Ringlinjer i SL-land

Startat av Nico, 27 juni 2019, 11:29:42 AM

0 Medlemmar och 2 gäster tittar på detta ämne.

Nico


Denna tråd har knoppats av från tråden om bildsvep i Jakobsberg. Detta då den handlar om ett helt eget ämne.

Citat från: Mikael T Nilsson skrivet 26 juni 2019, 17:45:13 PMNu är det sommartid vilket innebär att linje 552X ("badbuss") börjar trafikeras.

Har inte järnkoll på detta vad gäller varför mm, men i samband med att Nobina för ett par år sedan gick mot strömmen och införde ringlinjerna 553 H/V och 564 H/V, samt några andra förändringar, så försvann linje 552. Innebär alltså att 552X är en variant på en linje som i sig inte finns.  :P
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

Lars_L

Citat från: Nico skrivet 27 juni 2019, 11:29:42 AM
Har inte järnkoll på detta vad gäller varför mm, men i samband med att Nobina för ett par år sedan gick mot strömmen och införde ringlinjerna 553 H/V och 564 H/V, samt några andra förändringar, så försvann linje 552. Innebär alltså att 552X är en variant på en linje som i sig inte finns.  :P


Vilket å andra sidan är tur. Något knepigare än att följa 552X genom åren har väl varit svårt. Sista åren gick den ju en helt annan linjesträckning än 552, medan den från början var en logiskt fortsättning från Avstyckningsvägen på gamla 552:an. Därtill då med olika destinationer för om det är sommar eller julafton...

Förut kunde de också vara en effektiv lösning på sommaren, eftersom den ändå hade upptagningsområde till Viksljö och trafiken var glesare på övriga linjer, nu blir den ju en ganska dyr badbusslinje...

Sedan var det väl en ganska dålig lösning att gå över till ringlinjer. Under den här perioden har det ju fungerat med passning åt båda hållen, men med T20 blir det ju bara passning i ena riktningen, eftersom det blir tidsförskjutning på pendeltågen. Det är ingen bra lösning, så länge det bara är kvartstrafik på pendeln utanför högtrafik. Men det är klart - det blev ju mycket effektivare än att köra alla linjerna mellan Jakobsberg och Barkarby.





Inlägget är signerat Lars Lundqvist

Mikael T Nilsson

Citat från: Fredde skrivet 26 juni 2019, 19:04:00 PM
Grattis till den fångsten 8)

Keolis har det också har jag sett, på de bussar som tillhör Hornsberg.

Tack så mycket!  :)

Citat från: bjorn.lovdahl skrivet 27 juni 2019, 08:54:04 AM

Trevliga bilder!

Tack så mycket!  :)

Citat från: Nico skrivet 27 juni 2019, 11:29:42 AM
Har inte järnkoll på detta vad gäller varför mm, men i samband med att Nobina för ett par år sedan gick mot strömmen och införde ringlinjerna 553 H/V och 564 H/V, samt några andra förändringar, så försvann linje 552. Innebär alltså att 552X är en variant på en linje som i sig inte finns.  :P

Jag tror inte det var så länge sedan man återinförde ringlinjerna och slopade linje 552, kanske för något år sedan.


Citat från: Lars_L skrivet 27 juni 2019, 13:02:02 PM

Vilket å andra sidan är tur. Något knepigare än att följa 552X genom åren har väl varit svårt. Sista åren gick den ju en helt annan linjesträckning än 552, medan den från början var en logiskt fortsättning från Avstyckningsvägen på gamla 552:an. Därtill då med olika destinationer för om det är sommar eller julafton...

Förut kunde de också vara en effektiv lösning på sommaren, eftersom den ändå hade upptagningsområde till Viksljö och trafiken var glesare på övriga linjer, nu blir den ju en ganska dyr badbusslinje...

Sedan var det väl en ganska dålig lösning att gå över till ringlinjer. Under den här perioden har det ju fungerat med passning åt båda hållen, men med T20 blir det ju bara passning i ena riktningen, eftersom det blir tidsförskjutning på pendeltågen. Det är ingen bra lösning, så länge det bara är kvartstrafik på pendeln utanför högtrafik. Men det är klart - det blev ju mycket effektivare än att köra alla linjerna mellan Jakobsberg och Barkarby.

