Allmänna bussforum > Busstrafik

Nya och ändrade namn på hållplatser i SL-området

<< < (2/10) > >>

Ersa:
Det vore rätt förvirrade om en enda hållplats i Vasastan fick heta just "Vasastan". Varför skulle hållplatsen Jaktgatan bli svårt för folk att förstå? Klarar folk av fenomen som t.ex att Tekniska högskolan, Östra station och Stockholm Ö är i princip samma ställe, då klarar de nog av Jaktgatan också.

"Norra Djurgårdens Valhallavägen, Norra Djurgårdens Stockholms Östra Station och Norra Djurgårdens Kungliga tekniska högskolan" kanske vore ett lagom utrop. 8)

roggek:
Jag tycker det är lika lustigt med alla dessa busshållplatser vid nedlagda affärer, speciellt i Norrtälje/Roslagstrakten.
Och varför ingen ansvarig gör något åt det.
Affärerna har ju varit stängda i över 30-40 år, minst.

Linje 636 slår nog rekord i inaktuella hållplatsnamn:
"Skeppsmyra affär", "Simpnäs lanthandel", "Västernäs affär"...

Där skulle man byta namn, inte på hållplatsen "Gasverket"

Nico:
Jag håller med dig om att hpl. i det som nu är Djurgårdsstaden gott kunde ha fått behålla namnet ”Gasverket”. Det var både historiskt kopplat till platsen och även mera geografiskt avgränsat.

Vad gäller hpl. i Roslagen så antar jag att en bidragande orsak till att namnen är kvar är för att det är svårt att hitta andra särskiljande namn som fungerar på ett bra vis. Det är ju inte så att det finns så många tvärgator eller specifika byggnader i överflöd. Att döpa hpl. efter fastighetsbeteckningar är inte heller lyckat.

Buzzlover:

--- Citat från: Ersa skrivet 05 september 2020, 23:45:46 PM ---Det vore rätt förvirrade om en enda hållplats i Vasastan fick heta just "Vasastan". Varför skulle hållplatsen Jaktgatan bli svårt för folk att förstå? Klarar folk av fenomen som t.ex att Tekniska högskolan, Östra station och Stockholm Ö är i princip samma ställe, då klarar de nog av Jaktgatan också.

"Norra Djurgårdens Valhallavägen, Norra Djurgårdens Stockholms Östra Station och Norra Djurgårdens Kungliga tekniska högskolan" kanske vore ett lagom utrop. 8)

--- Slut citat ---
En hållplats i centralt läge får heta "Vasastadens centrum", i den norra delen heter en "Vasastaden Norra"  ;D
Nej men om hpl "Gasverket" låg centralt i Norra Djurgårdsstaden så hade den ju faktiskt kunnat få heta "Norra Djurgårdsstadens centrum" eller liknande för att markera att den ligger centralt i den stadsdelen kan man ju tycka.

Ersa:
Gasverket hade för min skull gärna fått behålla detta namn. Det är inget fel på trevliga historiska områdesnamn.

Gällande hållplatser i Roslagen och på Södertörn (samt även i grannlänen) som har dylika inaktuella namn beror det, precis som Nico skriver, att det inte inte finns några nya naturliga namn. Dessutom vill de boende i områdena knappast ha några nya "fräcka" namn på sina platser heller. Speciellt inte om folk utifrån kommer dit och ändrar om namnen.

Navigering

[0] Meddelandeindex

[#] Nästa sida

[*] Föregående sida

Gå till fullversion