Meinfernbus kommar till Sverige och Danmark !

Startat av busexperte, 19 april 2015, 20:10:11 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

busexperte

Tysk största expressbussföretaget www.meinfernbus.de - flixbus.de planerar nu att starter linjer till / i Sverige och Danmark i framtiden ocksa !

Aktuellt finns flera lediga arbetsplatser för svensktalande personer i München vid flixbus.de kontor i München och i Berlin vid meinfernbus.de !
F.ex. för nya svensk websidan, linjenätet, sökning fra busspartner som vill koopererar, telefonhotline, kund-E-Post-svar, facebooksidan m.fl. .

Där finns ocksa möjligheter för resbussföretaget att kooperarar som "Busspartner" samt för chaufförer som vill köra f.ex. i linjetrafik till Hamburg eller Berlin i framtiden.

Linjestart räknas i 4. Kvartalet 2015 men kanske blir ocksa 1. kvartalet 2016.

Konkurrenten Stagecouch-Souter-Gruppen räknas med att dom kommar i 2016 (prognos !) till Sverige med Megabus.com eller systerbolaget till Onnibus.com .
Dom har alltid egna vanHool Astromega bussar - men det finns arbetsplatser för chaufförer och disponenter i framtiden ocksa.

Sa det blir i framtiden 2 olika stora buss-bolaget i Sveriges fjärrbusstrafik !

busexperte

Numera har Meinfernbus mer än 150 "Busspartner" - det betyder turistbussbolaget som kör i samarbete med takvarumärke Meinfernbus linjer i Tyskland och Europa.
Listan finns här inkluderat busstyper och linjer: http://meinfernbus.de/uber-uns/unsere_buspartner.html
F.ex. väljer HÖNER REISEN - sa ser du linjen Hamburg-Köln med VOLVO 9900 och VOLVO 9700.
Väljer Reisebusunternehmen Maik Eckinger - sa ser du linjen Gera-Halle-Berlin med Scania Higer Touring samt foto.

Meinfernbus har nu ocksa öppnat egna kontoret i Italia och Frankrike och vill bli den största fjärrbussvarumärke i Europa ! Planerad är ocksa egna nationala bussnätet i olika länderna.

I Sverige och Danmark sökes aktuellt turistbussbolaget som vill köra f.ex. Hamburg/Berlin-Köbenhavn-Göteborg/Stockholm. Betalningsystemet är sa att bussföretagetsägare far en fixat pris per varje kilometer (€ 1,XY) plus en tilläg per varje transporterat passagerare. Om man har en samarbetskontraktet med Meinfernbus kan man välja att köpa nya bussarna till specialpris pa bankkredit.

Jan

Något som man i Sverige är dåliga på när det gäller expressbusstrafiken, är att tala om att man finns. En annan sak är att man helst kör där andra kör, typ ny konkurrens på Arlanda till Stockholm och VVS?
I branschen 37 år

Carl Eric

Citat från: Jan skrivet 06 maj 2015, 20:27:02 PM
Något som man i Sverige är dåliga på när det gäller expressbusstrafiken, är att tala om att man finns. En annan sak är att man helst kör där andra kör, typ ny konkurrens på Arlanda till Stockholm och VVS?

För att inte tala om Västerås - Arlanda, där det fr o m 18 maj kommer att finnas 38 (!) avgångar om dagen i vardera riktning!
28 år, bussnörd sedan barnsben. Uppvuxen i Nacka-Värmdö, nu boende i Skövde. Arbetar som präst i Svenska kyrkan!
Har kört buss för Nobina och Barks Buss. På min Instagram finns bilder från mina år som busschaufför!

busexperte

Jasa om det gäller privat finanserad expressbusstrafiken sa är det normalt att företagare börjar och koncentrera sej pa största förbindelse, huvudsträckorna mellan största byerna.

F.ex. mellan München och Stuttgart-omradet finns 88 avgangar och högt konkurranse men vissa andra byer i Tyskland har fortfarfende ingen expressbusstrafik eller där finns monopolet med endast 1 bolaget.

https://www.busliniensuche.de/suche/?ShowTrain=False&From=m%C3%BCnchen&To=Stuttgart&When=2015-06-21&Company=Alle+Busunternehmen&Passengers=1&SearchMode=2&Radius=50000

Sa om man kommar fra söder till Sverige är E6an, E4an och E22an bästa möjligheterna. Och aktuella expressbuss-biljettpriserna i Sverige är högt, sa det blir stort chans för billigare linjer. Mälmö-Stockholm eller Göteborg för en hundralapp (svenska kronor) - det kan bli attraktivt.

