Buss-Snack

Allmänna bussforum => Busstrafik => Ämnet startat av: Buzzlover skrivet 14 oktober 2020, 15:38:41 PM

Titel: Trafikförändingar T21 [Stockholm]
Skrivet av: Buzzlover skrivet 14 oktober 2020, 15:38:41 PM
Som vanligt nu runt Oktober månad har dom planerade permanenta ändringarna kommit ut till allmänheten.
https://www.sll.se/globalassets/5.-politik/politiska-organ/trafiknamnden/2020/9-19-okt.-2020/19-trafikforandringsdokumentet-t21-.pdf
Titel: SV: Trafikförändingar T21 [Stockholm]
Skrivet av: homer skrivet 14 oktober 2020, 20:28:00 PM
väldigt klent med satsningar och väldigt mycket neddragningar hos Waxholmsbolaget
Titel: SV: Trafikförändingar T21 [Stockholm]
Skrivet av: Traesk skrivet 14 oktober 2020, 20:39:09 PM
Avser man verkligen att göra den här förändringen av 55:an utan att förändra trafikeringen av 75:an?
Titel: SV: Trafikförändingar T21 [Stockholm]
Skrivet av: Ulf Berlin skrivet 15 oktober 2020, 16:03:57 PM
Hur man ska spara 3 miljoner på pendeltågen med samma utbud som nu övergår mitt förstånd.../Ulf
Titel: SV: Trafikförändingar T21 [Stockholm]
Skrivet av: Karsten skrivet 15 oktober 2020, 16:22:17 PM
Minskad trafik på Södertäljegrenen sommartid va?




Adminåtgärd: Citat av direkt föregående inlägg borttaget med hänvisning till regel # 9.
Titel: SV: Trafikförändingar T21 [Stockholm]
Skrivet av: Maven skrivet 15 oktober 2020, 17:22:09 PM
Korta tåg på sommaren jämfört med de senaste åren då det bara körts långa tåg p.g.a. Getingmidjans avstängning?
Det beror då på om dessa långa tåg har ansetts vara en del av ordinarie utbud eller om de är en extra beställning, som inte ingår i jämförelsen T21 mot T20.
Titel: SV: Trafikförändingar T21 [Stockholm]
Skrivet av: 846 skrivet 15 oktober 2020, 18:22:50 PM
Ändringen av 55:an är smått obegriplig. Tanto och södra delen av Södra stationsområdet förlorar sin direktförbindelse med cityområdet för att avlasta 53:an??  Linje 50:s avkortning förvånar inte; Keolis misslyckande lansering av stombusslinje 5 visar på hur dåliga Keolis är att prestera ett linjenät som passagerarna efterfrågar. Det var ett stort misstag att överlåta till entreprenören att bestämma över merparten av linjernas dragning.

Sopandet av 55 söder om Slussen samt linje 76 kommer ju för övrigt helt överbelasta linje 2.
Titel: SV: Trafikförändingar T21 [Stockholm]
Skrivet av: 846 skrivet 15 oktober 2020, 18:30:26 PM
Citat från: Traesk skrivet 14 oktober 2020, 20:39:09 PM
Avser man verkligen att göra den här förändringen av 55:an utan att förändra trafikeringen av 75:an?

54:an förlängs från Storängsbotten till Östermalms IP och sedan vidare till Hjorthagen. Hjorthagsborna som vill till Stureplan får ta tunnelbanan. Eller så åker man 54:an till Norra Djurgårdsstaden och byter till 75:an (fast den går ju inte kvällstid). 54:an kan man också åka till Nybroplan och gå till Stureplan. Bra, va?
Titel: SV: Trafikförändingar T21 [Stockholm]
Skrivet av: Traesk skrivet 15 oktober 2020, 20:22:33 PM
Helt vansinnigt. De flesta Norra Djurgårdsstadsbor bor ju inte särskilt nära tunnelbanan. 54:an kommer ju ta en halv evighet. Men så länge 75:an börjar gå mer ofta är det ju inget större problem! Hjorthagsbor klarar sig, de har ju ändå tunnelbanan.




