Buss-Snack

Övriga forum => Vägforum => Ämnet startat av: Niklas Bygdestam skrivet 12 februari 2008, 09:23:15 AM

Titel: Vilken nytta gjorde omnumreringen av riksväg 45 till E45?
Skrivet av: Niklas Bygdestam skrivet 12 februari 2008, 09:23:15 AM
Funderar på vilken nytta egentligen omnumreringen av riksväg 45 till E45 egentligen gör. För vissa orter längs med vägen verkar det här vara viktigt. Minns för ett antal år sedan att jag läste i Motormännens tidning där man förde en sorts kampanj för att skylta om vägen till E45

Men är detta verkligen så viktigt som vissa försöker få folk att tro? Det är exakt samma väg idag som det var då. Lika bra eller lika dålig. Den är inte större bara för att den fått Europavägsnummer. Vägen är fortfarande lika lantlig. Jag har inte kört på vägen sedan den numrerats om. Den var "bara" riksväg 45 sist jag körde där och då körde jag mellan Mora och Sveg. Det var en väg som kändes lantlig och mysig men stor var den inte. Inget av det som fanns då är knappast ändrat förutom skyltarna som är bytta mot gröna skyltar för Europaväg

Men ger detta verkligen något? Tror man verkligen att turister som inte kände till vägen innan ska lättare hitta till den bara för gröna Europavägsskyltar? Jag är tveksam, men andra här i Buss Snack kanske tycker annorlunda?
Titel: SV: Vilken nytta gjorde omnumreringen av riksväg 45 till E45?
Skrivet av: Staffan Sävenfjord skrivet 12 februari 2008, 12:57:51 PM
Citat från: Niklas Bygdestam skrivet 12 februari 2008, 09:23:15 AM
Funderar på vilken nytta egentligen omnumreringen av riksväg 45 till E45 egentligen gör. För vissa orter längs med vägen verkar det här vara viktigt. Minns för ett antal år sedan att jag läste i Motormännens tidning där man förde en sorts kampanj för att skylta om vägen till E45

Men är detta verkligen så viktigt som vissa försöker få folk att tro? Det är exakt samma väg idag som det var då. Lika bra eller lika dålig. Den är inte större bara för att den fått Europavägsnummer. Vägen är fortfarande lika lantlig. Jag har inte kört på vägen sedan den numrerats om. Den var "bara" riksväg 45 sist jag körde där och då körde jag mellan Mora och Sveg. Det var en väg som kändes lantlig och mysig men stor var den inte. Inget av det som fanns då är knappast ändrat förutom skyltarna som är bytta mot gröna skyltar för Europaväg

Men ger detta verkligen något? Tror man verkligen att turister som inte kände till vägen innan ska lättare hitta till den bara för gröna Europavägsskyltar? Jag är tveksam, men andra här i Buss Snack kanske tycker annorlunda?

Sedan väg 45 blev europaväg har en del beslut om förbättringar tagits. Det är naturligtvis oklart om dessa utförts ändå men det är ändå högst troligt att man gör dessa just för att det är en europaväg. Sedan kan man kanske tycka att man skall vänta med omnumreringen till dess vägen har fått en bättre standard.
Titel: SV: Vilken nytta gjorde omnumreringen av riksväg 45 till E45?
Skrivet av: Clabbe skrivet 12 februari 2008, 13:33:17 PM
Vad jag minns så var upprustning ett argument som skulle påskyndas om det blev E45. I värmland norr om Fagerås så breddas vägen och höjdskillnader, utjämnas på en 3 km lång sträcka. En farlig korsning byggs om och två busshpl blir en på en tillfartsväg och ev ska en pendelparkering byggas där.
Titel: SV: Vilken nytta gjorde omnumreringen av riksväg 45 till E45?
Skrivet av: Fredde skrivet 12 februari 2008, 13:39:05 PM
Kan jämföra med nuv. E22.
Den hette tidigare E66 och innan dess Riksväg 15, om inte minnet sviker. Har skett en hel del förbättringar mellan Norrköping och Malmö sedan den blev Europaväg.

Man kör t.ex utanför praktiskt taget alla orter utom Söderköping, mögligen också Tollarp där det väl är 50km/h fortfarande. Innan fick man åka genom nästan var och varannan by.