Men jag tror ej att Meinfernbus eller Megabus kommar att starta busstrafiken mot Arlanda.

Lars-Håkan_E

Man måste tänka på att underlaget är mer än 10 ggr större i Tyskland, att köra för 100 SEK Stockholm-Malmö kommer aldrig att löna sig om man samtidigt ska erbjuda mer än typ en avgång/dag, det finns inte idag något underlag av kunder som är intresserade av att åka buss i 9-10 timmar när man kan flyga eller ta tåget för ett par hundringar till.

busexperte

Mhmmm - de kanske visar framtiden. Om man har extremt billigt expressbusstrafik som f.ex. Onnibus.com eller Polskibus.com sa blir det en stor antal nya resenär. Det betyder att folket sittar normalt hemma - men om det är extremt billigt sa tar man en bussresa till en annan stad istället. Med samma system opererar ocksa billiga flygbolaget som bjuder pa f.ex. Tyskland-London för €uro 9,99 (Ryanair). Vid Onnibus.com i Finland finns pressinfo att mer än 30% av resenär är fra denna typ "nöje-resenär". Aktuella "klassiska" expressbussar (Swebus, Eurolines etc.) har endast "normala" resenär som maste resar fra A till B - det finns manga lediga platser i busserna och biljettpriserna är ganska högt.  Dom "moderna" expressbussar kör oftast med största dubbeldäckare och haller biljettpriserna sa lagt, att det blir en mix fra "normala" resenär och "nöjes-resenär", koncepten är att man har bussen nästan 100% fullbokat.
Speciellt under 2014 var det i Tyskland sa billigt att det fanns biljetter för ca. 5,- Euro fra nästan alla byerna i Östra-Tyskland till Berlin samt Hamburg. Och sa är det mycket attraktivt att resa för party eller shopping fra Hamburg, Rostock, Leipzig, Erfurt, Jena eller Dresden vid helgen till Berlin. Delvis var de 2, 3 extrabussarna vid varje avgang och flesta resenär var ungdomer. Naturligtvis är svenska byerna lite mindre oftast - men tar vi f.eks. Gävle, Örebro och Linköping. Om bussresan till Stockholm kostar 200:- eller 300:- stannar folket i sin egna by (=Gävle/Linköping/Örebro). Men om man betaler endast en femtiolapp eller en hundralapp vill resar mycket ungdomar och annat folk oftast till Stockholm. Och en stor del resar ej hela sträckningen - sa om vi tar Malmö-Stockholm kanske 30/40/50% byte i Jönköping/Linköping/Norrköping. Sa kan bussbolaget säljer en stor del fra platserna 2 ganger per resan.

Tänk ocksa pa kryssningsbaterna (VikingLine - TallinkSilja etc.) till Finland - det är nästan samma princip. Som normala bilresenär fra Sverige till Finland är man oftast i en liten grupp, oftast bli det endast 50 eller 70 bil pa bildäket, men om tar liften till restaurangdeck är nästan hela baten fullt med ca. 2000 kryssningsresenär som resar endast för nöje till Finland och tillbaka nästa dagen. Och därför maste man halla denna biljettpriserna extremt lagt att baten blir nästan fullbokat aret om.

busexperte

#7
Nu starter nya linjer fra Malmö och Köbenhavn till Hamburg och Berlin !
Första driftsdag är 3.juni !

Meinfernbus 73
Malmö-Köbenhavn-Rödby-Puttgarden-Lübeck-Hamburg

Meinfernbus N73
Malmö-Köbenhavn-Rödby-Puttgarden-Lübeck-Hamburg

Sa det blir en avgang pa morgonen ca. 9:00 och en avgang i natten ca. 23:00 i varje riktning.
Körtid fra Malmö till Hamburg är knappt 7 timmar.

