Söndagsbild del 4

Startat av Jona, 16 september 2007, 11:36:07 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Jona

HEJ

Nu har det väl blivit dags för del 4 i serien. Tyvärr har min hemsida totalhaverat så dessa 2 bilder ligger i en tempmapp på mitt gamla telia-konto vilket innebär problem för er som vill spara bilden på egen dator. Hemsidan bör vara i drift till nästa del av söndagsbild, hoppas jag.

Denna vecka är det dags för en bild från Skelleftebuss och som vanligt så har jag som mål att det ska vara en miljöbild.


I denna lilla världsmetropol Renfors längs Burträskvägen så kommer det strax före 8 på morgonen hela 4 bussar.
En från Burträsk via Bursiljum och Mjödvattnet som efter detta kör direkt till Burträsk via Bodbysund. Denna buss har en kamrat som går motsatta ritning. Sedan har vi Bussen som går Burträsk - Bodbysund - Hjoggböle - Skellefteå.
Denna förstärks med gamla Skelleftebuss 118 som börjar sin färd i denna by och extrakör till staden och sedan vidare till Kaplanskolan. Jag står med ryggen mot Burträskvägen och denna 6 kilometer långa grusväg leder till byn Mjödvattnet.


Bonusbilden blir från Södra Hedensbyn, den med skarpa ögon ser att bussen fortfarande har texten Norsjöbuss.
Men det är Skelleftebuss som kör ändå, ommärkningen gjordes ett tag senare.

Kamera = Olympus - Camedia 360

MVH Jona
MVH Filosofen Jona

Ulf Broman

Citat från: Jona skrivet 16 september 2007, 11:36:07 AM
I denna lilla världsmetropol Renfors längs Burträskvägen så kommer det strax före 8 på morgonen hela 4 bussar.
En från Burträsk via Bursiljum och Mjödvattnet som efter detta kör direkt till Burträsk via Bodbysund. Denna buss har en kamrat som går motsatta ritning. Sedan har vi Bussen som går Burträsk - Bodbysund - Hjoggböle - Skellefteå.
Denna förstärks men gamla Skelleftebuss 118 som börjar i denna byn och extrakör till staden och sedan vidare till Kaplanskolan. Jag står med ryggen mot Burträskvägen och denna 6 kilometer långa grusväg leder till byn Mjödvattnet

MVH Jona

Intressantl. Har Du någon bild från Renträsk när man ser de flesta bussarna på en gång? Enligt tidtabellen har ju bägge bussarna på linje 228 anslutning till Skellefteå. Fast, jag undrar varför turen 22804 har anslutning till 22604, eftersom de enligt tidtabellen verkar gå exakt samma väg från Burträsk till Renträsk. Eller gör de inte det?

Jona

Citat från: Ulf Broman skrivet 16 september 2007, 11:57:00 AM
Intressantl. Har Du någon bild från Renträsk när man ser de flesta bussarna på en gång? Enligt tidtabellen har ju bägge bussarna på linje 228 anslutning till Skellefteå. Fast, jag undrar varför turen 22804 har anslutning till 22604, eftersom de enligt tidtabellen verkar gå exakt samma väg från Burträsk till Renträsk. Eller gör de inte det?

PS Renfors heter byn. Den ena turen kör ju via småbyarna först, den andra turen tror jag extrakör åt turen på Linje 226 till Skellefteå och dom får också byta till Skelleftebuss 118 i Renfors. Dom 2 bussarna på linje 228 kör alltså i en ring, varsin väg så att säga. Så svaret på din fundering borde bli att den ena är extrabuss åt den andra.

Tyvärr har jag inga bilder på alla bussar samtidigt. Bytet sker på 2 olika sidor om vägen och kameran var riktad mot grusvägen, inte asfalterade vägen.
MVH Filosofen Jona

Ulf Broman

Citat från: Jona skrivet 16 september 2007, 12:04:15 PM
PS Renfors heter byn. Den ena turen kör ju via småbyarna först, den andra turen tror jag extrakör åt turen på Linje 226 till Skellefteå och dom får också byta till Skelleftebuss 118 i Renfors. Dom 2 bussarna på linje 228 kör alltså i en ring, varsin väg så att säga. Så svaret på din fundering borde bli att den ena är extrabuss åt den andra.

Tyvärr har jag inga bilder på alla bussar samtidigt. Bytet sker på 2 olika sidor om vägen och kameran var riktad mot grusvägen, inte asfalterade vägen.

Äsch, så slarvigt av mig att skriva fel.
Tack för infon. Speciellt Renfors-bilden tycker jag är typisk för dig, med en välkomponerad bild med bussen som en del av landskapet, utan att bussen för den del förlorar sin roll! Uppskattar att Du tar dig tid att ta dig så långt ut (även om jag gärna skulle sett alla bussar i Renfors på en gång :D).

Jona

Citat från: Ulf Broman skrivet 16 september 2007, 13:15:03 PM
Äsch, så slarvigt av mig att skriva fel.
Tack för infon. Speciellt Renfors-bilden tycker jag är typisk för dig, med en välkomponerad bild med bussen som en del av landskapet, utan att bussen för den del förlorar sin roll! Uppskattar att Du tar dig tid att ta dig så långt ut (även om jag gärna skulle sett alla bussar i Renfors på en gång :D).

Tack, men nu är det inte mig du ska berömma och tacka. Alla ära till Krille som släpar mig runt, gör allt jobb åt mig och trycker ner avtryckaren åt mig. Eller ja, ungefär så går det till.

