Buss-Snack

Allmänna bussforum => Bussnack => Ämnet startat av: adeln skrivet 05 december 2007, 01:45:48 AM

Titel: Megaliner
Skrivet av: adeln skrivet 05 december 2007, 01:45:48 AM

Har funderat på en sak.
Hur är det med Neo Megaliner. Tas den nya modellen in i Sverige nu för tiden?
Om inte - varför? Är det bara generalagenten i sverige som inte tror det finns nån marknad eller är det nå lag?
Även om man inte får köra in i centrala delarna av sthlm så tycker jag att det borde finna sen marknad för dess maffiga 4axlade bussar.

http://www.bus-idee.nl/TCT-Neoplan-Megaliner-VP.jpg
Titel: SV: Megaliner
Skrivet av: Staffan Sävenfjord skrivet 05 december 2007, 09:19:26 AM
Citat från: adeln skrivet 05 december 2007, 01:45:48 AM
Har funderat på en sak.
Hur är det med Neo Megaliner. Tas den nya modellen in i Sverige nu för tiden?
Om inte - varför? Är det bara generalagenten i sverige som inte tror det finns nån marknad eller är det nå lag?
Även om man inte får köra in i centrala delarna av sthlm så tycker jag att det borde finna sen marknad för dess maffiga 4axlade bussar.

http://www.bus-idee.nl/TCT-Neoplan-Megaliner-VP.jpg


Jag kan inte hitta Megaliner någonstans i deras produktkatalog. Den fanns inte heller med bland de modeller som visades vid IAA i Hannover förra året. Så jag antar att tillverkningen är nedlagd.
Titel: SV: Megaliner
Skrivet av: Danne B. skrivet 05 december 2007, 10:19:11 AM
Så vitt jag vet görs inte MegaLinern alls längre!

Jag minns dock inte om det var 06 eller 05 som blev sista årsmodellen...?

//Danne
Titel: SV: Megaliner
Skrivet av: Martin Maltkvist skrivet 05 december 2007, 10:50:19 AM
Citat från: Danne B. skrivet 05 december 2007, 10:19:11 AM
Så vitt jag vet görs inte MegaLinern alls längre!

Jag minns dock inte om det var 06 eller 05 som blev sista årsmodellen...?

//Danne
Såpass, jag trodde inte att Megaliner fanns med fronten på den länkade bilden.
Titel: SV: Megaliner
Skrivet av: adeln skrivet 05 december 2007, 11:34:59 AM
Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 05 december 2007, 09:19:26 AM
Jag kan inte hitta Megaliner någonstans i deras produktkatalog. Den fanns inte heller med bland de modeller som visades vid IAA i Hannover förra året. Så jag antar att tillverkningen är nedlagd.


Jaha då får man åka till Brasilen för att köpa in 4 axlat nu då... Eller finns det nån tillverkare i Europa som säljer bussar i den här storleken?
Titel: SV: Megaliner
Skrivet av: Niklas Bygdestam skrivet 05 december 2007, 15:31:34 PM
Är det någon här som har kört en Megaliner? Jag har alltid undrat hur de känns att köra. Är de svårkörda? Eller känns de i stort sett som vanliga bussar att köra? Kan tänka mig att Megaliner kan vara lite knepiga på trånga och smala vägar med mycket kurvor. Kan också tänka mig att de kan vara lite speciella att svänga med
Titel: SV: Megaliner
Skrivet av: S Svensson skrivet 05 december 2007, 23:51:34 PM
Neoplan det var förr G Auwärter. Detta gick i konkurs ca 2001.Resterna förvärvades av Machinenbau Augsburg Nyrnberg som i daglig tal kallas för MAN.
Detta innebar att vissa modeller kom att förändras eller läggas ned.
Titel: SV: Megaliner
Skrivet av: Mikael Lövgren skrivet 06 december 2007, 12:34:11 PM
Citat från: Niklas Bygdestam skrivet 05 december 2007, 15:31:34 PM
Är det någon här som har kört en Megaliner? Jag har alltid undrat hur de känns att köra. Är de svårkörda? Eller känns de i stort sett som vanliga bussar att köra? Kan tänka mig att Megaliner kan vara lite knepiga på trånga och smala vägar med mycket kurvor. Kan också tänka mig att de kan vara lite speciella att svänga med