Biljetter till Hamburg/Lübeck kostar € 25,-
Biljetter till Zürich kostar € 58,-

Tidtabell:
http://meinfernbus.de/unser-angebot/linien/bus-hamburg-malmoe.html

Meinfernbus 032 + N32
Malmö-Köbenhavn-Gedser-Rostock-Berlin
Biljetten fra Malmö till Berlin kostar 28,-, fra Köbenhavn 22,-
1 avgang pa förmiddagen och 1 avgang i natten daglig i varje riktning.
http://meinfernbus.de/unser-angebot/lini...almoe.html

Ersättas gamla Flixbus-linjen över Trelleborg-Rostock med byte i Trelleborg till Skane-Ekspressen.
I Hamburg och Berlin byte till nästan alla andra städerna i Tyskland, Zürich, Mailand, Paris m.fl. .

Dom nya Meinfernbussarna till Paris finns med franska flaggan:

http://www.autobusweb.com/wp/wp-content/uploads/2015/05/accroche-FlixBus-Tour-Eiffel2_images-librement-publiable.jpg

Kanke det blir en grönt buss med svensk flaggan snart i Malmö :) ?
Vem här i forum tar första bilden i Malmö ?
Blir det "normala" bussar eller dubbeldäckare till Sverige ?

Jens Christesen

Mein Fernbus/Flixbus Linie Flensburg-Dresden

Thors-Reisen NF-JZ 1000 | SETRA S 516 HD | 12. April 2015 | Flensburg, Bahnhof

busexperte

#9
Tackar för fina bild fra Flensburg !

Där ska startar redan i Juni ocksa nya tyska Postbus-linjer fra Hamburg över Flensburg till Aarhus och Aalborg !
Och en nya Postbus-linje fra Hamburg till Köbenhavn ! Kan redan bokas pa websidan www.postbus.de !

Pa grund att Meinfernbus startar nu i Sverige fra 3. Juni här en gang till en liten nöje fra deras bokningssystemet för alla bussvänner:

Vid Meinfernbus är det möjligt, att ALLA kan titta varje dag hur mycket personer sittar i framtiden i bussen !

1) Klicka pa www.meinfernbus.de
2) Välja en stad "Von" och "Nach" - f.ex. fra Malmö till Hamburg
3) Välja "Erwachsene" + 40 Personer
4) Välja en datum (f.ex. 4. Juni)
5) Tryck pa "Verbindung suchen"

Det blir aktuellt 40 lediga platser vid bade 2 avganger.

Nu använda man nästan samtidigt en annan dator/tablet/mobile med en annan IP-adress och "boka" en gang till efter samma princip 40 personer.
Om theoretiskt svaren är "nur 38 Plätze frei" vet du, att det är en SETRA 431 DT (totalt 78 platser) och bussen är helt tomt aktuellt.
Om theoretiskt svaren är "nur 12 Plätze frei" vet du, att det är "normala" buss (SETRA 516HD, Tourismo, Lions-Coach, VDL Futura m.fl.).

Sa kan Du för varje meinfernbus-linje och avgang redan i dag titta, hur mycket personer redan har bokat biljett :) .
Om man välja datum 2-3 manader i framtiden kan man ocksa ser storleken fra varje bussen (ca. 48 platser, 53 platser, 78 platser).

Och OBS ! Passa pa om du vill boka ! Det är oftast sa, att priserna blir sänkat kortfristigt om bussen är nästan helt tomt !

busexperte

#10
OBS !

Nya linjen meinfernbus.SE / de med trafikstart 3.juni Hamburg - Malmö blir nästan ingen bokning för 25,- €uro.

Nu har pris sänkt pa ALLA avganger till € 9,-  ! Om alla boka endast 9,- biljetter blir det langtfristigt sa billigt... .
Skanefolket, ha en skön dag i Hamburg ! Men om prisen stigar - väntar med bokning !

Du har redan bokat för € 25,- och nu kostar det endast € 9,- ?
TIPP: Stornera biljetten direkt online själv pa hemsidan, sa far du direkt en "Gutscheincode" / Kupongcode för 25,- och kan nytt boka 9,- tur och 9,- retur och har en nytt kupong 7,- tillgodo för nästan resa inom 12 manader ! Det tar endast 1 minut. Storneringar vid Meinfernbus är 100% gratis om man akcepterar en Kupongcode för nästa resan.

busexperte

#11
http://www.touristik-aktuell.de/nachrichten/verkehr/news/datum/2015/06/02/flixbus-faehrt-nach-kopenhagen-und-malmoe/

I morgon är trafikstart mot Malmö. Det ska blir senare 4 avganger dagligen mellan Hamburg och Malmö.