Titel: SV: Vilken nytta gjorde omnumreringen av riksväg 15 till E66/22?
Skrivet av: Ulrik Berggren skrivet 12 februari 2008, 13:52:13 PM
Citat från: Fredde_J skrivet 12 februari 2008, 13:39:05 PM
Kan jämföra med nuv. E22.
Den hette tidigare E66 och innan dess Riksväg 15, om inte minnet sviker. Har skett en hel del förbättringar mellan Norrköping och Malmö sedan den blev Europaväg.

Man kör t.ex utanför praktiskt taget alla orter utom Söderköping, mögligen också Tollarp där det väl är 50km/h fortfarande. Innan fick man åka genom nästan var och varannan by.



Inte för att vara petimätrig, men man kör, som väl är, fortfarande igenom ett antal orter, särskilt söder om Kalmar. Den nya sträckningen mellan Rinkabyholm och Bergkvara är ju en av de tråkigaste man kan tänka sig. Där den gamla vägen gick igenom ett öppet odlingsladskap går den nya genom extremt tråkig skogsplantage. Men den nya är förståss säkrare, vilket är bra.

De orter som fortfarande passeras igenom är Söderköping, Fårbo (fast det är väl ett gränsfall), Rinkabyholm (gränsfall), Bergkvara/Gökalund, Fågelmara, Jämjö, Listerby (gränsfall), Pukavik och Linderöd. Tollarp passerar vägen utanför centrun ungefär som i Mönsterås.

/UB, med numera utdöd släkt längs vägen i fråga

PS. Som extrafakta kan tilläggas att vägen fram till mitten/slutet av 90-talet även passerade igenom eller i den omedelbara utkanten av Bromölla, Valje, Sölvesborg i söder samt Söderåkra, Hagby, Vassmolösa och Ljungbyholm i Kalmar län. Det tog sin tid att ta sig från Kalmar till Malmö då:) DS
Titel: SV: Vilken nytta gjorde omnumreringen av riksväg 45 till E45?
Skrivet av: Hagri skrivet 12 februari 2008, 13:57:30 PM
För kommunerna längs vägen är det viktigare att ligga vid en Europaväg än vid en riksväg. Egentligen får vi inte glömma fösta delen av "sagan" heller. Då riksvägen blev längre. I stället för att vara en väg mellan Göteborg och Värmland blev det en väg mellan Göteborg och Norrland, "via Lappia" som det skyltades på sina håll utefter vägen. Redan då trodde kommunerna på förbättringar av vägen, fler turister och lättare att attrahera företag till sina samhällen i den glesbyggd som vägen under större delen av sin sträckning genomkorsar. Efter en del år började "Vägföreningen" som kommunerna längs med vägen är samlade driva Europavägsfrågan. Motivet var ungefär det samma som vid förlängningen av riksvägen. Och efter en del år kom de gröna skyltarna upp. Så mycket förbättringar har vi inte sett än men troligen kommer fler utländska turister att välja en grön 45 än en blå 45. Då de säkert tror att en Europaväg är bättre än en "lokal landsväg". Men E 45 har ju en stor mängd turister som far till skidorterna i Värmland, Dalarna och längre upp. Danskarna är många och tyvärr har det uppmärksammats på ett mindre trevligt sätt då de är överrepresenterade i vinterolyckorna http://www.nwt.se/ArticlePages/200802/03/20080203192005_560/20080203192005_560.dbp.asp
Titel: SV: Vilken nytta gjorde omnumreringen av riksväg 45 till E45?
Skrivet av: Clabbe skrivet 12 februari 2008, 14:21:30 PM
Citat från: Hagri skrivet 12 februari 2008, 13:57:30 PM
Så mycket förbättringar har vi inte sett än men troligen kommer fler utländska turister att välja en grön 45 än en blå 45. Då de säkert tror att en Europaväg är bättre än en "lokal landsväg". Men E 45 har ju en stor mängd turister som far till skidorterna i Värmland, Dalarna och längre upp. Danskarna är många och tyvärr har det uppmärksammats på ett mindre trevligt sätt då de är överrepresenterade i vinterolyckorna

