Buss-Snack

Allmänna bussforum => Bussnack => Ämnet startat av: erik9862 skrivet 12 december 2020, 21:08:46 PM

Titel: transdev nya Volvo 8900
Skrivet av: erik9862 skrivet 12 december 2020, 21:08:46 PM
hej vet nån vilka vagn nummer som dom nya Volvo 8900 som ska rulla i Mölndal och Partille
Titel: SV: transdev nya Volvo 8900
Skrivet av: Knallhatt skrivet 12 december 2020, 21:55:42 PM
Transdev kommer ha Volvo 8900 RLE normalbuss med nummer 18600 - 18612 i Mölndal, 18614 - 18619 i Partille samt Volvo 8900 RLE boggibuss med nummer 18700 - 18707 i Partille.
Titel: SV: transdev nya Volvo 8900
Skrivet av: Walter skrivet 12 december 2020, 22:30:58 PM
Och 18613 finns kanske inte? Med Transdev kan man inte vara säker.
Titel: SV: transdev nya Volvo 8900
Skrivet av: Knallhatt skrivet 12 december 2020, 23:42:57 PM
Det var tänkt att 18613 skulle vara med, men det ändrades på ett ganska sent stadie till att bli en boggibuss till i Partille (på linje 513). Därav "hålet".
Titel: SV: transdev nya Volvo 8900
Skrivet av: Jonas Gustafsson skrivet 15 december 2020, 12:16:12 PM
Knallhatt, eftersom du verkar ha koll passar jag på att slänga in frågor om andra bussar i Transdevs nya avtal.

MAN biogas expressbussar: Har de nummer 18800-18901? Är alla stationerade i Grimbodepån?

Volvo elledbuss: Har de nummer 8200-8344? Har noterat att de är fördelade på Kville (lägst nummer), Partille (högst nummer) och Rävekärr, men exakt vilka är var? Och exakt vilka har Metrobussfärg?

Äldre Volvo B9S: Verkar finnas ett gäng som reserv i Partille, vilka? (Vet om 3884(?), 3890, 3892, 3898.)

HVO-drivna nya bussar: Enligt Transdevs pressutskick ska de vara 79 stycken.
23 st är Mercedes Capacity, och enligt ditt tidigare inlägg är det 27 Volvo i Mölndal och Partille. 23+27=50. Vilka är de övriga 29???

Mvh Jonas G
Titel: SV: transdev nya Volvo 8900
Skrivet av: Knallhatt skrivet 15 december 2020, 12:33:05 PM
* MAN - Ja, alla är i Grimbo. Dessa är gasbussar och det är enda depån med tank för dessa. Nummerserie 18800 - 18901.
   Nummer 18902 - 18940 kommer under våren till trafikstart på Grön Express (X4) och linje 242.

* Stombuss elbussar (linje 58) är 8260, 8327 - 8340, 8344
* Mölndal har 8261 - 8296, 8342, 8343
* Partille har 8297 - 8326
* Volvo elledbussarna har 8200-8344

* Övriga HVO/RME-drivna bussar är de begagnade Volvo hybridledbussarna (29 st)




Adminåtgärd: Citat av direkt föregående inlägg borttaget med hänvisning till regel # 9.
Titel: SV: transdev nya Volvo 8900
Skrivet av: B10M skrivet 15 december 2020, 13:28:31 PM
Grimbo? Det är väl Keolis som håller till där?
Titel: SV: transdev nya Volvo 8900
Skrivet av: Jonas Gustafsson skrivet 15 december 2020, 14:51:17 PM
Att två företag delar depå är väl inget nytt?  :)




Adminåtgärd: Citat av direkt föregående inlägg borttaget med hänvisning till regel # 9.
Titel: SV: transdev nya Volvo 8900
Skrivet av: Jonas Gustafsson skrivet 15 december 2020, 14:55:56 PM
Citat från: Knallhatt skrivet 15 december 2020, 12:33:05 PM

* MAN - Ja, alla är i Grimbo. Dessa är gasbussar och det är enda depån med tank för dessa. Nummerserie 18800 - 18901.
   Nummer 18902 - 18940 kommer under våren till trafikstart på Grön Express (X4) och linje 242.