Adminåtgärd: Citat av direkt föregående inlägg borttaget med hänvisning till regel # 9.
Titel: SV: Trafikförändingar T21 [Stockholm]
Skrivet av: Delfinen76 skrivet 16 november 2020, 19:44:39 PM
https://sl.se/aktuellt/trafikforandringar/nytidtabell/
Titel: SV: Trafikförändingar T21 [Stockholm]
Skrivet av: ks skrivet 18 november 2020, 21:36:41 PM
Förändringarna som skall ske i Haninge och Nynäshamn enligt SLL finns inte skrivet i SLs  inlägg, i de nya tidtabellerna eller reseplaneraren. Hmm
Titel: SV: Trafikförändingar T21 [Stockholm]
Skrivet av: Hasse L skrivet 21 november 2020, 16:11:58 PM
Ser att sista tur för nya linje 55 från Slussen till Tanto kommer att avgå redan 21.40 - mot dagens 0.43. Den neddragningen av trafikeringstid stod det väl inget om i T21?
Titel: SV: Trafikförändingar T21 [Stockholm]
Skrivet av: 846 skrivet 23 november 2020, 11:12:24 AM
Ändringen av linjerna 55 och 53 tror jag gått lite under radarn för de som berörs av förändringen. Att Tanto förlorar sin enda bussförbindelse redan vid 21.30-tiden är en kraftig försämring och även att de resenärer som idag tar 53:an från Danviksklippan, Saltsjökvarn och Danvikshem också förlorar sin enda bussförbindelse redan vid 21.30-tiden är också en kraftig försämring. I den mån de som bor vid de aktuella hållplatserna noterat förändringen av 55:an resp. 53:an i december tror jag väldigt få noterat att busstrafiken dras in helt vid 21.30. Det kommer nog bli en hel del protester när ändringen väl trätt i kraft och folk noterar när de ska hem att det inte går någon buss alls... Men precis som när det gällde de stora protesterna från boende i Ruddammen när linjerna 43 och 44 lades ned kommer protesterna inte leda till någonting alls. Att 76:an fick vara kvar beror på att resenärerna till stor del är journalister som ganska mycket för egen del ställde beslutsfattare mot väggen på ett sätt att det blev för obekvämt att stå kvar vid beslutet.

Även Norra Djurgårdsstan får försämrade förbindelser vid tidtabellsskiftet i december som jag inte tror särskilt många noterat. Idag kan man ta 55:an mellan Stureplan och Norra Djurgårdstan fram till midnatt men efter tidtabellsskiftet, när 55:an inte längre går där, så är man hänvisad till 75:an för att åka mellan Stureplan och Norra Djurgårdsstan och den kommer att sluta gå redan kring kl. 22. Det blir en ordentlig omväg att då istället gå bort till Hamngatan för att ta 54:an, som dessutom tar dubbelt så lång tid på sig att komma fram till Norra Djurgårdsstan jämfört med 55:an/75:an från Stureplan - linje 54 tar 18 min på sig istället för 8 min med 55:an/75:an och så får man lägga till de minuter de tar att promenera från Stureplan till Hamngatan förstås. 

Varför görs dessa försämringar egentligen, är det för att entreprenören ska kunna tjäna mer pengar eller är det objektivt sett en förbättring för någon resenär?
Titel: SV: Trafikförändingar T21 [Stockholm]
Skrivet av: Fredde skrivet 24 november 2020, 10:02:52 AM
Över 700 namn mot ändrad bussrutt. ::)

Den 13 december blir turtätheten lägre på ett tiotal hållplatser på västra Sicklaön, när buss 53 ersätts av buss 55 på hållplatserna.

https://www.nvp.se/Nacka/Nacka/over-500-namn-mot-andrad-bussrutt (https://www.nvp.se/Nacka/Nacka/over-500-namn-mot-andrad-bussrutt)
Titel: SV: Trafikförändingar T21 [Stockholm]
Skrivet av: Resenären skrivet 24 november 2020, 11:53:12 AM


Det förefaller som att det är Keolis som driver detta utifrån resultatmaximering.