Ja, intressant att man återinförde ringlinjerna kring Viksjö/Jakobsberg. Det fanns säkert en poäng att göra Barkarby stn till en större knutpunkt under åren då fler linjer hade ändhållplats där. Men som du skriver kanske det blir effektivare med ringlinjerna.
Vänliga hälsningar,

Mikael

Kontakta mig gärna om du önskar kopior av bilderna jag lägger ut på Bussnack i högre upplösning.

Lars_L

Citat från: Mikael T Nilsson skrivet 27 juni 2019, 16:00:16 PM


Ja, intressant att man återinförde ringlinjerna kring Viksjö/Jakobsberg. Det fanns säkert en poäng att göra Barkarby stn till en större knutpunkt under åren då fler linjer hade ändhållplats där. Men som du skriver kanske det blir effektivare med ringlinjerna.

Nobinas förklaring har varit ombyggnationen vid Barkarby stn inför tunnelbanebygget. Man lovade att det skulle bli kaos där. Något sådant har vi ju inte sett ännu - men byggstarten har väl också försenats. Å andra sidan är det ju inte så mycket annan trafik i området - så man har nog också velat effektivisera trafiken. Sedan var väl det också ett av de mest utskällda förslagen någonsin när man avskaffade ringlinjerna. Å andra sidan var problemet redan då att få passningarna att fungera bra, vilket nu kommer återupprepas.
Inlägget är signerat Lars Lundqvist

Nico

Så utskällt vet jag inte om det var då folk ändå hade svårt att hålla koll på vilket håll som gick snabbast. Dessa människor klagade dock kanske inte lika mycket och var nöjda när ringlinjerna försvann. Sedan när 553 H/V och 564 H/V uppstod så var det ju en del som drog en del suckar. Överlag har ju ringlinjer plockats bort på de flesta håll. Det är väl även mest Nobina som hållit fast vid dessa. 
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

Lars_L

Citat från: Nico skrivet 27 juni 2019, 17:44:09 PM
Så utskällt vet jag inte om det var då folk ändå hade svårt att hålla koll på vilket håll som gick snabbast. Dessa människor klagade dock kanske inte lika mycket och var nöjda när ringlinjerna försvann. Sedan när 553 H/V och 564 H/V uppstod så var det ju en del som drog en del suckar. Överlag har ju ringlinjer plockats bort på de flesta håll. Det är väl även mest Nobina som hållit fast vid dessa.

Menade tvärtom - alltså protesterna när man "återinförde" 551-553. En orsak till klagomålen då var ju till stor del att 551 först vände vid Viksjö C och att 553 inte fick passning till pendeltåget vid Jakobsberg. På så sätt fick ju själva bebyggelsen kring Viksjö C ganska dåliga förbindelser. Så det var väl ingen höjdarlösning heller direkt.

I stockholmsområdet är det ju ont om ringlinjer. Trenden utanför huvudstaden är väl inte lika tydlig. Vad som var trendigt ett tag var ju att ha tre ringlinjer som kunde dela på ett omlopp i timmestrafik. Så har det ju sett ut i många mindre tätorter och dessa har ju till stor del försvunnit. Å andra sidan tillkom ju linje 1 i Uppsala nyligen.
Inlägget är signerat Lars Lundqvist

Nico

Jovisst är det så att ringlinjerna inte är så många. Det finns ju även för- och nackdelar med dem liksom att det även beror på om det körs både medsols- och motsolsvarv. I det senare fallet vållar ju även detta med H för höger respektive V för vänster visst huvudbry. Fördelarna handlar väl annars om att man kan få till effektiva omlopp, men som sagt så blir det inte alltid så lättbegripligt för resenärerna. Det finns även trygghet- och säkerhetsaspekter då det händer att ringlinjerna lätt blir rullande ungdomsgårdar eller en övernattningsmöjlighet för hemlösa. Tänker då på bl.a. gamla 94:an.