Det har blivit betydligt mer trafik sedan det blev grönskyltat, inte bara turister utan även yrkestrafiken föredrar vägen. Sedan har det gjorts förbättringar mellan Vägsjöfors och Stöllet nyligen.
Titel: SV: Vilken nytta gjorde omnumreringen av riksväg 45 till E45?
Skrivet av: Bengt Jönsson skrivet 12 februari 2008, 15:36:16 PM
Citat från: Niklas Bygdestam skrivet 12 februari 2008, 09:23:15 AM
Funderar på vilken nytta egentligen omnumreringen av riksväg 45 till E45 egentligen gör. För vissa orter längs med vägen verkar det här vara viktigt. Minns för ett antal år sedan att jag läste i Motormännens tidning där man förde en sorts kampanj för att skylta om vägen till E45

Men är detta verkligen så viktigt som vissa försöker få folk att tro? Det är exakt samma väg idag som det var då. Lika bra eller lika dålig. Den är inte större bara för att den fått Europavägsnummer. Vägen är fortfarande lika lantlig. Jag har inte kört på vägen sedan den numrerats om. Den var "bara" riksväg 45 sist jag körde där och då körde jag mellan Mora och Sveg. Det var en väg som kändes lantlig och mysig men stor var den inte. Inget av det som fanns då är knappast ändrat förutom skyltarna som är bytta mot gröna skyltar för Europaväg

Men ger detta verkligen något? Tror man verkligen att turister som inte kände till vägen innan ska lättare hitta till den bara för gröna Europavägsskyltar? Jag är tveksam, men andra här i Buss Snack kanske tycker annorlunda?


Tja, gamla "förtifemman" är sig lik trots att den numera har Europavägstatus.  Den korsar t.o.m BJ två gånger i plan!  Första gången vid Alvhem mellan Älvängen och Lilla Edet vilket är anmärkningsvärt med tanke på hur mycken och tung trafik som rullar här mellan Göteborg och Trollhättan.  Finns det överhuvudtaget någon anna lika hårt trafikerad stamväg som korsar en järnväg i plan?
En annan plankorsning med järnväg ligger norr om Frändefors. 

Här på Dalboslätten är vägen dessutom bara 7 m bred (eller smalare) och passerar igenom små samhällen  som Frändefors, Brålanda och Mellerud med 50 km/h.  Först norr om sistnämnda ort blir vägen något bredare.

Nu under sportlovet så ökar trafiken dessutom på denna väg med många på väg upp mot Sälen, Trysil och norra Värmland.

Denna väg på ovan nämnda sträcka måste vara Sveriges "sämsta" med tanke på trafikmängd och väl kunna platsa in bland kvarvarande 30- och 40-talsväger med tung trafik

/Bengt
Titel: SV: Vilken nytta gjorde omnumreringen av riksväg 45 till E45?
Skrivet av: Clabbe skrivet 12 februari 2008, 16:05:40 PM
Ja att va en 'plupp' i lådbilsrallyt, och köra yrkesmässigt är ingen hit.....  För vem är det som är i vägen och gör alla fel ??

Sedan har jag självupplevt att Rv26 norr Persberg är nästan värre
Titel: SV: Vilken nytta gjorde omnumreringen av riksväg 45 till E45?
Skrivet av: Bengt Jönsson skrivet 12 februari 2008, 16:11:28 PM
Citat från: Clabbe skrivet 12 februari 2008, 16:05:40 PM
Ja att va en 'plupp' i lådbilsrallyt, och köra yrkesmässigt är ingen hit.....  För vem är det som är i vägen och gör alla fel ??

Sedan har jag självupplevt att Rv26 norr Persberg är nästan värre


På den "Ödemarksvägen" är det väl bara att "blåsa på"..  ;D  8)

/B
Titel: SV: Vilken nytta gjorde omnumreringen av riksväg 45 till E45?
Skrivet av: IngemarJ skrivet 12 februari 2008, 20:48:20 PM
Hej!

Fortfarande har Vägverket själva inte begripit vad de gjort när E 45 och innan dess omlagda 45 innebar: Här i Göteborg skyltar man fortfarande E 45 Karlstad, E 45 missar Karlstad med minst två om inte ännu fler mil. Skall man skylta något närmre mål borde det ju skyltas Kil eller något sådant. Man vägrar samtidigt att vid Stena Danmarksterminal där E 45 går iland i Sverige skylta med avståndet till Karesuando dit vägen FAKTISKT går. Jag hävdar att detta vore ett sätt att visa gäster i landet hur stort det är till ytan, det lär ju vara få länder som kan skylta ett inrikes mål med fyrställigt antal kilometer som avstånd.

