Buss-Snack

Övriga forum => Vägforum => Ämnet startat av: Staffan Sävenfjord skrivet 27 augusti 2011, 08:55:58 AM

Titel: Intressant lösning i Vänersborg när Dalbobron stängs
Skrivet av: Staffan Sävenfjord skrivet 27 augusti 2011, 08:55:58 AM
En vägfärja kan användas till mycket. Några enstaka har blivit ombyggda till flytande krogar. Men har det hänt att de används som bro någonstans? Alltså inte ersatt en bro utan utgjort en bro. Så är i alla fall fallet i Vänersborg när Dalbobron är stängd i tre veckor för ombyggnad. Enligt uppgift kommer färjan från Furusundsleden. Två gånger per dygn viker färjan åt sidan för att släppa fram båtar. Det är dock mest fritidsbåtar eftersom man passar på när Göta älv och Trollhätte kanal samtidigt är avstängda för ombyggnad av slussar.

http://www.vanersborg.se/kommunen/forvaltningar/samhallsbyggnadsforvaltningen/nyhetsarkivsamhallsbyggnad/nyhetsarkivsamhallsbyggnad/vagfarjaersatterdalbobron.5.4adae14f13160b058a780006080.html

På min egen fråga om det har hänt förut hittade jag svaret: jo, det hände för 30 år sedan också. På samma plats som nu.
Titel: SV: Intressant lösning i Vänersborg när Dalbobron stängs
Skrivet av: Mats Karlsson skrivet 27 augusti 2011, 17:19:04 PM
Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 27 augusti 2011, 08:55:58 AM
....
På min egen fråga om det har hänt förut hittade jag svaret: jo, det hände för 30 år sedan också. På samma plats som nu.

Färjan skall ligga på exakt samma ställe där gamla Dalbobron fanns fram till ca 1962. Det var också där färjan låg förra gången Dalbobron erhöll översyn, vilket är snart 31½ år sedan, nämligen i mars-april 1980. Då hade jag äran att få passera färjan ett antal gånger med buss. Max hastighet var 20 km/tim ombord. Det dunkade och slog rejält när man åkte på och av färjan och gungade en del pga tungt fordon. När man kom av färjan på östra sidan var det en lång uppförsbacke i vänstersväng. Med lastad buss gick det tungt uppför denna backe, när hästkraftantalet "bara" var 190 hk om man hade ScV BF76 på linjen.  
Titel: SV: Intressant lösning i Vänersborg när Dalbobron stängs
Skrivet av: Riksväg13 skrivet 27 augusti 2011, 17:39:12 PM
Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 27 augusti 2011, 08:55:58 AM
En vägfärja kan användas till mycket. Några enstaka har blivit ombyggda till flytande krogar. Men har det hänt att de används som bro någonstans? Alltså inte ersatt en bro utan utgjort en bro. Så är i alla fall fallet i Trelleborg när Dalbobron är stängd i tre veckor för ombyggnad. Enligt uppgift kommer färjan från Furusundsleden. Två gånger per dygn viker färjan åt sidan för att släppa fram båtar. Det är dock mest fritidsbåtar eftersom man passar på när Göta älv och Trollhätte kanal samtidigt är avstängda för ombyggnad av slussar.

http://www.vanersborg.se/kommunen/forvaltningar/samhallsbyggnadsforvaltningen/nyhetsarkivsamhallsbyggnad/nyhetsarkivsamhallsbyggnad/vagfarjaersatterdalbobron.5.4adae14f13160b058a780006080.html

På min egen fråga om det har hänt förut hittade jag svaret: jo, det hände för 30 år sedan också. På samma plats som nu.


Det låter knäppt. Det är ju huvudutfarten västerut/norrut enligt Eniros kartor. Trafiken går ju rakt genom ett bostadsområde. Kunde man inte leda om hela trafiken via närliggande Trollhättan/Stallbackabron rakt av?

Hur fungerar det i praktiken?
Titel: SV: Intressant lösning i Vänersborg när Dalbobron stängs
Skrivet av: Mats Karlsson skrivet 27 augusti 2011, 17:54:06 PM
Citat från: Riksväg13 skrivet 27 augusti 2011, 17:39:12 PM
Det låter knäppt. Det är ju huvudutfarten västerut/norrut enligt Eniros kartor. Trafiken går ju rakt genom ett bostadsområde. Kunde man inte leda om hela trafiken via närliggande Trollhättan/Stallbackabron rakt av?

Hur fungerar det i praktiken?
Fram till 1962 gick huvudtrafiken mellan Göteborg och Karlstad den väg som färjan kommer att utgöra, så det är alltså gamla genomfarten för dåvarande riksväg 7 som utnyttjas (blev riksväg 45 år 1962). Numera går all genomfartstrafik (=E45) utanför Vänersborg via Båberg och Trollhättan, så det är bara lokal trafik som går över Dalbobron och denna kommer säkert att flyta bra. Det gick ju bra för 31½ år sedan då dåvarande riksväg 45 även gick över bron!!
Titel: SV: Intressant lösning i Vänersborg när Dalbobron stängs
Skrivet av: Staffan Sävenfjord skrivet 27 augusti 2011, 18:10:50 PM
Citat från: Mats Karlsson skrivet 27 augusti 2011, 17:19:04 PM
Trelleborg? Du menar nog Lilla Paris eller Vänersborg!