Jag har kört en av de som gick mellan Malmö och Trelleborg en tur enkel resa däremellan.
De bussarna var väldigt trötta pga att motorerna var strypta ganska mkt för att växellådan skulle hålla eftersom de hade byggts om så det var en vinkelväxel mellan motor o växelåda. de var något klumpigare än en "vanlig" lång boggiebuss. samt de var jobbiga att köra vid stark sidvind, (något som inte händer i skåne. ::))men anars så skljer det inte så mkt rent körmässigt mellan en megaliner och en vanlig boggiebuss..
Titel: SV: Megaliner
Skrivet av: Simon Bertilsson skrivet 06 december 2007, 12:41:10 PM
Varför var fyra axlar nödvändigt? Är bussen onormalt lång, eller finns det någon särskild utrustning som tynger ner den särskilt mycket där framme?
Titel: SV: Megaliner
Skrivet av: robbes skrivet 06 december 2007, 13:01:16 PM
Citat från: Simon Bertilsson skrivet 06 december 2007, 12:41:10 PM
Varför var fyra axlar nödvändigt? Är bussen onormalt lång, eller finns det någon särskild utrustning som tynger ner den särskilt mycket där framme?

var väl för att få upp passagerar antalet har jag för mig.

Kan tala om attmånga av de bussar som företaget starlight har för turné transporter är just dessa från swebus skåne
Titel: SV: Megaliner
Skrivet av: saurer skrivet 06 december 2007, 17:16:16 PM
Man kan fundera på varför VanHoolerna efter norrlandskusten bara tar 65pass och ca1,5 ton bagage
Och de med bakgavellyft bara får ta 36 pass med fullt utnyttjat lastutrymme
Titel: SV: Megaliner
Skrivet av: Martin Maltkvist skrivet 06 december 2007, 19:02:39 PM
Citat från: saurer skrivet 06 december 2007, 17:16:16 PM
Man kan fundera på varför VanHoolerna efter norrlandskusten bara tar 65pass och ca1,5 ton bagage
Och de med bakgavellyft bara får ta 36 pass med fullt utnyttjat lastutrymme

Med tre axlar blir det ju som mest 26 ton och 65 pax borde väga runt 4550 (snitt: 70), begränsningen i passagerarantal kan bero på att godset väger såpass mycket att div. vikter kan komma att överskridas. Nu har jag aldrig sett en dylik buss i verkligheten men med både motor och godsrum bak gissar jag att de blir aningen baktunga, om man då trycker in mer folk finns alltså risken att boggitrycket överskrids. Rätt eller fel?
Titel: SV: Megaliner
Skrivet av: saurer skrivet 06 december 2007, 19:38:50 PM
Är det någon som vet hur mycket en Megaliner får/fick lasta
Titel: SV: Megaliner
Skrivet av: Martin Maltkvist skrivet 06 december 2007, 21:30:48 PM
Citat från: saurer skrivet 06 december 2007, 19:38:50 PM
Är det någon som vet hur mycket en Megaliner får/fick lasta
Froggy Tours QUAQUA (RNF055) har totalvikten 28910kg (sänkt från 32 t) och får lasta 6830 kg.
Den har i övrigt användningsförbud och förfallen skatt/avgift anges till 7056 kr, har de ett samband?
Titel: SV: Megaliner
Skrivet av: Staffan Sävenfjord skrivet 06 december 2007, 23:49:34 PM
Citat från: S Svensson skrivet 05 december 2007, 23:51:34 PM
Neoplan det var förr G Auwärter. Detta gick i konkurs ca 2001.Resterna förvärvades av Machinenbau Augsburg Nyrnberg som i daglig tal kallas för MAN.
Detta innebar att vissa modeller kom att förändras eller läggas ned.

Neoplan har inte gått i konkurs. Däremot är det sedan ca 2000 sammanslaget med MAN under namnet Neoman. Oavsett detta hade säkert en del förändringar  i modeller gjorts under årens lopp ändå. Vilka fler modeller än Megaliner har lagts ned? Vilka har förändrats förutom sedvanliga facelift?
Den karosstillverkare som gick i konkurs var Ernst Auwärter, men detta köptes sedan upp av österrikiska Pucher och namnet lever således kvar. Släktskapet mellan Gottlob (Neoplan) och Ernst Auwärter har flera gånger försökt utredas. Vanligen brukar de uppges vara bröder men jag har också sett att de skulle vara kusiner.
MAN är för övrigt numera företagets officella namn och som många andra förkortningar som utgör företagsnamn så uttyds den inte. Vi säger ju inte Ingvar Kamprad Elmtaryd Agunnaryd utan Ikea. Och vi kör inte Bayerische Motoren Werke utan BMW. (Den språkligt intresserad kan fundera lite på varför jag skrev Ikea med gemener medan jag skrev BMW med versaler.)