Hälsar

Ingemar
Titel: SV: Vilken nytta gjorde omnumreringen av riksväg 45 till E45?
Skrivet av: Bengt Jönsson skrivet 12 februari 2008, 20:52:23 PM
Citat från: IngemarJ skrivet 12 februari 2008, 20:48:20 PM
Hej!

Fortfarande har Vägverket själva inte begripit vad de gjort när E 45 och innan dess omlagda 45 innebar: Här i Göteborg skyltar man fortfarande E 45 Karlstad, E 45 missar Karlstad med minst två om inte ännu fler mil. Skall man skylta något närmre mål borde det ju skyltas Kil eller något sådant. Man vägrar samtidigt att vid Stena Danmarksterminal där E 45 går iland i Sverige skylta med avståndet till Karesuando dit vägen FAKTISKT går. Jag hävdar att detta vore ett sätt att visa gäster i landet hur stort det är till ytan, det lär ju vara få länder som kan skylta ett inrikes mål med fyrställigt antal kilometer som avstånd.

Hälsar

Ingemar

.. en del utländska turister kanske skulle vända tillbaka om när de såg de svindlande långa avståndet..
::)

/B
Titel: SV: Vilken nytta gjorde omnumreringen av riksväg 45 till E45?
Skrivet av: Walter skrivet 12 februari 2008, 20:56:06 PM
Citat från: IngemarJ skrivet 12 februari 2008, 20:48:20 PM
Hej!

Fortfarande har Vägverket själva inte begripit vad de gjort när E 45 och innan dess omlagda 45 innebar: Här i Göteborg skyltar man fortfarande E 45 Karlstad, E 45 missar Karlstad med minst två om inte ännu fler mil. Skall man skylta något närmre mål borde det ju skyltas Kil eller något sådant. Man vägrar samtidigt att vid Stena Danmarksterminal där E 45 går iland i Sverige skylta med avståndet till Karesuando dit vägen FAKTISKT går. Jag hävdar att detta vore ett sätt att visa gäster i landet hur stort det är till ytan, det lär ju vara få länder som kan skylta ett inrikes mål med fyrställigt antal kilometer som avstånd.

Hälsar

Ingemar

Skyltarna ska ju visa var du kan ta dig med hjälp av vägen. Ska du köra Göteborg - Karlstad så tar man väl E45? Att skylta Karesuando kan inte många ha nytta av men det vore kanske en kul grej?
Titel: SV: Vilken nytta gjorde omnumreringen av riksväg 45 till E45? Parallell:
Skrivet av: IngemarJ skrivet 12 februari 2008, 21:13:25 PM
Hej!

Jag hävdar med samma glasklara logik att E 6/20 söderut från Göteborg skulle ha dubbla destinationer eftersom E 6 går in i Malmö medan E 20 passerar utanför direkt upp på bron, det hade därför inte varit fel att skylta Malmö XXX
                                        Köpenhamn XXX

Hälsar

Ingemar

PS:

Intressant är också att vi i Örgrytemotet har skyltar med E 6/20 och RV 27/40 men att det bara pratas om vart RV 40 tar vägen, ingenting om RV 27.
Titel: SV: Vilken nytta gjorde omnumreringen av riksväg 45 till E45?
Skrivet av: Anders Noren skrivet 12 februari 2008, 21:58:58 PM
Europavägsstatus har lite eller inget att göra med ev. upprustning av vägens standard. Det ena följer inte av det andra. Omklassificeringen är sannolikt gjord för att det låter bättre vilket möjligen kan dra till sig mer trafik och mer investeringar.

Anders
Titel: SV: Vilken nytta gjorde omnumreringen av riksväg 45 till E45?
Skrivet av: Martin skrivet 12 februari 2008, 23:29:50 PM
Citat från: IngemarJ skrivet 12 februari 2008, 20:48:20 PM
Hej!

Fortfarande har Vägverket själva inte begripit vad de gjort när E 45 och innan dess omlagda 45 innebar: Här i Göteborg skyltar man fortfarande E 45 Karlstad, E 45 missar Karlstad med minst två om inte ännu fler mil. Skall man skylta något närmre mål borde det ju skyltas Kil eller något sådant. Man vägrar samtidigt att vid Stena Danmarksterminal där E 45 går iland i Sverige skylta med avståndet till Karesuando dit vägen FAKTISKT går. Jag hävdar att detta vore ett sätt att visa gäster i landet hur stort det är till ytan, det lär ju vara få länder som kan skylta ett inrikes mål med fyrställigt antal kilometer som avstånd.