* Stombuss elbussar (linje 58) är 8260, 8327 - 8340, 8344
* Mölndal har 8261 - 8296, 8342, 8343
* Partille har 8297 - 8326
* Volvo elledbussarna har 8200-8344

* Övriga HVO/RME-drivna bussar är de begagnade Volvo hybridledbussarna (29 st)

Tack för svar! Jag har några tilläggsfrågor:
*Är även alla metromålade (stombussmålade) Volvoled, inklusive 8260, i Partille? Konstigt att det inte är en sammanhållen nummerserie förresten.
*Finns alla icke nämnda elledbussar, inklusive 8341, på Kville?
*Visste du vilka B9S som var kvar i trafik?

Mvh Jonas
Titel: SV: transdev nya Volvo 8900
Skrivet av: Erling.L skrivet 15 december 2020, 15:11:33 PM
Citat från: B10M skrivet 15 december 2020, 13:28:31 PM
Grimbo? Det är väl Keolis som håller till där?

De har sin plats nedanför Keolis med infart via Hildedalsgatan
Titel: SV: transdev nya Volvo 8900
Skrivet av: Tanum97 skrivet 15 december 2020, 15:41:57 PM
Jag såg ingen infart från Hildedalsgatan?  ???
Titel: SV: transdev nya Volvo 8900
Skrivet av: Erling.L skrivet 15 december 2020, 16:27:37 PM
vill minnas du måste längst in på hildedalsgatan
Titel: SV: transdev nya Volvo 8900
Skrivet av: Knallhatt skrivet 15 december 2020, 17:44:43 PM
Citat från: Jonas Gustafsson skrivet 15 december 2020, 14:55:56 PM
Tack för svar! Jag har några tilläggsfrågor:
*Är även alla metromålade (stombussmålade) Volvoled, inklusive 8260, i Partille? Konstigt att det inte är en sammanhållen nummerserie förresten.
*Finns alla icke nämnda elledbussar, inklusive 8341, på Kville?
*Visste du vilka B9S som var kvar i trafik?

Mvh Jonas

* Ja, alla stombussmålade Volvo elledbuss står i Partille, linje 58 körs från Partille.

* Övriga elledbussar som inte nämnts står på Kville.

* Nej, inte i skrivande stund
Titel: SV: transdev nya Volvo 8900
Skrivet av: Knallhatt skrivet 15 december 2020, 17:47:50 PM
Citat från: Erling.L skrivet 15 december 2020, 16:27:37 PM
vill minnas du måste längst in på hildedalsgatan

Depån ligger här, även om det inte ser ut så på satellitbilden  ;) >>> https://www.google.se/maps/place/57.738574,+11.949644/@57.7385421,11.9494459,18z/data=!3m1!1e3 (https://www.google.se/maps/place/57.738574,+11.949644/@57.7385421,11.9494459,18z/data=!3m1!1e3)
Titel: SV: transdev nya Volvo 8900
Skrivet av: B10M skrivet 15 december 2020, 19:57:26 PM
Aha, alltså en helt ny depå brevid Keolis gamla depå. Antar att det är ersättning för Majorna. Men är det bara där som Transdev kan tanka sina gasbussar, går det inte att tanka gas på Kville längre?
Titel: SV: transdev nya Volvo 8900
Skrivet av: danneh skrivet 15 december 2020, 23:44:51 PM
Angående metromålade bussar, har de tillräckligt många för att klara trafiken på linje 50 är börjar jag undra, hittills (vad jag sett) har det varit många standardmålade hybrider i trafiken där. Eller skall fler lackas om? Om linje 58 skall köras med metromålade bussar, när är tanken att den skall bli en Metrobuss isf? Och blir det både metromålade el och hybrid på linje 50 nu då?

Titel: SV: transdev nya Volvo 8900
Skrivet av: Tanum97 skrivet 16 december 2020, 03:20:54 AM
Det är inte meningen att bussarna på linje 50 ska ha metrobussdesign.
Titel: SV: transdev nya Volvo 8900
Skrivet av: bussfoton (Dévanio) skrivet 16 december 2020, 10:38:28 AM
I måndags observerade jag dessa avvikande syner i kronologisk ordning:

*Hybridled på linje 16.

*Hybridled på 114

*Metrolackad hybridled på 95

*Metrolackad hybridled på 513

*Hybridled på 514

Detta pågrund av försenade elbussar, men lite roligt att se ändå!
Titel: SV: transdev nya Volvo 8900
Skrivet av: janjoh skrivet 16 december 2020, 13:29:01 PM
Vilka linjer är stombusslinjer i Göteborg numera? Är ju högst oklart även det.. :-*
Titel: SV: transdev nya Volvo 8900
Skrivet av: Knallhatt skrivet 16 december 2020, 14:38:51 PM
Citat från: janjoh skrivet 16 december 2020, 13:29:01 PM
Vilka linjer är stombusslinjer i Göteborg numera? Är ju högst oklart även det.. :-*

Linje 16, 50 och 58.

