Huvudmeny

Arriva 8305

Startat av Fredrik Gelin, 19 oktober 2021, 07:06:44 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Ersa

#15
Istället för hålltid borde jag ha skrivit avgångstid från starthållplaten. Det är såna avgångar från terminaler som folk kan ifrågasätta argt, genom att hävda att 19:00-avgången minsann går 19:03 enligt deras mobil.
Men detta sker även längs linjerna, trots att man ligger 2-3 minuter sen enligt PC:n. Dvs att folk skriker åt föraren att denne kör för tidigt.

Bältes-Assar

Det är väl så att vissa appar, bl.a SLs egen tror jag, visar realtid i appen utan att det framgår tydligt. Om bussen är sen så kan det hända att systemet lägger på några minuter som föraren sedan kör in.

Det kan alltså vara så att din buss går 19.00 enligt tidtabell, men att den p.g.a en tidigare försening beräknas bli 3 minuter sen. Då visas den som 19.03 i sökningen. Klickar man på den avgången för att se detaljer, så upptäcker man att det står ungefär så här:

19.00 19.03

D.v.s tidtabellstid 19.00, ny beräknad tid 19.03!

Detta är ju inte speciellt användarvänligt, jag kan tänka mig att det blir en del förvirrade kundklagomål. I det här exemplet skulle kunden kunna säga "Bussen skulle gå 19.03 men den gick 19.00" och så svarar entreprenören "Den ska gå 19.00 enligt tidtabellen" och eftersom inget system visar i efterhand vilken information som egentligen presenterats på kundens skärm, så blir buggen aldrig ordentligt bevisad...

Ersa

Kan det vara så att folks appar, som i många fall inte är SL:s egen, utan andra appar som tar del av SL:s information) enbart visar 19:03 utan någon mer förklaring, vid såna här tillfällen?
Hur dessa tre minuter kommer till förstår jag dock inte alls, då detta ofta uppstår vid en startplats, där bussen ofta haft rast en längre tid, endast 50 meter längre bort, utan att minsta försening inträffat.

Bältes-Assar

I SLs app visas numera ganska uppenbart att det är realtid, den överstrukna tidtabellstiden visas samtidigt, även i listvyn.

sl.se visas det inte så, utan där visas bara en tid i listvyn, man vet inte om det är realtid eller tabelltid. Bara om man klickar på en avgång för att expandera, så ser man att tabelltiden finns där också men är överstruken.

Om den visar försening på avgång från starthållplatsen kan det kanske bero på att den har "tittat runt hörnet" och beräknat att en försening från andra hållet ska smitta av sig. Kanske räknar den också överdrivet på framkörningen inom bussterminalen eller tomkörningar från bussgaraget. Det är svårt att förstå hur systemet fungerar.

Men hur som helst är det väl ingen som på allvar säger emot att det är en fördel för kunderna när avgångarna går på fasta minuttal, överallt där bussomloppen och linjelängderna och sånt inte försvårar det. Världen över är det trots allt mycket vanligt!

Ersa

Avgångar på fasta minuttal har ju egentligen inget med ämnet att göra, då även nutidens avgångar med minuttal som 59, 17, 31, 46 osv drabbas precis lika hårt av den där "realtiden" som folk får för sig är tidtabellens tid.
De gamla fasta tiderna med 0 eller 5 som slutsiffra för avgångar och hålltider är något som i åtminstone SL-trafiken varit historia i lite mer än tio år nu. Rätt fascinerade överlag att folk i gemen (inte specifikt här i forumet) idag plötsligt kan reagera över såna saker som ändrades för över tio år sedan.

Påstår undertecknad, som än idag inte riktigt vant sig vid att Rapport och Aktuellt bytte tv-kanaler med varandra där nån gång omkring millenieskiftet... ::)