SL- bussar mars - april 1985.

Startat av Peter Rost, 20 januari 2021, 01:06:48 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.


Ulf Berlin

Trevligt.
Avsnittet med 48an och 54an vid Skanstull symboliserar verkligen denna tid ;)/Ulf
(...och i Norrtälje har inte mycket ändrats...)

Citaro C2

Jag förstår inte hur bussarna körde vid Skanstull. Ser ut som vänstertrafik.

Bussmicke

Vilka linjer?
Någon kanske har linjeuppgifter.

//Bussmicke
www.bussmicke.se
//Bussmicke.

Aldrig utanför dörren utan en kamera!
Besök min kanal Bussmicke.se på Youtube.

Stolt ägare av: Canon EOS R och R7, 6D Mark II, Canon Powershot G7 X Mark II och Sony RX100M3 och RX100M7.

Peter Rost

Kan väl nämna att Vätöbron invigdes sommaren 1993.

Niclas Wennerlid

Mycket nostalgi, både vad det gäller bussar men även miljöer och andra fordon.
Det var lite extra kul att se Spårvägsmuseets H59 5234 i trafik och även H22 6060 som var provbuss med turbo och intercooler.

// Niclas

roggek

#6
Citat från: Citaro C2 skrivet 20 januari 2021, 22:24:25 PM
Jag förstår inte hur bussarna körde vid Skanstull. Ser ut som vänstertrafik.

Bussterminalen låg på norra östra sidan av Ringvägen/Götgatan (närmast tunnelbanenedgången), ankommande bussar svängde in i "mitten" av terminalen, och utgående bussar körde ut från Ringvägens södra sida, det är därför det "ser ut som vänstetrafik"...
Här låg den gamla terminalen vid Skanstull:
https://kartbild.com/#17/59.30788/18.07648/0x18

Men det var nog "duktigt signalreglerat på platsen", i princip var Götgatan/Ringvägen "ställd i stopp för all övrig fordonstrafik", när bussarna skulle ut från terminalen...
Det ser vi ju på bussen på linje 807 som skall ut från terminalen vid 11:32 i filmen...

Citaro C2

Tack Rogge för utförlig förklaring.  :)