Hälsar

Ingemar
Med samma resonemang borde E4 vid Helsingborg skyltas med avstånd till Haparanda, vilket inte görs. Det räcker nog med info på skylar ut efter vägarna som det är idag. I Malmö skyltas E22 "Kalmar" och inte Norrköping som är dess slutdestination i Sverige. Karlstad är en viktig målpunkt för trafiken på E45 från Göteborg, därför skyltas vägen som den gör. Hade skylten visat E45 Grums eller E45 Mora hade det varit mer förvillande om än mer riktig skyltning.
Titel: SV: Vilken nytta gjorde omnumreringen av riksväg 45 till E45?
Skrivet av: Niklas Bygdestam skrivet 13 februari 2008, 00:02:45 AM
Citat från: Martin skrivet 12 februari 2008, 23:29:50 PM
Med samma resonemang borde E4 vid Helsingborg skyltas med avstånd till Haparanda, vilket inte görs. Det räcker nog med info på skylar ut efter vägarna som det är idag. I Malmö skyltas E22 "Kalmar" och inte Norrköping som är dess slutdestination i Sverige. Karlstad är en viktig målpunkt för trafiken på E45 från Göteborg, därför skyltas vägen som den gör. Hade skylten visat E45 Grums eller E45 Mora hade det varit mer förvillande om än mer riktig skyltning.


Jag vet inte alltid hur man tänker med den sortens skyltningar. Ibland ändrar de tydligen princip med sånt. I Uppsala skyltades förr väg 55 att den gick till Norrköping. Numera skyltas det Strängnäs istället. Förr var det motsvarande i Norrköping att det stod Uppsala vid avfarten där 55 svänger av från E4 men nu står det Katrineholm istället. Här ville de tydligen förr i tiden gärna leda trafik den vägen om någon skulle från Uppsala eller längre norrifrån och skulle mot Norrköping eller längre söderut. Samma sak med de som skulle från Norrköping eller längre söderifrån som skulle till Uppsala eller längre norrut. Numera visar de bara en bit på väg och leder helst trafiken på E4. Här i Uppsala brukar faktiskt de som ska till antingen Norrköping eller längre söderut oftast ta E4 via Stockholm. Tydligen är det också så Vägverket vill ha det. Det beror väl på att det är motorväg och att det då är mer lämpligt för den trafiken
Titel: SV: Vilken nytta gjorde omnumreringen av riksväg 15 till E66/22?
Skrivet av: David M skrivet 13 februari 2008, 00:41:43 AM
Citat från: Ulrik Berggren skrivet 12 februari 2008, 13:52:13 PM
De orter som fortfarande passeras igenom är Söderköping, Fårbo (fast det är väl ett gränsfall), Rinkabyholm (gränsfall), Bergkvara/Gökalund, Fågelmara, Jämjö, Listerby (gränsfall), Pukavik och Linderöd. Tollarp passerar vägen utanför centrun ungefär som i Mönsterås.

/UB, med numera utdöd släkt längs vägen i fråga

PS. Som extrafakta kan tilläggas att vägen fram till mitten/slutet av 90-talet även passerade igenom eller i den omedelbara utkanten av Bromölla, Valje, Sölvesborg i söder samt Söderåkra, Hagby, Vassmolösa och Ljungbyholm i Kalmar län. Det tog sin tid att ta sig från Kalmar till Malmö då:) DS

Fårbo skulle jag helt avskriva från listan. Sedan trafikplatsen invigdes har den gamla vägkorsningen vid samhället gjorts planskild utan på/avfartsmöjligheter och en "förbifart" för de som skall mot kärnkraftverket/Figeholm leder numer trafiken utanför Fårbo.