Linje 16 och 58 skall ha stombussmålade bussar (21-meters respektive elbuss). Linje 50 körs med hybridledbuss. Av dessa är 5 ommålade (Transdevs egna 7130-7134).
Västtrafiks 24 st (92333 - 92356) lackas inte om.
Titel: SV: transdev nya Volvo 8900
Skrivet av: janjoh skrivet 16 december 2020, 14:48:20 PM
Men även 17, 18, 19 är väl stombuss? Men körs av GS Buss och Keolis. Men jag tycker det är så oklart för busslinje 60 kallar sig också stombuss. Kan det inte vara bättre att samla stombusslinjerna mellan linje 16-21 istället? Nu finns ju linjenummer 20,21 lediga igen. Den dagen vi börjar med påstigning fram behöver Västtrafik bli tydligare vilka busslinjer där det är påstigning i alla dörrar.
Fuskåkningen kommer aldrig upphöra annars.
Titel: SV: transdev nya Volvo 8900
Skrivet av: JesperO skrivet 16 december 2020, 15:48:33 PM
Även 25 och 52 är idag stombusslinjer. På sikt skall stombussarna samlas i låga linjenummer, 58 numreras om till 21 om ett par år och det var därför linje 20 döptes om till 30 i söndags.
Titel: SV: transdev nya Volvo 8900
Skrivet av: Tanum97 skrivet 16 december 2020, 17:16:07 PM
De metrobusslackade hybridledbussarna är ämnade för linje 16.
Titel: SV: transdev nya Volvo 8900
Skrivet av: Knallhatt skrivet 16 december 2020, 19:35:16 PM
Citat från: Tanum97 skrivet 16 december 2020, 17:16:07 PM
De metrobusslackade hybridledbussarna är ämnade för linje 16.

Nej, till linje 50.
Linje 16 skall ha 21-meters Mercedes-Bentz CapaCity
Titel: SV: transdev nya Volvo 8900
Skrivet av: Knallhatt skrivet 16 december 2020, 19:38:41 PM
Citat från: janjoh skrivet 16 december 2020, 14:48:20 PM
Men även 17, 18, 19 är väl stombuss? Men körs av GS Buss och Keolis. Men jag tycker det är så oklart för busslinje 60 kallar sig också stombuss. Kan det inte vara bättre att samla stombusslinjerna mellan linje 16-21 istället? Nu finns ju linjenummer 20,21 lediga igen. Den dagen vi börjar med påstigning fram behöver Västtrafik bli tydligare vilka busslinjer där det är påstigning i alla dörrar.
Fuskåkningen kommer aldrig upphöra annars.

Det är meningen att det är fri på- och avstigning på alla linjer med linjenummer 1 - 199.
Linjenummer på 200 och uppåt är det påstigning genom framdörrarna och biljettvisering.
Titel: SV: transdev nya Volvo 8900
Skrivet av: Tanum97 skrivet 16 december 2020, 21:23:07 PM
Citat från: Knallhatt skrivet 16 december 2020, 19:35:16 PM
Nej, till linje 50.
Linje 16 skall ha 21-meters Mercedes-Bentz CapaCity

Nej, linje 50 ska köras med Västtrafiks hybridledbussar.

Mercedesbussarna räcker inte till alla omlopp på linje 16, därför har Transdev lackat 5 st. hybridledbussar i metrobussdesign.
Titel: SV: transdev nya Volvo 8900
Skrivet av: Tanum97 skrivet 16 december 2020, 21:26:21 PM
Citat från: Knallhatt skrivet 16 december 2020, 19:38:41 PM
Det är meningen att det är fri på- och avstigning på alla linjer med linjenummer 1 - 199.
Linjenummer på 200 och uppåt är det påstigning genom framdörrarna och biljettvisering.

Det är inte fri visering på linje 100, 101, 102 och 120.
Titel: SV: transdev nya Volvo 8900
Skrivet av: Knallhatt skrivet 17 december 2020, 16:34:33 PM
Citat från: Tanum97 skrivet 16 december 2020, 21:23:07 PM
Nej, linje 50 ska köras med Västtrafiks hybridledbussar.

Mercedesbussarna räcker inte till alla omlopp på linje 16, därför har Transdev lackat 5 st. hybridledbussar i metrobussdesign.

