Tre rullar bokstäver

Startat av Mr G, 21 februari 2012, 11:21:35 AM

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Mr G



Dagen H-bussarna hade möjliheten att skylta några förubestämda texter med hjälp av sifferrullarna. Abonnerad, Ej i trafik, kanske fanns det någon ytterligare som jag nu har glömt bort. Ersättningstrafik hade väl passat att ha kan man tycka, så att föraren hade sluppit skylta Abonnerad  på ersättningstrafiken Södertälje C- Järna i december 1972.

Man kan ju också tycka att det borde ha gått att hitta en bättre anpassad buss än H32 Büssing för att ligga och pressa på motorvägen. Kan inte ha varit bekvämt varken för trafikanter eller buss.
吉先生

Stefan P

Hej

Har denna buss gått som flygbuss med namn som började på B, tex. Beata osv. eller har jag fel?

mvh Stefan P

Ted Selander

Citat från: Stefan P skrivet 21 februari 2012, 11:34:55 AM
Hej

Har denna buss gått som flygbuss med namn som började på B, tex. Beata osv. eller har jag fel?

mvh Stefan P

Det är helt korrekt. H32 4004-13 omlittererades till H38 i samband med ombyggnaden till flygbuss. Hittar inte till någon länk med alla namnen just nu.

HJP

Citat från: Mr G skrivet 21 februari 2012, 11:21:35 AM
Dagen H-bussarna hade möjliheten att skylta några förubestämda texter med hjälp av sifferrullarna. Abonnerad, Ej i trafik, kanske fanns det någon ytterligare som jag nu har glömt bort. Ersättningstrafik hade väl passat att ha kan man tycka, så att föraren hade sluppit skylta Abonnerad  på ersättningstrafiken Södertälje C- Järna i december 1972.

Man kan ju också tycka att det borde ha gått att hitta en bättre anpassad buss än H32 Büssing för att ligga och pressa på motorvägen. Kan inte ha varit bekvämt varken för trafikanter eller buss.
****
Ahh! En av "Berglunds brudar"  :D
Visste inte att dessa gick till Järna. Mycket långt ifrån deras egentliga tjänstgöring som flygbussar till Bromma.
Den enda skillnaden mellan dessa H38:or och H32, var väl bagagehyllan vid barnvagnsplatsen. Eller fanns det fler skillander?
Nej, inga önskevagnar för motorvägar. De gick sällan att pressa upp över 70 km/h, ens i nedförsbacke.
Var är bilden tagen? Södertälje?

HJP

Mr G

Citat från: HJP skrivet 21 februari 2012, 13:20:17 PM
****
Ahh! En av "Berglunds brudar"  :D
Visste inte att dessa gick till Järna. Mycket långt ifrån deras egentliga tjänstgöring som flygbussar till Bromma.
Den enda skillnaden mellan dessa H38:or och H32, var väl bagagehyllan vid barnvagnsplatsen. Eller fanns det fler skillander?
Nej, inga önskevagnar för motorvägar. De gick sällan att pressa upp över 70 km/h, ens i nedförsbacke.
Var är bilden tagen? Södertälje?

HJP

Bilden bör vara tagen strax intill järnvägsstationen Södertälje Södra. Bussen var inkallad för att ersätta pendeltågstrafiken på sträckan Södertälje S - Järna, som var utslagen en tid efter en järnvägsolycka i Järna en eller ett par dagar innan bilden togs.

Klart konstigt att ta dit en sån buss, dessutom från en avlägsen hall, och att det inte gick att hitta bättre bussar på annat håll.
吉先生

Max W

Citat från: Ted S skrivet 21 februari 2012, 12:18:10 PM
Det är helt korrekt. H32 4004-13 omlittererades till H38 i samband med ombyggnaden till flygbuss. Hittar inte till någon länk med alla namnen just nu.
Om Ni använder nedanstående länk kommer Ni till en artikel om flygbussarna på trafikminnen.se. I stycket under bilden finns uppgifter om både regnr och namn, dock tyvärr ej i tabellform.
http://www.trafikminnen.se/flygbussarna_till_bromma.html
/Max

Mr G

Tack för den länken Max. Det bör betyda att bussen vi ser på bilden hade namnet Bojan innan den blev avidentifierad.
吉先生

Staffan Sävenfjord

#7
Citat från: Mr G skrivet 21 februari 2012, 11:21:35 AM
Dagen H-bussarna hade möjliheten att skylta några förubestämda texter med hjälp av sifferrullarna. Abonnerad, Ej i trafik, kanske fanns det någon ytterligare som jag nu har glömt bort.

EBOI TRERIK gick också att skylta. Det lär ha varit den skyltning Leyland-bussarna hade när de levererades till Sverige.