/J
MVH Filosofen Jona

Jona

#5


HEJ

Har gått igenom min bild-mapp från dagen och kan se det jag trodde, jag hade inga fler bilder som är visningsvänliga från dessa bussar utom just denna bild. Detta är kamraten som kör motsatta färdvägen jämfört med buss 290 på tidigare bild.
Här ser man också fotplatsen jag använde då bilden på 290 togs stog jag ganska nära reflexsstolparna på andra sidan korsningen men flyttade mig cirka 5 meter för att kunna fota bussen som annars skulle svängt över mina fötter.

Intill det gula huset i bakgrunden så sker resande-utbytet mellan dom olika bussarna. Denna dag så fanns alltså 118, 206 och 290 här, vilken som var den ordinarie bussen mot staan vet jag inte då jag inte har någon bild på den, slängdes direkt på grund av dålig kvalitet och oscärpa.

/Jona
MVH Filosofen Jona

Jonas Strömblad

Citat från: Jona skrivet 16 september 2007, 13:29:16 PM
Tack, men nu är det inte mig du ska berömma och tacka. Alla ära till Krille som släpar mig runt, gör allt jobb åt mig och trycker ner avtryckaren åt mig. Eller ja, ungefär så går det till.
/J

I vilket fall så blir bilderna från både dig och Krille bra! Så jag kan bara säga att jag håller med Ulf i berömmet.
/J

Greger Larsson

En reprisbild från Renfors-korsningen under annan regim. Som synes kan väntan på anslutande buss nyttjas till översyn av torkarblad t ex.
Angående Ulf Bromans frågor om upplägget i trafiken så känner jag naturligtvis till det -utan och innan- med alla krumbukter eftersom jag dels kört linjerna, dels bor ganska nära. Men... som sagt, upplägget är lite komplicerat så jag får säga som Ingemar Stenmark: -Det är ingen mening att förklar´ för den som int´ begrip´.


Krille

Men SÅÅÅÅÅ komplicerat äre väl inte!

1. Ordinarie vagn från Burträsk (vid fototillfället 205)
2. Extra vagn från Renfors (vanligtvis 118)
3. 2 st 228:or som möts i Renfors där resandeutbyte sker

1+2 vidare till Skellefteå, 228:orna vidare till Burträsk.

Visst vart de där rätt...? :)

/K

Greger Larsson

Ungefär..

Ordinarie 226:an brukar ofta bli fullsatt i utfarten från Burträsk och därefter gå direkt. Sena 228:an plockar därför upp resterande och lämnar över till 118 (som startar som skolbuss i Bergnäs/Sidtorp) för vidare transport mot stan. Den tidiga 228:an går via Bursiljum/Berget på återvägen mot Burträsk.

GL

Ulf Broman

Citat från: Greger Larsson skrivet 17 september 2007, 17:59:14 PM
Ungefär..

Ordinarie 226:an brukar ofta bli fullsatt i utfarten från Burträsk och därefter gå direkt. Sena 228:an plockar därför upp resterande och lämnar över till 118 (som startar som skolbuss i Bergnäs/Sidtorp) för vidare transport mot stan. Den tidiga 228:an går via Bursiljum/Berget på återvägen mot Burträsk.

GL

Jag missade nog att Jona skrev att 118 utgår från Renfors, och när man hör att ordinarie 226 redan är full, så verkar det ju kristallklart. :)

Krille

När vi lika är inne på Burträskområdet.
På andra vägen till Burträsk, nämligen Skråmträsk, görs ju åxå nån specialare morgontid.
Finns en linje 227 som tydligen går runt själva Skråmträsket,
och sen vad jag fattat det, plockar upp resenärer från Bastuträsk på väg mot stan.
Detta bör nog Greger veta mer om!

/K

Greger Larsson

Citat från: Krille skrivet 17 september 2007, 19:07:01 PM
När vi lika är inne på Burträskområdet.
På andra vägen till Burträsk, nämligen Skråmträsk, görs ju åxå nån specialare morgontid.
Finns en linje 227 som tydligen går runt själva Skråmträsket,
och sen vad jag fattat det, plockar upp resenärer från Bastuträsk på väg mot stan.
Detta bör nog Greger veta mer om!

/K

Det är fem bussar som figurerar i Skråmträsk skoldagsmornar:
227(Skelleftebuss) runt sjön och via Nyliden-Gråberg till stan
21(Veolia) från Ske-å 07.40 samkör i Skråm med:
260(Skelleftebuss) som avgått från Bastuträsk 07.10 och sedan förstärker till Burträsk. Resande till Ske-å byter till:
(Veolia nr 2) som förstärker mot stan åt 227 och:
225(Skelleftebuss) som avgått 07.30 från Burträsk.

Glasklart?

/GL

Krille

Citat från: Greger Larsson skrivet 18 september 2007, 19:07:52 PM
Det är fem bussar som figurerar i Skråmträsk skoldagsmornar:
227(Skelleftebuss) runt sjön och via Nyliden-Gråberg till stan
21(Veolia) från Ske-å 07.40 samkör i Skråm med:
260(Skelleftebuss) som avgått från Bastuträsk 07.10 och sedan förstärker till Burträsk. Resande till Ske-å byter till:
(Veolia nr 2) som förstärker mot stan åt 227 och:
225(Skelleftebuss) som avgått 07.30 från Burträsk.

Glasklart?

/GL


Hehe, tjaaa, hyfsat!
Men att det är så mycket folk MOT Burträsk att 21:an behöver förstärkning trodde jag inte.
För försöka ta sej dit någon morgon.
Vet du förresten om förstärkningen Kåge-Anderstorpskolan (direkt) 08.00 finns kvar ännu?

/K