Huvudmeny

Vad säger man.

Startat av Janne Rickman, 26 mars 2008, 20:21:55 PM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Optimal

Citat från: Yujin Zhang skrivet 26 mars 2008, 21:58:09 PM
Kanske för att blåvagnar står inne i hallen där det inte är minusgrader? (Är väl +10 eller +12 inne i röda rummet).

Jo. Björknäs Har ju typ ingen värme i deras vagnar. Såg ett stort rökmoln komma från en Gammal Volvo när den skulle ut från hallen. 3866 eller 3966 var vagnen

homer

#16
http://svt.se/svt/jsp/Crosslink.jsp?d=33538&a=1096257&lid=puff_1096344&lpos=lasmer

ganska värdelöst reportage, men är de nyhetstorka så är de...

Detta inlägg är hopslaget med den redan befintliga tråden i samma ämne.
//Admin

Cero

Citat från: Lars Ödlund skrivet 26 mars 2008, 21:35:02 PM
Synd om Dagge i Tyresö som får klä skott för detta.

Det brukar vara någon mellanchef en bit ner i hierarkierna som får klä skott för andras misstag, försumligheter, nedskärningar och fattade (i dubbel bemärkelse) beslut. Det här är också en situation lik den i många branscher, speciellt när kunden är offentlig sektor, där leverantören mycket väl ser problem som borde åtgärdas, priser som borde höjas, omöjliga krav från kunden, etc, men inte vågar/kan säga ifrån för då ryker kontraktet all världens väg. Istället tiger man still, är nöjd med att få kontraktet och hoppas att saker löser sig kemiskt.

Henasa

Batterier har ju bara en viss livslängd och klarar ju bara ett visst antal djupurladdningar som det handlar om. Sen ska man ju veta att det finns olika kvaliter även på batterier. Ett batteri som klarar mera djupurladdningar blir ju klart dyrare. För inte tala om hur dyrt bly har blivit.

Taxameter är ett kapitel för sig. Själva taxametern ska inte dra speciellt mycket när det inte är i funktion. Viss skrivare kan ligga på konstant ström och dra lite. Skulle gissa på att en taxameter drar 0,3Amp/h. Men med en taskigt installation kan det bli värre.

I slutet på 90-talet hade vi 6st Volvo V70 Diesel med samma utrustning. Megatax + komradio. 5 bilar hade problem med urldaddade batterier medans den sista gick 2,5 år innan vi fick överhuvudtaget ge den starthjälp. Denna sista bil var ingen dubbel-passbil.

Det finns ju rampkopplingar som värms upp med frärrvärme. Tro dessa funkar dra. För att komma undan batteritorsk skulle man ju ganska lätt kunna montera solceller på fordonets tak. Ju mindre generatorn får ladda desto längre håller den. Remmarna skriker mindre osv.

/Henrik

David S

Varför inte ha som ambulanserna har. En kabel ur väggen o rakt in i ett utag på bussen? Instalerar man bara rätt typ av spänningsomvandlare borde det väll inte bli nå problem?

Clabbe

Kostenheten i kommunen har köpt en Transit med lift, de har samma problem p g av att den bara har ett batteri. Den kan inte starta ibland under rundan till dagis mm.
Monterat underhållsladdare med motorvärmaren och har föraren motorn igång vid last/lossning så funkar det, men det har mött reaktioner.


Jonas M. Bobjörk

Citat från: Niclas Andersson skrivet 26 mars 2008, 22:04:48 PM
Största problemet är nog att batterierna blir utmattade i förtid eftersom många förare står vid ändhållplatserna med full belysning, värmefläktar, buss-pc, kameraövervakningen och dyl med avstängd motor. Sen startas bussen upp och batterierna laddas upp igen för att sedan göra om samma procedur igen.
Om denna procedur upprepas upp till 20 ggr om dagen kan man förstå att batterierna inte håller måttet ganska snart.

//Niclas

Ja är det mörkt ute så är det klart man har belysningen i bussen på. Och tomgång kan man ju inte stå på mer än  en minut.
BussPC och kameraövervakningen är svår att slå av.

Niclas Wennerlid

Givetvis kan du inte slå av Buss-pc och kameraövervakning men du kan slå av belysningen i bussen och värmefläktarna om du står vid en ändhållplats en längre stund.
Fick du inte lära dig det på linjeutbildningen? Det är praxis på Busslink i alla fall.

//Niclas

Karsten

Citat från: Niclas Andersson skrivet 29 mars 2008, 17:03:46 PM
Givetvis kan du inte slå av Buss-pc och kameraövervakning men du kan slå av belysningen i bussen och värmefläktarna om du står vid en ändhållplats en längre stund.
Fick du inte lära dig det på linjeutbildningen? Det är praxis på Busslink i alla fall.

//Niclas

Ja, verkligen! Det är mer och mer vanligt att man ser kolleger som tomkör eller står still och reglerar men ändå har en massa lampor och lysrör tända. Varför?

Ersa

Citat från: Karsten skrivet 29 mars 2008, 19:11:05 PM
Ja, verkligen! Det är mer och mer vanligt att man ser kolleger som tomkör eller står still och reglerar men ändå har en massa lampor och lysrör tända. Varför?

Man kan ju fråga sig detta. Ljudet från värmefläktar samt ljuset från sjukhusbelysningen bak är då inget jag finner roande när jag vill "vila" i tom buss.

Karsten

Citat från: Verspieder skrivet 29 mars 2008, 19:16:10 PM
Man kan ju fråga sig detta. Ljudet från värmefläktar samt ljuset från sjukhusbelysningen bak är då inget jag finner roande när jag vill "vila" i tom buss.

Det är lustigt, här om dagen tomkörde jag från Mölnvik till Slussen och framför mig gjorde en kollega likaså med en annan vagn. Så fort han satte bussen i rörelse tändes full innerbelysning och så var det hela vägen till stan och under reglertiden i Slussen. Snacka om att "elda för kråkorna"!

Ersa

Citat från: Karsten skrivet 30 mars 2008, 01:02:49 AM
Det är lustigt, här om dagen tomkörde jag från Mölnvik till Slussen och framför mig gjorde en kollega likaså med en annan vagn. Så fort han satte bussen i rörelse tändes full innerbelysning och så var det hela vägen till stan och under reglertiden i Slussen. Snacka om att "elda för kråkorna"!

Är det inte krav på läslampor och nattbelysning kring Björknäs/Värmdö?  ;)

Karsten

Jo, när jag kör! Såvida minst 50% av läslamporna fungerar, i annat fall blir det tyvärr operationssalsbelysning.

Jonas M. Bobjörk

Citat från: Niclas Andersson skrivet 29 mars 2008, 17:03:46 PM
Givetvis kan du inte slå av Buss-pc och kameraövervakning men du kan slå av belysningen i bussen och värmefläktarna om du står vid en ändhållplats en längre stund.
Fick du inte lära dig det på linjeutbildningen? Det är praxis på Busslink i alla fall.

//Niclas

Skall jag låta passagerarna stå utanför å glo i 5 minuter då?