Håller inte med att det var journalisterna som fick 76:an kvar utan att det faktiskt bor rätt mycket folk runt Vintertullen som vet hur man engagerar sig och driver frågor, inte minst den lokala (S)-föreningen gjorde en stor insats.
Titel: SV: Trafikförändingar T21 [Stockholm]
Skrivet av: 846 skrivet 24 november 2020, 16:17:35 PM
De boende vid Vintertullen gjorde säkert sin del i det hela, men som radioprogrammet "Medierna" i P1 noterade gjordes inte mindre än fem olika nyhetsinslag i P4 om nedläggningen av buss 76 mellan Södermalm och Radiohuset. Normalt renderar en enstaka nedlagd busslinje i Stockholm noll inslag i radio, men 76:ans nedläggning från journalisttäta Södermalm till Radiohuset renderade alltså i faktiskt sju inslag till slut, om jag räknar rätt. Ett av inslagen om linjen skulle läggas ned gavs rubriken "Chockbesked". Det var fem olika inslag när "Medierna" pratade om de väldigt många nyhetsinslagen om indragningen av en enstaka busslinje, men sedan dess så återuppstod ju linjen mellan Södermalm och Radiohuset först genom linjen 76X och fr.o.m. 13 december som gamla vanliga 76 hela sträckningen. Så det vart ytterligare två inslag på de tidigare fem inslagen.

Jag vill nog säga att om indragningen av en enstaka busslinje i Stockholms innerstad renderar inte mindre än sju nyhetsinslag i P4 så hade det stor påverkan på ansvariga beslutsfattare, som tvingades svara på frågor i nyhetsinslagen, på ett helt annat sätt än att aktiva boende längs rutten protesterade. Det har hittills - såvitt jag kunnat utröna - gjorts exakt noll inslag i P4 om att Tantos busstrafik till Slussen och vidare dras in helt redan kl. 21.30 och att Danviksklippan, Danvikshem och Saltsjökvarn också tappar sin busstrafik före kl. 22 (mot idag 00.30). Tyvärr tror jag inte att protester från boende med listor har någon avgörande betydelse i sammanhanget.
Titel: SV: Trafikförändingar T21 [Stockholm]
Skrivet av: Ulf Berlin skrivet 24 november 2020, 16:36:03 PM
Undrar varför det är ett kryss(x) vid Rindögatan på linje 54 mot Hjorthagen ???
https://mitt.sl.se/ficktid/vinter/V54.pdf (https://mitt.sl.se/ficktid/vinter/V54.pdf)
Känns konstigt.../Ulf
Titel: SV: Trafikförändingar T21 [Stockholm]
Skrivet av: Maven skrivet 24 november 2020, 16:57:30 PM
x har väl använts sedan urminnes tider och förtydligar att turen går via hållplatsen, men utan annonserad tid. D.v.s. man får titta på avgångstiden från föregående hållplats med angiven tid och göra en egen rimlighetsbedömning när det är dags att gå ut till hållplatsen, precis som vid de flesta andra hållplatser.
Detta fanns ju att läsa i de tydliga läsanvisningarna i ficktidtabellerna, som man kan tycka nu borde finnas på hemsidan, men det tycker tydligen inte SL.
Titel: SV: Trafikförändingar T21 [Stockholm]
Skrivet av: Ulf Berlin skrivet 25 november 2020, 15:03:31 PM
Absolut,men i dagens"datafierade tider"så känns det väldigt märkligt ändå.../Ulf
Titel: SV: Trafikförändingar T21 [Stockholm]
Skrivet av: IvveRivve004 skrivet 30 november 2020, 17:31:40 PM
Citat från: 846 skrivet 23 november 2020, 11:12:24 AM
Ändringen av linjerna 55 och 53 tror jag gått lite under radarn för de som berörs av förändringen. Att Tanto förlorar sin enda bussförbindelse redan vid 21.30-tiden är en kraftig försämring och även att de resenärer som idag tar 53:an från Danviksklippan, Saltsjökvarn och Danvikshem också förlorar sin enda bussförbindelse redan vid 21.30-tiden är också en kraftig försämring. I den mån de som bor vid de aktuella hållplatserna noterat förändringen av 55:an resp. 53:an i december tror jag väldigt få noterat att busstrafiken dras in helt vid 21.30. Det kommer nog bli en hel del protester när ändringen väl trätt i kraft och folk noterar när de ska hem att det inte går någon buss alls... Men precis som när det gällde de stora protesterna från boende i Ruddammen när linjerna 43 och 44 lades ned kommer protesterna inte leda till någonting alls.

