att ha den till sopcontainer och lite till. Det visade sig att detta bröt mot beslut. Mölndal hade i byggnadstillstånd och plan skrivit in att anläggningen skulle drivas för persontrafik. GS fick hyra den och man byggde ut den litet. Där är det troligen Transdev i dag som håller till. Tyvärr har jag haft svårt att åka ut och titta på olika anläggningar i Göteborgs närhet.

Mats Karlsson

Den Oudsten nr 396 levererades i nov 1999 och Kålleredsbussen nr 43 hamnade hos GS i augusti 1999 och borde då ha fått nr 143. Varför den bär nr 369 på Michaels bild i september 1999 har jag ingen förklaring till. Den upphandlade trafik som Kålleredsbussarna skulle ha fått i aug 1999, om de inte hade konkursat, kördes istället av GS och Linjebuss fram till år 2000 med bussarna registrerade på GS. Kan det möjligen vara så att någon eller några bussar lånades ut till Linjebuss, så att nr 369 var ett Linjebuss-nummer?? Eller var det som Sören skriver, att GS använde med annat nummer i Älvängen? Det måste i så falla ha varit under en kortare tid under tidsspannet aug-nov 1999.

Rikard

Den oudsten 368-370 kom lite efter de övriga Så kanske därför den gamla bussen fick det numret. 367 var ju högsta nummret innan de tre sista kom.

Vad gäller 369 tror jag den brann 2007 eller 2008. minns inte helt dock. Fanns inget kvar ovanför fönsterlinjen efter branden  allt smallt ner.

zjbus

RCS 301 registrerades på Skrotfrag AB, Angered, avregistrerades samt skrotades 2008-06-03.
Källa SBH: www.svenskbusshistoria.se/go?id=47595

Bussmicke

En del bussar som flyttades till Lerum numrerades i 2xx serien. Var väl bara några som bytte nummer.

//Bussmicke
www.bussmicke.se

//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.