Sedan kamerorna sattes upp från 2003 och framåt har genomsnittshastigheten i Tollarp och Rinkabyholm (där de på ett listigt sätt satt kameran bakom ett par andra skyltar så att de inte syns på långt avstånd) sjunkit såpass att jag skulle kalla det för tätortsgenomfart numer. Likadant vid Listerby där en rondell satts upp, något som fått ned olycksstatistiken men i gengäld ökat restiden då det ofta uppstår köer semestertid/rusningstid/färjetid (när tradarna kommit av Polenfärjorna i Karlskrona).
Titel: SV: Vilken nytta gjorde omnumreringen av riksväg 45 till E45?
Skrivet av: Ersa skrivet 13 februari 2008, 20:31:57 PM
Det vore mäktigt om E4:an skulle skyltas "Haparanda" redan i Helsingborg, samt tvärtom! :D  Idag ser det ju ut för 08:or som att E4:an norrgående slutar i Sundsvall. Även i Umeå ser det ut som att E4 södergående slutar i Sundvall. Troligtvis är Sundsvall det enda ställe där man i korsningar skyltar E4:an både åt Stockholm och Haparanda på samma ort.
Titel: SV: Vilken nytta gjorde omnumreringen av riksväg 45 till E45?
Skrivet av: David M skrivet 02 juni 2008, 17:38:30 PM
Jag var i helgen och åkte på E45 mellan Karlstad och Göteborg vilket var tio år sedan sist. Körde till Karlstad österifrån så jag kom inte den vägen dit. På vägen dit åkte jag från Linköping och rv 50/länsväg 205 igenom klassiska bruksbygder där jag hade förväntat mig att se en hel del förfallna miljöer men bortsett från att det växte björkar på bruksområdet i Björneborg och ett par övergivna torp här och var, var det inte särskilt mycket till förfall jag såg. Dalsland däremot... Oh milde vad förfallet det var mellan Åmål och Frändefors. I varje samhälle vägen gick igenom finns det flera övergivna hus, gårdar och industrier. I flera fall var det även tydligt att det var nedlagda mackar och kiosker som en gång hade betjänat alla vägfarande men som låg kvar men med skyltarna borttagna. Även längs själva vägen mellan samhällena var det gott om igenvuxna gårdsplaner och igenbommade verkstadslokaler, särskilt Erikstad kändes som en spökstad när jag körde igenom där. Hade jag haft ruinfotograferande som arbete skulle jag behövt ha en vecka på mig att dokumentera alla övergivna byggnader och förfallna platser man såg längs det vägavsnittet. Har aldrig åkt någon vägsträcka i Sverige som känts så misärbetonad, detta var i full klass med vad man annars kan se i Östtysklands landsbygd.
Titel: SV: Vilken nytta gjorde omnumreringen av riksväg 45 till E45?
Skrivet av: Bengt Jönsson skrivet 02 juni 2008, 19:14:56 PM
Citat från: David M skrivet 02 juni 2008, 17:38:30 PM
Jag var i helgen och åkte på E45 mellan Karlstad och Göteborg vilket var tio år sedan sist. Körde till Karlstad österifrån så jag kom inte den vägen dit. På vägen dit åkte jag från Linköping och rv 50/länsväg 205 igenom klassiska bruksbygder där jag hade förväntat mig att se en hel del förfallna miljöer men bortsett från att det växte björkar på bruksområdet i Björneborg och ett par övergivna torp här och var, var det inte särskilt mycket till förfall jag såg. Dalsland däremot... Oh milde vad förfallet det var mellan Åmål och Frändefors. I varje samhälle vägen gick igenom finns det flera övergivna hus, gårdar och industrier. I flera fall var det även tydligt att det var nedlagda mackar och kiosker som en gång hade betjänat alla vägfarande men som låg kvar men med skyltarna borttagna. Även längs själva vägen mellan samhällena var det gott om igenvuxna gårdsplaner och igenbommade verkstadslokaler, särskilt Erikstad kändes som en spökstad när jag körde igenom där. Hade jag haft ruinfotograferande som arbete skulle jag behövt ha en vecka på mig att dokumentera alla övergivna byggnader och förfallna platser man såg längs det vägavsnittet. Har aldrig åkt någon vägsträcka i Sverige som känts så misärbetonad, detta var i full klass med vad man annars kan se i Östtysklands landsbygd.


Just "förtifemman" (vem i västsverige säger E45??) mellan Åmål och Vänersborg är ju en "kul" sträckamed 6 m bredd  rakt igenom små samhällen, gårdstun(!), 50- och 30 km/h sträckor, chikaner, järnvägskorsningar (flera) i plan med bommar och allt mm och vägbulor!!