Fra juli ska enkelbilljet kostar 25,- Euro - sa om du vill ha utflykt till Tyskland bokar nu snabbt för € 9,- i Juni.

OBS ! LAGPRISAKTION med biljetter för € 9,- fra Malmö till Hamburg eller Berlin gäller för bokningar till 5. juni.
Resdagar kan du välja under hela juni-manad, men man maste bokas biljetten senast 5. juni !

Sa om du vill resa billigt till Hamburg eller Berlin med splitternya buss boka NU !


Niklas Bygdestam

Bara Malmö nu alltså. När kan det bli aktuellt för Meinfernbus att köra vidare till Stockholm och Göteborg?

När det gäller Göteborgsdelen undrar jag om de rentav har haft funderingar att fortsätta till Oslo när de ändå är igång på sträckan?
Jag är växelvis boende i Uppsala och i Belgrad. Granskar därför fordon, trafik och infrastruktur ur två länders perspektiv.

busexperte

Jasa - det vet man inte... . Aktuellt expandera Meinfernbus kraftigt mot Frankrike, jag räknar med att ocksa mot Italia kommar fler linjer. I denna 2 länderna är expressbusstrafik nu liberaliserad, konkurrenten Megabus har meddelad, att man vill bygga up där landstäkande nätet, sa Meinfernbus vill förmodligen bli snabbare... . Samma är det i Holland och Belgien.

Jag persönligen räknar ocksa under 2015/2016 med en nya "Souter-nätet" . Det betyder, att man har "plötsligt" en landstäckande nätet. Poland (Polskibus) och Finland (Onnibus) är snart relativt färdigt i stora delarna fra landet, sa kanske nästa blir SVERIGE (?) eller Tschechien/Slovakia (?). Möjligtvis delar man sej upp, i vest satsar Stagecouch-Souter pa Megabus och i norr och ost pa egna nationala märken (Polskibus/Onnibus).

Sa jag tänkar, att Meinfernbus vill säkert kommar till Stockholm och Göteborg - men om det blir 2015 eller 2016 det är osäckert. För bade 2 konkurrenterna är Sverige attraktivt. Aktuella priserna är ganska högt och man behövs endast en liten antal bussarna för en nätet p.g.a. de flesta storstäderna finns längs 3, 4 Europavägar... . Att man fortsättar mot Oslo är logisk - men ej säkert... . Nätidee Sverige: 1) E6, 2) E4, 3) E22, 4) E18, 5) E20 - är möjligt med endast ca. 10-15 bussarna. Sa det blir i framtiden mer konkurranse med 4-stjärna-bussar (Swebus, Nettbus (4-5*), Kystbuss m.fl., men om Stagecouch-Souter kommar till Sverige har dom monolopet i billiga 3-stjärna segmentet... .  Och kanske det blir stora problemer i framtiden för bussbolaget med "mondpriser" (Eurolines, Student-Agency, Scandibuss etc.). 

bussexperte

Här finns fotolink fra nya Meinfernbus-Flixbus expressbussen som trafikerar Malmö-Köbenhavn-Lübeck-Hamburg:

http://static.wixstatic.com/media/ec1225_85585ffbd64d48c68ff3e9945b9a1745.jpg_srb_p_504_378_75_22_0.50_1.20_0.00_jpg_srb

(vid avgang i Hamburg centralterminalen)

http://static.wixstatic.com/media/ec1225_c3cf3190afbc4a4baf505186c1ba5ff0.jpg_srb_p_504_378_75_22_0.50_1.20_0.00_jpg_srb

(pa färjan Puttgarden-Rödby)

http://static.wixstatic.com/media/ec1225_4077e61fea294c7e8241e6029c0ff0bf.jpg_srb_p_532_399_75_22_0.50_1.20_0.00_jpg_srb

(vid ankomst framför Savoy Hotellet i Malmö Central)

Bussen är en Mercedes Tourismo Euro 6 3-axler och kommar fra Elite Trafik i Hamburg (en dottarbolaget fra Bergkvarabuss)