I nuläget så är det (fritt ur minnet) väl förutom 553 H/V och 564 H/V mest nattlinjer som körs som ringlinjer. Tänker då på Keolis 497, Nobinas 590, 797 och 798 samt Arrivas 694. Sedan finns det ju några daglinjer som Arrivas 114 och 115, Transdevs 573N samt Nobinas 631/631X, 645 och 646. Här är det väl då bara just 553 H/V och 564 H/V samt 631/631X som kör både medsols- och motsolsvarv. Har säkert glömt någon/några linjer så den som känner sig hugad... men just Nobina har ju onekligen de flesta ringlinjerna som det verkar.

Närtrafiken (900-linjerna) har sedan även de en del ringlinjer, men dessa ingår ju inte i SL:s ordinarie busstrafik utan sorterar under Färdtjänst så jag räknar inte riktigt med dem. Det finns ju även vanliga linjer som på del av sin linjesträckning kör en inbakad ring, men då det är begränsat så kan man inte se dem som ringlinjer.
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

Lars_L

Vi får väl också räkna 544 och 183-185 och 623.
Däremot har ju Stockholm sällan haft ringlinjer av typen 3 i Malmö och 1 i Uppsala, där man kunnat åka runt varv på varv. Är väl som nämnts 94 i princip. Så det problemet har ju sällan funnits.

Däremot passar ju ringlinjer bäst där man kan binda ihop en tätort/stadsdel. Oftast är det ju bättre att binda ihop linjen med någon annan ort. I Stockholm skulle det ju därför fungera bäst kring pendeltågsstationer, men det kräver ju som sagt att det kan bli bra passningar - och det brukar ju då sällan bestå så länge.

Dock kan man ju också notera att detta med att ha ändhållplats ute i "skogen" också minskat kraftigt och att man nu därför gärna vill ha ändhållplatsen vid annat centrum/station istället.
Inlägget är signerat Lars Lundqvist

homer

Nacka Värmdö har ett antal ringlinjer

497 som redan nämnts

496, 444, 424H, 424V, 465 samt 402X

F.Å

513 och 522 kan törhända också insorteras i kategorin ringlinje.

Lars_L

#10
Och man skulle ju kunna räkna in även 556 - men då börjar det ju handla om vad man räknar in. 506 är ju lika mycket en ringlinje som 444 exempelvis, även om den förra inte längre presenteras så i tidtabellen (och egentligen inte 556 heller). Däremot kan väl knappast 636 ses som ringlinje, även om skaftkörningen bara görs i ena riktningen

Kan man säga att konstruktionen 622-622X är en ringlinje, även om den får tillägget x i ena riktningen?

619 är förstås också en ringlinje i sådana fall.



Inlägget är signerat Lars Lundqvist

david96

Samt också vallentunalinjerna 660HV,662,663.

david96

Även 183 som körs på helgerna från & mot Skogskyrkogården.

Nico

Några linjer till kunde man alltså räkna in. Där ser man att minnet är bra, men kort. Flera av dem har jag ju själv kört, men, men... Sedan, linjer som i huvudsak går från en plats till en annan, men som har en mindre loop i början, slutet eller mitt på sträckningen är inte ringlinjer. Tex går 506 med sin lilla initiala snurr i Ör bort, men 183 kvalar in osv. Linjer som 619 blir väl lite av ett gränsfall, kanske man kunde kalla dem oäkta ringlinjer då de går mellan två olika punkter, men inte samma väg till och från.

En ringlinje ska ju om möjligt alltså ha samma start- som sluthållplats (eller en sluthållplats i direkt närhet till startpunkten). En ringlinje ska med andra ord verkligen köra större delen av sin linjesträckning i just en ringform. En liten knut som tex gamla 520 tidigare hade i Viby räknas alltså inte heller som jag ser det. Inget är dock hugget i sten och jag sitter mest och spånar utifrån resenärsperspektiv. Just att det i många fall nästan blir lite sightseeing (tänker på linjer som tex 114 och 115) med förlängd restid medför att ringlinjer inte heller alltid blir så attraktiva.
»Den stora anledningen till att människan går vilse i tankarna är att det är outforskat territorium.«

Alfred E. Neuman

Ersa

Sedan sträckan Gottröra - Abrahamsby togs bort på 646 sommaren 2015, pga för dålig väg, är alla avgångar på linjen numera att räkna som en linje som går runt i en stor ring.