Busschaufförers ålder för skolbusstrafik

Startat av Buss och fritid, 11 mars 2021, 20:01:54 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Ersa

Det är ingen sanning med modifikation. I flera kommuner finns det såpass mycket körning att förarna når 90% arbetstid, även om det slås ut över året med lediga helger och skollov. Ändå ligger lönenivån på 65% av en heltid, på alla tjänster. Med ett tomt löfte att eventuell överskriden tid, betalas ut i september. Dvs en enda gång per år.
Det är ett effektivt sätt att få bort alla normala arbetsföra från yrket, och sänka nivån rejält. Framförallt får man upp personalomsättningen i rekordnivåer som aldrig skådats i dessa kommuners skoltrafik någonsin innan.

HB

Det råder nog stora lokala skillnader i landet. Att Fridströms tråkigt nog förlorade ett anbud innebär inte att det ser ut så överallt. I de flesta fall är det just svenska företag som kör skoltrafik. De multinationella jobbar ju uteslutande med den vanliga upphandlade länstrafiken. I de kommuner jag har haft insyn i så är det inte någon stor omsättning på personal utan tvärtemot mycket stabilt. Sedan är det naturligt att vid entreprenörsbyten så blir det alltid viss omsättning på personal då en del väljer att vara kvar hos gamla arbetsgivaren och kör andra uppdrag.

mittlinje

Ersa: Jo, det är en sanning med modifikation.

Jag har sedan 1982 (1985 på heltid) på ett eller annat sätt arbetat men skolskjutstrafik i nästan 20 kommuner i Sverige. Först som förare men sedan millenniumskiftet som administratör med olika uppgifter, allt från schemaläggning till framtagning av underlag för anbud. I endast två kommuner av de jag har varit involverad av har vi uppnått 90% anställning av skolkörning för en begränsad kategori, i en av kommunerna är upphöjningen annan trafik än något som förknippas med skoltrafik.

Jag förstår ifall du har annan erfarenhet, särskilt om den är i en storstad. I min planering har vi varit tydliga med procentsatsen i grundutförande och tillsammans med Kommunal fastställt arbetstiden, mertid utbetalas som du säger i september. Mertiden har varit tid som en anställda själv kunnat styra över, ingen beordring.

Jo

Borde ju snarare vara lättare att skapa heltidstjänster om man samtidigt kör exempelvis stadstrafiken i staden med trafik hela dagen jämfört med bara några skolturer. Totalt borde det väl vara fler som har heltid eller nästan heltid av förarna idag jämfört med för 20 år sedan?

Det som däremot försvinner mer och mer är de som har flera yrken och förr kunde kombinera körningarna med arbete hemma på gården/skogen eller i något annat serviceyrke. Delvis beror ju det på att AF inte brukar vara jätteglada med att utbilda personer som redan delvis har arbete.

Sen att pensionärer får arbete beror ju att de är förmånligt både för arbetsgivaren och arbetstagaren dels genom sänkta arbetsgivaravgifter men även genom lägre skatt (högre avdrag) för arbetstagaren. Förmodligen orsakar förmodligen också genomsnittspensionären som kör mindre skador än genomsnittsförare. 

Ersa

Nu handlar det inte om något enstaka anbud i en del av en enda kommun, utan om många anbudsområden i ett flertal län i Mälardalen under de senaste åren. De senaste trafikstartena, även den mellan Samtrans och Sirius i Norrtälje vid nyåret, var det i princip 95% ny personal i fordonen från första dagen. I stort sett samma siffror för de fullstora skolbussarna halvåret innan. Därefter rejäl personalomsättning inom den nye operatören i flera månader efter trafikstarten. Ständigt nyinsatta förare som kör fel, eller inte alls dyker upp med bussen när de ska. Det här är inte "viss omsättning", utan en helt ny lågnivå, som jag aldrig någonsin sett någon motsvarighet till i linjetrafiken. Inte ens i Täby 2012.
Fortsätter det så här är det nog lika bra att göra som Kristianstad, och sköta hela verksamheten i egen kommunal regi, och då låta förarna göra andra uppgifter för att få upp tjänsten till 100%. Man skulle ju aldrig behandla lärare och bibliotekarier på samma sätt, med att via ett privatägt företag tvinga på dem sådana här deltidsjobb med 65% av en heltidslön. Eller själva, som politiker och tjänstemän acceptera en egen månadslön på 13 500 kr efter skatt.

homer

Även ett av de stora bolagen som kör för SL anställer numera endast på 50%, utåt sett säger dom att det är för att få bort delade tjänster för de förare som redan har heltid

Ersa

Jag kanske är i minoritet här, men jag trodde att man i nästan alla branscher eftersträvade stabilitet, låg personalomsättning, och så många heltidstjänster på rullande schema som möjligt.

homer

Det gäller väl att hitta nya sätt att spara pengar så man vinner upphandlingar, att pressa priserna är ju tydligen modellen för framgång

mittlinje

Givetvis skall vi kämpa för att hitta så många heltidstjänster som möjligt men det är inte alltid lätt. Ibland går det att fylla upp med t ex badturer och andra utflykter men det förekommer att kommunerna upphandlar dessa specifikt, ibland för att de har kombinerat skolturerna med ordinarie linjetrafik. I de fall där man inte kommer upp i tid blir det ganska naturligt att många anställda kommit upp i åldern, ganska naturligt i många fall.