Att protesterna inte kommer leda till något alls vill jag inte att ni ska tro. Jag tror att...nej, inte bara tror, jag är faktiskt helt övertygad om att den nya 55:an i förtid kommer att läggas ner i och med att den större delen av sträckan på Södermalm går parallellt med buss 66 med undantag för Slussen.
Titel: SV: Trafikförändingar T21 [Stockholm]
Skrivet av: Resenären skrivet 01 december 2020, 09:16:27 AM
Fast nu är ju argumentet att ersätta 53 trafikuppgifter kring Danviksklippan och till Finnberget för att snabba upp 53. Jag tror inte den kommer läggas ned däremot kanske den byter start/slutpunkt bortanför Slussen (från Kvarnholmen sett)

Titel: SV: Trafikförändingar T21 [Stockholm]
Skrivet av: 846 skrivet 01 december 2020, 10:16:37 AM
Det kommer nog bli stora protester angående förändringen av 53:an och 55:an, dels från boende i Hjorthagen som får en dubblerad restid med buss till centrala stan när de blir hänvisade till 54:an istället och dels från boende i såväl Tanto som Danviken som tappar sin bussförbindelse helt efter ca 21.30-tiden.

Jag hoppas att protesterna lönar sig men vis av erfarenheten från förändringarna av nedläggningen av linjerna 43 och 44 så hände dessvärre inte ett smack. Ruddammen förlorade sin bussförbindelse med det stadsdelsområde de hör till (Östermalm) och många kvarter på Norrmalm förlorade helt bussförbindelse (bl.a. större delen av Regeringsgatan, Malmskillnadsgatan och Döbelnsgatan) vilket ledde till kraftiga protester som uppmärksammades i lokalmedia men det vart ju bara en axelryckning från politikerna och Keolis å sin sida bedyrade med en dåres envishet hur bra förändringarna var. Jag är rädd att det kommer att bli samma visa nu igen. "Det går ju jättebra att fortsatt ta buss från Hjorthagen till centrala stan" och "De boende i Tanto som vill åka hem efter 21.30 kan ju ta 3:an till SöS och gå."
Titel: SV: Trafikförändingar T21 [Stockholm]
Skrivet av: Resenären skrivet 01 december 2020, 10:21:39 AM
Ja jag tror faktiskt att du har rätt i att SL och Keolis underskattade protesterna. Man är välorganiserade i Vintertullen och vet hur man driver politik oavsett partifärg. Däremot är man nog mån om att vara mer lyhörda. Den främsta kritiken kring  76 och 66 är ju förankringen som var totalt och helt obefintlig - människor upptäckte i resplaneraren att linjerna ändrats. Det är riktigt illa för  det är ju hela argumentet med en politiskt styrd myndighet.

Det verkar dock som att Keolis och SL har en strategi att koncentrera busstrafiken till de stomlinjerna och i övrigt göra stadsdelslinjer av de röda....

Problemet är ju att den inte kommuniceras....
Titel: SV: Trafikförändingar T21 [Stockholm]
Skrivet av: Tommy E skrivet 05 december 2020, 21:40:38 PM
Tidtabellerna för 336, 338 och 342 har tagits bort ur sökfunktionen på SL:s hemsida, lite väl snabbt kan tyckas eftersom linjerna ju trafikeras en vecka till...
Titel: SV: Trafikförändingar T21 [Stockholm]
Skrivet av: Tommy E skrivet 12 december 2020, 13:43:16 PM
...och nu tycks alla tidtabeller som gäller t.o.m. idag vara borttagna ur sökfunktionen! :P