Jag bloggar också http://savenfjord.blogspot.com/. Mina bussbilder finns på http://staffansbussbilder.blogspot.se/ (uppdateras så gott som dagligen med nya bilder)

Mats W

Citat från: HJP skrivet 21 februari 2012, 13:20:17 PM
****
Ahh! En av "Berglunds brudar"  :D
Visste inte att dessa gick till Järna. Mycket långt ifrån deras egentliga tjänstgöring som flygbussar till Bromma.
Den enda skillnaden mellan dessa H38:or och H32, var väl bagagehyllan vid barnvagnsplatsen. Eller fanns det fler skillander?
Nej, inga önskevagnar för motorvägar. De gick sällan att pressa upp över 70 km/h, ens i nedförsbacke.
Var är bilden tagen? Södertälje?

HJP

Dessutom hade uttag för askkoppar i främre delen

Joakim Wahlberg

Citat från: Mr G skrivet 21 februari 2012, 14:37:53 PM
Bilden bör vara tagen strax intill järnvägsstationen Södertälje Södra. Bussen var inkallad för att ersätta pendeltågstrafiken på sträckan Södertälje S - Järna, som var utslagen en tid efter en järnvägsolycka i Järna en eller ett par dagar innan bilden togs.

Klart konstigt att ta dit en sån buss, dessutom från en avlägsen hall, och att det inte gick att hitta bättre bussar på annat håll.
Ja, bilden är tagen på Hertig Carls väg utanför Södertälje hamn station (fd. södertälje Södra station).

Tack för den riktigt fina bilden! :) Det är riktigt likt än idag.
Ursprungligen Södertäljebo, numer i Västerås, som är kollektivtrafikintresserad, med störst inriktning på järnväg och spårvägar. Är tågvärd till vardags.

Besök gärna min hemsida, jowahlen.se! :)

John

H38 hadde även FM radio och bandspelare med dom stora kasettbanden tror dom kallades för super 8? och strålkastarna var av H4 typ. det var det även vissa H32 som hadde på slutet. och som sakt askkoppar. Sen fanns det 2st röda reservvagnar för flygtrafiken 4015 & 4016 dom blev inte omlitrade det enda extra på dom vad H4 ljus och fästen för askkoppar. På slutet var det några av dessa som man tog bort namnen på har även för mig att 3 flyttade till Hornsberg 4005,4008,4012 om inte minnet sviker.

MVH John.

christian berg

Enligt mina uppgifter förlorade 4004 (Blenda), 4005 (Bodil), 4008 (Berit), 4009 (Bojan) och 4012 (Berta) sina namn och alla utom möjligen 4004 flyttades till Hornsberg. 4005 och 4008 tror jag kom tillbaka till Bromma (åtminstone gick de under 1979 i trafik på linje 77) medan 4009 och 4012 skrotades 1978. Samma år krockade 4007 och skrotades. De andra blev kvar till vintern 1979-80 då de nya H1-orna var färdiglevererade, möjligen gick 4011 lite längre, den stod avställd i Bromma under sommaren 1980. 4004, 4008 och 4013 såldes, 4010 stod avställd i Bromma i januari 1980 och 4005 och 4006 ställdes av i Spånga vid samma tid.

Hälsningar

Christian B

Peter Rost

Citat från: christian berg skrivet 22 februari 2012, 09:16:31 AM
Enligt mina uppgifter förlorade 4004 (Blenda), 4005 (Bodil), 4008 (Berit), 4009 (Bojan) och 4012 (Berta) sina namn och alla utom möjligen 4004 flyttades till Hornsberg. 4005 och 4008 tror jag kom tillbaka till Bromma (åtminstone gick de under 1979 i trafik på linje 77) medan 4009 och 4012 skrotades 1978. Samma år krockade 4007 och skrotades. De andra blev kvar till vintern 1979-80 då de nya H1-orna var färdiglevererade, möjligen gick 4011 lite längre, den stod avställd i Bromma under sommaren 1980. 4004, 4008 och 4013 såldes, 4010 stod avställd i Bromma i januari 1980 och 4005 och 4006 ställdes av i Spånga vid samma tid.

Hälsningar

Christian B

Med "Spånga" avser du möjligtvis tunnelbanedepån(?) som då hette Spångahallen - sedemera Vällingbyhallen.
Såg själv två/tre H38:or avställda där i avvaktan på skrot våren 1980, när jag åkte förbi med tunnelbanan.

/Peter

John

Jo det va i spångahallen sedermera Vällingbydepån. Vid den tidpunkten stod en stort antal avställda bussar på grusplan i södra änden det var både CF i alla färger och Byssing däribland 4001 och några H38.

John.

christian berg

Just det, det var tunnelbanedepån som då kallades Spånga. När jag var där och tog några dåliga bilder genom gallret stod bara 4001,4005,4006,4277 och 4279 där, alla Büssing.

Christian B