Titel: SV: Megaliner
Skrivet av: Bussmicke skrivet 06 december 2007, 23:52:12 PM
Den gåtan kan jag inte klara ut, man skriver ju IKEA
Titel: SV: Megaliner
Skrivet av: robbes skrivet 07 december 2007, 00:32:52 AM
Citat från: Martin Maltkvist skrivet 06 december 2007, 21:30:48 PM
Froggy Tours QUAQUA (RNF055) har totalvikten 28910kg (sänkt från 32 t) och får lasta 6830 kg.
Den har i övrigt användningsförbud och förfallen skatt/avgift anges till 7056 kr, har de ett samband?

Ja det har samband man får ej använda eller bruka ett fordon om man ej betalt skatten i tid därav brukande förbudet
Titel: SV: Megaliner
Skrivet av: Niclas Rosenius skrivet 07 december 2007, 00:36:53 AM
Citat från: Martin Maltkvist skrivet 05 december 2007, 10:50:19 AM
Såpass, jag trodde inte att Megaliner fanns med fronten på den länkade bilden.


   Hej!

   Denna buss på bilden är ombyggd och upprustad med den nya fronten och sidopanelen som Skylinern fick -03. Ulusoy har/haft några Megaliner. Vet ej exakt hur många dom har kvar, men dom har ett stort antal andra Neoplan:er i sin flotta.

   //Niclas
Titel: SV: Megaliner
Skrivet av: Niclas Rosenius skrivet 07 december 2007, 00:39:35 AM
Citat från: Danne B. skrivet 05 december 2007, 10:19:11 AM
Så vitt jag vet görs inte MegaLinern alls längre!

Jag minns dock inte om det var 06 eller 05 som blev sista årsmodellen...?

//Danne

   Nej, Megalinern bygss inte längre. Dom sista som byggdes var 3 st som byggdes på nåder och finns i Japan. Om jag inte minns fel så var det -04 som dom byggdes.

   //Niclas
Titel: SV: Megaliner
Skrivet av: Esbjörn skrivet 07 december 2007, 01:43:09 AM
Citat från: Niklas Bygdestam skrivet 05 december 2007, 15:31:34 PM
Är det någon här som har kört en Megaliner? Jag har alltid undrat hur de känns att köra. Är de svårkörda? Eller känns de i stort sett som vanliga bussar att köra? Kan tänka mig att Megaliner kan vara lite knepiga på trånga och smala vägar med mycket kurvor. Kan också tänka mig att de kan vara lite speciella att svänga med

Jag körde Swebus 4085-4088 på NorrlandsKusten under tiden 1996-2002.
Bussarna var väldigt trevliga att köra, stabila på vägen och med 530hk och automat gick det undan riktigt bra. Även med fullsatt buss kunde man hålla närmare 90 i de långa uppförsluten på E4.
De var inte nämnvärt klumpigare än andra bussar att manövrera på trånga utrymmen, man kunde ju i princip tvärställa framhjulen och löpaxeln hade ju tvångsstyrning.
Det enda jag har emot Megaliner rent körmässigt är att vägkänslan är så gott som obefintlig...man liksom flyter fram ovanpå vägen och känner få signaler om vad som egentligen händer där under hjulen...
Vanligtvis känner man tydligt av till exempel halka, men jag upplevde det som att med Megalinervagnarna fick man väldigt lite känsla av väglaget förrän man skulle bromsa...