En riktig gammaldags hederlig landsväg!  8)  likt gamla E4 norr om Uppsala i en alltmer motorvägifierad vägstruktur

/Bengt
Titel: SV: Vilken nytta gjorde omnumreringen av riksväg 45 till E45?
Skrivet av: David M skrivet 02 juni 2008, 19:43:20 PM
Just sådant som 30/50-sträckor, järnvägsövergångar på en väg med mycket trafik och genomfarter i samhällen upplevde jag redan på vägen till Karlstad, körde som sagt var inte E45:an dit. Men ingen annanstans i Sverige har jag sett något så förfallet och misärbetonat landskap som längs denna väg i Dalsland och då menar jag omgivningarna och inte vägen i sig (som förvisso var väldigt smal på sina ställen men asfalten var i alla fall hel och ren...)
Titel: SV: Vilken nytta gjorde omnumreringen av riksväg 45 till E45?
Skrivet av: Ersa skrivet 02 juni 2008, 22:20:39 PM
Citat från: Bengt Jönsson skrivet 02 juni 2008, 19:14:56 PM
Just "förtifemman" (vem i västsverige säger E45??)

Även i Jämtland eller Västerbotten heter vägen i folkmun "förtifemman". Sånt tar tid att ändra på, speciellt när de flesta äldre fortfarande känner vägen som alla äldre nummer (Länsväg W324, Riksväg 81, Riksväg 88, osv)
Titel: SV: Vilken nytta gjorde omnumreringen av riksväg 45 till E45?
Skrivet av: Niklas Bygdestam skrivet 02 juni 2008, 22:32:27 PM
Citat från: Verspieder skrivet 02 juni 2008, 22:20:39 PM
Även i Jämtland eller Västerbotten heter vägen i folkmun "förtifemman". Sånt tar tid att ändra på, speciellt när de flesta äldre fortfarande känner vägen som alla äldre nummer (Länsväg W324, Riksväg 81, Riksväg 88, osv)

Men det är ju inte fel att säga "förtifemman" fortfarande. Den heter ju det fortfarande egentligen, de har bara lagt till ett E framför 45. Just för att vägen heter E45 så blir det naturligtvis att namnet "förtifemman" får ett utrymme att leva kvar. Det hade varit annorlunda om vägen fått ett annat E-nummer som t ex E39 eller vad man nu kan tänka sig hitta på. Då hade nog namnet "förtifemman" varit på väg att försvinna nu bland folk längs med vägen
Titel: SV: Vilken nytta gjorde omnumreringen av riksväg 45 till E45?
Skrivet av: Hagri skrivet 02 juni 2008, 23:06:56 PM
Citat från: David M skrivet 02 juni 2008, 17:38:30 PM
Dalsland däremot... Oh milde vad förfallet det var mellan Åmål och Frändefors. I varje samhälle vägen gick igenom finns det flera övergivna hus, gårdar och industrier. I flera fall var det även tydligt att det var nedlagda mackar och kiosker som en gång hade betjänat alla vägfarande men som låg kvar men med skyltarna borttagna. Även längs själva vägen mellan samhällena var det gott om igenvuxna gårdsplaner och igenbommade verkstadslokaler, särskilt Erikstad kändes som en spökstad när jag körde igenom där. Hade jag haft ruinfotograferande som arbete skulle jag behövt ha en vecka på mig att dokumentera alla övergivna byggnader och förfallna platser man såg längs det vägavsnittet. Har aldrig åkt någon vägsträcka i Sverige som känts så misärbetonad, detta var i full klass med vad man annars kan se i Östtysklands landsbygd.
Samma sak går att se på andra håll i Dalsland och Värmland. Det är visserligen inte E-nummervägar men stora vägar mellan "städerna".
Det är ett kvitto på utflyttning samt utkonkurrerade eller nedlagda olönsamma rörelser. Många kommuner har ett vikande befolkningsunderlag sedan decennier tillbaka.
Titel: SV: Vilken nytta gjorde omnumreringen av riksväg 45 till E45?
Skrivet av: David M skrivet 03 juni 2008, 01:32:24 AM
Citat från: Hagri skrivet 02 juni 2008, 23:06:56 PM
Samma sak går att se på andra håll i Dalsland och Värmland. Det är visserligen inte E-nummervägar men stora vägar mellan "städerna".
Det är ett kvitto på utflyttning samt utkonkurrerade eller nedlagda olönsamma rörelser. Många kommuner har ett vikande befolkningsunderlag sedan decennier tillbaka.