I anbudet var det specat att alla fordon på linje 16, 50 och 58 skall vara stombussmålade. Därför märktes Transdevs 5 hybridledbussar. VT beviljade dock avsteg från kravet på sina 24 fordon. Det finns tillräckligt med Mercedesbussar till den ordinarie trafiken på linje 16.
Titel: SV: transdev nya Volvo 8900
Skrivet av: Tanum97 skrivet 17 december 2020, 17:32:24 PM
Jag har sett Transdevs Volvo-hybridledbussar på linje 16.
Titel: SV: transdev nya Volvo 8900
Skrivet av: mittlinje skrivet 17 december 2020, 18:09:28 PM
Citat från: Tanum97 skrivet 16 december 2020, 21:26:21 PM
Det är inte fri visering på linje 100, 101, 102 och 120.

Förtydligande av ovanstående från Västtrafiks hemsida:

"I Göteborgs stadstrafik på linjerna 1–199 kan du gå ombord via samtliga dörrar och du behöver inte visa biljetten för föraren, men du behöver visa den vid en biljettkontroll. I resten av Västra Götaland och Kungsbacka ska ombordstigning på bussar ske i främre dörren och biljetten ska visas för föraren. Du som har barnvagn, rullstol eller rullator använder bakdörrarna på bussen (markerade med orange ram) och visar biljetten för närmsta biljettläsare."
Titel: SV: transdev nya Volvo 8900
Skrivet av: janjoh skrivet 17 december 2020, 18:32:22 PM
Linje 100, 101, 102 till Borås ingår inte i Göteborgs stadstrafik och de har inte fri påstigning bak. Jag blir så arg över hur västtrafik sköter kommunikationen över biljetterna och viseringen för det är enorm fuskåkning och det beror på dem att de varit otydliga och sen har det ökat i hela västra Sverige, och övriga landet också för den delen i framförallt områden där många reser som exempelvis Uppsala, Stockholöm, Umeå. Nu pågår pandemin men när den är över kommer det krävas åtgärder för SL säger ju själva det märks stort och andra länsbolag så det är klart det är lika i Göteborg och det är ständigt fri påstigning.
Titel: SV: transdev nya Volvo 8900
Skrivet av: Tanum97 skrivet 17 december 2020, 19:13:55 PM
Citat från: mittlinje skrivet 17 december 2020, 18:09:28 PM
Förtydligande av ovanstående från Västtrafiks hemsida:

"I Göteborgs stadstrafik på linjerna 1–199 kan du gå ombord via samtliga dörrar och du behöver inte visa biljetten för föraren, men du behöver visa den vid en biljettkontroll. I resten av Västra Götaland och Kungsbacka ska ombordstigning på bussar ske i främre dörren och biljetten ska visas för föraren. Du som har barnvagn, rullstol eller rullator använder bakdörrarna på bussen (markerade med orange ram) och visar biljetten för närmsta biljettläsare."

Precis  :)
Titel: SV: transdev nya Volvo 8900
Skrivet av: Walter skrivet 17 december 2020, 19:54:53 PM
Så resenärerna ska själva hålla koll på vilka av linjerna som räknas som Göteborgs stadstrafik?
Titel: SV: transdev nya Volvo 8900
Skrivet av: Ulf Berlin skrivet 17 december 2020, 21:34:17 PM
Har bussarna på linje 100-102 plexiglas vid förarplatsen,eller sitter dom helt öppet?/Ulf
Titel: SV: transdev nya Volvo 8900
Skrivet av: S Svensson skrivet 17 december 2020, 22:40:30 PM
Det är helt nya bussar på linje 101,102 och 120 medan det är nygamla på linje 100.
De bussar jag känner till som gick på andra linjer tidigare hade påstigning baktill. Även de nya bussarna som går på andra linjer har påstigning baktill, dvs i mitten. Det finns kortläsare i mittendörren också.
Titel: SV: transdev nya Volvo 8900
Skrivet av: yngrot skrivet 18 december 2020, 04:16:50 AM
Citat från: Ulf Berlin skrivet 17 december 2020, 21:34:17 PM
Har bussarna på linje 100-102 plexiglas vid förarplatsen,eller sitter dom helt öppet?/Ulf


Finns inte plexiglas.
Titel: SV: transdev nya Volvo 8900
Skrivet av: mittlinje skrivet 18 december 2020, 07:47:29 AM
Citat från: Walter skrivet 17 december 2020, 19:54:53 PM
Så resenärerna ska själva hålla koll på vilka av linjerna som räknas som Göteborgs stadstrafik?

Givetvis. Är mycket man själv skall hålla koll på i samhället så varför skall detta vara ett undantag. Egenansvar är det viktigaste ansvaret i samhället och det finns information att söka på enkelt sätt.
Titel: SV: transdev nya Volvo 8900
Skrivet av: S Svensson skrivet 18 december 2020, 18:03:32 PM
För att förstå linjenummer i Göteborg skall vi komma ihåg att trafiken som sådan har olika historik.
Den gamla förvaltningen Göteborgs Spårvägar körde lokal trafik med i huvudsak tvåställiga linjenummer men komplettering av tre siffror för industri och extralinjer.Göteborgs Spårvägar (förvaltning) delades och Göteborg Spårvägar AB tog över trafikutövningen och en förvaltning under trafiknämnden tog över trafikplanering och kallade sig Stadstrafiken. Från (olika datum,planering 1974 tillverkställighet 1977) ca 1977 tog Göteborgsregionens Kommunförbund över lokaltrafiken. Kallade den oftast Göteborgsregionens Lokaltrafik. Men kom senare att sköta trafiken med ett dotterbolag GLAB.
Det genomfördes ett linjenummersystem med tresiffriga nummer där man kan se var linjen går genom första siffran. Länshuvudmanna´reform och detta innebar att Göteborg kom att tillhöra ett företag (GBL) med viss självständighet för Stadstrafiken och för GLAB . Älvborgs landsting och Skaraborgs landsting hade egna bolag i sitt län. Älab hade linjenummer 200 till Ulricehamn,300 Göteborg-Mark-Kind, 400 med komfortbuss Borås-Horred,500 Borås-Trollhättan.600 Göteborg-Vänersborg,900 Tranemo-Falköping. Linje 104 var annars linjen Borås-Mark med "vanlig" buss. Linjen emellan Göteborg och Borås infördes i nov 1983 under linjenr 830 och juni 84 kom förlängningen till Norrköping. Älab införde nr 100 när de tog över linjen till Borås (830 kvar på andra destinationer).
Västra Götaland tog över och de samordnade en del. Dock inte linjenummer. Samma linjenr system finns men det förekommer dubbla nummersättningar. Dvs Västtrafik använder sig av linjenummer med ytterligare interna uppgifter. Jag hittade inte var denna finns fn.
Jag anser det inte alls svårt att se skillnader i linjenummer. Nu 13 dec ändrades linje 330 till 430 för att ej förväxla med linje Göteborg-Kungälv-Stenungsund.GL införde ju 7 jan 1990 genomgående bussar expressbussar. Jag minns från den tid jag åkte i Göteborg att folk (=resenärer) trodde att man kunde kliva på vid Korsvägen och komma till Kungälv. Jag tror att många lärde sig att man fick låta bli att åka. De resenärer som klev på en buss skyltad 300 och 330 lärde sig snart hur linjerna gick när man klev av vid Övattnet. (Hållplats efter en Ö i sjön. Denna Ö har en liten lekstuga.)
Linjenr i Göteborg enligt GLAB tiden 100 gemensam,200 till Öckerö,300 Kungälv-Tjörn-Stenungsund,400 Ale,500 Alingsås-Lerum,600 Härryda,700 Mölndal-Kungsbacka,800-900 hela övriga Bohuslän.
Detta är en förklaring till gemensamt linjenummersystem. Sedan om folk åker fel blir man ilsken på bussföraren, GLAB,samhället, regeringen,kungen.Efter ett tag lär sig de flesta hur man skall komma fram och hem. Ibland genom att hamna på fel hållplats. Se Skinners teori över hur man reagerar med erfarenhet. Ursäkta att jag blir långrandig.
Titel: SV: transdev nya Volvo 8900
Skrivet av: danneh skrivet 01 februari 2021, 20:32:25 PM
Får väcka denna tråden lite, eftersom jag mailade Västtrafik angående linje 50 som stombuss/metrobuss.

Frågade om den fortfarande var en stombuss, eftersom den varken skyltas (i app eller online) eller målas som stombuss, och fick då svaret att den har fått dispens på att inte vara stombussmålad. Detta pga den skall göras om i 2023, där delen till Kallebäck skall tas av över av linje 18. I den vevan lär säkert andra änden av linjen bli en vanlig stadsbuss istället...