Ja, det blev lite fel där. :-[ Men det blev i alla fall rätt i rubriken. Och jag har rättat  min text nu. Tack för påpekandet.
Titel: SV: Intressant lösning i Vänersborg när Dalbobron stängs
Skrivet av: Staffan Sävenfjord skrivet 27 augusti 2011, 18:16:12 PM
Citat från: Riksväg13 skrivet 27 augusti 2011, 17:39:12 PM
Det låter knäppt. Det är ju huvudutfarten västerut/norrut enligt Eniros kartor. Trafiken går ju rakt genom ett bostadsområde. Kunde man inte leda om hela trafiken via närliggande Trollhättan/Stallbackabron rakt av?

Hur fungerar det i praktiken?

Förutom det Mats redan påpekat om att Dalbobron numera inte är någon genomfartsled så är det också starkt begränsad framkomlighet på Stallbackabron eftersom bara ett körfält i varje riktning är öppet  på grund av vägarbeten. Det finns ytterligare en bro över Göta älv i Vänersborg på Edsvägen så alternativ finns redan. Det brukar dock vara ganska mycket trafik där så det behövs nog en utfart till.

Vad är det som är knäppt? Jag tycker det är en strålande idé.
Titel: SV: Intressant lösning i Vänersborg när Dalbobron stängs
Skrivet av: BMJ skrivet 28 augusti 2011, 03:21:33 AM
Dock kommer de broar som är tillgängliga för trafik (Gropbron- Edsgatans förlängning, och klaffbron i Trollhättan) att konstant vara i nedfällt läge då tidpunkten för Dalbobrons reparation är vald med omsorg. Slussarna i Trollhätte kanal kommer även de att repareras och underhållas under aktuell period, således är kanalen stängd för all trafik under tiden.
Titel: SV: Intressant lösning i Vänersborg när Dalbobron stängs
Skrivet av: Riksväg13 skrivet 28 augusti 2011, 14:58:17 PM
Tack, Mats och Staffan, för klargörandet. Jag är helt obekant med dessa trakter (förutom en ren genomresa en gång), och utgick från länken i startinlägget och  kartor på nätet när jag skrev min kommentar. Jag förstår nu bättre hur man tänker.

Det fanns alltså en bro där den tillfälliga färjetrafiken nu ska gå, och den är numera borta?
Titel: SV: Intressant lösning i Vänersborg när Dalbobron stängs
Skrivet av: Mats Karlsson skrivet 28 augusti 2011, 16:16:02 PM
Citat från: Riksväg13 skrivet 28 augusti 2011, 14:58:17 PM
Det fanns alltså en bro där den tillfälliga färjetrafiken nu ska gå, och den är numera borta?
Ja, den gamla Dalbobron fanns där som färjan nu skall ligga. De gamla brofästena finns delvis kvar och likaså anslutningsvägarna på ömse sidor. Det var på sin tid en svängbro som svängdes undan när båtarna kom. När den nya Dalbobron togs i bruk (1962 tror jag att det var), plockades den gamla bron bort. Den nya bron är i stället en högbro som inte behöver öppnas så ofta, eftersom de flesta fritidsbåtarna går inunder. Med den ökande fritidsbåttrafiken blev det väldigt besvärligt att hela tiden öppna den gamla bron, speciellt som vägtrafiken också ökade kraftigt.

http://sv.wikipedia.org/wiki/Dalbobron  
Titel: SV: Intressant lösning i Vänersborg när Dalbobron stängs
Skrivet av: Lars skrivet 29 augusti 2011, 03:54:15 AM
Det är Linea som nu ligger tvärs över Göta Älv ttela.se (http://ttela.se/start/vanersborg/1.1337071-linea-gor-sig-redo-for-tjanst). Mer länkar i Läs också-rutan.
Titel: SV: Intressant lösning i Vänersborg när Dalbobron stängs
Skrivet av: Dson skrivet 29 augusti 2011, 10:59:35 AM
Har Linnea personalhytter osv så att besättningen kan vara någonstans när de inte är i tjänst? Seglatsen Stockholm - Vänersborg lär ju ta åtminstone några dagar, vilket på ett "normalt" fartyg sällan är några problem, eftersom besättningen ändå bor ombord, men hur gör man med Linnea?
Titel: SV: Intressant lösning i Vänersborg när Dalbobron stängs
Skrivet av: Kristofer skrivet 29 augusti 2011, 12:32:44 PM
Citat från: Dson skrivet 29 augusti 2011, 10:59:35 AM
Har Linnea personalhytter osv så att besättningen kan vara någonstans när de inte är i tjänst? Seglatsen Stockholm - Vänersborg lär ju ta åtminstone några dagar, vilket på ett "normalt" fartyg sällan är några problem, eftersom besättningen ändå bor ombord, men hur gör man med Linnea?

Enligt http://ttela.se/start/vanersborg/1.1329321-linea-bordar-vanersborg (http://ttela.se/start/vanersborg/1.1329321-linea-bordar-vanersborg) hade man husvagnar ombord under resan för att kompensera för bristen på hytter.