Ersa

Nu är ju frågan varför vissa större företag börjat lägga lönen på 65% för alla sina förare, trots att det på många håll finns schemalagda extrakörningar för bad, språk och slöjd mellan skolorna, så arbetstiden egentligen ligger på 83-90% av en heltidstjänst.
Och därefter ha den där rejäla utbetalningen en gång per år.

Lars-Håkan_E

Jag jobbade som Trafikchef under 8 år och min utgångspunkt när det gällde % sats för skolchaufförer som jobbade på årsarbetstid var att all förplanerad och beställd extrakörning utöver grunden (skjutsar mellan bostad och skola o v.v) skulle räknas in i underlaget och när det var klart så plussade man på minst 5% för övrig beställningskörning.

Jag hade då chaufförer som hade mellan 70 och 95% och detta införde jag efter första trafikåret på kontraktet och direkt när vi ett antal år senare vann nästa kontrakt, i samband med detta så tog vi även bort automatiskt ledigt på loven inkl sommarloven och införde semestersökning.

Som skrevs tidigare i tråden så är det ju annars helt frivilligt för en chaufför att köra utöver inräknad tid, det kan ju ställa till jätteproblem så snart de beställs badturer, turer för skidåkning, utflykter etc. där man kanske måste sätta in en extrakusk och kanske även ett annat fordon för att det ska gå ihop, dessutom får man ju problem vid beställningstrafik utöver för skolelever och körning på lov inkl sommarlovet.

Efter första året hade jag chaufförer som fick ut 60-90 tkr extra netto i september och så kan man ju inte fortsätta, chaufförerna ska inte behöva låna ut pengar till arbetsgivaren.
Då blir ju alternativet att jobba på timme och faktiskt få betalt i samband med utförd körning, men även här så har man som arbetsgivare dålig säkerhet när det gäller om chaufförerna är tillgängliga.

Varför man nu gått över till att bara betala för 6 timmar + uppräknad 17% tid känner jag inte till, Coronan kan ju givetvis vara en orsak men om den påverkar så att alla turer förutom skjutsar till och från skolan är inställda känns tveksamt.


Knut

I Norge er det tverr stopp for buss og taxi den dagen man fyller 75, man får ikke kjøre noe mot vederlag. Dvs der kunden betaler for å bli kjørt. Vi har den (idiotiske) kjøreseddel som ikke fornyes etter fyllte 75. Men man kan kjøre tom buss, f.eks til og fra service eller vogntog så lenge helsa er i orden.
Er mange som må avslutte ved 75 som absolutt kan holde på lengre og som jeg vil føle meg tryggere å være passasjer hos enn mange som er mange år yngre
Canon EOS RP
Sony HDR-PJ 580
Sony HDR-PJ 810
Vedlikeholdstekniker Stadler Service Norge

Ersa

Lars-Håkan_E: Det som stör mig är att man är på väg tillbaka till rutinerna från det första året du beskriver. Alldeles för låg grundlön och en rejäl utbetalning i september. Vilket gör att yrket inte går att leva på längre, som vanlig arbetstagare i arbetsför ålder, med flera decennier kvar till pensionen. Detta trots att man i vissa områden har fasta kontrakt på gott om extrakörningar t/f bad, språk och slöjd som gör dagarna väldigt välplanerade och med korta uppehåll mitt på dagen. Det har även blivit vanligt med timtidsanställningar, vilket lär leda till sina nackdelar för arbetsgivarens planeringsavdelning, och skolbarnen.
Det är det ekonomiska som stör mig mest, att 90% av en existerande förarkår med rätt låg medelålder tvingas bort från yrket av ekonomiska skäl, med dessa rejäla lönedumpningar. Samtidigt står Kommunal helt passiva, och vet inte hur de ska göra.

Här har upphandlingen bevisligen havererat, och man bör återta verksamheten i egen regi, om man via upphandlingar inte klarar av att ge skolskjutspersonalen samma trygghet och stabila månadslön, som t.ex lärare, bibliotekarier och bokbussförare får i samma kommun.
Egentligen vill jag ju att seriösa lokala trafikföretag med ISO-certifikat, kollektivavtal och fast anställda med månadslön ska få köra trafiken, men då dessa ändå sparkas ut numera, kanske man helt enkelt bör fundera på att sluta upphandla.

homer

Kunde inte hålla med mer.


tyvärr gäller de inte bara kommunal skolskjuts utan även den ordinarie Linjetrafiken som numera endast anställer på 50%, vem kan leva på de? och hur ska de locka nya förare till yrket?