Jag körde mellan och igenom Laxå, Degerfors och Björneborg på vägen till Karlstad. KLassiska bruksorter som har tappat befolkning och industrijobb. Bortsett från Björneborg och tomma affärslokaler i Laxå och Degerfors var det inget speciellt jag lade märke till dessa samhällena. Nu bor där inte så många emellan dessa samhällen eller har någonsin gjort det, kanske är det därför det inte gav ett lika deprimerande intryck som Dalslandsslätten med alla dess övergivna gårdar...


Själv tror jag det beror oerhört mycket på att husen ute på "slätta" inte går att sälja till någon. Vilken tysk/dansk/norrman eller svensk längtar till ett hus mitt ute på en öppen slätt där trafiken är tät och där det inte finns några vattendrag att bada i?
Titel: SV: Vilken nytta gjorde omnumreringen av riksväg 45 till E45?
Skrivet av: Bengt Jönsson skrivet 03 juni 2008, 06:44:18 AM
Citat från: Hagri skrivet 02 juni 2008, 23:06:56 PM
Samma sak går att se på andra håll i Dalsland och Värmland. Det är visserligen inte E-nummervägar men stora vägar mellan "städerna".
Det är ett kvitto på utflyttning samt utkonkurrerade eller nedlagda olönsamma rörelser. Många kommuner har ett vikande befolkningsunderlag sedan decennier tillbaka.

Exv Länsväg 172 mellan Uddevalla - Arvika ända sedan vägnumren infördes.  8)
Likaså Länsväg 234 (Vålberg) -Fagerås - Sunne - Torsby - Värnäs (Värmlandsporten) - Johannisholm  vilken numera är en del av just "förtifemman" men som också haft detta (234) nummer alltsedan vägnumren infördes även om den numera sedan 60-talet(?) är omlagd till västra sidan av Övre Fryken.

Dagens E45 f.d R45 hade tidigare beteckningen "Riksväg 7" men då liksom nu transporteras på denna väg tillsammans med BJ och på Göta Älv stora delar av traditionella svenska exportprodukter som papper, stål och bilar.
Att stå nere vid hpl. "Gamlestadstorget" en tidig morgon är att se stora mängder av ovanstående transporteras förbi.

Detta till trots är både väg och järnväg av en låg standard..  :o

/Bengt
Titel: SV: Vilken nytta gjorde omnumreringen av riksväg 45 till E45?
Skrivet av: Staffan Sävenfjord skrivet 03 juni 2008, 07:55:30 AM
Citat från: Bengt Jönsson skrivet 03 juni 2008, 06:44:18 AM
Exv Länsväg 172 mellan Uddevalla - Arvika ända sedan vägnumren infördes.  8)
Likaså Länsväg 234 (Vålberg) -Fagerås - Sunne - Torsby - Värnäs (Värmlandsporten) - Johannisholm  vilken numera är en del av just "förtifemman" men som också haft detta (234) nummer alltsedan vägnumren infördes även om den numera sedan 60-talet(?) är omlagd till västra sidan av Övre Fryken.

Dagens E45 f.d R45 hade tidigare beteckningen "Riksväg 7" men då liksom nu transporteras på denna väg tillsammans med BJ och på Göta Älv stora delar av traditionella svenska exportprodukter som papper, stål och bilar.
Att stå nere vid hpl. "Gamlestadstorget" en tidig morgon är att se stora mängder av ovanstående transporteras förbi.

Detta till trots är både väg och järnväg av en låg standard..  :o

/Bengt

Fast år 2012 är såväl en ny motorväg som en ny järnväg klar mellan Göteborg och Trollhättan. Sedan återstår ju mycket att göra på vägen från strax innan Frändefors och norrut.
Titel: SV: Vilken nytta gjorde omnumreringen av riksväg 45 till E45?
Skrivet av: Martin skrivet 11 juni 2008, 00:49:17 AM
Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 03 juni 2008, 07:55:30 AM
Fast år 2012 är såväl en ny motorväg som en ny järnväg klar mellan Göteborg och Trollhättan. Sedan återstår ju mycket att göra på vägen från strax innan Frändefors och norrut.

Återstår att se om allt hinner bli klart till2012. Tror snarare att 2015 kan vara mer riktigt.