Dubbeldäckare körde in i bron på Umeå

Startat av Taunusch, 13 februari 2021, 13:25:57 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Taunusch



Ersa

#2
3,4 meter är den bron skyltad. Vilken väg var avstängd? E4 innan stora Ersbodarondellen? I sä fall vore väl Kolbäcksvägen vara en bättre väg ner mot centrum?

BR

Avstängt vid Mariehem, oklart om det menas i Mariehems centrum eller vid infarten men hon valde att köra framåt längs gamla E4:am och svänga vänster in vid Laitis för att slippa köerna och sen tar de stopp.

Hade olyckan varit i Mariehems centrum så varför inte kört längre längs Kolbäcksvägen och svänga höger i universitetsrondellen och komma ned vid IKSU.

Gjort e gjort, var nog hennes sämsta beslut på länge.

larslengberg

Dags för krav på tekniska varningssystem för dubbeldäckare? En radar etc. som letar hinder i färdriktningen, eller mobilapp/GPS som har karta med frihöjder i hela Sverige. Har ju varit ett antal incidenter på senare år.. Tack och lov utan dödsfall såvitt jag minns.

/ Lars Lengberg

buskörare

Tycker också det borde vara nått varningssystem i bussen. Kör man olika typer av fordon är risken att glömma sig ändå där.

Ersa

Oavsett vilket håll man närmar sig rondellen på Björnvägen, där Mariehemsvägen börjar är det åtminstone ordentligt skyltat med 3,4 meter för Mariehemsvägen, redan innan rondellen.
Redigerade f.ö. mitt tidigare inlägg, från 3,6 till 3,4. Mindes tydligen fel.

3,6 var det viadukten vid Västra Ersboda som var skyltad, och 3,1 är skyltningen för passage under Tegsbron på Tegsidan älven, där endast de små Neoplanerna och vissa OmniCity-kortvagnar fick gå på dåvarande linje 84.

BR

På bilder kan man se att de står 3,6 för de var väl ett år sedan man grävde ur lite då VDLs elbussar tog i under bron.

Ersa

På Google Street view står det 3,4 på alla skyltar, men det är ju svårt att veta exakt när de bilderna togs. Det är säkerligen som du skriver.


Ersa

Ja just, 3,6 syns även tydligt i SVT:s bildspel från de första inläggen.

Varningssystem i fordonen blir väl rätt svåra att konstruera. Det vanligaste är ju att systemen sitter fast monterade innan själva viadukterna.
Gällande dubbeldäckare ska de ju hållas på sin linjerutt, och är det omlagd körväg ska man verkligen ta det försiktigt och inte stressa. Om man ens har tillåtelse att köra omlagd körväg vill säga. På många håll är det inte bara låga höjder, utan även maximal vikt som gäller på alternativa vägar, och då gäller det att inte bara leta sig fram på egen hand, utan tillstånd från arbetsgivaren.

Ulf Berlin

Dom flesta"höga bussar"har väl en liten skylt vid föraren som just visar hur högt fordonet är?/Ulf

Citaro C2

De allra flesta bussar och många lastbilar har en sådan. Vad hjälper det när man inte kollar på den eller  tar fel väg ändå.

Börjar allvarligt fundera på om jag vågar sitta långt fram i dubbeldäckare som inte kör i Berlin eller London.

Nico

Även i London och Berlin sker det olyckor med dubbeldäckare, och andra högre fordon med. Oftast även där då i samband med att det på något vis avviks från ordinarie körväg. Sedan så är det alltid den svagaste länken som ställer till det... och det är tyvärr ofta föraren själv. Har varit med om att förare vid utredning t.ex. säger sig ha hört när fordonet tog i ett rassel (nedhängande kedjor, plastpinnar mm.) men inte reagerade på det/förstod vad ljudet betydde.

Sedan har detta uppmärksammats på flera håll. Bl.a. av olika kommuner, men även av Transportstyrelsen. De senare har tagit fram en konsekvensutredning om ändrade byggregler mm. vilken just nu är ute på remiss. Den kan mynna i en föreskrift som dels ersätter en del befintliga föreskrifter samt tar med en del nytt. Hinderfri höjd mm. anges i 5 kap. och punkt 3.3.23 som tyvärr ännu är lite tunn. Kanske att remissinstanserna kan fylla på där. Å andra sidan så kommer man inte komma ifrån att det i fall som detta är förarens ansvar.
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman