Kyrkor (Visa dina Kyrkobilder)

Startat av Stefan Lindberg, 23 juni 2007, 19:36:30 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Staffan Sävenfjord

Citat från: Stefan Lindberg skrivet 31 oktober 2007, 16:19:56 PM
Jag sitter just nu och uppdaterar Kyrklistan och obildad som jag är så har jag ingen aning om vilka kyrkor detta eller var dom finns.
Det vore bra om någon vänlig själ kunde upplysa mig om det.

Mvh. Stefan

Bilden är tagen i Uppsala och från vänster syns Domkyrkan, Dekanhuset (där telogiska fakulteten håller till och där biskop emeritus Dick Helander sägs ha skrivit sina anonyma brev) och "Helga Träff" (Helga Trefaldighetskyrkan om man skall vara mer korrekt).
Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Kent Skoog

En inte särskilt bra bild på "Helga Träff", men ändock en bild.


Kent Skoog


Stefan Lindberg

Sedär, ännu en gång springer vi runt på samma kyrkogårdar Kent  ;)
Jung Kyrka fotade jag nämligen i Tisdags.

Efter det åkte jag till Öttum Kyrka


Greger Larsson

Burträsk, Västerbotten, allhelgonaafton 2007.






Kent Skoog

Det var snyggt Greger! Åter till Stefan, visst är det väl något speciellt med Öttums kyrka och byggnaderna runt omkring. Min bild är från andra sidan och drygt tre år tidigare.


Stefan Lindberg

Efter Öttum for jag vidare till Kvänums Kyrka och säkerligen har väl Kent också bilder därifrån  ;)


Kent Skoog

Nej Stefan, faktiskt inte, varför har vi missat den tro? Idag besöktes Bro kyrka i Värmlandsbro, strax norr om Säffle.


Stefan Lindberg

I Lilla Edets kommun hittar vi Västerlanda Kyrka


Kent Skoog

Locketorp kyrka i Skara stift och Värings församling.


Stefan Lindberg

Järpås Kyrka som ligger söder om Lidköping har ett lite speciellt utseende.


Stefan Lindberg

Strax utanför Vårgårda hamnade jag vid Algutstorps Kyrka.


Kristian

Tre Öländska kyrkor:
Alböke,

Borgholm,

och Persnäs.

Kent Skoog

Ödskölts kyrka i Bengtsfors kommun, vars äldsta del är från 1726. I klockstapeln (som skyms av tornet) hänger en klocka från 1100-talet, förmodligen den äldsta i landet som fortfarande är i bruk.


Stefan Lindberg

Södra Härene Kyrkoruin strax norr om Vårgårda.

Kyrkan byggdes i början av 1200 talet och var den första kristna kyrkan i Södra Härene.
I början av 1600 talet brändes kyrkan av Danskarna men återuppfördes efter freden i Knäred 1613.
1905 var olyckan framme då blixten slog ned och totalförstörde kyrkan, endast kyrkdörren,
kristallkronan och kyrksilvret kunde räddas och finns nu i den nya kyrkan som uppfördes 1910.