Sedan att bussarna inte höll ihop var ju en helt annan sak...visst - en Neoplan skall helst köras och skötas av en enda förare, men nog borde iaf bussarna fungera bättre än dessa Megaliners gjorde.
De fyra "Meggarna" användes i samma omlopp som fyra Volvo VanHool godsledbussar och skulle teoretiskt sett ha rullat lika långt som dessa, men efter de sex åren på NorrlandsKusten hade Neoplanarna rullat ca 100.000 mil, medan godsledbussarna hunnit ytterligare 10.000 mil.
Den enkla förklaringen till detta är att Neoplanvagnarna ofta stod på verkstad, och många gånger var det Swebus 4032 eller 3689 som kom ned från Luleå, vilket jag inte var särskilt ledsen över eftersom städningen bara tog drygt halva tiden med dessa, då man ju bara hade en våning att städa.
Titel: SV: Megaliner
Skrivet av: Martin Maltkvist skrivet 07 december 2007, 10:16:31 AM
Citat från: robbes skrivet 07 december 2007, 00:32:52 AM
Ja det har samband man får ej använda eller bruka ett fordon om man ej betalt skatten i tid därav brukande förbudet
Jag misstänkte att det var något sådant.
Titel: SV: Megaliner
Skrivet av: Lulebjörnen skrivet 08 december 2007, 15:38:45 PM
Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 06 december 2007, 23:49:34 PM
Neoplan har inte gått i konkurs. Däremot är det sedan ca 2000 sammanslaget med MAN under namnet Neoman. Oavsett detta hade säkert en del förändringar  i modeller gjorts under årens lopp ändå. Vilka fler modeller än Megaliner har lagts ned? Vilka har förändrats förutom sedvanliga facelift?
Den karosstillverkare som gick i konkurs var Ernst Auwärter, men detta köptes sedan upp av österrikiska Pucher och namnet lever således kvar. Släktskapet mellan Gottlob (Neoplan) och Ernst Auwärter har flera gånger försökt utredas. Vanligen brukar de uppges vara bröder men jag har också sett att de skulle vara kusiner.
MAN är för övrigt numera företagets officella namn och som många andra förkortningar som utgör företagsnamn så uttyds den inte. Vi säger ju inte Ingvar Kamprad Elmtaryd Agunnaryd utan Ikea. Och vi kör inte Bayerische Motoren Werke utan BMW. (Den språkligt intresserad kan fundera lite på varför jag skrev Ikea med gemener medan jag skrev BMW med versaler.)


På www.konradauwaerter.de kompletterat med http://de.wikipedia.org/wiki/Neoplan finns det mesta om historiken runt Auwärter och Neoplan fram till "The Bitter End"  :'(...
Titel: SV: Megaliner
Skrivet av: Staffan Sävenfjord skrivet 08 december 2007, 16:04:05 PM
Citat från: Lulebjörnen skrivet 08 december 2007, 15:38:45 PM
På www.konradauwaerter.de kompletterat med http://de.wikipedia.org/wiki/Neoplan finns det mesta om historiken runt Auwärter och Neoplan fram till "The Bitter End"  :'(...

Fast släktskapen mellan Ernst och Gottlob Auwärter framgår inte. Inte heller i den historik som Neoplan gav ut för cirka tio år sedan.
"The Bitter End" vet jag inte om jag håller med om. Möjligen för familjen Auwärter i Neoplan-sammanhang men inte för bussmärket som sådant. MAN har tydligen för avsikt att driva båda bolagen vidare, åtminstone vad gäller tillverkningen av Reisebusse ("turistbussar").
Titel: SV: Megaliner
Skrivet av: Lulebjörnen skrivet 08 december 2007, 22:49:40 PM
Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 08 december 2007, 16:04:05 PM
Fast släktskapen mellan Ernst och Gottlob Auwärter framgår inte. Inte heller i den historik som Neoplan gav ut för cirka tio år sedan.
"The Bitter End" vet jag inte om jag håller med om. Möjligen för familjen Auwärter i Neoplan-sammanhang men inte för bussmärket som sådant. MAN har tydligen för avsikt att driva båda bolagen vidare, åtminstone vad gäller tillverkningen av Reisebusse ("turistbussar").
Om man tolkar http://de.wikipedia.org/wiki/Ernst_Auw%C3%A4rter rätt så är Ernst, Gottlob och Paul Auwärter söner till grundaren Friedrich Auwärter. 1935 tar sig Gottlob Auwärter ur familjebolaget och bildar Neoplan. Richtig?

Jodå, Neoplan lever nog vidare med sin mycket stabila ägare MAN men det hjälps inte att det var roligare design på grejerna förr...Skyliner 1977  8)...Skyliner 2007  :o...



Titel: SV: Megaliner
Skrivet av: Niklas Bygdestam skrivet 08 december 2007, 23:57:22 PM
Citat från: Lulebjörnen skrivet 08 december 2007, 22:49:40 PM
Om man tolkar http://de.wikipedia.org/wiki/Ernst_Auw%C3%A4rter rätt så är Ernst, Gottlob och Paul Auwärter söner till grundaren Friedrich Auwärter. 1935 tar sig Gottlob Auwärter ur familjebolaget och bildar Neoplan. Richtig?

Jodå, Neoplan lever nog vidare med sin mycket stabila ägare MAN men det hjälps inte att det var roligare design på grejerna förr...Skyliner 1977  8)...Skyliner 2007  :o...






Fast Starliner II är väl fin? :D
Titel: SV: Megaliner
Skrivet av: saurer skrivet 09 december 2007, 09:48:57 AM
På rätt väg ,men du har hoppat över en generation
Pappa till Ernst och Gottlob och resterande sju syskon heter  ochså Gottlob