Måste ändå säga att jag är förvånad att Västtrafik var såpass öppna med planerna
Titel: SV: transdev nya Volvo 8900
Skrivet av: S Svensson skrivet 01 februari 2021, 23:16:21 PM
Om jag nu minns rätt så tillkom linje 64 Kallebäck-NE platsen 1973 eller 74 i samband med stor linjeomläggning. Sedan gick något år och linje 64 kunde gå även Brunnsparken-Marklandsgatan. Linje 64 gjordes sedan om så den gick Kallebäck-Brunnsparken-Va Frölunda (Frölunda torg)
Jag skulle nog vilja påstå att en mycket vanlig trafikplaneringsåtgärd är att titta på linjer som går utifrån till centrum och ut igen. Med hjälp av enkät och
trafikräkning kan man se hur folk byter buss i centrum. Några personer som sysslat med detta kan bli chefer inom om,rådet. Vad som händer med nya bron över Göta Älv är att det blir fler linjer som går från Hisingen över älven och till olika förorter. Jag minns inte riktigt men jag tror att i juni 1997 gjordes en del linjer om och linje 24-240 blev 515 genom ihopkoppling av Partillelinje. Tyvärr misslyckdes detta och det första som sedan gjordes var att inrätta en Partillelinje med extrafordon med fd Stenungsunds Säffle. För att köra L Varholmen ända till Partilletorg gick nog bra ibland men Torslandavägen kan vara problematisk med köer och sedan en bro. Detta gäller även linje 51 som gick Tingstadstunneln -Skånegatan- Linneplatsen. Även här blir det försening. Och jag tror att en Kallebäcksförbindelse över nya bron är mycket bättre än en linje till Marklandsgatan eller Va Frölunda. Sedan lär det finnas en linje Kallebäck till Mölndal.
Även i Borås gjordes en trafikomläggning i mitten av 70 talet där bussar från  olika områden kopplades om vid Södra Torget.
Titel: SV: transdev nya Volvo 8900
Skrivet av: Knallhatt skrivet 02 februari 2021, 09:21:04 AM
Citat från: danneh skrivet 01 februari 2021, 20:32:25 PM
Frågade om den fortfarande var en stombuss, eftersom den varken skyltas (i app eller online) eller målas som stombuss, och fick då svaret att den har fått dispens på att inte vara stombussmålad. Detta pga den skall göras om i 2023, där delen till Kallebäck skall tas av över av linje 18. I den vevan lär säkert andra änden av linjen bli en vanlig stadsbuss istället...

Måste ändå säga att jag är förvånad att Västtrafik var såpass öppna med planerna

Det var med i upphandlingsunderlaget för Göteborg, Mölndal & Partille (GMP) att det var två etapper på stombusspaketet. Första etappen var/är från december 2020 till juni 2023 där stombusspaketet omfattar linje  16, 50 och 58. Andra etappen är från juni 2023, då Hisingsavtalet/Svart Express löper ut.
Då får linje 58 delvis justerad körväg i Bergsjön och nytt nummer - linje 21. Linje 21 skall inte gå via Gärdsås, den trafiken upphandlas nu i centrum / Angeredsupphandlingen. 2023 läggs linje 50 ner, Frölundabenet kommer troligen ersättas med annan trafik i samband med Hisingsupphandlingen/Svart Express och nuvarande linje 18 och 19 förs över till Stombusspaketet. Från 2023 körs alltså linje 16, 18, 19 och 21 (fd. 58) i stombusspaketet. Linje 19 upphandlades med elbussar och linje 18 skall ha hybridledbussarna som nu går på linje 50.

Det var åtminstone planen i upphandlingen.....  ;)

Värt att notera är att det är Västtrafiks hybridledbussar som inte har stombussdesign, Transdev har fem egna hybridledbussar och dessa har fått stombussdesignen.

Titel: SV: transdev nya Volvo 8900
Skrivet av: bussfoton (Dévanio) skrivet 04 februari 2021, 01:03:24 AM
Här kommer ett gäng frågor:

1. Kommer nuvarande hybridleder i 923xx-serien att lackas om till stombusslack 2023?

2. Vilka kommer köra linje 25 och 52?

3. Kommer linje 60 att räknas som en stombusslinje i framtiden?

4. Var inte tanken att stombusslackade 7130-7134 skulle flytta till Partille-depån och rulla på linje 58?
Titel: SV: transdev nya Volvo 8900
Skrivet av: Erling.L skrivet 04 februari 2021, 08:37:26 AM
L25 o 52 ingår i hisings upphandlingen eller stombusspaket möjligen o om det e nu med city eller med hisingspaketet har jag inte kunnat utröna än